Gå til innhold

Attentatet på Charlie Kirk

Sir

Anbefalte innlegg

Skrevet
AlpakkaMafakka skrev (2 minutter siden):

Jeg observerer retorikken på nett, da USAs høyreside ikke har noen grunn til å gå ut i gatene (de har staten og regjeringen på sin side, de har all makt, hvorfor trenger de å protestere i gatene?):

Retorikken i seg selv har alltid gått begge veier, og polariseringen begynte med venstresiden for ca ti år siden da de angrep Trump med mye ad hominin med en gang ryktene begynte å gå om at han skulle stille til valgkamp i presidentvalget for 2016.

Konservative tok ikke til gatene nå etter attentatet på CK, og det er ikke fordi de har makten nå; de kunne gjøre det flere ganger mens Biden var president, men satt stille i båten.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
mandodiao skrev (1 time siden):

Ikke ment som en kommentar til hvilke grupper som lager mest bråk i gatene, men for å vise at det ikke bare er 'leftists' i gatene som uttrykker seg på flåsete måte ang. Kirk sin død.

Det er jo det som er så fint med 1st Amendment: man kan ytre seg og si det man vil, så lenge man ikke truer eller utfører vold og/eller andre lovbrudd.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Theo343 skrev (38 minutter siden):

Denne beskrivelsen er sikkert ikke feil. Jeg kjenner ikke vedkommende. Men noe som ikke stemmer er det jo når tolerante, intelligente og empatiske folk som møter top10 ubehag (rom for bred tolkning) større deler av livet, ikke blir en attentatmann.

Ellers er jeg enig i at denne steinalderrefleksen om å skulle plassere folk i en boks for å føle seg trygg i seg selv, definitivt dominerer alle slike hendelser. "Vi må forstå hvem personen var!" og likevel kommer konklusjoner basert på gjetninger. Såkalt profilering kan til tider ligne mer på ungdomsskole klikk mentalitet enn faktisk vitenskap. Ja, vi vet en del om hva som radikaliserer. Det er et ordtak jeg har mye tro på "man blir som man blir behandlet". Men likevel forstår vi lite av forskjellen på de som passer disse såkalte profilene og hvorfor bare noen av dem blir radikalisert i en ellers like ille eller verre livssituasjon. Det er flott at man ønsker å forstå, hvis man også tar et kollektivt ansvar om å sørge for at det man lærer blir brukt preventivt ved å rett og slett bry seg mer om sine medmennesker. Mitt inntrykk er at man å virker å ha et ytterligere dømmende og negativt fokus fokus ut i fra det man lærer. Da har man vel egentlig ikke lært noe som helst.

Polariseringen hadde blitt så ubehagelig, at selv de meste empatiske menneskene kan finne det uutholdelig. Det er mulig at attentatmannens motiv var å utløse en borgerkrig, og ved å holde munn tvinge ham folk rundt seg til å gjette om hans motiver som sett med guvernør Cox, som konstruert fram en "sannhet" ved å beskylde på transseksuelle fordi en venn av ham er en transperson - som gjør at man kan ikke ta ham på alvor. Men Cox hadde i det minst rett om at situasjonen omkring SoMe og gamingsmiljø er i ferd med å bli helt ukontrollert. 

Kanskje under rettsmøtet vil man lære mer, men når hatstemningen hadde blitt så ladet hvor den ene parten gir avkall på alle siviliserte regler og er villig til å angripe grunnleggende verdier - ordet "conservative" er intet mindre enn løgn for Kirk og MAGA er enten ytrehøyre, høyreradikalister eller fascister med gjærende rasistiske fordommer mot "enhver som ikke passe inn" - kan det få mange normale og vanlig godnaturlige mennesker til å klikke. Som da Charlotte Corday valgt å drepe Marat i 1793 fordi hun hadde blitt forskrekkelig av den ekstreme menneskefiendtlige jakobinske politikken som utløst fryktelige menneskelige lidelser. Men hennes attentat i likhet med Fanny Kaplans mislykkede attentat på Lenin i 1918 hadde fulgt til at det bli verre - og det kan attentatmannen ha vært i viten om. 

Kanskje attentatmannen håper på at hans handlinger kan tvinge amerikanerne til å innse hva det er som skje. Nemlig at demokratiet er i ferd med å bli avskaffet av falske aktører, sjarlataner og løgnere som vil ha et fascistisk styre basert på rasehegemoni. 

Endret av JK22
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Martelè skrev (8 minutter siden):

Utrolig mange folk i videospillindustrien som gjør narr av dette nå

Det er skremmende, men mye av grunnen til dette er forsøket på å ansette så mange DEI som mulig i bransjen de siste ti årene, ofte kvinner med blått hår og nesering som synes Che Guevara var kul.

En utvikler som jobbet på et veldig stort spill som kommer ut i høst (Ghost of Yōtei, 2 okt 2025) ble nylig sparket pga hans/hennes usmakelige kommentar på BlueSky:

G0iHF-jbgAEYy-S?format=jpg&name=large

Og man kan se hva slags kolleger som likte det innlegget:

G0iSpmjW4AAxaLk?format=png&name=900x900

Stephen King hadde ihvertfall vett til å beklage feilinformasjonen han delte:

stki.thumb.jpg.83a6d9aefccc29e30f305a1aafa6e47b.jpg

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Martelè skrev (19 minutter siden):

Utrolig mange folk i videospillindustrien som gjør narr av dette nå

Slik det går når du "plager" (langt mer alvorlig) dem i flere år...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det skal bli interessant når "cancel culture" bevegelsen møter seg selv i døra på dette. Det skjer i stadig økende antall og omfang over hele verden akkurat nå...

Endret av Theo343
Skrevet (endret)

Jeg har filla peiling på om hverken denne kanelen eller professoren tilhører hverken den ene eller andre siden eller ekstremitetene. Det er egentlig ikke så interessant, men budskapene man kan hente ut fra denne leksjonen har verdi.

Jeg har riktignok fulgt professoren i  mange år og verdsetter mye av innholdet hans, men har aldri tatt stilling til hans politiske posisjon og er heller ikke spesielt interessert i det.

Han kommer til det vi snakker om litt ute i videoen. Tid jeg ikke føler var bortkastet. Hvis bare alle hadde slike lærere i oppveksten.

Spoiler

Endret av Theo343
  • Liker 1
Skrevet (endret)

En type med samme T-skjorte som morderen angriper folk som minnes Charlie Kirk, blir pågrepet av politiet.

spacer.png

Endret av Ove38
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Theo343 skrev (10 minutter siden):

Jeg har filla peiling på om hverken denne kanelen eller professoren tilhører hverken den ene eller andre siden eller ekstremitetene. Det er egentlig ikke så interessant, men budskapene man kan hente ut fra denne leksjonen har verdi.

Jeg har riktignok fulgt professoren i  mange år og verdsetter mye av innholdet hans, men har aldri tatt stilling til hans politiske posisjon og er heller ikke spesielt interessert i det.

Han kommer til det vi snakker om litt ute i videoen. Tid jeg ikke føler var bortkastet. Hvis bare alle hadde slike lærere i oppveksten.

Vis skjult innhold

Skal gi videoen en sjanse i morgen. Mistenker tungt stoff så sent på kvelden. 😉

Ifølge google så klassifiseres han som liberal or left leaning. Ender tidvis opp i både høyre og venstresidens søkelys. 

Og; 

• His work has been featured on Professor Watchlist, an organization that often focuses on academics with left-leaning views. 
Endret av Duriello
Skrevet
Ove38 skrev (6 minutter siden):

En type med samme T-skjorte som morderen angriper folk som minnes Charlie Kirk, blir pågrepet av politiet.

spacer.png

I denne videoen som vises her var det EN person som vandaliserte minnemarkeringen, ved å sparke vekk noe som lå i veien.

Han ble banket opp av tilskuere før han ble arrestert.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...