Gå til innhold

Søndagsåpne butikker

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutes ago, Salvesen. said:

Det ironiske med søndagsåpent debatten er at det er ofte de som IKKE jobber på søndag som er veldig positive, noe som er opplagt de ønsker å handle på fridagen sin.

men med å være positiv til dette er de selv nærmere å jobbe søndag også. Deres arbeidsgiver er såklart helt for at de skal dra inn penger 24/7 365 dager i året om mulig. 

så, en bør tenke seg om før en ønsker for mye…

jeg er absolutt ikke for søndagsåpent. Vi har mer enn nok muligheter på søndag og tenker det burde reduseres ikke økes. 

selv jobber jeg på søndager ved behov. Men det er helt uaktuelt for meg å ha fast arbeid på søndag, eller lørdag for den del. Ser helst at det går andre veien, mindre arbeidsdager og mer fri til alle.

Jeg jobber annenhver helg selv og det fungerer greit det. Har fri når andre ikke har så jeg er han raringen som handler klær kl 10 midt i uka. Men om man åpner opp for frislipp av søndager sånn at uka mer eller mindre går i ett så synes jeg dette skal gjelde alle fra matbutikken til bilverksted til tannlege. Og hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke bare ha allt døgnåpent? Så kan man dra det enda lenger og fjerne fellesferien og skoleferien. Da vil det bli langt mer fleksibelt for alle. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jarmo skrev (10 minutter siden):

Garantert sikkert flere som er enige med meg.

Garantert mange uenige også, ellers hadde selvfølgelig åpningstidene allerede vært kortere. Om du driver butikk gidder du jo ikke betale for lang åpningstid om du får like høy omsetning med kortere.

Skrevet
Femtekolonne skrev (8 minutter siden):

Jeg jobber annenhver helg selv og det fungerer greit det. Har fri når andre ikke har så jeg er han raringen som handler klær kl 10 midt i uka. Men om man åpner opp for frislipp av søndager sånn at uka mer eller mindre går i ett så synes jeg dette skal gjelde alle fra matbutikken til bilverksted til tannlege. Og hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke bare ha allt døgnåpent? Så kan man dra det enda lenger og fjerne fellesferien og skoleferien. Da vil det bli langt mer fleksibelt for alle. 

Heh!

Krisemaksimering fører ikke frem til optimale løsninger ;)

Skrevet
frohmage skrev (1 minutt siden):

Garantert mange uenige også, ellers hadde selvfølgelig åpningstidene allerede vært kortere. Om du driver butikk gidder du jo ikke betale for lang åpningstid om du får like høy omsetning med kortere.

Du bør se på tariffer hva det koster for å ha folk på jobb utenfor vanlige arbeidstider, spesielt sene kvelder og helgene. Med alle tilleggene, feriepenger, arbeidsgiveravgifter, pensjon, forsikringer, administrasjon osv.

Skrevet
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Du bør se på tariffer hva det koster for å ha folk på jobb utenfor vanlige arbeidstider, spesielt sene kvelder og helgene. Med alle tilleggene, feriepenger, arbeidsgiveravgifter, pensjon, forsikringer, administrasjon osv.

Viktig poeng som mange positive ikke tenker over heller. Søndag blir en vanlig dag, det betyr null tillegg så å jobbe en søndag er plutselig like mye verdt å jobbe en mandag… 

Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Søndag blir en vanlig dag, det betyr null tillegg så å jobbe en søndag er plutselig like mye verdt å jobbe en mandag… 

Tror du virkelig at fagforeninger kommer til å akseptere dette der? Aldri i livet.

Spåkonenes tid er forbi, bør du vite..

Skrevet (endret)

Dagligvare kan godt innskrenkes med lover fordi det gavner alle, både ansatte og de som skal betale varer og dermed indirekte lønn til de ansatte. For eksempel 8-22 på hverdager og 10-20 på lørdag. Søndagsåpen dagligvare er helt unødvendig. Er man helt i nød kan man kjøpe et brød til 100 kr og en juicepakke til 50 på bensinstasjonen så man lærer at det lønner seg å handle i vettig tid.

Kiosker og bensinstasjoner bør naturlig nok ha større åpningstider enn dagligvarebutikker, men også høyere priser og dårligere utvalg, for det er ikke greit at disse eser ut til dagligvarebutikker med en pumpe utenfor, eller dagligvarebutikker kjøper seg én bensinpumpe bare for å omgå lovverket. Det må defineres sånn at det ikke sklir ut.

Cafe, museum og kino er publikumstjenester / fritidsaktiviteter som forutsetter at folk ikke er på jobb. De store kundemassene uteblir naturlig kl 8-16 på hverdager. Så disse bør primært ha åpent på kvelder og helger. Dette støtter også direkte opp under den sosiale kulturen man prøver å bevare med nettopp søndagsstengt dagligvare.

At noen må jobbe på søndager er forståelig og nødvendig både for viktige samfunnsfunksjoner og støtte opp under fritidsaktiviteter, men det bør ikke slippes fritt for unødvendige tjenester som bare vanner ut kundemassen resten av uka uten et konkret behov for åpning akkurat da.

En annen ting er disse kjøpesenter-regimenes regler for butikkene i senteret. Det kan ryddes litt opp i lovverket der også for det er ikke bra med tvangs-åpningstider. Kjøpesentrene har for mye makt og opererer som egne mini-land som tar sin egen mva (omsetningsavgift) på butikkens omsetning i tillegg til fast månedspris for leie av lokalene. Folk som leier bolig er godt beskyttet av husleieloven, men de som leier butikklokaler er fullstendig overlatt til kjøpesentermafiaen. Det kan godt bli litt mer ordnede former og vilkår for næringsdrivende også. En mellomting mellom dagens anarki og husleieloven. Noen kjøpesenter videreselger også strøm til leietakerne til grådige priser og har monopol på det. Jeg mistenker at slikt videresalg av strøm er ulovlig, da det krever konsesjon som nettselskap, godkjente målere og konkurranseutsetting av selve kraftsalget. Merk ordet mistanke. For jeg er ikke helt sikker.

Endret av Simen1
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...