Gå til innhold

– Endelig slipper jeg å kjøpe nye batterier hele tida

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vurderte å investere i slike for noen år siden, men etter å tenkt meg litt om kom jeg frem til at det er en virkelig dårlig idé.

Kanskje bra for miljøet, men ikke kom her og fortell meg at dette er mer praktisk eller lønnsomt enn å bare bytte batteri i et nytt.

For prisen av 4 oppladbare batterier får du feks 72 stk nye batterier med høyere kapasitet på Europris.

Selv om de i teorien ikke trenger noen egen dings for å lades, så vil de i praksis trenge den splitteren, med mindre du skal bruke hele dagen din på å ordne med lading. Så da er du like langt som med vanlige oppladbare batterier - en batterilader er ikke veldig mye større enn den kabelen.

Skrevet

Flott at gode batterier kommer til norske forhandlere, det er en jungel der ute -- og det å handle oppladbare batterier føles som å plukke sopp på et fremmed kontinent:

Jeg bruker RCR123 med 3 volt output, som bare eksisterer 1 oppladbar variant av akkurat nå, som må importeres fra utlandet fordi ingen forhandlere i Norge har dem.

For referanse, så er det Keeppower 1000 mAh 3v med en krets inni batteriet som redusert output fra 3.7 til 3.0 volt.

Hadde håp om et nytt alternativ så usannsynlig det var ut fra overskriften, for det at det bare finnes 1 variant tilgjengelig i vesten er utrolig kjedelig.

Regner med at Trust ikke lager batterier selv..?

John-B skrev (48 minutter siden):

Jeg vurderte å investere i slike for noen år siden, men etter å tenkt meg litt om kom jeg frem til at det er en virkelig dårlig idé.

Kanskje bra for miljøet, men ikke kom her og fortell meg at dette er mer praktisk eller lønnsomt enn å bare bytte batteri i et nytt.

For prisen av 4 oppladbare batterier får du feks 72 stk nye batterier med høyere kapasitet på Europris.

For vanlig elektronikk -- og ofte, for elektronikk som bruker vanlige batterier -- er det nær poengløst med mindre man tenker på miljø.

For spesialisert elektronikk som forskjellige typer sære kamera, som termisk, kan det være ekstremt nyttig.
Jeg har et par som bruker RCR123-batterier.

Prisen på 123-batteriene jeg trenger er rundt 50 kroner stykket, mot 300 for de oppladbare jeg bruker.
De kan dog lades minst 800 ganger, men har 66% av levetiden til engangsbatterier under bruk.

Hvis man bruker kameraene over kortere tid på forskjellige typer tidsbegrenset bruk, så er det viktig å vite hvor lenge de kommer til å virke for å planlegge.

En fordel er at jeg kan lade batteriene etter bruk, slik at jeg vet at batteriene har hele levetiden før jeg skrur på kamera, og jeg vet at reserve batteripakker er helt ladet.
Med vanlige batterier må jeg kaste dem og sette inn nye, eller bruke dem opp og så sette inn nye -- hvor det raskt blir vanskelig å forutse når de går tomme om du har brukt dem på og av.

Da kan de bare brukes til trening, ikke i praksis.
Men da må litt brukte batterier lagres separat fra fulle.
Som er mer stress enn å bare kassere brukte batterier.

Hvis jeg mister reservebatteriene eller de havner i vann går det fremdeles an å lade dem som står i kamera i bil eller fra powerbank.
Hvis alle batteriene er tomme kan de lades i bil eller fra powerbank.
Hvis jeg mister oversikten så kan det raskt sjekkes i laderen; fulle lyser grønt etter maks 30 sekunder.

Der suger de fleste normale batterier:
Har du 10 minutter levetid på dem? 40? En time? Umulig å vite. Så da må de kastes eller legges til side.

Skrevet (endret)

Vi bytta til IKEA sine Ladda batteier for 6 år siden, og batterier og lader har spart seg inn for lenge siden. Vi har vell totalt kanskje 16 av hver type som til enhver tid er i omløp i fejrnkontroller, klokker, lommelykter osv. De har spart seg inn for lenge siden, og sykt praktisk å bestandig ha batterier stående klart til bruk.

Ikea sine har høyere kapasitet og ksoter betydelig mindre, men du trenger selvsat en ekstra lader (som er forholdsvis billig hos IKEA.

Bonus er at med mindre de har byttet produsent, så er Ladda i praksis Panasonic Eneloop batteier, som er veldig god kvaltiet.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Skrevet
7 minutes ago, Zepticon said:

Bonus er at med mindre de har byttet produsent, så er Ladda i praksis Panasonic Eneloop batteier, som er veldig god kvaltiet.

Jeg vil tippe Panasonic (?) gjorde det de kunne for å bli leverandør til et gigantisk konsern som IKEA. En slik kontrakt er gull verdt. 

• Liker 1
Skrevet

Oppladbart i fjernkontroller, tastatur og slikt ser eg på som bortkasta. Sjølvutladinga blir i praksis større enn bruken. I tastaturet bytta eg batteri i ... 2018 eller deromkring. I fjernkontrollen står dei som kom med TVen i 2017. 

Det er poeng i dingser som bruker mykje batteri. I fleirtalet av dingser med AA(A)-batteri er det bortkasta og antakelig verre enn primærceller.

Skrevet
barfoo skrev (9 minutter siden):

Oppladbart i fjernkontroller, tastatur og slikt ser eg på som bortkasta. Sjølvutladinga blir i praksis større enn bruken. I tastaturet bytta eg batteri i ... 2018 eller deromkring. I fjernkontrollen står dei som kom med TVen i 2017. 

Det er poeng i dingser som bruker mykje batteri. I fleirtalet av dingser med AA(A)-batteri er det bortkasta og antakelig verre enn primærceller.

Gjelder for noen batterier. NiMH cellene som Panasonic lager har veldig lite selvutladning. Er eksempler på folk som har åpnet 10 år gamle forselga pakker av Eneloop celler som har mistet 15% på de 10 årene.

Jeg har en Braun vekkeklokke som har stått i hylla på kontoret (sentimentale årsaker) som har overlevd siden 2021 med samme 2450mAh Ladda AA celle. Så vi har ikke hatt noen problemer med selvutladding. Men vi slipper å åpne fjernkontrollen og finne den full av eksplodert batteri uttover hele slik jeg har opplevd før med vanlige batterier.

Skrevet

Jeg kommer til å holde meg til Eneloop / Eneloop Pro. Har ennå til gode å kaste / erstatte ett eneste slikt batteri, og jeg har rundt 40 av dem i drift rundt omkring. Veggklokker, vekkerklokker, fjernkontroller og diverse lommelykter, inkludert 2 stk. Fenix TK45 som hver tar 8x AA.

For meg er integrert USB-C lading et negativ. Den er enda en feilkilde, svekker hele batterikonstruksjonen, og som nevnt reduserer kapasiteten. Men hovedproblemet for meg er at man ikke vet status på batteriet ved å lade det direkte med en kabel.

Enkeltvis er det ikke noe problem, men når man begynner med flere i serie så bør man ha et ønske om å vite individuell status.
Man vet heller ikke hvor mye strøm batteriet blir foret med gjennom en tilfeldig kabel. Jeg lader ikke mine AA / AAA batterier med mer enn 0,5 A.

Jeg bruker en Nitecore UMS4 smartlader, og den gjør alt jeg ønsker. Statusindikator på hver kanal, kan sette egen ladespenning, den varsler om det er feil på batteriet, og den går automatisk over til "trickle charge" når batteriet er fullt. Den kan også gjenopplive batterier hvis de er blitt overutladet og underspenningssikringen har slått ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...