Gå til innhold

Støre-regjeringen gjorde en feil???

Anbefalte innlegg

Skrevet
halnes1 skrev (4 timer siden):

Kom på at hvor mange ekstra stemmer har dette bedrag gitt venstre siden????

Det er umogleg å seie, og det er ikkje gitt at dei som stemte Ap og som no angrer hadde stemt ei bestemt retning. 

Likevel, om vi antek at alle disse 43 000 stemte utifrå eiga lommebok, og heller hadde stemt Frp om det ikkje var for lovnaden om sletta studielån. Så hadde der ikkje råka Ap sitt fleirtal. Ap fekk 902 000 stemmer, med neste konkurrent som er Frp med sine 768 000 stemmer. 

Det er likevel godt mogleg at det var mange i fråflyttingstrua kommuner som gav Ap sin stemme sjølv om dei sjølv ikkje ville nyte godt av ordninga, enkelt og greitt fordi det vil være ein indirekte fordel med mange unge innflyttarar som kjem på grunn av sletting av studielånet. 

(Reint politisk så synes eg likevel at sletting av studielån er eit lite målretta tiltak for å sikre busetting i fråflyttingskommuner, sidan det på ingen måte finnes garantiar for at unge voksne blir værande etter at studielånet er nedbetalt. Då tenker eg at andre tiltak hadde vært meir treffande som tilsvarande tilskot til kjøp av bustad i slike kommuner).

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
The Avatar skrev (45 minutter siden):

Det er umogleg å seie, og det er ikkje gitt at dei som stemte Ap og som no angrer hadde stemt ei bestemt retning. 

Likevel, om vi antek at alle disse 43 000 stemte utifrå eiga lommebok, og heller hadde stemt Frp om det ikkje var for lovnaden om sletta studielån. Så hadde der ikkje råka Ap sitt fleirtal. Ap fekk 902 000 stemmer, med neste konkurrent som er Frp med sine 768 000 stemmer. 

Det er likevel godt mogleg at det var mange i fråflyttingstrua kommuner som gav Ap sin stemme sjølv om dei sjølv ikkje ville nyte godt av ordninga, enkelt og greitt fordi det vil være ein indirekte fordel med mange unge innflyttarar som kjem på grunn av sletting av studielånet. 

(Reint politisk så synes eg likevel at sletting av studielån er eit lite målretta tiltak for å sikre busetting i fråflyttingskommuner, sidan det på ingen måte finnes garantiar for at unge voksne blir værande etter at studielånet er nedbetalt. Då tenker eg at andre tiltak hadde vært meir treffande som tilsvarande tilskot til kjøp av bustad i slike kommuner).

https://www.nettavisen.no/nyheter/nytt-ap-sjokk-avslort-i-epost-vi-ble-lurt/s/5-95-2682299

Sitat

– Dersom vi hadde fått en ærlig beskjed fra Arbeiderpartiet, så hadde vi alarmert alle våre om å ikke stemme på dem. Det er snakk om titusenvis av velgere tilknyttet de 7000 eiendommene vi representerer, sier Tveit.

+ fergefolkene fra Sør til Nord. Minst like mange der og..

Skrevet (endret)

Det heter valgkamp. Ikke valgresonnering.

AP hadde de beste spillerne, taktikkene, og beste strategiene. Og vant dermed.

Jeg skjønner hovedpunktene her, men ikke hvorfor dere er så oppskaket. Jeg tar dette med knusende ro. Jeg aksepterte at politikk er slik rundt 20 år siden.

Om 4 år er det meste av dette glemt, og Norge har helt andre temaer å fokusere på. Dette er elementer man åpenbart også tar med i beregningene når man driver valgkamp i demokratier.

Vi folket har selv akseptert at det skal være sånn i landet. Derfor har vi ingen grunn til å klage sånn egentlig...

At AP lokalpolitkere er sjokkerte/sinte er enda mer besynderlig for meg. De av alle skulle vite hva løftepolitikk og valgkamp i demokratier innebærer. Kanskje det vel og merke ikke gjelder alle, bare de med stor samvittighet.

Endret av Selfuniverse
Skrevet
Selfuniverse skrev (56 minutter siden):

Det heter valgkamp. Ikke valgresonnering.

AP hadde de beste spillerne, taktikkene, og beste strategiene. Og vant dermed.

Jeg skjønner hovedpunktene her, men ikke hvorfor dere er så oppskaket. Jeg tar dette med knusende ro. Jeg aksepterte at politikk er slik rundt 20 år siden.

Om 4 år er det meste av dette glemt, og Norge har helt andre temaer å fokusere på. Dette er elementer man åpenbart også tar med i beregningene når man driver valgkamp i demokratier.

Vi folket har selv akseptert at det skal være sånn i landet. Derfor har vi ingen grunn til å klage sånn egentlig...

At AP lokalpolitkere er sjokkerte/sinte er enda mer besynderlig for meg. De av alle skulle vite hva løftepolitikk og valgkamp i demokratier innebærer. Kanskje det vel og merke ikke gjelder alle, bare de med stor samvittighet.

Problemet er at AP satt alene i regjeringen og lagde dermed statsbudsjettet på egen hånd, forhandlingene med andre partier starter nå.
De var alene i regjeringen og hadde allerede et ferdig statsbudsjett når de lovde at gratis ferjer og nedbetaling av studie lån med 25 000kr i året.
Så ledelsen viste hva som var i statsbudsjettet og likevel løy de til folket i minst 100 kommuner, mens de advarte mot Høyre og FRP ville fjerne gratis ferjer og studielån nedbetalingen.
Så de har svindlet og bedratt folket på det verste, når de sa noe mens de viste at dette var bare løgn.

Dette er ikke valgkamp utspill som en må forhandle på før statsbudsjettet blir lagt frem, rett og slett fordi at AP satt alene i regjeringen.
At du ikke ser på dette som noe problematisk viser at du ikke forstår alvoret i dette og hvor mye det skader demokratiet.
Dette vil  ramme AP hardt om 2 år men spesielt om 4 år fordi nå kan ikke stole på AP i absolutt alt de sier.

Hvis Vedum gjør det rette som er å velte venstre siden ut av regjering og regjerings samarbeid å støtte en høyre regjering da gjenoppretter en litt i troen på demokratiet.
Men dette vil skade AP for alltid.

• Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (11 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/bm3nKe/vedum-fnyser-av-aps-loesningsforslag-glem-det-helt-uaktuelt

SP er uforsonlige.  Og slev om jeg hater det partiet, så står det respekt av dette. Det AP gjorde var så langt over streken at å kreve dette innfridd før forhandlinger faktisk er riktig. 

Og det sier jeg selv om jeg synes sakene er tullete

Håper SP kommer over til borgerlig side der de hører hjemme 😀

Skrevet
16 minutes ago, halnes1 said:

Dette vil  ramme AP hardt om 2 år

Kanskje bittelitt. Ikke 'hardt' slik som du sier. Kan faktisk hende at de får enda flere velgere etterhvert. Det handler mest om magi. Magi med ord. Disse folka har vært i hardt vær mange ganger før. De vet akkurat hva de kan si, og hvordan de skal fortsette fremover for å få den tilliten de trenger. Du undervurderer AP, og overvurderer folket enormt her.

19 minutes ago, halnes1 said:

men spesielt om 4 år fordi nå kan ikke stole på AP i absolutt alt de sier.

Politikk og valgkamp handler ikke om 'å stole på'.

Og det skal bare en 'ny hendelse' til som tar fokuset fra folk for at de har glemt store deler av negative hendelser tilbake i tid.

4 år er helt ekstremt lang tid for hjerner å holde rede på historiske detaljer. Og folk har nok å tenke på ellers i livet.

Og store deler av de som har foretrukket AP før/på valgdagen nå, vil også foretrekke AP om 4 år, uansett hvor mange negative hendelser som forekommer. Det har vi sett klart og tydelig nå i mange år. Slik er det bare.

Jeg er altså svært uenig med deg her.

32 minutes ago, halnes1 said:

Men dette vil skade AP for alltid.

Bittelitt. 2% kanskje. Men det 'tapet' kan de enkelt vinne tilbake på mange andre måter. f.eks ved hjelp av magi, i form av ord og fine setninger, slagord, osv...

Skrevet
Selfuniverse skrev (45 minutter siden):

Kanskje bittelitt. Ikke 'hardt' slik som du sier. Kan faktisk hende at de får enda flere velgere etterhvert. Det handler mest om magi. Magi med ord. Disse folka har vært i hardt vær mange ganger før. De vet akkurat hva de kan si, og hvordan de skal fortsette fremover for å få den tilliten de trenger. Du undervurderer AP, og overvurderer folket enormt her.

Politikk og valgkamp handler ikke om 'å stole på'.

Og det skal bare en 'ny hendelse' til som tar fokuset fra folk for at de har glemt store deler av negative hendelser tilbake i tid.

4 år er helt ekstremt lang tid for hjerner å holde rede på historiske detaljer. Og folk har nok å tenke på ellers i livet.

Og store deler av de som har foretrukket AP før/på valgdagen nå, vil også foretrekke AP om 4 år, uansett hvor mange negative hendelser som forekommer. Det har vi sett klart og tydelig nå i mange år. Slik er det bare.

Jeg er altså svært uenig med deg her.

Bittelitt. 2% kanskje. Men det 'tapet' kan de enkelt vinne tilbake på mange andre måter. f.eks ved hjelp av magi, i form av ord og fine setninger, slagord, osv...

Denne arrogansen som du viser her er den samme som vi ser i AP fra topp og nedover, et parti som tror de er bedre enn alle og som rett og slett ikke bryr seg om det norske folk.
En skremmende virkelighet som flere og flere ser, er en grunn til AP har gått fra over 40% til under 30% og vil fortsette utfor klippen.
Det verste er jo at Stoltenberg raserte helsevesenet og Støre lar kriminelle gjenger herje rundt med bomber og granater uten å gjøre som en statsminister skal, det er å vise handle kraft. Men virkelighet forståelsen er jo totalt fraværende.

Men hva skal en vente av et parti som sprang ned på kaia i Oslo å ropte vi overgir oss før tyskerne hadde gått om bord i skipene i Tyskland.

• Liker 1
Skrevet

Det er dette som er den frustrerende delen av demokratiet vi har. Alle har fått stemme, men partiet man har stemt på og de betingelsene som ligger til grunn for at man stemte kan pælmes på sjøen når 3-4 partier må enes i etterkant for å få til flertall.

Jeg stemte ikke på noen av dem. Jeg stemte borgerlig, men kunne gjerne sett Ap i rent flertall få en periode eller to. Tid til å utrette noe, få noen langsiktige planer ut i effekt. Dette her er jo bare rot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...