Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
obygda skrev (2 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/yEkABa/vg-kommentar-ap-har-lurt-velgerne

Nesten litt snodig at VG skriver at Ap ledelsen har løyet og lurt velgere. Men fakta var vel så åpenbar at man bare  måtte.

Vestre hevder i videoen, at dersom man velger høyresiden, så mister man gratis ferge, det er sikkert et riktig utsagn, og ikke lureri...
Han glemte bare en bitteliten detalj (fort gjort) , å si at det samme vil skje dersom man velger AP ;) 

• Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
MrL skrev (21 timer siden):

"Skattelettelser" og at man gir "mest" til de rike er ganske misvisende. 

Poenget er her jo bare at summene i trinnskatten er satt opp til forventet lønnsvekst på 4% over hele fjøla. Det er jo helt fornuftig og nødvendig, skatten man betaler i prosent er forsatt uendret.

Det vil jo bare primært si at man forventer at alle går opp 4% i lønn og alle kan tjene det "samme" uten å gå opp et trinn og betale ekstra skatt. 

Det er ingen reelt skattelette for alle går opp i lønn. De rikeste vil gå opp mest i lønn og også betale mer ekstra skatt enn noen andre neste år, det er ingen reelle skattelettelser mtp. prisvekst. 

Nei det stemmer ikke. Jeg tar meg selv som ett eksempel og regner maks skatt. 

Nettolønn i 2025 774 119

Nettolønn i 2026 813 472

Da har jeg "gitt" meg selv 4% lønnsøkning i 2026 og plotttet inn. Netto ender jeg opp med 5.1% økning. Altså får jeg skattelette når lønnen går opp, altså helt omvendt av hvordan den progresive skatten vi har skal fungere. Altså er det ikke bare en justering for å gjøre det "likt", det er skattelette. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Nettolønn i 2025 774 119

Nettolønn i 2026 813 472

Da har jeg "gitt" meg selv 4% lønnsøkning i 2026 og plotttet inn. Netto ender jeg opp med 5.1% økning. Altså får jeg skattelette når lønnen går opp, altså helt omvendt av hvordan den progresive skatten vi har skal fungere. Altså er det ikke bare en justering for å gjøre det "likt", det er skattelette. 

Er det MrL skriver generelt på jordet, eller er det bare avvikende på deg og dine tall? Jeg syns jo ikke tallene dine er så avvikende fra det MrL skriver, hvis jeg forstår regningen riktig. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Nettolønn i 2025 774 119

Nettolønn i 2026 813 472

1 mill i 2025 = 31.32% trekk , i 2026 med 4% lønnsøkning er den 31.19%.
650K i lønn i 2025 = 25.26% trekk , i 2026 med 4% lønnsøkning er den 25.11% 

Det er nedgang for begge, pga en minimal personfradrag og trydgeavgift justering som gjelder alle - hvor alle får den samme skattefordelen - den være større jo høyere inntekt man har. 

Så ja, må korrigere meg selv da jeg ikke tok med den. Men det er jo virkelig mikroskopisk og lite å sutre over. De som tjener mer, går mer opp i lønn også og betaler mer skatt over flere kroner. 

Ellers er trinnskatten(som var min referanse til prisvekst) økt med 4%. 

image.png.be717816a16bd70d51a3924deea19f25.png

Endret av MrL
Skrevet
MrL skrev (38 minutter siden):

1 mill i 2025 = 31.32% trekk , i 2026 med 4% lønnsøkning er den 31.19%.
650K i lønn i 2025 = 25.26% trekk , i 2026 med 4% lønnsøkning er den 25.11% 

Det er nedgang for begge, pga en minimal personfradrag og trydgeavgift justering som gjelder alle - hvor alle får den samme skattefordelen - den være større jo høyere inntekt man har. 

Så ja, må korrigere meg selv da jeg ikke tok med den. Men det er jo virkelig mikroskopisk og lite å sutre over. De som tjener mer, går mer opp i lønn også og betaler mer skatt over flere kroner. 

Ellers er trinnskatten(som var min referanse til prisvekst) økt med 4%. 

image.png.be717816a16bd70d51a3924deea19f25.png

Jeg mener fortsatt vi bør gjøre om dette slik at de med minst får mindre skatt og vi som tjener greit og godt bør få lite til ingen reduksjon.

Det er bare mitt poeng. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Baranladion skrev (1 time siden):

Er det MrL skriver generelt på jordet, eller er det bare avvikende på deg og dine tall? Jeg syns jo ikke tallene dine er så avvikende fra det MrL skriver, hvis jeg forstår regningen riktig. 

Jeg får skattelette selv med forventet lønnsøkning. Som påstanden var at en ikke fikk.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Jeg får skattelette selv med forventet lønnsøkning. Som påstanden var at en ikke fikk.

Ok, så det han skriver kan være riktig, bare ikke for akkurat deg, med dine tall. Det blir vanskelig å snakke om endringer i politikken, basert på enkeltindividers avvik fra "standarden". 

Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Jeg mener fortsatt vi bør gjøre om dette slik at de med minst får mindre skatt og vi som tjener greit og godt bør få lite til ingen reduksjon.

Det er bare mitt poeng. 

Jeg er egentlig prinsipielt enig i dette, men vi slår jo bare begge inn åpne dører. Alle skjønner at det er urettferdig at de med mest, får mest i skattelette. 

Jeg syns derfor posten til MrL forklarer situasjonen ganske bra, rundt hvorfor det slår ut sånn. 

Skrevet
Baranladion skrev (19 minutter siden):

Ok, så det han skriver kan være riktig, bare ikke for akkurat deg, med dine tall. Det blir vanskelig å snakke om endringer i politikken, basert på enkeltindividers avvik fra "standarden". 

Jeg er egentlig prinsipielt enig i dette, men vi slår jo bare begge inn åpne dører. Alle skjønner at det er urettferdig at de med mest, får mest i skattelette. 

Jeg syns derfor posten til MrL forklarer situasjonen ganske bra, rundt hvorfor det slår ut sånn. 

Nei personen har selv oppdaget feil i påstanden sin for det er gjort endringer utover dette som fører til skattelette. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Tussi skrev (49 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/mPXAQq/stoere-lovet-gratis-ferge-fem-dager-foer-valget-var-allerede-skrotet

Dette er den nye versjonen av "vi har ikke snakket med Hamas"...... ren løgn og bortforklaringer/manglende svar

Det kan jo komme noe positivt ut av dette, at valgløfter/flesk blir litt mindre vanlig. Det vil i årene fremover bli vanskeligere og vanskeligere å få statsbudsjettet i vater grunnet økte utgifter på alle fronter.  For noen år siden var beskjeden til det Norske folk, at vi alle måtte bruke mindre penger for å stagge en overopphetet økonomi, det har ingen regjeringer klart å gjøre selv, sannsynligvis fordi vi har nytt godt av avkastningen til et sterkt oljefond.
I årets statsbudsjett er vi farlig nær grensen til handlingsregelen, og det selv med ganske få kutt og ganske mange brutte løfter. Det vil ikke bli noe lettere fremover. 

Endret av Baranladion
Skrevet

Hva er greia med AP og den evindelige uredeligheten deres?
Løgner og svik har vært en gjennomgående tendens i det partiet, hvertfall siden Gros tid. Før det  fulgte jeg ikke med.

Og nå hadde de skaffet seg fornyet tillitt i folket, har også selv hatt tanker om å stemme dem i det siste. Det har sett bedre ut enn på lenge.
Men så kommer det opp igjen altså: De har løyet så det renner av dem, og det satt som vanlig langt inne å vedkjenne det.
De går altså ikke å an å stole på det partiet man forventer mest å kunne stole på. Pokkern ta dem. 
Hvilket parti kan vi stole skikkelig på da? 

• Liker 3
Skrevet
Delvis skrev (3 minutter siden):

Hva er greia med AP og den evindelige uredeligheten deres?
Løgner og svik har vært en gjennomgående tendens i det partiet, hvertfall siden Gros tid. Før det  fulgte jeg ikke med.

Og nå hadde de skaffet seg fornyet tillitt i folket, har også selv hatt tanker om å stemme dem i det siste. Det har sett bedre ut enn på lenge.
Men så kommer det opp igjen altså: De har løyet så det renner av dem, og det satt som vanlig langt inne å vedkjenne det.
De går altså ikke å an å stole på det partiet man forventer mest å kunne stole på. Pokkern ta dem. 
Hvilket parti kan vi stole skikkelig på da? 

I gamle dager kunne man til en viss grad holde de enkelte kandidater ansvarlig, å stryke dem av listen ved neste valg.
Det var politikerne i Norge smarte nok til å fjerne.

Sitat

På bakgrunn av en helhetlig vurdering mener departementet at det ikke er ønskelig å gi velgerne innflytelse over hvilke av partiets kandidater som velges inn.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sk0yern skrev (11 minutter siden):

Ganske tankevekkende å se denne grafen, og samtidig høre alle skrike om at det er mer krise enn noen gang.
Hva har gått galt egentlig?
Image

Det offentlige Norge dreper Norge..se den grafen mot kronekursen så forstår man. Har selv hatt negativ rellønnsutvukling i hele perioden sett under ett. Det forteller meg at vi ikke klarer å skape verdier i dette landet lenger. Vi bare omfordeler og spiser av oljefondet. Det går bare ikke i lengden. Og jeg er helt overbevist om at dette er tanker som de som har skapt verdier og arbeidsplasser i Norge har tenkt lenge på...og noen valgte da å konkludere med flytting. 

• Liker 1
Skrevet
sk0yern skrev (31 minutter siden):

Ganske tankevekkende å se denne grafen, og samtidig høre alle skrike om at det er mer krise enn noen gang.
Hva har gått galt egentlig?
Image

Dette er resultatet av at vi i Norge har opprettholdt ei desentralisert befolkning. Danmark er eit lite land der det er lett å sentralisere tenestetilbodet, Sverige har omtrent avfolka bygdene ved å berre tilby offentlege tenester i sentrumsnære strøk. 

Om det er verdt kostnaden at alle kommuner uavhengig av størrelse skal ha eigen gamleheim, barneskule og rådhus blir då eit politisk spørsmål. Konsekvensen av å ikkje ta denne kostnaden er avfolkning av bygdene og større press på bustadmarkedet i byane og mindre grunnlag for verdiskapning i grisgrendte strøk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er helt villt at staten har en konkurranse over hvem som byr mest når det kommer til å slenge penger etter Ukraina. Misforstå meg rett, Ukraina trenger støtte — men befolkningen visste jo nesten ikke om det før Nansen-programmet ble fattet og vedtatt. Det er nå på 205 milliarder kroner og programmet er forlenget til å vare ut 2030. 

205 milliarder kroner... 

• Liker 2
Skrevet
7 minutes ago, Vollen94 said:

Jeg synes det er helt villt at staten har en konkurranse over hvem som byr mest når det kommer til å slenge penger etter Ukraina. Misforstå meg rett, Ukraina trenger støtte — men befolkningen visste jo nesten ikke om det før Nansen-programmet ble fattet og vedtatt. Det er nå på 205 milliarder kroner og programmet er forlenget til å vare ut 2030. 

205 milliarder kroner... 

Atle Berg, er det deg?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...