Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forøvrig mista USA mykje kulturtilbud av ein ganske enkel orsak... Rasisme.

Når offentlige svømmebassenger ikkje lengre kunne diskriminere mellom kvite og fargede så fjernet dei heller tilbudet tvert ut enn å la kvite og svarte svømme i lag.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutes ago, obygda said:

Men er det statens oppgave å gi slike tilbud?

Om ikke blir det som jeg skrev opp til foreldres inntekt/prioriteringer. Alle barn bør ha mulighet til et mangfold av opplevelser/aktiviteter.

Voksne mennesker kan dog finansiere fritidssyslene sine selv. Synes jeg da.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

I kjent stil så gis det med ene hånden og kreves inn litt mer ekstra med den andre. Drivstoff og kollektivprisene går opp mer enn skatten går ned. Så det blir én mindre tacomiddag i måneden, ikke én mer 😂

• Liker 3
Skrevet
1 minute ago, Smule8o said:

Voksne mennesker kan dog finansiere fritidssyslene sine selv. Synes jeg da.

Nei, egentlig ikkje. Skal dei betale for svømmeanlegg? Golfanlegg? Gymsaler? Kunstgallerier, teatere, kinoer, osv? Fotballbaner, m.mer. Mange av disse ville neppe eksistert om det var rent privat støtte, i tillegg til at barna ville hatt eit vesentlig dårligere eller intet-eksisterende tilbud.

Kun eit fåtall av disse ville overlevd uten støtte, ettersom etablering, organisering og vedlikehold er ganske svindyrt. For å opprettholde eit betydelig mangfold er då staten involvert i form av støtteordninger, budsjett-utdelinger, osv.

Mange av disse betal ein forøvrig meir for som vaksen, men framleis oftest subsidiert.

• Liker 4
Skrevet

Yes ass! 

Kjempebra jobbet! 

Jeg får 50-250 kroner ekstra i måneden, det blir helt supert. 

Lurer på om jeg skal legge det på strømbudsjettet, dieselbudsjettet, kommunale avgifter-budsjettet, eller på matbudsjettet. 

Jeg mener, alle de har jo økt betraktelig mer enn 50-250,- pr måned hver for seg, men det er jo ikke noe problem nå som den snille staten endelig gir meg gratis penger!

Samtidig ser vi nå at de begynner å mase om disse ekstra bygningene i regjeringskvartalet igjen, "kunstnere" får stadig mer, og helse, skole og forsvar sliter som vanlig. (Med mindre du har toppstilling da selvsagt) 

Pengebruken har aldri vært høyere enn nå, samtidig sitter vi som innbyggere igjen med mindre og mindre for hvert år..

At folk har stemt frem de greiene her kommer jeg aldri til å forstå. 

• Liker 3
Skrevet
Drunkenvalley skrev (3 minutter siden):

Nei, egentlig ikkje. Skal dei betale for svømmeanlegg? Golfanlegg? Gymsaler? Kunstgallerier, teatere, kinoer, osv? Fotballbaner, m.mer. Mange av disse ville neppe eksistert om det var rent privat støtte, i tillegg til at barna ville hatt eit vesentlig dårligere eller intet-eksisterende tilbud.

Kun eit fåtall av disse ville overlevd uten støtte, ettersom etablering, organisering og vedlikehold er ganske svindyrt. For å opprettholde eit betydelig mangfold er då staten involvert i form av støtteordninger, budsjett-utdelinger, osv.

Mange av disse betal ein forøvrig meir for som vaksen, men framleis oftest subsidiert.

Jeg synes folk skulle betalt mer selv mhp kultur. Det burde ikke være statens oppgave å gi penger til kultur. Som en del av skolens opplegg så kanskje..men ikke ellers. Bidrar hinsides mye selv med nær 1 million i skatt..men har null interesse av kultur og bruker null kroner av egne penger på slikt. De burde brukt penger på å frede mer natur..få prisene på boliger ned slik at alle får råd til en ok bolig,sikre gode helse,eldre og skoletilbud.. Samt holde infrastruktur i ok stand. Dette med kultur er mer "kjekt å ha".

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (2 minutter siden):

Jeg synes folk skulle betalt mer selv mhp kultur. Det burde ikke være statens oppgave å gi penger til kultur. Som en del av skolens opplegg så kanskje..men ikke ellers. Bidrar hinsides mye selv med nær 1 million i skatt..men har null interesse av kultur og bruker null kroner av egne penger på slikt. De burde brukt penger på å frede mer natur..få prisene på boliger ned slik at alle får råd til en ok bolig,sikre gode helse,eldre og skoletilbud.. Samt holde infrastruktur i ok stand. Dette med kultur er mer "kjekt å ha".

For veldig mange fattige familier så er disse tilbudene det eneste ungene har å vise til etter f.eks en sommerferie når de ofte prater om hvordan sommeren har vært. Jeg syns det burde være åpenbart at kultur ligger fast til stat. 

• Liker 5
Skrevet
oophus skrev (5 minutter siden):

For veldig mange fattige familier så er disse tilbudene det eneste ungene har å vise til etter f.eks en sommerferie når de ofte prater om hvordan sommeren har vært.

Hva er det beste for disse familiene? 

A) en hundrelapp mindre skatt i måneden 

Eller

B) at man kanskje stopper å bruke penger helt ukritisk på alt mulig som igjen fører til dette skattenivået i utgangspunktet 

Skrevet
5 hours ago, Baranladion said:

Kan godt hende jeg tar feil, men TV2 skriver dette: 
 Dette betyr statsbudsjettet for deg

E24 skriver det samme: 
Statsbudsjettet 2026: Dette skjer på skatt og avgift – E24

image.png.3f264f624ce9049a666c33726077b9a7.png

Med forbehold om at jeg misforstår altså, isåfall beklager jeg det, og oppjusterer til 1 tacomiddag i måneden

Kva hjelper det å få minimalt mindre skatt når AP beskatter alt anna slik at man ender med enda mindre i gotteposen...

Skrevet (endret)
46 minutes ago, Drunkenvalley said:

Nei, egentlig ikkje. Skal dei betale for svømmeanlegg? Golfanlegg? Gymsaler? Kunstgallerier, teatere, kinoer, osv?

Fotballbaner, m.mer. Mange av disse ville neppe eksistert om det var rent privat støtte, i tillegg til at barna ville hatt eit vesentlig dårligere eller intet-eksisterende tilbud.

Her hvor jeg bor finnes det både svømmeanlegg, golfbaner, kinoer m.m. som er fult og helt bygd uten støtte fra staten.

Og som sagt, kultur og idrett til barn og unge er noe annet.

46 minutes ago, Drunkenvalley said:

Du er klar over hver eneste krone som er brukt på slikt er tatt inn i form av skatt ja? Om folk hadde fått beholdt disse pengene selv og brukt dem på de tilbud de ønsker så hadde det vært eksakt like mye penger tilgjengelig. Muligens faktisk mer, da staten igrunn ikke er særlig flink med penger. Svært få hadde vel donert penger så en av lederne i Kulturrådet kan ha de stående på konto.

8 minutes ago, Cyrio said:

Hva er det beste for disse familiene? 

A) en hundrelapp mindre skatt i måneden 

Eller

B) at man kanskje stopper å bruke penger helt ukritisk på alt mulig som igjen fører til dette skattenivået i utgangspunktet 

Mange ville desverre ikke prioritert barns akriviteter. Så akkurat der bør staten faktisk steppe inn for å sikre alle barn et ok tilbud. Langt fra alle barn vokser opp i "møblerte hjem".

Endret av Smule8o
  • Hjerte 1
Skrevet
4 hours ago, Tussi said:

Norge trenger flere barn. 

Å kutte i engangsstøtten til kvinner som ikke har jobb, kutte i foreldrefradrag..

Usolidarisk og smålig

Verden trenger færre mennesker. Vi ser allereie problema det medfører at skrullinger reiser rundt om i verda og lager kvalme i form av aktivisme. På tide at man kutter i all form for støtte...Norge burde jo som vanlig gå forann for å redde verden...

Skrevet
Drunkenvalley skrev (2 timer siden):

Sjokkerende nyhet å lese at fleire her inne som syt over kultur berre ikkje begripe kva kultur er. 🤣 Kultur er mangt. Mistenker ein del av disse kulturbudsjettene går i konserter og mange andre arrangementer, stimulere utvikling av kunst i lokalmiljøet, m.mer. 

Jeg klarer ikke å se at kultur er viktigere enn støtte til familier f eks.  Det er ingen menneskerett å få støtte av staten for å drive med en hobby man ikke kan leve av kommersielt. Da er det viktigere med familier, helse og skole

Snikpellik skrev (2 timer siden):

Tallet på kvoteflyktninger går ned fra 500 til 100.

Under Solberg-regjeringen var tallet på 3000. Nåværende regjering senket først tallet til 2000, så 1000, så 500 og nå er altså forslaget 100.

Vi bør ha flere kvoteflyktninger, færre på familiegjenforening 

Ikke minst bør vi ta flere ressurskrevende flyktninger som dør i leirene fordi ingen land vil ha dem

Skrevet
3 hours ago, Tussi said:

Mindre til fattige kommuner, mer tiø den rike staten.

Samme med kuttet til enslige foreldre, sparer staten for 100mill, vil øke utgiftene til sosialhjelp i kommunene med 9 mill og gi flere fattige barn.

Kuttet i brillestøtten er en fis ift dette

Kanskje Støre & co tenker at nillebriller er godt nok for di med dårlig syn...

Skrevet
Maabren skrev (2 minutter siden):

Kanskje Støre & co tenker at nillebriller er godt nok for di med dårlig syn...

Jeg siktet til AP sin kritikk av Høyres kutt i brillestøtte, dette er langt mer alvorlig enn den

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, obygda said:

Men ny regjering kan vi jo få. Ap er i mindretall. Er møkk lei Tåke Støre og lyve Jens..Arbeidsledigheten har jo bare gått opp under Støre også..Nå skal de dytte noen flere på tiltak for å pynte på tallene en periode.

Støre tar kvelertak på næring etter næring i Norge.

Rart at ikkje fleire innsåg dette før valget...men Jesus Jens var tilbake i manesjen og alle glemte at Jens lettrus gjerne forlater skipet rett før det synker...

Skrevet (endret)
10 minutes ago, Tussi said:

Jeg klarer ikke å se at kultur er viktigere enn støtte til familier f eks.  Det er ingen menneskerett å få støtte av staten for å drive med en hobby man ikke kan leve av kommersielt. Da er det viktigere med familier, helse og skole

Ok, så du vil ikkje at familier skal ha kulturtilbud heller da? Inklusivt interesser som fotball, basketball, håndball, svømming, kajakk, museer, m.mer. Hvis dei ynskje lære seg å jobbe med leire og lage potter eller anna, kor skal dei finna klassene for det? Osv, osv.

Kvifor skal forøvrig familier ha meir rett til støtte enn individer? 🤔 Litt stygg måte å sjå verda på om berre familier skal ha ting sponset.

Eg vil forøvrig at alle postene her skal vera godt sponset, men ikkje alt i verda treng snakkes om som eit zero sum spill. At eg ytre støtte for kultur her betyr ikkje at eg meine helse ikkje skal ha peng.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 4
Skrevet
Smule8o skrev (15 minutter siden):

Mange ville desverre ikke prioritert barns akriviteter. Så akkurat der bør staten faktisk steppe inn for å sikre alle barn et ok tilbud. Langt fra alle barn vokser opp i "møblerte hjem".

Skjønner jo godt at mange barn ikke vokser opp i møblerte hjem når jeg ser hva kostnadsnivået for å "overleve" ligger på om dagen. 

Så mitt spørsmål er, hvorfor klistrer vi på et plaster i form av "gratis" svømmehall osv samtidig som vi nekter å gjøre noe med sløsing, og dermed også skattenivået..?

Om mitt valg kunne vært umøblert hjem + svømming 3 dager i uken eller møblert hjem uten svømming 3 ganger i uken hadde valget vært enkelt. 

Om man hadde kuttet inntektsskatten med 50% i Norge hadde man sannsynligvis brukt en brøkdel av pengene man kaster ut i sjøen i dag, og man hadde løst fattigdomsproblemet for de aller fleste. 

Problemet her er egentlig janteloven. 

"Alle" kaller de som tjener enn viss sum mer enn de selv,  f. Eks 200 000,- ekstra i året for "rikinger", også tenker de "aiai, herregud så mye penger det er"

Neste impuls da virker å være at man kjemper for at alle skal ned på fattigdomsnivået til en selv slik at alle har det like kjipt, fremfor å øke velferdsnivået til de som har minst. 

I tillegg er det dessverre sånn at du ikke kan forvente et liv i luksus om du går på AAP, samboeren jobber deltid på den lokale bensinstasjonen og dere begge liker å bruke pengene på diverse forbruk. 

Skrevet
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Ok, så du vil ikkje at familier skal ha kulturtilbud heller da? Inklusivt interesser som fotball, basketball, håndball, svømming, kajakk, museer, m.mer. Hvis dei ynskje lære seg å jobbe med leire og lage potter eller anna, kor skal dei finna klassene for det? Osv, osv.

Kvifor skal forøvrig familier ha meir rett til støtte enn individer? 🤔 Litt stygg måte å sjå verda på om berre familier skal ha ting sponset.

Eg vil forøvrig at alle postene her skal vera godt sponset, men ikkje alt i verda treng snakkes om som eit zero sum spill. At eg ytre støtte for kultur her betyr ikkje at eg meine helse ikkje skal ha peng.

Familier trenger mer støtte fordi det er barn involvert,  det handler om samfunnets fremtid. Jeg har ingen barn selv. Men dropper gjerne de 400kr jeg får i skattelette og mer hvis mødre for beholde engangsstøtten for å si det sånn. 

Noe kultur må vi ha. Men Kristiansand trengte ikke Kunstsilo til hundrevis av millioner, det trengs ikke så mange museer, teater og whatever. Det er ingen rettighey med kunststudenter til kunstnere som ikke kan finansiere arbeidet sitt ved at folk liker det

Det handler om prioritering

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...