Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Hva vinner jeg på dette?

Jeg vinner kanskje 25.000kr avskriving på studielånet mitt, som Ap lovde via Sp for en tid tilbake. Vi skulle altså få avskriving per år fra Januar 2025, med første utbetaling Januar 2026.

Nå har de ikke satt av penger i budsjettet til dette.

Hehe, jeg klarer meg helt fint, men en av de få postene jeg ser personlig at de har direkte lurt meg på.

• Liker 1
Skrevet

Skal innrømme at avskrivning av studielån virker som litt fillepolitikk, eller er det vesentlig meir enn eit par hundre tusen under særdeles gunstige vlikår på gang for nokre her?

Ikkje akkurat amerikanske tilstander for folk flest her.

Skrevet
mandodiao skrev (2 minutter siden):

Jeg vinner kanskje 25.000kr avskriving på studielånet mitt, som Ap lovde via Sp for en tid tilbake. Vi skulle altså få avskriving per år fra Januar 2025, med første utbetaling Januar 2026.

Nå har de ikke satt av penger i budsjettet til dette.

Hehe, jeg klarer meg helt fint, men en av de få postene jeg ser personlig at de har direkte lurt meg på.

Det er faktisk ett av de kuttene jeg ikke har problemer med, det er en uting at folk skal behandles ulikt kun fordi de bor i forskjelige kommuner. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jada, misforstå meg rett, jeg bryr meg egentlig ikke, og hadde bodd i samme kommune uansett.

Men når man i en husstand har 2 studielån så er det snakk om 50.000kr i året, på et lån man har tatt for å kunne bli helsepersonell for kommune/stat i yrker hvor man er kronisk underbemannet, spesielt i distriktet.

Så er det en ganske viktig ordning for enkelte kommuner. Og jeg tror det har fått enkelte til å vippe stemmene sine mot Sp/Ap, det har i alle fall vært en snakkis på bygda.

(Jeg stemte ikke på de)

Endret av mandodiao
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (10 minutter siden):

Skal innrømme at avskrivning av studielån virker som litt fillepolitikk, eller er det vesentlig meir enn eit par hundre tusen under særdeles gunstige vlikår på gang for nokre her?

Ikkje akkurat amerikanske tilstander for folk flest her.

Rikelig med amerikanske tilstander for de som må til utlandet for å utdanne seg som Lege.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det gjer meir meining. 🤔 Var litt vanskelig å sjå stresset når eg trudde eg hadde forholdsvis høgt, og framleis betalte ~1.6k pr mnd. I stor grad fordi mykje av lånet ikkje blei konvertert til mitt minne. Ikkje akkurat noe eg grin over sjølv kan ein sei.

Skrevet
Salvesen. skrev (48 minutter siden):

Det er fortsatt totalt sett billigere å bo i Oslo om en leier og det er marginale forskjeller som en også kan se av alt våset med AI over. 

en annen ting er jo at en har veldig høy inntektsskatt i Danmark, noe som ikke passer helt inn i ditt narrativ om jeg ikke tar helt feil.

Det er billigere i Oslo, men jeg sa konkret at de har bedre kjøpekraft, ikke at de har et lavere kostnadsnivå.

Screenshot_2025_1015_221157.png.523305ad7ba5c301244d9a1faf18e2eb.png

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (11 timer siden):

Det er helt inennfor forventningene om en har fulgt litt med. Men, problemet er at du og folk flest svelger det som blir skrevet hvert år om tikroninger. 

Og skattelette er bare en del, så har en norgespris, så har en lønnsøkning osv. Totalen blir faktisk en del. Personlig får jeg nok en gang en tusenlapp+ mer i måneden bare i skattelette. Norgespris ser ut til å gi meg noen hundrelapper mer, så kommer jo lønnsøkning på toppen samt nedgang i renter osv. Til sammen snakker vi nok en del tusenlapper, slik som det har vært de siste 5 årene. 

Skulle helst sett at de gikk til de som sliter, hos meg går de rett på sparekonto.. 

Jippi at rentebanen er justert til 1 reduksjon  ila 2026, etter at den har økt 14(?) ganger. Jippi at du sparer noen kroner på en strømstøtte det aldri burde vært grunnlag for in the first place. 

Det blir som å juble fordi brannvesenet reddet postkassen – etter at huset brant ned.

• Liker 2
Skrevet
Smule8o skrev (11 timer siden):

Desverre ser det ut til at det positiv budsjettimpuls allerede før tuttifrutti-gjengen skal få på sine miljarder. Med økt inflasjon og dermed økt rente som resultat.

Neida, vi ble lovet trygg styring. Bare FRP og høyre-siden som driver inflasjonsdrivende politikk!

Skrevet (endret)
1 hour ago, Salvesen. said:

en annen ting er jo at en har veldig høy inntektsskatt i Danmark, noe som ikke passer helt inn i ditt narrativ om jeg ikke tar helt feil.

Om du inkluderer Norges 14% arbeidsgiveravgift så er skattenivået på inntekt omtrent det samme. 

Hvis du insisterer på å ikke inkludere arbeidsgiveravgift, så vinner Sverige, fordi de har 31% arbeidsgiveravgift.

Endret av Camlon
Skrevet
Tussi skrev (44 minutter siden):

Det er faktisk ett av de kuttene jeg ikke har problemer med, det er en uting at folk skal behandles ulikt kun fordi de bor i forskjelige kommuner. 

Desverre er alternativene i mange tilfeller dyrere, da det er mange kommuner som sliter med fraflytting. 

Da går det mye i vikarbyråer som koster x-antall ganger mere.

Så om det er en uting eller nødvendighet kan nok variere.

• Liker 1
Skrevet
Camlon skrev (17 minutter siden):

Om du inkluderer Norges 14% arbeidsgiveravgift så er skattenivået på inntekt omtrent det samme. 

Hvis du insisterer på å ikke inkludere arbeidsgiveravgift, så vinner Sverige, fordi de har 31% arbeidsgiveravgift.

Hva dekker svensk arbeidsgiveravgift?
Arbeidsgiveravgiftene består av følgende avgifter: alderspensjonsavgift, etterlevendepensjonsavgift, sykeforsikringsavgift, foreldreforsikringsavgift, arbeidsskadeavgift, arbeidsmarkedsavgift og allmenn lønnsavgift. For skatteåret 2025 er avgiftene 31,42 prosent av lønnsutbetalingen (2024: 31,42 prosent).
Skrevet

Vi nærmer oss sakte men sikkert kommunisme; Venezuela og Cuba er målet, bare med en nordisk tvist.

Vi kunne fint greid oss med et statsbudsjett på godt under 1/3, der de første 500 000 kr i inntektsskatten er på 0%, mellom 500 000 kr og en million er på 5% og alt over 10%. Ingen andre skatter, avgifter eller moms.

Privat sektor og veldedighet kan ta seg av alt utenom politi, forsvar og rettsvesen.

Skrevet
FrihetensRegn skrev (6 minutter siden):

Hans Olav Lahlum, er det deg?

Salvesen prøver så godt han kan ved å fylle lommene til verdens rikeste mann. 

Så han er ikke veldig troverdig når han vil gi pengene til de fattige. I praksis gjør han det motsatte

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
22 minutes ago, FrihetensRegn said:

Vi nærmer oss sakte men sikkert kommunisme; Venezuela og Cuba er målet, bare med en nordisk tvist.

Vi kunne fint greid oss med et statsbudsjett på godt under 1/3, der de første 500 000 kr i inntektsskatten er på 0%, mellom 500 000 kr og en million er på 5% og alt over 10%. Ingen andre skatter, avgifter eller moms.

Privat sektor og veldedighet kan ta seg av alt utenom politi, forsvar og rettsvesen.

Da vil dog en veldig stor del av befolkningen miste tilgang til utdanning og helsevesen. Men åpenbare uheldige konsekvenser 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Smule8o skrev (2 minutter siden):

Da vil dog en veldig stor del av befolkningen miste tilgang til utdanning og helsevesen. Men åpenbare uheldige konsekvenser 

Nei, de vil få økt tilgang. Private tilbydere vil føre til kortere kø. I dag sitter folk og venter på å få operasjon.

Skrevet
1 minute ago, FrihetensRegn said:

Nei, de vil få økt tilgang. Private tilbydere vil føre til kortere kø. I dag sitter folk og venter på å få operasjon.

Du er klar over hva Amerikanerene betaler i forsikringer,eller? Det blir jo Amerikanske tilstander over natta. Uteliggere og full pakke. Lite gjennomtenkt,selv om du selv vil tjene på dette.

Skrevet
BamseMums80 skrev (1 minutt siden):

Du er klar over hva Amerikanerene betaler i forsikringer,eller? Det blir jo Amerikanske tilstander over natta. Uteliggere og full pakke. Lite gjennomtenkt,selv om du selv vil tjene på dette.

Amerikanerne betaler 0 i forsikring fordi de får det gratis gjennom arbeidsgiver. De får også mer enn oss nordmenn, som for eksempel gratis tannlege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...