Gå til innhold

Angst på oppkjøring

Anbefalte innlegg

Skrevet
rozon skrev (9 minutter siden):

Da er det vel nettopp et sykdomstegn i samfunnet?

Dette er vel ganske irrelevant for trådstarter sitt innlegg. Det er dessuten et definisjonsspørsmål, som igjen drar oss ut på viddene. Noe poeng i det?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutes ago, Hanhijnn said:

Dette er vel ganske irrelevant for trådstarter sitt innlegg. Det er dessuten et definisjonsspørsmål, som igjen drar oss ut på viddene. Noe poeng i det?

Poenget er at det ikke skal være nødvendig. Og dersom det føles nødvendig, så må man se på årsaken. Og til slutt kan man kanskje bli bedre?

Du finner en person som har falt på gaten og hjelper den opp. I det du skal gå, faller personen igjen. Skal du da bare hjelpe personen opp (og springe som faen for å ikke se den falle igjen) eller er det mer fornuftig å se på årsaken til at personen faller?

Så da til TS sin sak; det er ikke normalt å ha med seg verken kjørelærer, hund, pappa eller lykkebringende amuletter. Det er ikke forbudt, og det vil sikkert gå greit. Men det kan være verd å se nærmere på årsaken, og jobbe med en varig løsning.

• Liker 2
Skrevet
Boing_80 skrev (53 minutter siden):

Dokumentere hva?

Påstanden din om at folk ser på de som har angstlidelser som mindre intelligente. 

Boing_80 skrev (53 minutter siden):

Jeg prøvde å få frem at det er ikke noe galt med at en kjørelærer sitter i baksetet når eleven skal opp til oppkjøringen

Poenget ditt er forstått. Men jeg er ikke enig i at det ikke er noe galt i det. Det viser en såpass liten selvstendighet at man kan lure på om personen er klar for å ha førerkortet og det ansvaret som følger med, spesielt i en potensielt "faresituasjon" i trafikken. 

Boing_80 skrev (55 minutter siden):

Ut fra det jeg lest av enkelte kommentarer i denne tråden så ble det tydelig for meg at en god del har vansker med å forestille seg hvordan det er å ha angst og havne i situasjoner der en må prestere. Svarene deres var deretter. Jeg opplevde disse kommentarene som uempatiske, absolutistiske og i overkant kritiske.

Jeg tror ikke det handler om det nødvendigvis. Man kan se for seg (eller selv ha) angst for slikt, men samtidig innse at det følger med minimumskrav man bør kunne forholde seg til i et samfunn. Som f.eks at man ikke kommer inn på visse studier med karakteren 2, eller at man ikke trenger å "bli holdt i hånden" under oppkjøring.  

Som @rozon sa, hva skjer ved neste korsvei ? 

Skrevet (endret)

Snakk om fordømmende mennesker... 

Jeg håper du ignorerer disse OP. Det er ikke "sykdomstegn for samfunnet", ei heller er du "mentalt på ville veier" og jeg tror ikke du kommer til å "ikke takle motgang seinere i livet" dersom du velger å ha med deg kjørelærer på oppkjøring. I enkelte deler av landet er det ikke så uvanlig som denne gjengen med perfekte og feilfrie mennesker skal ha det til. 

Tror ikke du er hverken mer eller mindre trafikkfarlig enn noen andre 18-åringer som kjører opp til klasse B. 

Endret av Wheeljack
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

En førerprøve med en sensor er svært ulikt alt annet av eks eksamener på skole. Andre ting er at du nå har et totalt ukjent menneske tett inntil deg(kanskje en som ser ut som en seriemorder i tillegg🥶), og denne skal bedømme om du er verdig et førerkort eller ikke. Å ikke bestå en førerprøve etter kanskje en svært lang og brokete førerkortopplæring er et hardt slag for de fleste.

ALLE gruer seg til en førerprøve. Dermed basta. Hvis en elev kjenner seg selv og sine terskler for å ikke tåle stresset og påkjenningen så hvorfor ikke? Benytt nå de beroligende virkemidler som finnes. Hvis man kunne trylle så burde man få kastet vekk denne mentale ballasten ved en førerprøve. Du skal vise frem kjøredyktigheten din, godkjennes til egen ferdsel med bil i trafikk, ikke hvor mye press nervene tåler. 

Ta med deg læreren Ts hvis det kjennes riktig.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, Wheeljack said:

Snakk om fordømmende mennesker... 

Jeg håper du ignorerer disse OP. Det er ikke "sykdomstegn for samfunnet", ei heller er du "mentalt på ville veier" og jeg tror ikke du kommer til å "ikke takle motgang seinere i livet" dersom du velger å ha med deg kjørelærer på oppkjøring. I enkelte deler av landet er det ikke så uvanlig som denne gjengen med perfekte og feilfrie mennesker skal ha det til. 

Tror ikke du er hverken mer eller mindre trafikkfarlig enn noen andre 18-åringer som kjører opp til klasse B. 

26 minutes ago, Sovna said:

En førerprøve med en sensor er svært ulikt alt annet av eks eksamener på skole. Andre ting er at du nå har et totalt ukjent menneske tett inntil deg(kanskje en som ser ut som en seriemorder i tillegg🥶), og denne skal bedømme om du er verdig et førerkort eller ikke. Å ikke bestå en førerprøve etter kanskje en svært lang og brokete førerkortopplæring er et hardt slag for de fleste.

ALLE gruer seg til en førerprøve. Dermed basta. Hvis en elev kjenner seg selv og sine terskler for å ikke tåle stresset og påkjenningen så hvorfor ikke? Benytt nå de beroligende virkemidler som finnes. Hvis man kunne trylle så burde man få kastet vekk denne mentale ballasten ved en førerprøve. Du skal vise frem kjøredyktigheten din, godkjennes til egen ferdsel med bil i trafikk, ikke hvor mye press nervene tåler. 

Ta med deg læreren Ts hvis det kjennes riktig.

Åssen vil en situasjon der man har vært borti en annen bil, eller menneske for den saks skyld takles? Når man står med et annet menneske i en opphetet situasjon? Man skal være sikker på at man handler rett også i denne situasjonen.

I trafikken må man kunne omgås andre ukjente, også potensielle seriemordere, på en normal måte.

Samfunnet har ingen mål i å verken gi eller ikke gi sertifikat til noen. Samfunnets mål er å sikre at trafikk utføres på best mulig måte.

• Liker 2
Skrevet
rozon skrev (39 minutter siden):

Åssen vil en situasjon der man har vært borti en annen bil, eller menneske for den saks skyld takles? Når man står med et annet menneske i en opphetet situasjon? Man skal være sikker på at man handler rett også i denne situasjonen.

I trafikken må man kunne omgås andre ukjente, også potensielle seriemordere, på en normal måte.

Samfunnet har ingen mål i å verken gi eller ikke gi sertifikat til noen. Samfunnets mål er å sikre at trafikk utføres på best mulig måte.

Makan til irrasjonelle sammenligninger. Her snakker vi om en eksamen. Ikke om du fikser en opphetet diskusjon etter en kollisjon i en rundkjøring.

Nå må du prøve å plassere tunga rett i kjeften gitt..

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
16 minutes ago, Sovna said:

Makan til irrasjonelle sammenligninger. Her snakker vi om en eksamen. Ikke om du fikser en opphetet diskusjon etter en kollisjon i en rundkjøring.

Nå må du prøve å plassere tunga rett i kjeften gitt..

Det er en praktisk eksamen, og dersom man ikke takler det så er man ikke kompetent til å delta i trafikken.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...