Skeptikus Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Stadig opplever man at det later til at både vanlige syklister, og ikke minst el-sparkesyklister også, nå for tida tar det som en selvfølge at billistene skal stoppe (har vikeplikt) for dem, der de i ofte relativt høy fart kjører ut i og skal krysse oppmerkede fotgjengerfelt. Har trafikkreglene blitt endret uten at jeg har fått det med meg kanskje?.. Lite blest om problematikken i grunnen. Endret 3 timer siden av Skeptikus
23:4 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Skeptikus skrev (9 minutter siden): Stadig opplever man at det later til at både vanlige syklister, og ikke minst el-sparkesyklister også, nå for tida tar det som en selvfølge at billistene skal stoppe (har vikeplikt) for dem, der de i ofte relativt høy fart kjører ut i og skal krysse oppmerkede fotgjengerfelt. Har trafikkreglene blitt endret uten at jeg har fått det med meg kanskje?.. Lite blest om problematikken i grunnen. Nei de er ikke endret, syklisten kan sykle over om du viser at du stopper og slipper han over. Syklisten har vikeplikt når han sitter på sykkelen. Går han av og leier sykkelen har bilisten vikeplikten. Det er jo fordi ingen syklister skal "kaste" seg fort ut i en fotgjengerovergang og komme alt for brått på bilisten. Men går syklisten av ? Du som bilist må stoppe, og da er det jo like greit å bare stopp om du ser syklisten. Det går fortere for deg, og det går fortere for bilisten. Uansett kjører du på noen i en fotgjengerovergang er helvete løs, og det kan fort få store konsekvenser for bilisten juridisk. 1
23:4 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Maskinfører skrev (1 minutt siden): De med elsykkel er verst Har ikke sett noe som helst angående dette, det verste med mange syklister er at de sykler alt for fort på fortau og kombinerte sykkel og gangstier. Jeg er både syklist og bilist. På fotgjengerfelt ser jeg meg alltid godt om uansett om jeg går eller sykler. Det er alltid noen som er uoppmerksom i trafikken så egen sikkerhet lar jeg ikke avhenge av andre sin oppmerksomhet. 1
fredrik2 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Ingen endring regler men de allra flesta bilisterna stoppar når de ser en syklist som vill øver så det har blivit så det fungerar. Tycker ikke det er så vanlig att syklister kaster sig ut i høg fart.
23:4 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Men neste gang jeg ser en av dere så skal jeg pent gå av sykkelen, leie den sakte over og ta meg god tid Da blir dere vel fornøyde ! 1 1
Gavekort Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Det spørs på flere omstendigheter, men i utgangspunktet så må syklistene vike med mindre de går av sykkelen. For å sette det på spissen så kan ikke du som bilist meie ned en syklist som står med en fot nedi bakken og venter på stopp før de hinker sykkelen over gangfeltet. Vanligste konfliktene jeg ser mellom bilister og syklister er når syklistene faktisk oppfører seg som kjørende på vei, slik de skal. 2
23:4 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden fredrik2 skrev (Akkurat nå): Ingen endring regler men de allra flesta bilisterna stoppar når de ser en syklist som vill øver så det har blivit så det fungerar. Tycker ikke det er så vanlig att syklister kaster sig ut i høg fart. Og det er jo slik det bør fungere for pokker Jeg som bilist stopper, så kan syklisten sykle over og alt går raskere. Ellers går de av og leier sykkelen over som for alle tar mye lengre tid. 2
23:4 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Gavekort skrev (2 minutter siden): Det spørs på flere omstendigheter, men i utgangspunktet så må syklistene vike med mindre de går av sykkelen. Vanligste konfliktene jeg ser mellom bilister og syklister er når syklistene faktisk oppfører seg som kjørende på vei, slik de skal. Les regelverket ! Det er lov å sykle over om bilisten viser at han viker ! Uansett må bilisten vike om jeg hopper av og leier sykkelen ! Så hva er egentlig problemet ? Og ja det er en del konflikter på vei fordi mange syklister ikke evner å tenke. Det hoper seg opp kø bak de, og de slipper ikke forbi bilistene. Da blir det fort stygge forbikjøringer. Endret 3 timer siden av 23:4
Gavekort Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 23:4 skrev (Akkurat nå): Les regelverket ! Det er lov å sykle over om bilisten viser at han viker ! Uansett må bilisten vike om jeg hopper av og leier sykkelen ! Så hva er egentlig problemet ? Er det ikke det jeg sier da? https://www.faktisk.no/faktasjekk/bilister-har-ikke-vikeplikt-for-syklende-pa-grunn-av-gangfelt/116626 1
23:4 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Gavekort skrev (Akkurat nå): Er det ikke det jeg sier da? https://www.faktisk.no/faktasjekk/bilister-har-ikke-vikeplikt-for-syklende-pa-grunn-av-gangfelt/116626 Ok hva er da problemet med at jeg som bilist viker uansett ? Eller får noen glede av å se at en syklist går av sykkelen og leier den over som tar lengre tid for alle ? Det er jo bare tull alt sammen.
Gavekort Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 23:4 skrev (4 minutter siden): Ok hva er da problemet med at jeg som bilist viker uansett ? Eller får noen glede av å se at en syklist går av sykkelen og leier den over som tar lengre tid for alle ? Det er jo bare tull alt sammen. Igjen... Er det dette jeg sier? Jeg skrev jo i innlegget mitt et eksempel om hvordan det ikke er lov å kjøre ned en syklist som venter på at en bil viker og hinker/trør sykkelen over. 1
frohmage Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Har sjelden eller aldri irritert meg over syklister når jeg har kjørt bil, og forstår ikke hvorfor så mange andre later til å gjøre det. Som fotgjenger derimot, virker det å være stadig flere som sykler i høy fart på fortauet. DET kan jeg irritere meg over. Selv sykler jeg på veien, som jeg hør og bør. 2
agvg Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Det absolutt værste er mangelen på lys, her er det endel som trener i halvmørket og mange kommer ned bakken i god fart, gjerne mørke klær og sykkel, og dette er folk med god råd, de har helt garantert førerkort og burde vite bedre, men på racingsykkel ville jo vekta av lykta utgjøre opptil flere tiendedeler av ett sekund så det er helt uakseptabelt.
Mag ne Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 23:4 skrev (1 time siden): Nei de er ikke endret, syklisten kan sykle over om du viser at du stopper og slipper han over. Syklisten har vikeplikt når han sitter på sykkelen. Går han av og leier sykkelen har bilisten vikeplikten. Det er jo fordi ingen syklister skal "kaste" seg fort ut i en fotgjengerovergang og komme alt for brått på bilisten. Men går syklisten av ? Du som bilist må stoppe, og da er det jo like greit å bare stopp om du ser syklisten. Det går fortere for deg, og det går fortere for bilisten. Uansett kjører du på noen i en fotgjengerovergang er helvete løs, og det kan fort få store konsekvenser for bilisten juridisk. Når jeg skal sykle over gangfelt har jeg så lav fart at jeg kan stoppe. Et tilbud til bilen om å bremse ned. Når bilen bremser så sykler jeg over. Effektivt for begge. Det som er irriterende er jo syklister som insisterer på å gå av sykkelen og bruke mange ganger så lang tid i gangfeltet.
del_diablo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 22 minutes ago, agvg said: Det absolutt værste er mangelen på lys, her er det endel som trener i halvmørket og mange kommer ned bakken i god fart, gjerne mørke klær og sykkel, og dette er folk med god råd, de har helt garantert førerkort og burde vite bedre, men på racingsykkel ville jo vekta av lykta utgjøre opptil flere tiendedeler av ett sekund så det er helt uakseptabelt. Det jeg er mest glad i, er at det har blitt vanlig med at hundestroppene er refleksbelagt. Hunden er godt synlig, men eiern lusker usynlig i en arms lengde lengre bort.
Skeptikus Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Mag ne skrev (3 minutter siden): Når jeg skal sykle over gangfelt har jeg så lav fart at jeg kan stoppe. Et tilbud til bilen om å bremse ned. Når bilen bremser så sykler jeg over. Effektivt for begge. Det er en grei ordning, men de jeg reagerer på er de som tilsynelatende mener de har en slags forkjørsrett, ikke minst 10-12-åringer på sykkel og eldre ungdom på elsparkesykkel... Bilistene til ære at det går såpass bra som det tross alt gjør, stort sett. 1
qualbeen Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden frohmage skrev (46 minutter siden): Har sjelden eller aldri irritert meg over syklister når jeg har kjørt bil, og forstår ikke hvorfor så mange andre later til å gjøre det. Som fotgjenger derimot, virker det å være stadig flere som sykler i høy fart på fortauet. DET kan jeg irritere meg over. Selv sykler jeg på veien, som jeg hør og bør. Enig! Som oftest er syklister noe av det siste jeg irriterer meg over. Det er mange andre ting som irriterer meg når jeg kjører. Folk som hverken evner å holde fartsgrensen, eller å slippe forbi køen bak, f.eks. Eller hva med alle bilister som ikke gidder/forstår at blinklys har en VIKTIG funksjon? Bruk de for pokker! 😡 Syklister: Ekkelt og ubehagelig når de bruker fortau og kommer nært på oss gående. Stort sett uproblematisk når jeg kjører.
Maskinfører Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 23:4 skrev (2 timer siden): Har ikke sett noe som helst angående dette, det verste med mange syklister er at de sykler alt for fort på fortau og kombinerte sykkel og gangstier. Jeg er både syklist og bilist. På fotgjengerfelt ser jeg meg alltid godt om uansett om jeg går eller sykler. Det er alltid noen som er uoppmerksom i trafikken så egen sikkerhet lar jeg ikke avhenge av andre sin oppmerksomhet. Nei det opplevde jeg senest i dag jeg er bare billist og ser mye rar sykling det er jo bra at i allfall du er flink 😀
sedsberg Skrevet 54 minutter siden Skrevet 54 minutter siden Grunnen til at mange irriterer seg ekstra over syklister er fordi man risikerer å få andres liv og helse på samvittigheten bare fordi de tror de kan rase over fotgjengeroverganger i høy hastighet og at bilene må stoppe. Bil mot bil blir bare litt penger, bulker og styret med å krangle med forsikringsselskap. Meget sjeldent alvorlige skader når det er snakk om lavere hastigheter som i kryss, rundkjøringer og p-plasser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå