Gjest fde1b...c89 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Hei. Jeg har havnet i en lei gjeldssituasjon og trenger råd. Gjelden er refinansiert til så lav rente jeg tror kan få og jeg betjener og betaler ned på gjelden fint per i dag, men det vil etter mitt syn ta altfor lang tid å få betalt ned denne, så jeg ønsker å vurdere alle mulige alternativer for å få gjort dette vesentlig raskere. I verste fall må jeg betale ned etter oppsatt betalingsplan (nesten 5 år), men jeg håper inderlig at jeg skal kunne greie å få betale ned i hvert fall halvparten på kort sikt. På kort sikt mener jeg ikke dager, men setter det opp mot de 5 årene full nedbetaling vil ta. La oss si 6-12 måneder. Setter man av en god del av lønnen månedlig er selvsagt det smart, men det tar fortsatt lang tid. Jeg tenker derfor at jeg heller må fokusere på å ta grep hvor jeg kan skaffe en stor sum forholdsvis raskt. Altså øke inntekten min. Penger inn. 100K er for eksempel en stor milepæl. Da kan jeg kanskje også få refinanisert på nytt til enda bedre vilkår. Noen umiddelbare tanker: 1. Godt betalt arbeid: For eksempel å jobbe på sjøen. Jeg er ikke godt nok orientert her, men jeg vet at enkelte som jobber innen fiskeri kan tjene svært godt på en god tur eller to. Om det finnes noen andre jobber hvor man kan tjene mye på kort sikt på lovlig vis er jeg villig til å vurdere det meste. 2. Jobb som gir bonus eller aksjeprogram. Har bonusprogram i dagens jobb, men utgjør ikke mye (typisk 20K etter skatt 1 gang i året). 3. Overtid i nåværende jobb. Per i dag er det ikke gode muligheter for å jobbe mye overtid, men har vært det tidligere. Kan endre seg raskt ved nye oppdrag. 4. Selge eiendeler. Har kanskje noen objekter jeg kunne solgt som kan generere 20-40K i inntekter. Ønsker helst å beholde disse, men er villig til å gjøre det om jeg må. 5. Bytte jobb for å få høyere grunnlønn. Da får jeg også utbetalt feriepenger fra nåværende arbeidsgiver som kan gå rett til nedbetaling av lån. Droppe ferie i 2026. Usikker på hvor mye høyere lønn jeg kan oppnå ved jobbytte, men 100-150K i høyere grunnlønn burde være mulig. 6. Jobb hvor man får sign-on bonus. Tror ikke dette er vanlig i min bransje, men kanskje jeg kan bytte bransje. 7. Jobb i tillegg til nåværende jobb. Har tidligere erfaring som håndverker, så et alternativ kunne være å jobbe på kveldstid eller i helger. Om jeg får jobbe overtid i nåværende jobb er kanskje det uansett det mest lønnsomme. 8. Forskudd på arv. Trolig ikke et alternativ og ikke noe jeg ønsker å spørre om. Legger det bare inn som et eksempel. 9. Flytte hjem til foreldre. Trolig ikke et alternativ, men kanskje kunne jeg funnet en rimeligere bolig. Brainstormer bare litt her. I tillegg gjør jeg selvsagt det jeg kan for å redusere forbruket per i dag til kun det høyst nødvendige og det hjelper, men jeg tror nøkkelen er å se hvordan jeg kan få økt penger inn. Om noen lurer på hvordan jeg havnet i denne situasjon vet jeg ikke om det er så relevant, men det er summen av noen dårlige valg i fjor, litt uflaks og helsemessige utfordringer både hos meg selv og nær familie. Men jeg er ved godt mot og ønsker å fokusere på det positive og hvordan jeg skal legge dette bak meg. Det positive er at jeg har en forholdsvis godt betalt jobb (850K) og en trygg jobb. Derfor greier jeg meg veldig fint. Det vil bare ta litt for lang tid å komme i null. Føler livet står litt på vent og jeg er litt låst frem til jeg får tatt et godt jafs av denne gjelden. Håper på noen smarte innspill Anonymous poster hash: fde1b...c89
BadCat Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Denne situasjonen krever mange små skritt og ikke et kvantesprang. Hastverk er lastverk. En snarvei er en omvei. I verste fall havner du i tykkere gjørme enn nå.
vidor Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Du tenker mye bra, så jeg tror du har det som trengs for å finne ut av dette. Prioriter action-listen din og jobb systematisk etter det som gir den verdien du trenger. Har jobbet omentrent dobbel jobb temmelig lenge selv, og dette er noe som tar på umerkelig helt til det smeller, så være realistisk og ikke ta på deg for mye. Pass spesielt på å ikke ødelegge for hovedjobben din. Lykke til videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå