Salvesen. Skrevet torsdag kl 11:11 Forfatter Skrevet torsdag kl 11:11 The Avatar skrev (10 minutter siden): Isloasjonen er berre å flytte på. Det er her du skal kunne fjerne soten etter feiing så luka er laga for at du skal få enkelt tilgang. Det er likevel veldig lite sannsynleg at skorsteinen er tett, særleg når det fungerte fint tidlegare. Det er ingen sjans for at det er fugl som har bygd reir eller liknande i skorsteinen no på seinhausten. Eg er nesten hundre prosent sikker på at problemet er trekken. Eg vil ikkje anbefale kubbelys, men det å fyre opp nokre tennbrikkettar (som brenn med lite røyk) kan være eit tips for å starte å varme opp lufta i skorsteinen. Når det blir kaldt så er den kalde lufta som står i skorsteinen ekstra tung å løfte, så då treng ein ofte litt meir varme for å få røyken til å stige gjennom skorsteinen. Eit anna tips er å la ovnsdøra stå open ei lita stund før opptenning. Då vil den oppvarma lufta i stova starte å stige ut gjennom skorsteinen, og då er det lettare å få til opptenning når det alt er ein svak luftstraum i den retninga. Meir tilluft er ofte ei løysing. Mitt beste tips er at du tek ei ekstra runde for å sjekke ventilasjonen i huset. Sjølv om ventilasjonsanlegget ditt har ein opptenningsmodus så kan det være ting som dreg lufta feil veg. Typisk bruk av kjøkkenventilator eller ei avtrekksvifte på badet som står og suger luft feil veg. Sjekk også at eventuelle lufteventilar over vindauga står opne. Har du prøvd å justere ned trekken når du har fått god fyr? I enkelte ovnar så er det mogleg å få så god trekk at flammen "blåser ut" om trekken er for god. Normalt så bruker ein full opning berre ved opptenning og så justerer ein ned trekken når ein har fått god fyr. Det eg trur har skjedd er at det no har blitt kaldare, og dermed må du ha meir varme raskare for å få røyken ut gjennom skorsteinen. Tjukk grå røyk har lite varme og gir derfor lite termisk oppdriv, særleg om det også er mekanisk ventilasjon som dreg luft ut av huset eller det er for lite ventiler som gir nok tilluft. Vindretning og vindstryke kan også påvirke trekkforholda ved at røyken må være varm nok til å også motvirke vindkreftene. Mine to konkrete tips: Prøv igjen med meir tilluft, er huset veldig tett og lufta i skorsteinen er kald så kan det fort være nødvendig med meir tilluft enn tidlegare, så prøv å opne eit vindu til eller verandadøra sjå om det hjelp. Det siste og viktigaste tipset er å sørge for at du får god varme i brennkammeret. Det er veldig typisk at du får mykje grå røyk som ikkje stiger opp gjennom skorsteinen når du har for liten flamme i forhold til veden som blir oppvarma og produserer røyk. Bruker du opptenningsved? Det er ikkje gitt at du får nok varme med berre nokre få tennbrikkettar, tennbrikketten bør brukast saman med småved/opptenningsved. Målet er å få nok varme slik at røykven som blir avgitt frå vedkubbane tek fyr så raskt som mogleg. Eit siste tips på vegen, men som kan være litt risikabelt er at dersom du får mykje røyk i peisen som ikkje forsvinn ved å opne eit vidu, det er å få antent den grå røyken ved å hive inn ei fyrstikk. Får du inn ei flamme så vil den grå røyken raskt antenne og klarne opp. Risikoen her er at røyken er brennbar, og med rett/feil kombinasjon av luft så kan du få ein røykgasseksplosjon når du kaster inn ei fyrstikk som kan skade eldstaden og i verste fall knuse glaset i døra. Takk for veldig gode tips! Skal prøve dette i dag. Om jeg har forstått deg riktig skal jeg prøve dette: Åpne dør for å få varmluft i fra bolig opp i pipen en god stund før tenning(10 min?) Tenn noe med lite røyk, har kjøpt inn telys som ble tipset tidlligere en plass? Slenge inn en del av de en stund?(10 min?) Fyr opp med bare tennved med åpen dør og vindu/terassedør åpen. Legg innpå ved ved god fyr, lukk og juster ned ventil La vindu stå åpent? evt kjør på med flere Ang andre vifter er det kun på kjøkkenet og dette er av. Vinduer har ikke ventiler. Ventilasjon står på fireplace ca første 25 min ellers "vanlig" home mode.
obygda Skrevet torsdag kl 11:24 Skrevet torsdag kl 11:24 Ikke lest hele tråden her. Men balansert ventilasjon kan skape utfordringer. Vi har en egen innstilling på vår ventilasjon som vi må bruke ifb oppfyring. Det er slik at peisen trenger luft..men balansert ventilasjon er ofte satt opp med litt undertrykk..mao trekker mer luft ut..enn man dytter inn..Løsningen er å justere dette ifb.fyring..eller rett og slett åpne ett vindu ifb fyring.
The Avatar Skrevet torsdag kl 11:27 Skrevet torsdag kl 11:27 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Takk for veldig gode tips! Skal prøve dette i dag. Om jeg har forstått deg riktig skal jeg prøve dette: Åpne dør for å få varmluft i fra bolig opp i pipen en god stund før tenning(10 min?) Tenn noe med lite røyk, har kjøpt inn telys som ble tipset tidlligere en plass? Slenge inn en del av de en stund?(10 min?) Fyr opp med bare tennved med åpen dør og vindu/terassedør åpen. Legg innpå ved ved god fyr, lukk og juster ned ventil La vindu stå åpent? evt kjør på med flere Ang andre vifter er det kun på kjøkkenet og dette er av. Vinduer har ikke ventiler. Ventilasjon står på fireplace ca første 25 min ellers "vanlig" home mode. Litt vanskeleg å estimere då det kan variere alt etter differanse mellom inne og utetemperatur, 10 min høyres likevel rimeleg ut. Anbefaler ikkje stearinlys, det er veldig lett for at du med eit uhell får stearin/parafinvoks som renner ned og tetter spjeld og luftstyring i ovnen. Legg heller inn ein neve med tennbrikettar. Etter 1-2 min så kan du vurdere å bygge opp "bålet" ved å legge småpinner saman med brikettane. Poenget er å bygge opp eit "bål" som brenn godt heile tida. Legger du inn tre kalde vedkubbar så er det ikkje nødvendigvis nok med berre eit par tennbrikkettar for å både varme opp veden og antenne røyken frå vedkubbane. Andre ting som brenn med stor flamme og lite røyk fungerer også, men vær forsiktig med papp/papir sidan du får store flammar som sløkner fort. Ja. Litt enkelt forklart så er målet at du vil ha synlege flammar gjennom heile opptenninga. I denne fasen kan du godt eksperimentere med å justere spjeldet og opne/lukke vinduer og evaluere korleis dette påvirker flammen. Ja, når det brenn god så bør du justere ned trekken. Du vil justere trekken til at veden brenn med mindre flammar men utan at flammane endrer farge. Endrer fargen seg så er det for lite luft og du må sleppe til meir luft. Opne vindu er ei nødløysing. Det hjelp ofte men er lite produktivt sidan du vanlegvis fyrer når det er kaldt ute for å varme opp. Det å opne vindua er også eit fint tiltak dersom du ser at det samlar seg opp grå røyk, sidan det å opne vindua ofte får røyken til å klarne opp og det er betre at det blir kaldt i stova enn at det kjem røyk ut av eldstaden. Om det blir heilt håplaust for deg å fyre om vinteren så finnes det også avtrekksvifter som kan monterast i pipehatten, der du med ei elektrisk vifte dreg røyken ut av pipa (og hindrer vindnedslag). Om det er vinden som er problemet så kan også det å justere eller bytte pipehatten slik at den gir le for den vanlege vindretninga være til god hjelp. 1
Hugo_Hardnuts Skrevet torsdag kl 12:52 Skrevet torsdag kl 12:52 (endret) Salvesen. skrev (1 time siden): 4. Legg innpå ved ved god fyr, lukk og juster ned ventil Mnja, det er ikke direkte feil, men sørg for at det brenner godt etter at du har lagt inn ved før du begynner å lukke ovnsdøra og justere ned ventilen. Jeg ville heller prøvd å lukke vinduet ut/terrasedøra før jeg lukket døra til ovnen, slik at du slipper å dra inn masse kaldluft i boligen mens ildsted og pipe fortsatt er under oppvarming. Det funket i hvert fall for min del, der trekken ble tilstrekkelig til at det brant godt med lukket stuevindu, men ikke hvis jeg samtidig lukket ovnsdøra. Og hvis ikke du kan fyre i ovnen uten å ha åpent vindu selv etter å ha fått god varme i ildstedet og pipa, da ville jeg nok tenkt at du er der at du har behov for en sånn vifte som @The Avatar beskriver. Endret torsdag kl 12:54 av Hugo_Hardnuts
koots Skrevet torsdag kl 13:06 Skrevet torsdag kl 13:06 Det som fungerer for vår del med moderne hus og ventilasjon er å åpne peisdør og sette ventilasjon på peismodus før fyring. Dette gir enda større overtrykk og bidrar til å sende varm inneluft opp pipa. Legg i ovnen, og tenn på fra toppen, da dette også bidrar til bedre oppvarming av pipa. Bruker stort sett en liten pinne for å holde døra åpen/på gløtt til det er god fyr og så lukker og justerer trekken, en av gangen, for ønsket effekt.
Salvesen. Skrevet torsdag kl 17:35 Forfatter Skrevet torsdag kl 17:35 (endret) Nei jeg gir rett og slett opp. har prøvd alt for å varme opp pipen i forkant: -holde åpen en god periode før bruk for å få romluft inn, også med fireplace på. -varme opp med telys i forkant -varme opp med tennved i god tid i forkant før jeg legger på mer når det er god fyr -sikkert flere tips jeg har glemt på veien. alt er helt topp, så lenge døren står åpen. Da brenner det rent og fint. Men står døren åpen lenge lukter det for mye bål i boligen for min smak. med en gang jeg lukker igjen blir flammene dårlige og ‘rolige’ og peisen blir helt mørk av sot. Prøver å juster ventil ned/opp men det er ingen forbedring og stort sett bare forverring. ganske utrolig at når en legger over 100 000 i peis så klarer de ikke levere noe som fungerer da de kjenner til boligen etc. må vell bite i det sure eplet å kjøpe inn vifte, og få de til å komme å betale en formue for at de skal montere dette. edit: og selv om dette ble ett kjipt og negativt innlegg setter jeg utrolig pris på alle tips og forslag!! Endret torsdag kl 17:38 av Salvesen. 2
Salvesen. Skrevet torsdag kl 17:55 Forfatter Skrevet torsdag kl 17:55 Hugo_Hardnuts skrev (3 minutter siden): Reklamasjon? Ja jeg får ta kontakt med de å se hva de sier, men jeg tror det blir ett virvar uten like. Peisen er kjøpt av utbygger hos forhandler x og den er montert av firma y. Altså 3 parter som jeg må ‘kjempe’ med som sannsynligvis kommer til å peke på min inkompetanse på området peis fyring🤣 men nå føler jeg virkelig jeg har gjort mitt for å prøve alle tips i boka 😅
Sjørøver Skrevet torsdag kl 18:02 Skrevet torsdag kl 18:02 Hugo_Hardnuts skrev (11 minutter siden): Reklamasjon? Det er vanlig med vifte i pipen på nyere hus for og få nok trekk. Har ikke peis i mitt hus fra 2023 siden jeg ikke klarer og få lang nok pipe og god nok trekk til at fungerer uten vifte. Trist, men sånn er det i moderne boliger.
Salvesen. Skrevet torsdag kl 18:13 Forfatter Skrevet torsdag kl 18:13 Sjørøver skrev (8 minutter siden): Det er vanlig med vifte i pipen på nyere hus for og få nok trekk. Har ikke peis i mitt hus fra 2023 siden jeg ikke klarer og få lang nok pipe og god nok trekk til at fungerer uten vifte. Trist, men sånn er det i moderne boliger. Jeg tenker dette er fair nok, at dette ble tatt opp i ‘design’ fasen og at jeg betalte for vifte. men hva nå? jeg tenker at det er ganske urimelig at jeg må betale hele gildet for å få dette utbedret i ettertid med alle timer som inngår for å modifisere den nye peisen. Men jeg er redd for at de prøver å få på plass det utfallet.
Jobs Skrevet torsdag kl 18:50 Skrevet torsdag kl 18:50 Zeph skrev (På 29.10.2025 den 19.00): Er du sikker på at du har tørr ved ? Det kan fort være grunnen om du har blanding ved . Og at noe ved har ligget mer i sol og vind mens andre deler har fått mer skygge og fuktighet .
Salvesen. Skrevet torsdag kl 18:56 Forfatter Skrevet torsdag kl 18:56 Jobs skrev (6 minutter siden): Er du sikker på at du har tørr ved ? Det kan fort være grunnen om du har blanding ved . Og at noe ved har ligget mer i sol og vind mens andre deler har fått mer skygge og fuktighet . Ja jeg har kjøpt måler og den viser veldig lave verdier av fuktighet.
Zeph Skrevet torsdag kl 18:57 Skrevet torsdag kl 18:57 (endret) Du kan òg besøke eller ringe ein seriøs tredjepart som forhandlar den ovnen. Dei bør ha erfaring med installasjon i nyare hus og kan kanskje gje nokre gode innspel. Du kan spørje Nordpeis, men fare for at svaret blir det som står på nettsidene: Sitat De aller fleste av våre produkter er utstyrt med en tilkoblingsstuss hvor montøren kan koble til ekstern luft. I moderne tette hus er det nødvendig med ekstern luft for å få ildstedet til å brenne optimalt. Ev. reklamasjon må du vel ta mot utbyggar som har ansvar for heile prosjektet? Det er dei som har kjøpt og fått ovnen installert. Endret torsdag kl 19:04 av Zeph
Hansien Skrevet torsdag kl 18:59 Skrevet torsdag kl 18:59 Salvesen. skrev (57 minutter siden): Peisen er kjøpt av utbygger hos forhandler x og den er montert av firma y. Da er det kun utbygger du skal forholde deg til. Kommunikasjon med de andre parter må nesten utbygger selv stå for. Du har vel også betalt for en fungerende peis og skal vel dermed ikke trenge å betale for noe mer, om så de må bytte ut hele peisen og pipa. 1
Hugo_Hardnuts Skrevet torsdag kl 19:39 Skrevet torsdag kl 19:39 (endret) Zeph skrev (42 minutter siden): Ev. reklamasjon må du vel ta mot utbyggar som har ansvar for heile prosjektet? Det er dei som har kjøpt og fått ovnen installert. Hansien skrev (40 minutter siden): Da er det kun utbygger du skal forholde deg til. Støttes Endret torsdag kl 19:40 av Hugo_Hardnuts
Vokteren Skrevet i går, 06:52 Skrevet i går, 06:52 Salvesen. skrev (12 timer siden): Ja jeg får ta kontakt med de å se hva de sier, men jeg tror det blir ett virvar uten like. Peisen er kjøpt av utbygger hos forhandler x og den er montert av firma y. Altså 3 parter som jeg må ‘kjempe’ med som sannsynligvis kommer til å peke på min inkompetanse på området peis fyring🤣 men nå føler jeg virkelig jeg har gjort mitt for å prøve alle tips i boka 😅 Feiervesenet i kommunen kan som regel gi svært gode svar og opptre som uhildet 3.person Anbefaler deg å kontakte dem først.
N|troXx Skrevet i går, 07:32 Skrevet i går, 07:32 Jeg hadde startet med å finne friskluftinntaket på peisen (som bør være utendørs), se om det kan være noe blokkert der. Som flere skriver, nye boliger er så tette at friskluft må til. Rart at det fungerte i 1 ukes tid, også nå problemer.. det lukter blokkering ett eller annet sted. 1
Salvesen. Skrevet i går, 07:40 Forfatter Skrevet i går, 07:40 N|troXx skrev (7 minutter siden): Jeg hadde startet med å finne friskluftinntaket på peisen (som bør være utendørs), se om det kan være noe blokkert der. Som flere skriver, nye boliger er så tette at friskluft må til. Rart at det fungerte i 1 ukes tid, også nå problemer.. det lukter blokkering ett eller annet sted. uheldigvis har de spikret dette igjen og ikke brukt skruer, så jeg vegrer meg for å åpne luken der
el_cash Skrevet i går, 07:41 Skrevet i går, 07:41 14 hours ago, Salvesen. said: med en gang jeg lukker igjen blir flammene dårlige og ‘rolige’ og peisen blir helt mørk av sot. Prøver å juster ventil ned/opp men det er ingen forbedring og stort sett bare forverring. Siden dette har fungert fint en stund og så sluttet å fungere, så ville jeg undersøkt om noe har skjedd med ventilen. Virker som om den ikke gjør noe nå lengre? Er det noen måte du kan sjekke om den faktisk ventilerer slik den skal?
Salvesen. Skrevet i går, 07:44 Forfatter Skrevet i går, 07:44 el_cash skrev (2 minutter siden): Siden dette har fungert fint en stund og så sluttet å fungere, så ville jeg undersøkt om noe har skjedd med ventilen. Virker som om den ikke gjør noe nå lengre? Er det noen måte du kan sjekke om den faktisk ventilerer slik den skal? tja jeg ser noen endring når jeg justerer, altså at det brenner enda dårligere helt til venstre og noe bedre helt til høyre. Men fortsatt finner jeg ingen "god" stilling. Så den er iallefall ikke helt ødelagt men at det kan være noe reduksjon av noe slag er jo mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå