Gå til innhold

Hjelp, jeg har fått sparken!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Eller omstillingsmulighet som det heter nå. Jeg jobber i en amerikanskeid industribedrift med produksjon i Norge. Vi produserer varer som eksporteres og importeres til blant annet USA. Bedriften går som det griner med 2 mrd NOK i omsetning, 500 mill i overskudd og 20 prosent årlig vekst de siste fem årene. Nå har lederne over dammen funnet ut at de potensielt kan øke inntjeningen enda mer ved å kutte kostnader og nedbemanning. Etter min mening høres dette ut som en gigarisiko...

Uansett får jeg sparken, da min kompetanse finnes i andre avdelinger i den amerikanske grenen av selskapet. I utgangspunktet er jeg litt overrasket, da jeg har bidratt med stor inntjening og kostnadsreduksjon i løpet av mine sju år i selskapet. Det jeg har fått signal på er at jeg får tilbud om å slutte 1. desember, uten arbeidsplikt i oppsigelsestiden og i tillegg 4-5 måneder etterlønn. Hvis jeg skal være helt ærlig med meg selv er jeg bare glad til, da jeg begynner å gå litt lei i jobben og dette er en fin anledning til å finne på noe nytt. Likevel vil jeg prøve å få mest mulig ut av situasjonen. Jeg har absolutt ingen kvaler med å være vanskelig i forhandlingene, de eneste det går ut over er noen amerikanske oligarker som får litt mindre i julegratiale.

Likevel er jeg litt usikker på hvordan jeg går fram og hva som er mulig i slike forhandlinger. De har leid inn et HR-selskap for å ordne all nedbemanning, så jeg risikerer ikke å brenne noen broer i selskapet dersom jeg er vanskelig. Argumenter som jeg får høre brukes, er apell til livssituasjon og privatøkonomi, men jeg klarer ikke helt se hvorfor et profesjonelt nedbemanningselskap skal gi noe ved dørene fordi det er synd i meg.

Er det noen som har erfaring fra lignende situasjoner, hvordan man går fram og hva som er mulig å forhandle seg fram til av sluttpakke?

Endret av lifetotheemptiest
Videoannonse
Annonse
Gjest d8088...255
Skrevet

Det er bare å ta i mot det en blir tilbudt. Får en en lønn i oppsigelsestiden og noe etterlønn så kan en være fornøyd.

Anonymous poster hash: d8088...255

Skrevet
1 hour ago, lifetotheemptiest said:

Eller omstillingsmulighet som det heter nå. Jeg jobber i en amerikanskeid industribedrift med produksjon i Norge. Vi produserer varer som eksporteres og importeres til blant annet USA. Bedriften går som det griner med 2 mrd NOK i omsetning, 500 mill i overskudd og 20 prosent årlig vekst de siste fem årene. Nå har lederne over dammen funnet ut at de potensielt kan øke inntjeningen enda mer ved å kutte kostnader og nedbemanning. Etter min mening høres dette ut som en gigarisiko...

Uansett får jeg sparken, da min kompetanse finnes i andre avdelinger i den amerikanske grenen av selskapet. I utgangspunktet er jeg litt overrasket, da jeg har bidratt med stor inntjening og kostnadsreduksjon i løpet av mine sju år i selskapet. Det jeg har fått signal på er at jeg får tilbud om å slutte 1. desember, uten arbeidsplikt i oppsigelsestiden og i tillegg 4-5 måneder etterlønn. Hvis jeg skal være helt ærlig med meg selv er jeg bare glad til, da jeg begynner å gå litt lei i jobben og dette er en fin anledning til å finne på noe nytt. Likevel vil jeg prøve å få mest mulig ut av situasjonen. Jeg har absolutt ingen kvaler med å være vanskelig i forhandlingene, de eneste det går ut over er noen amerikanske oligarker som får litt mindre i julegratiale.

Likevel er jeg litt usikker på hvordan jeg går fram og hva som er mulig i slike forhandlinger. De har leid inn et HR-selskap for å ordne all nedbemanning, så jeg risikerer ikke å brenne noen broer i selskapet dersom jeg er vanskelig. Argumenter som jeg får høre brukes, er apell til livssituasjon og privatøkonomi, men jeg klarer ikke helt se hvorfor et profesjonelt nedbemanningselskap skal gi noe ved dørene fordi det er synd i meg. Omvendt kjenner jeg til at selskapet driver med noen finansielle krumspring ved å kjøpe og selge sluttprodukt til seg selv for å unngå norsk skatt og amerikansk toll, men tror heller ikke at å bruke trusler om whistle blow vil være noe særlig effektiv forhandlingsteknikk.

Er det noen som har erfaring fra lignende situasjoner, hvordan man går fram og hva som er mulig å forhandle seg fram til av sluttpakke?

Du har fått et godt tilbud. Du kan kanskje forhandle frem en måned eller to til, men du risikerer at de trekker tilbake tilbudet 

Ditt valg 

Skrevet
lifetotheemptiest skrev (1 time siden):

Likevel er jeg litt usikker på hvordan jeg går fram og hva som er mulig i slike forhandlinger. De har leid inn et HR-selskap for å ordne all nedbemanning, så jeg risikerer ikke å brenne noen broer i selskapet dersom jeg er vanskelig. Argumenter som jeg får høre brukes, er apell til livssituasjon og privatøkonomi, men jeg klarer ikke helt se hvorfor et profesjonelt nedbemanningselskap skal gi noe ved dørene fordi det er synd i meg. Omvendt kjenner jeg til at selskapet driver med noen finansielle krumspring ved å kjøpe og selge sluttprodukt til seg selv for å unngå norsk skatt og amerikansk toll, men tror heller ikke at å bruke trusler om whistle blow vil være noe særlig effektiv forhandlingsteknikk.

Det du har krav på er 3 md oppsigelse og arbeidskrav i oppsigelsestiden. Oppsigelsen virker å være saklig slik du legger den frem, så neppe mye å hente. 

Ville tatt det som legges frem eller forsøkt å få litt mer uten å være veldig vanskelig. Du kan feks prøve å få 6 måneder etterlønn fremfor "4-5". Uansett en veldig bra deal.

Skrevet

6 mnd etterlønn er vel ganske vanlig i slike tilfeller, så det vil jeg tro du klarer å forhandle deg frem til.

For bedriften er det trolig viktig å gjøre det innen nyttår da hele kostnaden du medfører kan føres i årets regnskap dersom du ikke har arbeidsplikt inn i neste regnskapsår.

Noe særlig mer enn 6 mnd sluttpakke er ekstraordinært når det er snakk om vanlige ansatte, det er gjerne kun ledelse som får mer..

Skrevet

Virker som du har fått ett greit tilbud, 6mnd som nevnt over er vell typisk ‘det beste’ en ser utenfor toppledelsen i slike situasjoner.

jeg ville fokusert på vilkårene. Les de godt. Er det noen begrensninger i denne perioden for deg? 

Skrevet

Eg tenker også at det ser ut som ein grei avtale at du har siste arbeidsdag i slutten av november og fortsetter å motta lønn i 6-7 månedar (2 månedar gjennom at du får betalt sjølv om du ikkje treng å jobbe ut heile oppseiingstida og i tillegg 4-5 månedar med etterlønn).
Du kan sjølvsagt prøve å forhandle deg fram til ein betre avtalte med meir etterlønn, men eg ville nok vurdert det som lite realistisk. Om du realistisk sett skal forbetre sluttavtalen så må det eventuelt være at du får etterlønn utbetalt som ein eingongssum. Pass forøvrig på eventuelle avgrensingar i etterlønna, det er til dømes ikkje heilt uvanleg med at det blir avtalt at etterlønna er opptil X månedar, men blir avkorta om du får ny jobb tidlegare. Dette for å hindre at du får dobbel lønn.

Alternativet til å akseptere sluttavtalen er å angripe grunnlag for oppseiinga, altså å bestride om oppseiingsgrunnlaget er sakleg og dermed lovleg.
Med eit slikt tilbod som du har fått så vil eg i utgangspunktet fråråde ein slik framgangsmåte. Du vil ikkje kunne krangle deg til å få tilbake jobben, og sjølv om du får jobben tilbake så kan du nok ikkje forvente særleg god behandling, herunder framtidige lønnsjusteringar. Det beste du reelt sett kan oppnå ved å vinne fram ei sak om usakleg oppseiing er i all hovudsak økonomisk erstatning for inntektstapet mellom oppseiingstidspunkt og ein eventuell rettskraftig dom.

I teorien så kan du kanskje gjennom å belyse at grunnlaget for lovleg oppseiing er tynn, klare å tvinge gjennom ein betre avtale. Men avtalen du har fått tilbod om ligg nok i omtrent same område som det bedrifta risikerer å tape om saka skulle ende opp i arbeidsretten.

Skrevet

Ikkje at eg skal grave for mykje, men er det ikkje norsk arbeiderlov som gjeld i TS sitt tilfelle? Er dette lovlig utført i det heile tatt?

Sparken blir det nok likevel, men eg ville nok vurdert å spørja ein advokat her. 👀

Skrevet
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Ikkje at eg skal grave for mykje, men er det ikkje norsk arbeiderlov som gjeld i TS sitt tilfelle? Er dette lovlig utført i det heile tatt?

Sparken blir det nok likevel, men eg ville nok vurdert å spørja ein advokat her. 👀

Ja, det er norske lover som gjeld. Oppsigelsa må derfor være lovleg etter arbeidsmiljølova for å være gyldig.

Ei oppsigelse basert på økonomiske forhold vil vanlegvis være sakleg, bedrifta treng ikkje å drive med tap for at effektiviseringstiltak er lovleg oppseiingsgrunnlag. Det einaste tilleggskravet er at arbeidsgiver må kunne vise til kva andre effektiviseringstiltak som har vært vurdert før ein går til oppseiing. Ein kan til dømes ikkje lovleg seie opp ein tilsett for å spare pengar om ein kan oppnå same innsparinga gjennom andre tiltak, som til dømes leige ut ledige lokaler, organisere arbeidsflyten på meir effektiv måte, eller kutte i unødvendige kostnadar.
I praksis er dette likevel ikkje eit stort hinder, for ein kan sjeldan spare inn ei heil stilling ved å bytte til First Price kaffe på kontoret eller justere rullebandet til å gå litt fortare.

Såpass attaktiv som sluttpakken her ser ut til å være så ser eg ikkje heilt nytten i å engasjere advokat med mindre du kan gjere dette utan eigen kostnad via fagforeining eller forsikring.

Skrevet
39 minutes ago, The Avatar said:

...

For all del, men då er det framleis ganske strenge regler for korleis ein velje kven som mister jobben vel? 🤔

Forøvrig koster ikkje advokat på dette stadiet. Dei kan høyre kva du lurer på, og svare om det er ein sak verdt å gå etter. Det treng ikkje koste noko i seg sjølv. Men for all del verv helst fagforeningens advokat eller liknande om du veit du har gratis rettshjelp alternativer.

Gjest 41bb9...18c
Skrevet

Virker som et godt tilbud, men at du sitter med litt info som kan ende opp med å koste de noen kroner kan jo ha sin verdi.

Er du villig til å satse tilbudet? 

en kamerat av meg ble tilbudt 6 mnd fra Tesla et par år tilbake når de nedbemannet kraftig + en solid bonus, han endte opp med å få 24 mnd etterbetalt lønn da han truet med å gi pressen litt info om litt snuskete info han hadde på avdelingen der han jobbet.

Så det kan i noen tilfeller lønne seg å sette hardt mot hardt.
Tilbudet hans gikk fra å være verdt 1.2Mnok til 3.5 med bare 1 minutt samtale.

Gjør en større vurdering av det du vet, er ikke noe galt i å være urimelig dersom du blir behandlet urimelig også ( kun du kjenner din situasjon og hvorfor du blir sparket, er det "fortjent" eller er det bare urimelig grådighet som går utover andre down the line ) 

Anonymous poster hash: 41bb9...18c

Skrevet
11 minutes ago, Drunkenvalley said:

For all del, men då er det framleis ganske strenge regler for korleis ein velje kven som mister jobben vel? 🤔

Nei. Det må være sakleg, men utover det står arbeidsjevar rimeleg fritt til å t.d. prioritere kompetanse.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (13 minutter siden):

Det er ingen faste reglar for kven som skal velgast ut, men arbeidsgivar må bruke sakleg grunnlag for utvelginga. Typisk vil arbeidsgiver ønske å vektlegge kriterier som dyktigheit, samarbeidsvilje, arbeidskapasitet, osv. Får arbeidsgiver legge tette til grunn så er det meir eller mindre fritt fram for arbeidsgvier å plukke ut alle "uønska" arbeidstakarar.

Arbeidstakarsida vil typisk kreve at utvalskriteriane er meir objektivt målbare, typisk ansiennitet og kompetanse, sidan slike kriterier vil hindre arbeidsgiver i å bruke subjektive forhold og påstå at det er sakleg.
Typisk vil derfor bedrifter som er underlagt tariffavtalar ha ein klausul om at ansiennitet skal være viktigaste utvalgskriteriet.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
The Avatar skrev (1 time siden):

Ein kan til dømes ikkje lovleg seie opp ein tilsett for å spare pengar om ein kan oppnå same innsparinga gjennom andre tiltak, som til dømes leige ut ledige lokaler, organisere arbeidsflyten på meir effektiv måte, eller kutte i unødvendige kostnadar.

Ironien: Dersom de beholder meg kan jeg fortsette med å gjøre analyser som besparer mye mer enn lønna mi. Grunnen til at jeg blir oppsagt er at det finnes andre i organisasjonen med min formelle kompetanse, men det er ingen av de som har samme kjennskap som meg til produksjonen i Norge. Beslutninger blir tatt langt over hodene våre uten å rådføre seg med lederne i Norge.

Skrevet

Takk for svar til alle!

Update: Nå er forslag til avtale lekket: 4 mnd etterlønn + 3 mnd arbeidsfritak fra 1. desember. Take it or leave it på mandag.

Så da blir spørsmålet hva jeg risikerer på å kreve mer. I utgangspunktet mener jeg at jeg har ganske gode kort på hånden. Både pga kompetanse og ansinitet kan jeg fylle mange av dagens roller i selskapet, så det er vanskelig å bli kvitt meg om jeg ikke slutter frivillig. Men igjen: Jeg vil ikke forsette, så det er risikoen jeg evt tar.

Skrevet

Anbefaler spørja advokat sida du har nokre dager. Stort sett er vel alternativene dei vil foreslå:

• Tilbudet er verdt å akseptere.
  • Du bør kreve meir.
  • ...ønsker du saksøke? 💡

Og kan vel likegjerne få det besvart først som sist. Dei har ganske god sans for kva som er verdt det typisk, og det skal ikkje koste peng uten at du blir informert om det. 👀 

Vennine av meg brukte https://arbeidsrettsadvokater.as/ og var ganske bra fornøgd. Usikker om dei er rett for deg, veit ikkje kor du er på landet, osv, men dei har kanskje sans av kven som er bedre alternativ og.

Skrevet

Hvor vanskelig/lett anser du arbeidsmarkedet for å være for din del? For min del ville det nå hengt mye på det, hvorvidt jeg anså det som sannsynlig at jeg ville være i en annen jobb innen utgangen av perioden med etterlønn.

• Liker 1
Skrevet

Arbeidsmarkedet er bra for meg. Jeg må bare finne ut hvor jeg vil jobbe og hva jeg vil gjøre.

Hva tror dere om følgende tilnærming: Jeg er kvalifisert for mange andre (konkrete) jobber i selskapet og jeg jobber aktivt med innsparingstiltak verdt mer enn lønna mi i min daglige jobb. På grunn av min situasjon ønsker jeg et bedre tilbud for at jeg skal takke ja. Hvis dere gir meg 7(?) mnd etterlønn innen mandag er jeg villig til å akseptere det.

Skrevet

En ting å være oppmerksom på her er at du trolig ikke blir oppsagt, du har vel fått tilbud om en sluttavtale vil jeg tro.

En sluttavtale betyr at du sier opp selv mot at du får et avtalt sluttvederlag, dette gjør at du mister enkelte rettigheter. Du får vel gjerne karantene på ledighetspenger fra NAV (karantenen regnes vel fra tidspunktet der perioden for sluttvederlag er ute).

Du får ikke fortrinnsrett på ny jobb i bedriften dersom de skal ansette noen det neste året, og du mister også muligheten til å bestride en oppsigelse.

Jeg har vært gjennom dette et par runder gjennom over 25 år i IT-bransjen, for min del har jeg kommet godt ut av det med 6 mnd etterlønn i den siste runden jeg var gjennom for bortimot ti år siden. Runden før det kom jeg vesentlig bedre ut av det men det var en svært spesiell situasjon og jeg fikk overta deler av kundemassen til det som en del av sluttavtalen. 

Skrevet
lifetotheemptiest skrev (8 timer siden):

Takk for svar til alle!

Update: Nå er forslag til avtale lekket: 4 mnd etterlønn + 3 mnd arbeidsfritak fra 1. desember. Take it or leave it på mandag.

Så da blir spørsmålet hva jeg risikerer på å kreve mer. I utgangspunktet mener jeg at jeg har ganske gode kort på hånden. Både pga kompetanse og ansinitet kan jeg fylle mange av dagens roller i selskapet, så det er vanskelig å bli kvitt meg om jeg ikke slutter frivillig. Men igjen: Jeg vil ikke forsette, så det er risikoen jeg evt tar.

3mnd arbeidsfritak og 4 mnd etterlønn er jo 7 mnd betalt uten å jobbe, det virker som en god avtale. Jeg ville tatt det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...