Gå til innhold

Trond Giske er tilbake på Stortinget

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Giske er tilbake på tinget etter år med «forvisning»

https://www.vg.no/nyheter/i/4B6Rg6/giske-doemmer-hoeyre-nord-og-ned

I denne tiden har han på imponerende vis klart gjenoppbygge et livskraftig partilag og sitt eget omdømme.

Han har en rebelsk plan om å revitalisere dagens AP.
Han er derfor ikke en del av det indre liv i AP, men kan fort bli det når Støre/Stoltenberg må ta ansvar for budsjett-mageplasket og en svak regjeringsplattform.

Jeg tipper at hovedmotstandere ved neste Stortingsvalg blir Giske vs Listhaug

Endret av Vokteren
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Giske må være en torn i øyet på dagens AP-ledelse.

Tenk å våge å utfordre eliten på partiets grunnprinsipper og samtidig være så populær blant sine egne.

Skrevet

Men hvor populær er han generelt blant velgermassen til Ap? En ting er jo den "trønderfraksjonen" hvor han har sin maktbase, men risikerer Ap å miste en haug med velgere over til andre partier fordi Giske er upopulær blant den øvrige massen? Uten å ha tall på dette, er inntrykket mitt at han er såpass splittende at jeg fort tror det kan bli et helt annet parti som konkurrerer mot Listhaug i neste stortingsvalg dersom Giske står ved roret i Ap.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Jeg opplever ikke Støre som "slimete", men vinglete og utydelig, og en fyr som ikke akkurat gir inntrykk av å være noen stødig ledertype. Giske har jeg derimot hørt så mye om fra ulike hold når det kommer til "nærgående" oppførsel på byen - og det var før mediesakene om han - at slimete nok er en treffende betegnelse ja.

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
38 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Jeg opplever ikke Støre som "slimete", men vinglete og utydelig, og en fyr som ikke akkurat gir inntrykk av å være noen stødig ledertype. Giske har jeg derimot hørt så mye om fra ulike hold når det kommer til "nærgående" oppførsel på byen - og det var før mediesakene om han - at slimete nok er en treffende betegnelse ja.

Ja, jo. Litt begge deler. Når dei lovte gratis ferge når dei visste dei skulle kutte det fra statsbudsjettet er det litt slimete. I stor grad nemnte eg helst Støre da i banen av "politikerne Giske prøver overkjøre er sikkert slimete dei og, men Giske er veldig slimete" 😬😁

Skrevet

Maktsyke mennesker må være slimete for å få den makten de så sårt trenger. Det er det som er mest urovekkende ved dagens politikere. Før i tiden var det faktorer som pålitelighet, tillit og troverdighet som brakte politikere til topps. Ikke nå lenger. Nå er det den som slipper best unna med sine moralske skavanker som når toppen.

Skrevet
2 minutes ago, Klote said:

Maktsyke mennesker må være slimete for å få den makten de så sårt trenger. Det er det som er mest urovekkende ved dagens politikere. Før i tiden var det faktorer som pålitelighet, tillit og troverdighet som brakte politikere til topps. Ikke nå lenger. Nå er det den som slipper best unna med sine moralske skavanker som når toppen.

Vi har ikke et problem med politikerne våre, vi har et problem med velgerne. 

Det er VI som skal vise Høyre at det er uakseptabelt med en politisk ledelse som ser gjennom fingrene med innsidehandel.
Det er VI som skal vise Frp at det er uakseptabelt med en politisk ledelse som ser gjennom fingrene med narkotikahandel så lenge det er en av "deres".
Det er VI som skal vise AP at det er uakseptabelt med en politisk ledelse som ser gjennom fingrene med MeToo saker.
Osv..

Vi får ikke bedre politikere enn de vi velger frem.,

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (23 minutter siden):

Men er han for upopulært til at han kan komme seirende ut av en intern maktkamp i Ap?

Giske har sonet straffen sin, men oslofraksjonen vil tydeligvis ikke tilgi.
Han har talegaver, tydelighet og kontakt med vanlige velgere som AP så sårt trenger og som Støre mangler.

Skrevet
Just now, Vokteren said:

Giske har sonet straffen sin, men oslofraksjonen vil tydeligvis ikke tilgi.

Hva mener du med det?
Bare fordi han trakk seg ut av rampelyset en periode, så fortjener han/har han rett på maktposisjoner igjen?

Han burde aldri noen sinne bli gitt høytstående politisk verv igjen slik han hold på. Så enkelt er det.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (28 minutter siden):

Når dei lovte gratis ferge når dei visste dei skulle kutte det fra statsbudsjettet er det litt slimete.

Jo, det har du jo rett i, det er relativt slimete gjort ja. Mediekjøret de har opplevd den siste tiden er vel fortjent. Håper vi husker på dette når neste valgkamp kicker i gang.

Skrevet

Giske demonstrerte vel også at han ikkje akkurat er blitt bedre i partiet i Trøndelag det eg hugse rett? Hugse det var ein del medialys på slimete taktikker dei brukte for å gripe makt der. Hugse ikkje detaljene heilt, men slimete som juling var det.

Skrevet

AP og gratis ferge saken viser to ting.

• Uredelighet i valgkampen, noe som er dårlig. 
  • Lytte til folket og "gjøre opp for seg" ved å snu, noe som er bra.

• Liker 2
Skrevet
Vokteren skrev (5 minutter siden):

Giske har sonet straffen sin

Mulig det, men det som var det mest oppsiktsvekkende med mee2-saken til Giske var ikke det han ble beskylt for å ha gjort, men det han gjorde mens saken pågikk. Samtidig mens han stod i en mediestorm med varslingssaker knyttet til påstått seksuell trakassering, fant fyren det for godt å dra på byen og la seg avbilde sammen med noen unge jenter. Dette var selvfølgelig ikke noe galt isolert sett, men jeg synes det demonstrerte at han har en vurderingsevne på minussiden.

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene. Jeg synes man skal kunne tilgi/glemme visse ting over tid. Det jeg dog vet er at det jeg har hørt fra Giske rent politisk de siste årene gir veldig mening. Pga den outsideren han har blitt så har droppet spillet og sagt ting mer fra levra. Og det gir mening. Jeg er nok plassert lenger til høyre enn både Giske og Ap, men jeg har fått en slags respekt for han som politiker de siste årene selv om jeg ikke er plassert i trøndelag i det hele tatt.

Skrevet
WiiBoy skrev (46 minutter siden):

Vi har ikke et problem med politikerne våre, vi har et problem med velgerne. 

Det er VI som skal vise Høyre at det er uakseptabelt med en politisk ledelse som ser gjennom fingrene med innsidehandel.
Det er VI som skal vise Frp at det er uakseptabelt med en politisk ledelse som ser gjennom fingrene med narkotikahandel så lenge det er en av "deres".
Det er VI som skal vise AP at det er uakseptabelt med en politisk ledelse som ser gjennom fingrene med MeToo saker.
Osv..

Vi får ikke bedre politikere enn de vi velger frem.,

Det er også en måte å se det på, men det er politikerne som har tilegnet seg makten, og den politiske makten øker for hver gang Ap sitter ved roret. Og offentlig manipuleringer av meningsdannelser i samfunnet gjennom medier er også Ap's modell. Å forvente at vi som stadig mer umyndiggjorte velgere skal kunne stå opp mot dette er ikke like opplagt.
Tenk om politikerne hadde hatt begrenset innflytelse på våre liv, og vi hadde hatt større innflytelse på deres. Det hadde vært en bedre oppskrift på et sunt demokrati. 

Skrevet
Klote skrev (1 time siden):

Før i tiden var det faktorer som pålitelighet, tillit og troverdighet som brakte politikere til topps. Ikke nå lenger. Nå er det den som slipper best unna med sine moralske skavanker som når toppen.

Nå ja, det var mye lettere før i tiden og holde slike skavanker skjult, maktmennesker er og blir maktmennesker, både da og nå. Det gamle AP styrt av Håkon Lie i skyggene var en brutal organisasjon for de som var uønsket.

Skrevet
WiiBoy skrev (1 time siden):

Vi får ikke bedre politikere enn de vi velger frem

Vi har nesten ingen innflytelse på hvem som skal representere oss på personivå, vi har ikke ett system hvor vi kan straffe de er som skuffer oss utover og skifte parti.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...