Gå til innhold

Søndagsåpne butikker

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutes ago, Salvesen. said:

Det ironiske med søndagsåpent debatten er at det er ofte de som IKKE jobber på søndag som er veldig positive, noe som er opplagt de ønsker å handle på fridagen sin.

men med å være positiv til dette er de selv nærmere å jobbe søndag også. Deres arbeidsgiver er såklart helt for at de skal dra inn penger 24/7 365 dager i året om mulig. 

så, en bør tenke seg om før en ønsker for mye…

jeg er absolutt ikke for søndagsåpent. Vi har mer enn nok muligheter på søndag og tenker det burde reduseres ikke økes. 

selv jobber jeg på søndager ved behov. Men det er helt uaktuelt for meg å ha fast arbeid på søndag, eller lørdag for den del. Ser helst at det går andre veien, mindre arbeidsdager og mer fri til alle.

Jeg jobber annenhver helg selv og det fungerer greit det. Har fri når andre ikke har så jeg er han raringen som handler klær kl 10 midt i uka. Men om man åpner opp for frislipp av søndager sånn at uka mer eller mindre går i ett så synes jeg dette skal gjelde alle fra matbutikken til bilverksted til tannlege. Og hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke bare ha allt døgnåpent? Så kan man dra det enda lenger og fjerne fellesferien og skoleferien. Da vil det bli langt mer fleksibelt for alle. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jarmo skrev (10 minutter siden):

Garantert sikkert flere som er enige med meg.

Garantert mange uenige også, ellers hadde selvfølgelig åpningstidene allerede vært kortere. Om du driver butikk gidder du jo ikke betale for lang åpningstid om du får like høy omsetning med kortere.

Skrevet
Femtekolonne skrev (8 minutter siden):

Jeg jobber annenhver helg selv og det fungerer greit det. Har fri når andre ikke har så jeg er han raringen som handler klær kl 10 midt i uka. Men om man åpner opp for frislipp av søndager sånn at uka mer eller mindre går i ett så synes jeg dette skal gjelde alle fra matbutikken til bilverksted til tannlege. Og hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke bare ha allt døgnåpent? Så kan man dra det enda lenger og fjerne fellesferien og skoleferien. Da vil det bli langt mer fleksibelt for alle. 

Heh!

Krisemaksimering fører ikke frem til optimale løsninger ;)

Skrevet
frohmage skrev (1 minutt siden):

Garantert mange uenige også, ellers hadde selvfølgelig åpningstidene allerede vært kortere. Om du driver butikk gidder du jo ikke betale for lang åpningstid om du får like høy omsetning med kortere.

Du bør se på tariffer hva det koster for å ha folk på jobb utenfor vanlige arbeidstider, spesielt sene kvelder og helgene. Med alle tilleggene, feriepenger, arbeidsgiveravgifter, pensjon, forsikringer, administrasjon osv.

Skrevet
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Du bør se på tariffer hva det koster for å ha folk på jobb utenfor vanlige arbeidstider, spesielt sene kvelder og helgene. Med alle tilleggene, feriepenger, arbeidsgiveravgifter, pensjon, forsikringer, administrasjon osv.

Viktig poeng som mange positive ikke tenker over heller. Søndag blir en vanlig dag, det betyr null tillegg så å jobbe en søndag er plutselig like mye verdt å jobbe en mandag… 

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Søndag blir en vanlig dag, det betyr null tillegg så å jobbe en søndag er plutselig like mye verdt å jobbe en mandag… 

Tror du virkelig at fagforeninger kommer til å akseptere dette der? Aldri i livet.

Spåkonenes tid er forbi, bør du vite..

Skrevet (endret)

Dagligvare kan godt innskrenkes med lover fordi det gavner alle, både ansatte og de som skal betale varer og dermed indirekte lønn til de ansatte. For eksempel 8-22 på hverdager og 10-20 på lørdag. Søndagsåpen dagligvare er helt unødvendig. Er man helt i nød kan man kjøpe et brød til 100 kr og en juicepakke til 50 på bensinstasjonen så man lærer at det lønner seg å handle i vettig tid.

Kiosker og bensinstasjoner bør naturlig nok ha større åpningstider enn dagligvarebutikker, men også høyere priser og dårligere utvalg, for det er ikke greit at disse eser ut til dagligvarebutikker med en pumpe utenfor, eller dagligvarebutikker kjøper seg én bensinpumpe bare for å omgå lovverket. Det må defineres sånn at det ikke sklir ut.

Cafe, museum og kino er publikumstjenester / fritidsaktiviteter som forutsetter at folk ikke er på jobb. De store kundemassene uteblir naturlig kl 8-16 på hverdager. Så disse bør primært ha åpent på kvelder og helger. Dette støtter også direkte opp under den sosiale kulturen man prøver å bevare med nettopp søndagsstengt dagligvare.

At noen må jobbe på søndager er forståelig og nødvendig både for viktige samfunnsfunksjoner og støtte opp under fritidsaktiviteter, men det bør ikke slippes fritt for unødvendige tjenester som bare vanner ut kundemassen resten av uka uten et konkret behov for åpning akkurat da.

En annen ting er disse kjøpesenter-regimenes regler for butikkene i senteret. Det kan ryddes litt opp i lovverket der også for det er ikke bra med tvangs-åpningstider. Kjøpesentrene har for mye makt og opererer som egne mini-land som tar sin egen mva (omsetningsavgift) på butikkens omsetning i tillegg til fast månedspris for leie av lokalene. Folk som leier bolig er godt beskyttet av husleieloven, men de som leier butikklokaler er fullstendig overlatt til kjøpesentermafiaen. Det kan godt bli litt mer ordnede former og vilkår for næringsdrivende også. En mellomting mellom dagens anarki og husleieloven. Noen kjøpesenter videreselger også strøm til leietakerne til grådige priser og har monopol på det. Jeg mistenker at slikt videresalg av strøm er ulovlig, da det krever konsesjon som nettselskap, godkjente målere og konkurranseutsetting av selve kraftsalget. Merk ordet mistanke. For jeg er ikke helt sikker.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Skrevet
Lagabøter skrev (16 timer siden):

Skal ikke de som jobber på nevnte steder få en annerledesdag så de kan være med sine kjære?

Får de ikke det uansett? Butikken de jobber på ansetter jo bare flere folk, er ikke det positivt, argumentet er at det skal være en annerledes-dag, men den eneste forskjellen er at flere mennesker er i jobb, er ikke det positivt, kanskje studenter som har nytte av å tjene pæng på en søndag. 

Skrevet

I utgangspunktet er det greit for meg med litt søndagsåpent, eg skal ikkje påstå at det ikkje går meg til gode at eg kan handle smått eg har gløymt, men eg ynskje at dei som skal jobbe dei skiftene skal ha vesentlig gode arbeidsvilkår, og fleste butikker treng neppe vera open på søndag.

Skrevet

Det høres egentlig lures ut å begrense dette og ikke slippe opp på søndager. Åpne søndager betyr bare at inntektene spres over flere dager, vi kan ikke forvente at folk plutselig trenger mer mat bare fordi de kan handle en ekstra dag. Dermed holdes total inntekt omtrent uendret mens utgiftene går opp. Fører ikke bare det til enda høyere matvarepriser?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Lagabøter skrev (17 timer siden):

Fra tid til annen, dukker denne debatten opp. 

og den blir lagt død hver gang. :D

kort sagt fins det vel ikke noe utbredt ønske hos folk flest å utvide dette utover dagens praksis.

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke snakk om at man skal ha søndagsåpent av "alt" 
Det er snakk om søndagsåpne butikker. 

Det eneste rette her er å la det være opp til hver enkelt butikk.
De må selv finne ut av kapasiteten og behovet for det.

Det er ikke verre enn å ha klarere lover rundt arbeid, så kommer du deg fint unna de som ønsker å utnytte arbeiderne sine.

Sverige klarer seg veldig fint med sitt system, vi hadde gjort det også.

• Liker 1
Skrevet

Eg tenker så langt som at det ikkje treng vera ulovlig, men det skal helst vera lite gunstig økonomisk for fleste bedrifter å ha åpent på søndager. Enkleste virkemiddelet der er vesentlig økte lønns-satser på søndager, som eg forstår allereie er tilfellet.

Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Får de ikke det uansett? Butikken de jobber på ansetter jo bare flere folk, er ikke det positivt, argumentet er at det skal være en annerledes-dag, men den eneste forskjellen er at flere mennesker er i jobb, er ikke det positivt, kanskje studenter som har nytte av å tjene pæng på en søndag. 

De samme studentene kan vel jobbe på f.eks en onsdag ettermiddag i stedet for sånn at de kan dra på tur med venner hele søndagen? Eller drikke seg så drita på lørdag at de kan sove helt fra naschspielet til mandag..

Hvem tenker du skal betale lønna til disse ekstra ansatte? Skal bare de som handler på søndager få en linje nederst på kassalappen "pga søndagsåpent ser vi oss nødt til å ta en søndagshandel-avgift på x kroner fra deg i dag", eller mener du det er rettferdig at de som bare handler på hverdager skal være med på spleiselaget? Mener du det er bare positivt med flere ansatte når det nødvendigvis må betales av kundene via ennå dyrere matvarer?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Zlatzman skrev (1 time siden):

Det høres egentlig lures ut å begrense dette og ikke slippe opp på søndager. Åpne søndager betyr bare at inntektene spres over flere dager, vi kan ikke forvente at folk plutselig trenger mer mat bare fordi de kan handle en ekstra dag. Dermed holdes total inntekt omtrent uendret mens utgiftene går opp. Fører ikke bare det til enda høyere matvarepriser?

kan vi ikke bruke denne logikken resten av uka også? Rent hypotetisk, hvorfor skal jeg betale for arbeidere hele uka når jeg handler på et fast tidspunkt på mandag, kanskje alle skal handle på mandag?

Personlig mener jeg folk/butikker/næringsdrivende/firma selv skal få velge når de vil være åpne, om det er hver eneste dag inkludert søndagen, og 24 timer i døgnet eller bare et par timer i uka på en tirsdag.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (5 minutter siden):

De samme studentene kan vel jobbe på f.eks en onsdag ettermiddag i stedet for sånn at de kan dra på tur med venner hele søndagen?

Ja hvorfor ikke, eller de kan dra på onsdag ettermiddag i stedet, og jobbe hele søndagen. 

Simen1 skrev (7 minutter siden):

Hvem tenker du skal betale lønna til disse ekstra ansatte?

De som velger å ha sin butikk åpen på søndagen, bør ikke det være et valg om de vil være åpen eller ikke, hvorfor forbud, hvorfor en tåpelig brustadbu?

Simen1 skrev (8 minutter siden):

eller mener du det er rettferdig at de som bare handler på hverdager skal være med på spleiselaget? Mener du det er bare positivt med flere ansatte når det nødvendigvis må betales av kundene via ennå dyrere matvarer?

Hvorfor skal jeg betale for de som må ha en hel uke for å handle seg ferdig? Denne logikken gir ikke mye mening, personlig mener jeg det bør være opp til butikkene. 

• Liker 1
Skrevet
LD93 skrev (17 minutter siden):

Det er ikke snakk om at man skal ha søndagsåpent av "alt" 
Det er snakk om søndagsåpne butikker. 

De må selv finne ut av kapasiteten og behovet for det.

Men det er ikke opp til hver enkelt butikk. Alle butikker MÅ følge etter, eller så taper de omsetning. Dette er et "spill" der enten må det holdes i sjakk med lover, konsesjoner, avgifter og regler eller så MÅ alle følge etter får å ikke tape. Dette er et være eller ikke være for hundretusenvis av ansatte i hele dagligvarebransjen. For det er naivt å tro at det er fritt valg for enkeltbutikker eller for enkeltansatte. Dette blir en byrde og rasering av arbeidsvilkår som vil smøres jevnt utover hele bransjen og alle ansatte.

Ansatte som har barn i barnehage eller SFO er spesielt utsatt siden disse alltid har søndagsstengt. Skal barna være med på jobb da? Det er vanskelig nok å få fri på kvelder og lørdager for de det gjelder. Ofte må man avslutte karrieren innen dagligvare når man får barn fordi det blir vanskelig for arbeidsgiver å finne egnede vakter. Flere andre bransjer sliter med det samme problemet med barnehage og SFO åpningstider versus helt andre arbeidstider. For enslige mødre betyr dette karriereslutt. For par med barn betyr det at maksimalt en av foreldrene kan jobbe utenom barnehage og SFO åpningstider. Hvis stadig flere jobber blir utenfor barnehage og SFO åpningstider så blir det verre for stadig flere barnefamilier.

Problemet er mer enn stort nok allerede med en dagligvarebransje med åpningstider fra 7-23 på hverdager og 8-22 på lørdager. Det er samfunnsproblem og behov for å stramme inn, ikke løsne opp.

• Liker 2
Skrevet
LD93 skrev (31 minutter siden):

er ikke så enkelt, da dette har smitteeffekt og konkurransehensyn kan da indirekte tvinge andre butikker i samme bransje å holde åpent selv om de egentlig ikke vil.

• Liker 2
Skrevet
Mr.M skrev (1 minutt siden):

er ikke så enkelt, da dette har smitteeffekt og konkurransehensyn kan da indirekte tvinge andre butikker i samme bransje å holde åpent selv om de egentlig ikke vil.

Det samme kan en si om åpningstider, mange butikker er åpne til 23.00, det er et valg, mange fulgte etter, nå har mange igjen snudd, og stenger tidligere, det og er et valg, konkurranse er en bra greie, noe vi har altfor lite av i norsk dagligvare allerede.   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...