Gå til innhold

Egen beredskap hvordan vil du preppe ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (29 minutter siden):

EcoFlow Delta 3 Pro

Godt poeng! Den står på ekte mannfolk-ønskelista, men med en totalpris på 30k og energipris på 750 $/kWh så føler jeg at det er dårlig konkurranse i markedet og litt tidlig å kjøpe noe sånt. Batterier koster i størrelseorden 100 $/kWh for tida og prisen er ventet å synke kraftig med natrium-batterier. Så jeg satser på bedre konkurranse og priser noen år fram i tid.

En lignende variant er å velge elbil med vanlig 16A stikkkontakt. Det håper jeg blir standard etter hvert. Men man bør ha bensinbil i tillegg. Eller ladbar hybrid bensinbil. Jeg har sistnevnte og en 12V 300W inverter liggende så jeg er sikret litt strøm i nødsfall.

Edit: Jeg kom på at jeg har en knøttliten UPS stående i boden og noen powerbanker og starthjelpere. Kjekt å ha for de små krisene som kan dukke opp i hjemmet eller ute på farta.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Godt poeng! Den står på ekte mannfolk-ønskelista, men med en totalpris på 30k og energipris på 750 $/kWh så føler jeg at det er dårlig konkurranse i markedet og litt tidlig å kjøpe noe sånt. Batterier koster i størrelseorden 100 $/kWh for tida og prisen er ventet å synke kraftig med natrium-batterier. Så jeg satser på bedre konkurranse og priser noen år fram i tid.

En lignende variant er å velge elbil med vanlig 16A stikkkontakt. Det håper jeg blir standard etter hvert. Men man bør ha bensinbil i tillegg. Eller ladbar hybrid bensinbil. Jeg har sistnevnte og en 12V 300W inverter liggende så jeg er sikret litt strøm i nødsfall.

Jeg har tenkt å skaffe meg noen leaf batteri for å lage hjemmebatteri. Sammen med solceller og en liten generator så bør det gjøre meg greit rustet for det meste. 

https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator

Skrevet
Krig og fred skrev (8 timer siden):

Joda, men i en krise er det ikke smak som er avgjørende. Og jeg har nok med Fun Light. I tillegg har jeg noen flasker Hennessy skulle jeg trenge det 😎

Ein skal være forsiktig med å konkludere med at det vatnet som smaker best når det er ferskt, også smaker best etter å ha blitt lagra i lang tid. For smaken av lagra vatn har ikje blitt testa.
Er likevel heilt einig i deg med at så lenge vatnet er trygt å drikke så får det være godt nok, og det er ikkje mange dråpane med Fun Light som skal til før det blir omtrent umogleg å skille ferskvatnet på smak.

Windoge skrev (6 timer siden):

Er vel ikke det tråden handler om, men skjønner ikke i hvilket scenario en "stormakt" som står fryst ved frontlinjene skal utgjøre en trussel mot NATO i nær fremtid. 

Slike forberedelser er vel i tillegg ikke hensiktsmessig i et scenario med atomkrig.

Også atomkrig kan få mange ulike utfall. Blir du atombomba direkte så er det "game over" enten umiddelbart eller etter kort tid. Men om nærmaste atomsprenging er eit stykke unna så går det fint å leve under ganske så dårlege forhold. Det er ikkje slik at all stråling er ein umiddelbar dødsdom. I eit slikt scenario så er det atomnedfall som er største trusselen, og då særleg radioaktiv stråling som har fått samle seg opp i til dømes opne vasskjelder. Ein vil også kunne unngå mykje av strålinga ved å holde seg i tilfluktsrom medan det verste nedfallet pågår, bruke vernetøy når ein er utandørs, og ellers holde seg innendørs dei dagane vindretninga er lite gunstig.

Vokteren skrev (1 time siden):

Nyttårsstormen i 1992 kommer helt sikkert til å gjenta seg, men i dag er vi dårligere forberedt.

Oljefyren er blitt ulovlig, «alle» kjører elbil som ikke skal/kan lades fra vanlig kontakt, ingen har kontanter, alle er avhengig av nettverk/smarttelefon, flere bor i leilighet uten alternativ oppvarming. I tillegg har vi uvenner som liker å hacke sårbare systemer. La oss ikke glemme mer ekstremvær og et strømnett som lider av underinvesteringer.

Einig i at vi er dårlege forberedt i dag, men heilt bekmørkt er det ikkje.
Det er mellom anna fortsatt lov med oljefyr så lenge du går over til bio-olje, som igjen gir muligheit for å fyre med anna flytande drivstoff om det skulle bli strengt nødvendig.

Dei fleste elbilar kan ladast via vanleg stikkontakt, det er berre ikkje anbefalt som fast lading på grunn av brannfaren. I ein krisesituasjon så kan det at alle ladar sakte over vanleg stikkontakt være ein suksessfaktor for å hindre at nettet blir overbelasta og kollapser.

Eg er likevel heilt einig med deg i at vi er for avhengig av internett, sjølv til å finne fram heilt grunnleggande informasjon som koketid på poteter eller kvar legevakta er plassert er det i dag mange som ikkje klarer å finne fram til utan fungerande mobil.

Skrevet

Hvis jeg skulle bygget meg hus eller hytte fra bunnen av så ville jeg bygget det med en nødstrømkurs i tillegg til alt normalt elektrisk. Nødstrømkursen skulle forsynt én spesielt merket stikkontakt per rom + taklys. Nødstrøm skulle vært forsynt fra UPS i sikringsskapet. UPS skal ha to innganger: 230V og solceller. I tilfelle strømbrudd ville mitt hus eller hytte sannsynligvis vært det eneste med lys, som et fyrtårn i landskapet. :D Jeg ville manuelt slått av eller dimmet ned unødvendig lys for å forlenge batteritida og slått kontrollert av PC og TV og sånt.

Skrevet
25 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Har lagret mat & vann + varmekilde som bør holde 2 uker for familien. Stående ordre hjemme, er at den dagen bjella går skal bestemor møte opp og ta med seg familien + forsyninger til hytta. Der kan man leve selvforsynt over lange perioder. Selv må jeg møte opp til tjeneste.

Ah I gode gamle dager hadde jeg AG3, 5 magasiner og 100 stk 7.62mm i kjellerboden. (nettingboden i blokka :

Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (33 minutter siden):

Har lagret mat & vann + varmekilde som bør holde 2 uker for familien. Stående ordre hjemme, er at den dagen bjella går skal bestemor møte opp og ta med seg familien + forsyninger til hytta. Der kan man leve selvforsynt over lange perioder. Selv må jeg møte opp til tjeneste.

Helt til regjeringen innfører hytteforbud.

Skrevet
Fibonacci skrev (Akkurat nå):

Haha, du sier noe... Men nå ligger den hytta så avsidesliggende til at jeg tviler på at ressursene i en krisesituasjon vil brukes på å hente ut noen derfra, hvis de i det hele tatt klarer å oppdaget at noen befinner seg der.

Skrevet

Kan koke/steke på gass, kull, bensin og alkohol. Har 3 flasker med propan, 60 liter bensin, 20 kg kull på "lager". Har også sveisegass og litt annet stasj om nøden skulle inntreffe.

Solcellepanel for lading av essensielt utstyr, men kan raskt bygge sammen en bensingenerator dersom jeg trenger - delene er i garasjen. Energilagring har jeg en plan på, men siden batterier i stor grad er ferskvare, så iverksettes ikke dette før faren er overhengende.

Vann har jeg et enkelt lager av i kjelleren for kort tid, ellers er det relativt rein elv utenfor. Har også noen kilo aktivt kull og evt sand til filter. Har også et RO aggregat om det skulle være virkelig ille, og nok deler til å kunne lage en basis destillator. I prinsippet er målet å kunne produsere reint vann med selvforsynt solenergi om nødvendig.

Tørrvarer til 1-3 mnd alt etter som. Bruker tørrvarer som et fremskutt lager til husholdningen, så det ruller med det man bruker til vanlig. Har ca 14 dager med 1 hermetikk måltid til dagen. Hage som kan forvandles til et lite gårdsbruk om nødvendig. Har frølager med essensielle frø for området med høy næringsverdi.

Operativt fiskeutstyr for ferskvann og saltvann. Har jaktvåpen innen familien, og relativt grei ro på jaktområder. 

Anser ikke total stopp i forsyninger over lang tid som et sannsynlig scenario, men heller at forsyningen går treigere med behov for lengre lagring. Har utstyr for å kunne hermetisere på glass, vakuumpakking, samt salt og tørkemuligheter. 

Ellers en grei maskinpark til å kunne produsere eksempelvis reservedeler til nødvendige maskiner, samt om nødvendig, stengun eller lignende. Fres, dreiebenk, furnace, kappsag, etc.

• Liker 1
Skrevet
Fibonacci skrev (8 minutter siden):

PS Under Corona var det i en periode ulovlig å passere kommunegrenser/dra på hytta.
Det er nok best å holde seg hjemme…..

Skrevet
rozon skrev (2 minutter siden):

Kan koke/steke på gass, kull, bensin og alkohol. Har 3 flasker med propan, 60 liter bensin, 20 kg kull på "lager". Har også sveisegass og litt annet stasj om nøden skulle inntreffe.

Solcellepanel for lading av essensielt utstyr, men kan raskt bygge sammen en bensingenerator dersom jeg trenger - delene er i garasjen. Energilagring har jeg en plan på, men siden batterier i stor grad er ferskvare, så iverksettes ikke dette før faren er overhengende.

Vann har jeg et enkelt lager av i kjelleren for kort tid, ellers er det relativt rein elv utenfor. Har også noen kilo aktivt kull og evt sand til filter. Har også et RO aggregat om det skulle være virkelig ille, og nok deler til å kunne lage en basis destillator. I prinsippet er målet å kunne produsere reint vann med selvforsynt solenergi om nødvendig.

Tørrvarer til 1-3 mnd alt etter som. Bruker tørrvarer som et fremskutt lager til husholdningen, så det ruller med det man bruker til vanlig. Har ca 14 dager med 1 hermetikk måltid til dagen. Hage som kan forvandles til et lite gårdsbruk om nødvendig. Har frølager med essensielle frø for området med høy næringsverdi.

Operativt fiskeutstyr for ferskvann og saltvann. Har jaktvåpen innen familien, og relativt grei ro på jaktområder. 

Anser ikke total stopp i forsyninger over lang tid som et sannsynlig scenario, men heller at forsyningen går treigere med behov for lengre lagring. Har utstyr for å kunne hermetisere på glass, vakuumpakking, samt salt og tørkemuligheter. 

Ellers en grei maskinpark til å kunne produsere eksempelvis reservedeler til nødvendige maskiner, samt om nødvendig, stengun eller lignende. Fres, dreiebenk, furnace, kappsag, etc.

Du er nok bedre preppet enn de fleste….

Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Ah I gode gamle dager hadde jeg AG3, 5 magasiner og 100 stk 7.62mm i kjellerboden. (nettingboden i blokka :

Ja det skulle vi ha hatt i dag også ,vi har alt for dårlig beredskap om det skulle bli krig. Vi trenger 300 tusen mann i beredskap med våpen i tillegg til det vi har i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...