Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mobilabonnent registrert på ENK, angrerett?

*F*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen innlegg er fjernet grunnet "shitposting", flere innlegg som ikke er til hjelp i det hele tatt, vil bli belønnet med en advarsel.
Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM.

• Hjerte 1
Skrevet

Etter er raskt overblikk over saken Zepticon linker, og dommen så ser det ut til at det her kanskje kan være rom for å angre, jeg skal lese nøyere. Takk for info om den her

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Kan komme med en update.

• Sendte en mail til operatøren og orienterte om at kjøpet ble oppfattet å være privat og at det ved utsendelse av link ble muntlig sagt at det ikke ga noen forpliktelse å følge linken/gjennomføre. Viste også til  TAGD-2024-201029. Krevde angrerett.
  • Ble tilbudt bedre avtale (halv avtaletid, bedre pris)
  • Krevde på nytt angrerett
  • Aksept for angrerett, de "gjorde et unntak i vår sak" som dem skrev, så de anerkjente ikke nødvendigvis at vi hadde rett, men avtalen er kansellert uten kostnad, så vi slår oss fornøyd med det.
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
On 10/15/2025 at 2:12 AM, barfoo said:

Det er heller ikkje omstridt at det er inngått avtale.

Hvis man skal bistå en person, og man kan se at vedkommende kan nå fram ved å bestride at det er inngått en rettsbindende avtale, bør man da ikke gjøre vedkommende oppmerksom på dette?

I dette tilfellet så var det vel også den eneste måten å nå fram på, eller fantes det andre måter?

Endret av arne22
Skrevet
arne22 skrev (På 3.11.2025 den 23.00):

fantes det andre måter?

Nå har jo TS gitt fasiten her:

*F* skrev (På 3.11.2025 den 12.38):

...kjøpet ble oppfattet å være privat og at det ved utsendelse av link ble muntlig sagt at det ikke ga noen forpliktelse å følge linken/gjennomføre. Viste også til  TAGD-2024-201029. Krevde angrerett.

@*F* Flott det løste seg. At de gikk med på å kansellere avtalen er nok det nærmeste du kommer en innrømmelse av feil fra den typen virksomheter😅

• Liker 1
Skrevet

I tilfelle det kan komme til nytte så kan jeg legge ved E-Postene vi sendte. 

E-Post1:

Sitat

Hei,

Ble 8. oktober 2025 oppringt av en selger som ville selge meg et mobilabonnement fra SMB Mobil.
Jeg fikk oppgitt pris, men sa tydelig at jeg ikke ønsket å inngå noen avtale på telefon. Jeg oppfattet heller ikke at dette gjaldt et bedriftsabonnement. Selger opplyste at han kunne sende meg et tilbud, men at jeg måtte svare «JA» på en SMS for å få dette tilsendt – og at jeg ikke forpliktet meg til noe ved å gjøre det.

I ettertid har jeg forstått at jeg likevel ble registrert med et bedriftsabonnement, og at avtalen er knyttet til mitt enkeltpersonforetak med organisasjonsnummer XXX. Dette står i direkte motstrid til hva som ble opplyst under samtalen. Jeg har derfor ikke samtykket til å inngå en bindende avtale, og det foreligger heller ikke noe gyldig grunnlag for å registrere abonnementet som et næringsforhold.

Mitt eksisterende mobilabonnement er av privat type, og all bruk er til privat formål. Når jeg blir oppringt på min private telefon for å bytte leverandør for min private avtale, må jeg regnes som forbruker etter forbrukerkjøpslovens og angrerettlovens bestemmelser.

Jeg viser i den forbindelse til Agder tingretts dom, TAGD-2024-201029, hvor retten slo fast at et enkeltpersonforetak som ble oppringt på sin private telefon, og som ikke hadde gjort noe for å fremstå som næringsdrivende i situasjonen, skal anses som forbruker. Retten la vekt på at samtalen bar preg av forbrukerforhold, og at selger ikke tilstrekkelig opplyste om at avtalen gjaldt et bedriftsabonnement.

Situasjonen i mitt tilfelle er direkte sammenlignbar. Jeg ble kontaktet som privatperson, ikke som næringsdrivende, og fikk ikke tilstrekkelig informasjon til å forstå at jeg inngikk en bindende bedriftsavtale.

På dette grunnlaget ber jeg om at avtalen annulleres med umiddelbar virkning, og at eventuell binding, fakturering eller registrering i bedriftsregister oppheves. Jeg anser angreretten som gjeldende, og vil at dette skal behandles som en angre på avtaleinngåelsen innenfor lovens frist.

Vennlig hilsen,

XXX
000

Så etter tilbud om en bedre deal:

E-Post2:

Sitat

Hei,

Takk for svar.

Jeg fastholder at jeg utøver angreretten og ønsker avtalen med SMB Mobil kansellert i sin helhet. Jeg ønsker rett og slett ingen avtale knyttet opp mot mitt ENK.
Jeg ønsker ingen endringer i avtalen – kun at den oppheves uten kostnader.
Vennligst bekreft at abonnementet er kansellert.

Vennlig hilsen
XXX

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Her er det jo ganske glart at avtalelovens vilkår for at det skal være inngått en lovlig avtale ikke er oppfylt, slik at selger ikke ville hatt noen mulighet til å oppnå rettslig medhold i at det foreligger en rettslig bindende avtale. 

Det eneste riktige da var jo selvfølgelig å bestride at det foreligger en avtale om abonnement. 

Endret av arne22
Skrevet
arne22 skrev (3 minutter siden):

Her er det jo ganske glart at avtalelovens vilkår for at det skal være inngått en lovlig avtale ikke er oppfylt, slik at selger ikke ville hatt noen mulighet til å oppnå rettslig medhold i at det foreligger en rettslig bindende avtale. 

Nei, det er tvert imot helt åpenbart at det er inngått bindende avtale, men det er noen argumenter for at kjøper har angrerett. Som forutsetter at det er inngått bindende avtale. 

• Liker 2
Gjest 27f4c...634
Skrevet
arne22 skrev (46 minutter siden):

Tror vi har fått demonstrert hvorfor advokater i gjennomsnitt taper like mange saker som de vinner.

Stort sett er det vel en vinnende og tapende "advokat" i en hver sak så det er innlysende.

Anonymous poster hash: 27f4c...634

Skrevet
59 minutes ago, arne22 said:

Tror vi har fått demonstrert hvorfor advokater i gjennomsnitt taper like mange saker som de vinner.

Om det ikkje er avtale har du ikkje angrerett, ei heller behov for det.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, barfoo said:

Om det ikkje er avtale har du ikkje angrerett, ei heller behov for det.

Det vil vel ikke være så veldig relevant å avteale en angrerett mot å motta et tilbud?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...