Gå til innhold

Søndagsåpne butikker

Anbefalte innlegg

Skrevet
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Jobben til en resepsjonist kan automatiseres, restauranter er ikke nødvendig for turister, ikke svært nødvendig ikke noe som helst nødvendig, om det er nødvendig kan en like greit si at dagligvaren er nødvendig, turister i Norge kommer sjelden hit for de billige å gode restaurantene våre, la oss være ærlige, det er ikke mange av dem.

La meg minne på at det ikke er jeg som er i mot dette, det er deg, og jeg forstår fremdeles ikke dette kunstige skillet du har skapt, enten så har vi denne såkalte annerledes dagen for alle, eller så har vi ikke det for alle, unntakene er de samme. At akkurat dagligvarebutikker skal ha søndagsfri så arbeiderene kan ha en såkalt annerledes dag, det er bare forskjellsbehandling av alle andre som jobber mye av den samme jobben på bensinstasjoner, kiosker, kino og museum osv osv.  

Du lager fremdeles et kunstig skille som tilsynelatende bare er beleilig for dem selv, ikke for å være et rasshøl, men jeg forstår fremdeles ikke hvor denne såkalte nødvendigheten kommer fra, for den eksisterer faktisk ikke, løsningen er å gjøre som du selv foreslår, gjøre det en annen dag, akkurat som andre må, fordi det er stengt på en søndag.  

Helt uavhengig av nødvendighet og sammenligning mot andre bransjer som har åpent på søndager i dag, så synes jeg det er et svært dårlig argument at fordi andre jobber søndager så kan like gjerne flere gjøre det. 10 liv er verdt mer enn 2 liv. 

Hvis man ikke mener det, så kan vi vel bare åpne alt først som sist? Det hadde vært utrolig praktisk for mange om legen, tannlegen, frisøren, Nav, bilverkstedet, rådhuset, miljøstasjonen, apoteket, trafikkstasjonen, osv, osv, hadde åpent på søndager. Dra alle ut på jobb, for hvorfor ikke?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nukleosid skrev (16 timer siden):

Å åpne dagligvarebutikkene på søndager, vil gjøre søndagen veldig lik lørdag. På lørdager har mange kun et lite tillegg, og gjerne kun etter et visst klokkeslett (klokken 13 da jeg jobbet i butikk), og det er ikke lovfestet men bestemt via tariffavtalen man jobber etter. Så jo, det er absolutt en grunn til at det kan skje.

Det er mye som kan skje, men å ta sorgene på forhånd på denne måten er akkurat hva jeg sier det er, skraplansargumentasjon, det er ingen grunn til at dette skal ta fra oss rettigheter, det er allerede hundretusener av arbeidere som jobber på en søndag, det er absolutt ingen grunn til at søndagsåpen butikk skal forandre på noe som helst. 

Skrevet
Sjokolade1 skrev (13 timer siden):

Helt uavhengig av nødvendighet og sammenligning mot andre bransjer som har åpent på søndager i dag, så synes jeg det er et svært dårlig argument at fordi andre jobber søndager så kan like gjerne flere gjøre det. 10 liv er verdt mer enn 2 liv. 

Nå argumenterer jeg egentlig ikke for at flere skal jobbe, men at dagligvaren kan ta sine egne valg, og jeg synes det  er stusselig argument at dagligvare ikke er nødvendig, men kino på et eller annet vis er det, ikke fordi det faktisk er nødvendig, men fordi søndagen er annerledes dagen for "alle", dagen da vi alle kan gå ut og kose oss på kino, kiosk, museum og restaurant, ja med unntak av de som jobber på kino, kiosk, museum og restaurant, jeg gir totalt faen i nødvendighet, jeg mener en eier av en butikk skal få lov til å holde åpent akkurat når den vil, og arbeidere som vil ta den jobben kan ta den jobben, de som ikke vil kan finne seg noe annet, sånn er arbeidsmarkedet.

Sjokolade1 skrev (13 timer siden):

Hvis man ikke mener det, så kan vi vel bare åpne alt først som sist? Det hadde vært utrolig praktisk for mange om legen, tannlegen, frisøren, Nav, bilverkstedet, rådhuset, miljøstasjonen, apoteket, trafikkstasjonen, osv, osv, hadde åpent på søndager. Dra alle ut på jobb, for hvorfor ikke?

Ja eller vi kan stenge alt, hvorfor ikke, for dette er annerledes dagen, så hvorfor ikke? 

• Hjerte 1
Skrevet

Spør du meg kan vi prøve å deregulere litt etter litt i bytte mot å gjøre det dyrere å ha folk på jobb kveld/helg. Det er fortsatt relativt få dagligvarebutikker som har søndagsbutikk. Men de som har det har veldig ofte bygd en egen fysisk butikk ved siden av fordi de tydeligvis anser det å være verdt investeringen. Det burde heller gått i lomma til de ansatte i stedet for å benytte seg av smutthull i loven og lage en liten nok butikk til at de kan ha åpent.

Skrevet
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

jeg synes det  er stusselig argument at dagligvare ikke er nødvendig

Det der er bare en stråmann. Dagligvarer er nødvendig. Bare ikke så nødvendig at vi trenger 103 timer åpningstid i en uke der folk har normalt 37,5 timer arbeid. Det holder i lange baner med 80 timer i uka uansett om man har 8-16 jobb eller noe annet. Det er ren latskap at man "trenger" åpent 103 timer i stedet for 80-90.

jeg mener en eier av en butikk skal få lov til å holde åpent akkurat når den vil

Det er ikke opp til eier å bestemme. Les svaret fra han som driver dagligvarebutikk. Butikkeier følge de andre butikkene i samme område, så de har i praksis ingen selvbestemmelse.

arbeidere som vil ta den jobben kan ta den jobben

Det er naivt å tro det er så enkelt. Søndagsvakter vil bli pålagt enten man vil eller ikke. Det blir vanskelig å bytte jobb innen samme bransje uten å bli pålagt søndagsvakter. Ultimatum vil bli stilt av både arbeidsgiver og av NAV hvis man blir gående ledig. Det blir de facto tvang.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Det der er bare en stråmann.

Heller en anerkjennelse av at vi utelukkende snakker om søndager her vil jeg påstå, men greit nok.

Simen1 skrev (2 minutter siden):

Dagligvarer er nødvendig. Bare ikke så nødvendig at vi trenger 103 timer åpningstid i en uke der folk har normalt 37,5 timer arbeid. Det holder i lange baner med 80 timer i uka uansett om man har 8-16 jobb eller noe annet. Det er ren latskap at man "trenger" åpent 103 timer i stedet for 80-90.

Det samme argumentet kan selvfølgelig brukes om det du mener er nødvendig på en søndag, som egentlig ikke er det, fordi vi som du sier har tid til det andre dager. 

Simen1 skrev (3 minutter siden):

Det er ikke opp til eier å bestemme. Les svaret fra han som driver dagligvarebutikk. Butikkeier følge de andre butikkene i samme område, så de har i praksis ingen selvbestemmelse.

Det bør faktisk være opptil dem selv å bestemme, om de nå  bestemmer seg for å stenge tidlig, og det fører til tap i inntekter så er det åpenbart et marked for det, så da holder de åpent, selvfølgelig.  

Simen1 skrev (7 minutter siden):

Det er naivt å tro det er så enkelt. Søndagsvakter vil bli pålagt enten man vil eller ikke. Det blir vanskelig å bytte jobb innen samme bransje uten å bli pålagt søndagsvakter. Ultimatum vil bli stilt av både arbeidsgiver og av NAV hvis man blir gående ledig. Det blir de facto tvang.

Nei det blir ikke noe tvang, om du ikke mener arbeid i seg selv er tvang da, fordi vi må arbeide for å leve, men nei det er ingen tvang, liker man ikke jobben så er det andre jobber, at det stilles krav på jobben er faktisk helt normalt. 

Skrevet
skaftetryne32 skrev (11 minutter siden):

Det bør faktisk være opptil dem selv å bestemme, om de nå  bestemmer seg for å stenge tidlig, og det fører til tap i inntekter så er det åpenbart et marked for det, så da holder de åpent, selvfølgelig.  

Det virker som du ikke forstår mekanismen. Hør på de som har erfaring fra søndagsåpent i desember.

skaftetryne32 skrev (11 minutter siden):

Nei det blir ikke noe tvang, om du ikke mener arbeid i seg selv er tvang da, fordi vi må arbeide for å leve, men nei det er ingen tvang, liker man ikke jobben så er det andre jobber, at det stilles krav på jobben er faktisk helt normalt. 

Det virker som du ikke forstår mekanismen. Hør på de som har erfaring fra søndagsåpent i desember.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Simen1 skrev (2 minutter siden):

Det virker som du er tom for argumenter om du er nødt til å ty angripe på person fremfor å bruke gyldige argumenter, og dette er faktisk bare et autoritetsargument, ikke stort verdt.

Skrevet

Det har ingenting med et å gjøre. Det har bare å gjøre med at du ikke forstår de argumentene som allerede er lagt fram, selv om de er forklart i detalj. Nå tyder den gjenstridige motstanden mot forklaringene riktignok mer i retning manglende vilje til å forstå, men det er nå egentlig det samme.

• Liker 1
Skrevet

Eg syns det er meir enn nok timer i uka til å besøke butikken, men om eg ynskje besøke eit museum er det enormt redusert - spesielt om eg ynskje ta med meg nokon.

Med andre ord syns eg ikkje dagligvarebutikkene bør gis fleksibiliteten til å ha åpent på søndager. Det er kun eit kappløp til bunnen å gjere det på alle vis. Akkurat som eg syns me egentlig kunne redusert åpningstider fra 7-23 til 8-22 for den saks skyld. Når dagligvarebutikker også har søndagsåpent byrje dei og å trampe på nærliggende alternativer - dvs bensinstasjoner, kiosker, osv, som er bevisst avgrenset til ein viss størrelse.

Med andre ord meine eg at det ikkje er særdeles i offentlig interesse at butikkene er opne på søndager. Om noko skal vera opent på søndag meine eg det bør generelt vera i offentlig interesse.

Å ha tilgang til museum, restauranter, osv, på søndager gjer meir meining å vera i offentliges interesse, sida det er typisk meir organisering for å kunne møte ved disse, og det reflekteres også i kva bedriftens økonomi treng for å gå rundt og.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Tromsø kommune holder nå på å undersøke om Tromsø skal være definert som et turiststed.
Sitat

Tirsdag møter MIKS-utvalget (Miljø, idrett, kultur og samfunn) i Tromsø kommune for å avgjøre om Tromsø skal søke om å bli definert som turiststed.

Jeg synes Norge lever i fortiden med å ikke ha søndagsåpne butikker.

Av en som har reist og opplevd søndagsåpne butikker og restauranter, samt døgnåpne butikker/kiosker i både Europa og Asia, synes Norge lever i fortiden med å ikke ha søndagsåpent.
Det ville vært utrolig kjip da jeg reiste til Seoul og Tokyo om jeg måtte være på hotellet hele søndagen fordi alt var stengt. Tenk hvordan turister i Norge må ha det når de går gatelangs stengte butikker og må dra innom kiosker og bensinstasjoner for å finne noe å spise.

Jeg lurer på hvor mange nordmenn som er i mot søndagsåpnet som ikke har reist til andre land og opplevd hvordan det er å ha tilgang til butikker som er åpne også i helgene. Kan hende de hadde endret standpunktet sitt hvis de hadde opplevd hvordan det er i andre land.

Søndagsåpne butikker vil nok også gagne Norge mye med mer skatteinntekter.
Det er selvsagt viktig å værne om arbeiderne. Først få på plass at butikker kan ha søndagsåpent. Deretter kan fagforeninger komme inn og forhandle om rammene.

Som andre har nevnt, så har vi i Norge kun 37,5/40 timers arbeidsuke. Så jeg ser ikke helt hvordan argumentene for fagforeningen at folk må jobbe mer.

Jeg ser gjerne også at helligdagsloven burde vært endret ved å fjerne Søndag, og kun beholde helligdager og offentlige fridager.

Endret av DJViking
Skrevet

Noen hyttebygder har åpent søndag, særlig i sesongen. Det er nok fornuftig for tider som påske og vinterferie. Men jeg er ikke sikker på om det rette for Norge er å gå all-in på å gjøre landet til et sted for turister. Det er ikke bare fordeler med turisme. 

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Det har ingenting med et å gjøre. Det har bare å gjøre med at du ikke forstår de argumentene som allerede er lagt fram

Og dette er en hersketeknikk, jeg kan si det samme om deg, forstår du ikke det da? Argumentene er forstått, jeg er ikke enig i dem, det er ikke det samme som å ikke forstå, det jeg forstår er at du stadig vekk ikke velger å ikke bruker argumenter, men heller angriper person, noe som mer enn antyder at du ikke har noen.

Skrevet
Simen1 skrev (4 timer siden):

Det blir nok eit vel så stort problem motsatt, at det blir vanskelig å finne nokon til å jobbe på dagtid på måndagen når til vanleg lønn. Litt avhengig av livsfase så er søndagsarbeid sett på som eit gode og eit onde, ansatte med familie vil gjerne ha fri på søndagar og unge utan familie vil gjerne helst jobbe på søndag og tene det same som på to vanlege dagar.

skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Eg skjønner argumentet ditt, men om ein skal berre lå markedskreftene rå så vil det føre til at vi mister mange butikkar og dermed arbeidsplassar. Det vil bli eit "race to the bottom" der skyhøge lønnkostnadar tek knekken på dei fleste butikkane, til vi berre står igjen med nokre få butikkar som har monopol i sitt område fordi alle andre har gått konken.
Det vil også bli håplaust for andre butikkar å åpne i same område utan ein stor kjede i ryggen som er villig til å drive ein slik matvarebutikk 24/7 med tap lenge nok til å få etablert seg som ein konkurrent.

Eg synes det er heilt innafor å ha ein snev av planøkonomi ved at staten bestemmer nokre ytre rammer som gir like konkurransevilkår.

Strengt tatt synes eg at butikkane har for mykje åpningstid, og at arbeidstilsynet har vært for sløve. Strengt tatt er det ikkje lov med nattarbeid (arbeid mellom kl 21 og 06). Unntaket er der nattarbeidet er av ein slik art at det er nødvendig, og her meiner eg at matvarebutikk faller godt utanfor definisjonen på nødvendig nattarbeid.

Det sagt så tenker eg også at det er på høg tid med ein revisjon av regelverket for opningstid, heriblant i kva grad det er lov med søndagsopent.
Eg forstår strengt tatt ikkje logikken med at ein såkalt "turiststad" skal få ha søndagsopent medan nabobygda ikkje får ha det. Eg forstår at det er økonomisk lønnsomt å ha opne butikkar slik at turistar (og fastbuande) kan handle også på søndagar, men eg forstår ikkje kvifor dette behovet må knyttast opp mot eit vedtak om at ein er "turiststad". Ei mykje betre løysing hadde vært om alle butikkar får ha søndagsopent gjennom ein heil turistsesong, men med krav om at ein må vise til at minst 50% av omsettinga er generert av turistar for å ha søndagsopent også neste sesong.
Det er ingen grunn til at ein turiststad skal ha søndagsopent om det ikkje er turistane som nyttar seg av tilbodet, og eg ser heller ingen grunn til at det skal være ei politisk vurdering av om ein har nok turistar i bygda til å få slik status. Kravet til turistar burde være eit objektivt krav som kan verifiserast, som til dømes at talet på turistar er minst det doble av innbyggartalet, eller liknande.

Tilsvarande idiotisk er det med Plantasjen som får ha søndagsopent fordi det er eit veksthus, til tross for at mykje av vatninga er automatisert, og ikkje minst at butikkar som Plantasjen selg mykje meir enn berre plantar. At du skal få lov til å selge hagemøblar, dyrefor, sjokolade og brus på søndagar berre fordi du også har nokre planter framstår for meg som totalt latterleg. Tilsvarande at daglegvarebutikken må stenge på kvelden, medan bensinstasjonen på andre sida av gata får ha døgnopent med fullt sortemang av dagligvarer (unntatt alkohol) fordi ein også selger bensin.
Og litt off-topic. Er det verkeleg meir problematisk at ein bilist køyrer innom bensinstasjonen og kjøper med seg nokre bokser med øl, kontra at den same bilisten køyrer innom daglegvarebutikken og kjøper ølbokser? Til og med ølbokser rett frå kjøleskapet. Om ein er redde for at bilisten skal falle for fristelsen å åpne seg ei øl i bilen på veg heim så er nok faren objektivt sett mykje større for å knekke seg ei iskald pils frå Kiwi, kontra ei temperert pils frå Statoil?

• Liker 3
Skrevet
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Det er vel akkurat denne type skråplansargumentasjon som brukes i dette debattinnlegget  som rir denne debatten som en mare, om det skjer så skjer ditten og datten også, nei det er ikke sånn det fungerer, det er fremdeles ingen som kan tvinges til å jobbe på en søndag, og arbeidsuka er fremdeles like lang.

Jeg skjønner at det er enkelte, ikke så mange, men enkelte som har søndagen som en slags fridag, men sånn er det ikke for alle, så jeg spør igjen, uten å forvente å få noe svar, hva er det som gjør dagligvare medarbeiderne så unike i sitt behov for en fridag på søndag? Samtidig som det er helt greit at arbeidere på kiosker, kino, museum, bensinstasjoner, restauranter og gatekjøkken anses som nødvendig, eller er det egentlig ikke nødvendig for noen andre enn de som anser søndagen som en fridag?    

Skrevet (endret)

Søndag er en fin dag for å gå på museum. Biler trenger bensin, reisende trenger pølse i brød. En kiosk har lite bemanning.

Hvorfor må alt være svart/hvitt? Jeg synes det er helt greit at supermarkedet er stengt på søndag, og flertallet av arbeiderne har en fridag samtidig for aktiviteter med familien.

Noen aktiviteter i samfunnet må fortsette, slik som nødetater, enkelte små butikker/bensinstasjoner, vaktapoteket, museum osv.

Behovet for arbeidskraft på søndager er kraftig redusert. Men er du desperat etter kremfløte, egg og bacon på søndagen, har du fortsatt Esso. Alle de som jobber på Meny har fri. De fleste har, eller kan ha fri på søndagen. Det er ikke realistisk eller ønskelig å stoppe hele samfunnet.

Det er mange andre som også har fri på søndag, som de fleste rørleggere, snekkere, bilmekanikere, leger osv. Det er alltid noen få i hver by som har vaktordning for akutte behov. Falck kan taue bilen til verksted, men mekanikere skrur ikke før mandag. Vakt-rørlegger kan stoppe lekkasje som forårsaker oversvømmelse. Men det meste kan utsettes til mandag.

Endret av Mannen med ljåen
  • Hjerte 1
Skrevet
57 minutes ago, Simen1 said:

Så söndags öppna butikker skulle alltså medföra att vi ska jobba 7 dagar i uken? Husker att du också skrev det i et svar till mig. Är det verkligen så det er i alla länder som faktiskt har söndagsöppna butikker?

Förstår inte heller detta fokuset på söndagarna då barn och väldigt många har fri både lördag och söndag. Alla som tvingas jobba på lördagen kan ju ikke vara med som har fri på lördagen. Borde ju vara samma sak med lördagar som med söndagar. 

Skrevet
skaftetryne32 skrev (15 minutter siden):

og arbeidsuka er fremdeles like lang.

Jadda, illustrert med den timeplanen. Se på timeplanen igjen: Hvorfor unngår du å svare på problemet usynkron fri?

skaftetryne32 skrev (17 minutter siden):

Jeg skjønner at det er enkelte, ikke så mange, men enkelte som har søndagen som en slags fridag, men sånn er det ikke for alle,

Er logikken din sånn at en hvis én har ugunstige arbeidstider så er det urettferdig og dårlig om ikke alle får like ugunstige arbeidstider?

Skjønner du ikke at det er en avveining mellom antall søndagsjobber og graden av nødvendighet av akkurat det tilbudet på søndager?

• Liker 1
Skrevet (endret)
fredrik2 skrev (5 minutter siden):

Så söndags öppna butikker skulle alltså medföra att vi ska jobba 7 dagar i uken? Husker att du också skrev det i et svar till mig.

Anbefaling: puss brilleglassene. Les mine innlegg på nytt og se på den timeplanen du siterte på nytt.

Endret av Simen1
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...