Diskusjon.no Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober Og gaming på Mac? Jo, her kan du det!Les hele artikkelen på Tek.no her
Krig og fred Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober Apple har lekre produkter, men er dessverre så overpriset at det ikke går å forsvare prisnivået. Det blir litt sånn som gullbelagt soft ice til 500 kroner. Det er alltid noen som kjøper. 1
kremt Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober De selger vel mest til bedrifter som gir blaffen i hva det koster. Levetid og annenhåndsverdi er trolig ganske god også.
Gavekort Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober Mac er ingen gamingmaskin så lenge Apple ikke er interesserte i å tilrettelegge for spillutviklere (Når kommer Vulkan-støtte?). At den kan spille spill betyr ikke at den er god til det. Faktumet er at et fåtall spill vil støtte MacOS, og enda færre spill vil gidde å supportere MacOS når Apple omsider knekker APIene sine i neste major MacOS versjon i kjent stil. Det er knallgode maskiner, spesielt til produktivt arbeid. Energieffektiviteten er som natt og dag med min Mac som bruker 10% batteri ila. en arbeidsdag, og de som har en HP Zbook som høres ut som en jumbojet og svir gjennom et 97 Wh batteri på 40 minutter. Svakheten til Mac ligger i detaljene. Tro det eller ei så oppfatter jeg Windows 11 som mer finpolert enn MacOS, og for meg som ikke fikk inn Apple med morsmelka så kan Apple sin påståelighet med å gjøre ting annerledes være en stor kilde til frustrasjon. Jeg er mest glad for å ha en god skjerm, et UNIX-basert operativsystem og at Apple har sluttet å tulle med tastaturet og touchpaden. Maskinvaren til Macbook Pro er en enestående leder, men operativsystemet kan bomme noen steder. 2 1
Radon Ready Skrevet tirsdag kl 12:56 Skrevet tirsdag kl 12:56 (endret) On 10/30/2025 at 4:35 PM, Krig og fred said: Apple har lekre produkter, men er dessverre så overpriset at det ikke går å forsvare prisnivået. Apple er overpriset i forhold til en Windows-PC på samme måte som at en Porsche er overpriset i forhold til en Lada. Eller sagt på en annen måte: du får nøyaktig hva du betaler for. Presis som med Mac, så kan du si at Porsche er overpriset i forhold til billig-biler, men det skyldes at hverken Porsche eller Apple har valgt å produsere billige enheter av lavere kvalitet som de ønsker å konkurrere med i billigmarkedet. Når det gjelder ytelse pr krone, så stiller Windows-PC og Mac ganske likt, dvs spekker du en fabrikkferdjg PC slik at den mætsjer Mac'en, så vil du oppdage at den ble omtrent like dyr som Mac'en, men det gjelder kun selve innkjøpsprisen. Vi som har fulgt med, har sett mange uhildete komparative undersøkelser utført opp gjennom årene som konkluderer med at Mac ikke er dyrere, og her er en som ble gjort nylig, og som konkluderer med at Mac ikke er noe dyrere enn en ytelsesmessig tilsvarende Windows-PC. Faktisk finnes det undersøkelser som konkluderer med at Mac er billigere enn tilsvarende PC'er når man ser på hva man får pr krone, som denne. Men sistnevnte tar i betraktning også kostnadene for en Mac og en Windows-PC etter at innkjøpet er gjort, og da blir historien en helt annen; IBM publiserte for noen år siden en undersøkelse der selskapet hadde sammenlignet kostnadene på 200 000 av sine Mac'er og 200 000 av sine Windows-PC'er, og konklusjonen var at (sitat): "IBM says it is 3X more expensive to manage PCs than Macs". Det er rett og slett slik at man jævles mye mer med Windows enn med MacOS, og derfor trenger Windows-brukeren mye mer support enn Mac-brukeren trenger, i følge IBM (sitat): "macOS users and devices require less support, as seven engineers support 200,000 macOS devices versus 20 engineers required to support 200,000 Windows devices. That is a 186% increase in support engineering needed for Windows devices" Forskjellen mht hvor mye mer brukerne må jævles med Windows i forhold til MacOS er overveldende, i følge IBM (sitat): "Only 5 percent of Mac users called the help desk for assistance, compared with 40 percent of PC users." Når IBM rapporterte at det å migrere fra Windows til Mac var lettere for brukerne enn det var å migrere fra Windows 7 til Windows 10, så blir det nesten litt latterlig (sitat): "Migration is also easier for IBM workers using Mac, as nearly 98% of macOS users report that the migration was simple, compared to 86% migrating from Windows 7 to Windows 10" Som bruker av både Mac og Windows-PC side ved side de siste 35 år, så kan jeg bare bekrefte at funnene til IBM stemmer med min egen erfaring. Ikke rart da at statistisk nesten 3 av 4 unge mennesker som tar høyere utdannelse, foretrekker Mac. Ta en tur rundt på campusene til norske universiteter for å se på hva studentene bruker, og du vil se samme tendensen. Ikke rart da at de foretrekker Mac hos NASA. Eller paradoksalt nok også hos Windows-produsenten sjøl. Det siste forteller i grunnen bare at ting ikke har endret seg mye på mange år. Så joda, prisnivået kan beviselig og veldig lett forsvares. Quote Det blir litt sånn som gullbelagt soft ice til 500 kroner. Det er alltid noen som kjøper. Tror neppe at 3 av 4 unge studenter med dårlig råd og som tar høyere utdanning er så lite oppegående at de velger overpriset jåss. Endret tirsdag kl 13:02 av Radon Ready 1
Krig og fred Skrevet tirsdag kl 13:02 Skrevet tirsdag kl 13:02 2 minutes ago, Radon Ready said: Apple er overpriset i forhold til en Windows-PC på samme måte som at en Porsche er overpriset i forhold til en Lada. Eller sagt på en annen måte: du får nøyaktig hva du betaler for. Quote Når det gjelder ytelse pr krone, så stiller Windows-PC og Mac ganske likt, dvs spekker du en fabrikkferdjg PC slik at den mætsjer Mac'en, så vil du oppdage at den ble omtrent like dyr som Mac'en, men det gjelder kun selve innkjøpsprisen. Jeg kjøper ikke fabrikk-pc, så alt du skriver er dessverre forgjeves.
Radon Ready Skrevet tirsdag kl 13:05 Skrevet tirsdag kl 13:05 (endret) 19 minutes ago, Krig og fred said: Jeg kjøper ikke fabrikk-pc, så alt du skriver er dessverre forgjeves. Det jeg skrev gjelder generelt, og det vi skriver her inne trenger nødvendigvis ikke være rettet utelukkende mot en eneste debattant all den tid forumet leses av flere. Folk flest som går til innkjøp av en datamaskin, kjøper generelt ikke komponenter til selvbygg og bygger maskinen sjøl, men kjøper generelt fabrikkferdige datamaskiner. Det finnes gode grunner til at det er sånn. Så alt jeg skrev var gyldig som bare pokker. Endret tirsdag kl 13:23 av Radon Ready 1
Krig og fred Skrevet tirsdag kl 13:34 Skrevet tirsdag kl 13:34 23 minutes ago, Radon Ready said: Det jeg skrev gjelder generelt, og det vi skriver her inne trenger nødvendigvis ikke være rettet utelukkende mot en eneste debattant all den tid forumet leses av flere. Jeg skrev hva jeg selv mente, ikke "generelt", og du valgte å svare på det.
nomore Skrevet tirsdag kl 13:37 Skrevet tirsdag kl 13:37 Krig og fred skrev (2 minutter siden): Jeg skrev hva jeg selv mente, ikke "generelt", og du valgte å svare på det. Men påstanden din var generell, ikke spesifikt for ditt behov/bruksområde - og fikk svar på det som var feil.
Krig og fred Skrevet tirsdag kl 13:37 Skrevet tirsdag kl 13:37 Just now, nomore said: Men påstanden din var generell, ikke spesifikt for ditt behov/bruksområde - og fikk svar på det som var feil. Nei.
nomore Skrevet tirsdag kl 13:41 Skrevet tirsdag kl 13:41 (endret) Krig og fred skrev (5 minutter siden): Nei. Sitatet fra deg under her er veldig generelt. Du påstår generelt, og skjærer alle under en kam. Krig og fred skrev (På 30.10.2025 den 16.35): Apple har lekre produkter, men er dessverre så overpriset at det ikke går å forsvare prisnivået. Det blir litt sånn som gullbelagt soft ice til 500 kroner. Det er alltid noen som kjøper. At du ikke liker svaret du får er helt fair, men det blir ikke mindre rett av den grunn. Endret tirsdag kl 13:43 av nomore
Krig og fred Skrevet tirsdag kl 13:49 Skrevet tirsdag kl 13:49 1 minute ago, nomore said: Sitatet fra deg under her er veldig generelt. On 10/30/2025 at 4:35 PM, Krig og fred said: Apple har lekre produkter, men er dessverre så overpriset at det ikke går å forsvare prisnivået. Det blir litt sånn som gullbelagt soft ice til 500 kroner. Det er alltid noen som kjøper. 1. Apple har lekre produkter: dette er min personlige mening. Apple lager stilige produkter som er visuelt tilfredsstillende. 2. Men er dessverre så overpriset at det ikke går å forsvare prisnivået: skal jeg kjøpe ny maskin, kan jeg spare opptil 50% på å kjøpe PC hvis jeg er heldig med tilbud og etterspørsel. 3. Det blir litt sånn som gullbelagt soft ice til 500 kroner: basert på egne observasjoner. Og med mindre man sverger til et lag "jEg SyNes maC eR bESt!!" så ser man at man får mer pc for pengene. Dette er objektiv fakta. Du kan ikke bygge din egen Mac på lik linje med pc. Du har hackintosh, men det er copium.
Gavekort Skrevet tirsdag kl 16:00 Skrevet tirsdag kl 16:00 (endret) Krig og fred skrev (2 timer siden): ser man at man får mer pc for pengene. Dette er objektiv fakta. Du kan ikke bygge din egen Mac på lik linje med pc. Tror aldri at du klarer å overbevise en Macbook Pro bruker om at de kan spare penger på å velge en eller annen PC, med mindre de klarer å presse 24 timers batterilevetid ut av en liten laptop og Microsoft klarer å fikse S0 sleep, som de ikke har klart de siste 10 åra. Eneste seriøse konkurrenten er Thinkpad T14s med Snapdragon X Elite, men den koster mer enn tilsvarende Macbook Pro og har dårligere spesifikasjoner... Og som sagt S0 sleep problemer. At man kan få et beefy skjermkort eller mer RAM for samme pris er det ingen som bestrider. Endret tirsdag kl 16:03 av Gavekort
Krig og fred Skrevet tirsdag kl 16:34 Skrevet tirsdag kl 16:34 33 minutes ago, Gavekort said: batterilevetid Hvis man har arbeidsplass på trikken forstår jeg at større batterilevetid er å foretrekke.
nomore Skrevet tirsdag kl 17:15 Skrevet tirsdag kl 17:15 Krig og fred skrev (30 minutter siden): Hvis man har arbeidsplass på trikken forstår jeg at større batterilevetid er å foretrekke. Det finnes nok av stillinger og arbeidsoppgaver som kan dra nytte av lang batterilevetid. Personlig er det kommet til det punktet at jeg egentlig ikke lenger trenger å dra på noen lader om jeg skal på flere møter på jobb i løpet av en arbeidsdag. Og skulle jeg av en eller annen grunn får jeg kanskje låne en i noen minutt fra en kollega - om ikke Windows maskinen deres er helt på kanten på batteriet. Bare det å kunne dra på ei kurshelg eller seminar i noen dager uten å egentlig trenge lader med er helt fantastisk.
Evil-Duck Skrevet tirsdag kl 17:37 Skrevet tirsdag kl 17:37 Det å ikke være avhengig av å pakke med seg lader overalt man drar, er en fantastisk frihet, selv for en som ikke har arbeidsplass på trikken. Ytelse per krone er nå ganske lik mellom sammenlignbare Windows-maskiner og Mac etter at Apple gikk bort fra x86 til fordel for sine egne ARM-baserte SoC-er. Som med det meste her i verden finnes det nyanser, og det avhenger av hva bruksområdet faktisk er. Skal du ha en gamingmaskin, kjøper du naturligvis ikke en Mac, ettersom spillstøtten fortsatt er svært dårlig.
Uderzo Skrevet tirsdag kl 17:38 Skrevet tirsdag kl 17:38 Krig og fred skrev (59 minutter siden): Hvis man har arbeidsplass på trikken forstår jeg at større batterilevetid er å foretrekke. Gud bedre hvor digg det er å være på jobbreise og du slipper å ta frem laderen en eneste gang. Jeg hadde egentlig ikke hatt noe behov for å lade laptopen i det hele tatt i løpet av en vanlig arbeidsdag. 1
Salvesen. Skrevet tirsdag kl 17:51 Skrevet tirsdag kl 17:51 Krig og fred skrev (På 30.10.2025 den 16.35): Apple har lekre produkter, men er dessverre så overpriset at det ikke går å forsvare prisnivået. Det blir litt sånn som gullbelagt soft ice til 500 kroner. Det er alltid noen som kjøper. Tja, synes "alt" er blitt dyrt jeg. Har to aluminimum dell selv til jobb og de er vell 50k stykket eller noe slikt. Galskap.
Comma Chameleon Skrevet tirsdag kl 17:52 Skrevet tirsdag kl 17:52 Krig og fred skrev (På 30.10.2025 den 16.35): Apple har lekre produkter, men er dessverre så overpriset at det ikke går å forsvare prisnivået. Det blir litt sånn som gullbelagt soft ice til 500 kroner. Det er alltid noen som kjøper. Absolutt ikke overpriset i utgangspunktet (foruten om tillegget de tar for ekstra lagring+ram). Problemet er jo alle som "må ha en pro" når de kunne klart seg med en MacBook Air i stedet. Har man først behovet for en pro, så rettferdiggjøres prisen med en gang. Ja det er dyrt, men det er også ingenting som kan slå totalpakken. Windows er et ræv operativsystem, og Windows PCer bråker, har dårlig batteritid og som regel dårligere byggekvalitet. Andre PC-er kan være litt bedre med Linux, men fortsatt så mye problemer som krever arbeid. På mac så er det bare å installere et par programmer og så fungerer alt uten noe ekstra arbeid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå