Hanhijnn Skrevet i går, 06:01 Skrevet i går, 06:01 Spennende konsept: Sitat Spanske veimyndigheter har innført automatisk overvåking av avstanden mellom biler på motorveier. Det kan vanke 500 euro i bot ved overtredelser. https://www.motor.no/aktuelt/kamera-overvaker-avstand-til-bilen-foran/328246 Et viktig trafikksikkerhetstiltak, som jeg håper kommer hit til landet.
The Avatar Skrevet i går, 06:33 Skrevet i går, 06:33 Synes dette er eit godt tiltak, men det er litt avhengig av implementering. Mellom anna så er det viktig at avstandsmålinga tek høgde for farta slik at bilistane ikkje må stå med 70 meters avstand også når det er kø og redusert hastigheit. 2
Rune_says Skrevet i går, 06:56 Skrevet i går, 06:56 Kø og forbikjøringssituasjoner er det jeg også tenker som svakheter i en sjablonmessig bøteordning. Dernest er det litt om hvor stort problemet er... er ikke så stor fan av at det går i retning av politistat med flere og flere kameraer.
WiiBoy Skrevet i går, 07:21 Skrevet i går, 07:21 Dette er svært dumt om det er punktmålinger. Man skal ikke ALLTID holde 3 sekunder til bilen foran slik mange (inkludert mange i politiet) tror. Hele poenget med å holde 3 sekunder avstand er for at du skal ha tid til å reagere og agere om noe oppstår. Dersom du ALDRI skal være nærmer enn 3 sekunder til bilen foran, så må du ligge 3 sekunder + reaksjonstiden din bak, altså må avstand da være 5-6 sekunder mellom hver bil. Dobling av avstand mellom bilene ville vært forferdelig for trafikkflyten når det er mye biler på veien. Poenget er at du skal ligge 3 sekunder bak og dersom noe uventet skjer med bilen foran, så havner du kanskje 1 sekund bak for så å justere avstand til 3 sekunder igjen. 1
Hanhijnn Skrevet i går, 08:00 Forfatter Skrevet i går, 08:00 Går utfra at dette blir situasjonsbetinget. At disse kameraene blir satt opp kun der hvor forholdene ligger til rette for det. Ser at det kun gjelder på motorvei, i hvertfall foreløpig. Jeg ønsker heller IKKE noen Politi-stat hvor man er overvåket 24/7.
The Avatar Skrevet i går, 08:17 Skrevet i går, 08:17 Hanhijnn skrev (10 minutter siden): Jeg ønsker heller IKKE noen Politi-stat hvor man er overvåket 24/7. Her skiller eg litt på måten den automatiske kontrollen blir utført. Det vil være fint mogleg å innføre slik kontroll som ei anonym avstandsmåling sin ikkje fotograferer før sensoren gir utslag, litt slik som dagens fotobokser. Om planen er at motorvegen skal filmast 24/7 for å bruke algoritmer som fortløpande analyserer opptaket så blir det noko heilt anna sidan det då finnes eit opptak som også vil kunne misbrukast til overvåking. Eg er også litt spent på om eit slikt system vil være smart nok til å bøtlegge rett bilførar. Kva skjer om den fremste bilen bråbremser i kontrollsona slik at bilen bak bruker opp sin sikkerheitsmargin og ender opp 1 sekund bak bilen foran før avstanden blir normalisert?
Hanhijnn Skrevet i går, 08:25 Forfatter Skrevet i går, 08:25 The Avatar skrev (5 minutter siden): Her skiller eg litt på måten den automatiske kontrollen blir utført. Det vil være fint mogleg å innføre slik kontroll som ei anonym avstandsmåling sin ikkje fotograferer før sensoren gir utslag, litt slik som dagens fotobokser. Om planen er at motorvegen skal filmast 24/7 for å bruke algoritmer som fortløpande analyserer opptaket så blir det noko heilt anna sidan det då finnes eit opptak som også vil kunne misbrukast til overvåking. Eg er også litt spent på om eit slikt system vil være smart nok til å bøtlegge rett bilførar. Kva skjer om den fremste bilen bråbremser i kontrollsona slik at bilen bak bruker opp sin sikkerheitsmargin og ender opp 1 sekund bak bilen foran før avstanden blir normalisert? Mange "if's and but's" her, og det er helt naturlig med noe så nytt og uprøvd (?). Går utfra at vi får mange av svarene etterhvert som spanjolene får erfaringsbasert kunnskap å dele.
Zeph Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Kan bli dårleg nytt for Tesla-eigarar som kjører med Autopilot i Spania. Den er ikkje så veldig opptatt av å halde avstand til bilen framføre. Eg òg går ut frå at avstandsmåling blir tilpassa fartsgrensa der boksane vil stå. Kø og filskifte kan skape utfordringar, men dei kan jo følgje med på kva hastigheit trafikken går i samtidig og slå av og på målingane, ev. justere dei etter faktisk hastigheit i trafikken.
Hanhijnn Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden Zeph skrev (9 timer siden): Kan bli dårleg nytt for Tesla-eigarar som kjører med Autopilot i Spania. Den er ikkje så veldig opptatt av å halde avstand til bilen framføre. Tesla trenger ikke 3 sekunders avstand til forankjørende, for den har ingen reaksjonstid. Den reagerer umiddelbart automatisk. I Tesla så kan du justere avstanden manuelt (med knappene på rattet) fra 2 - 7 trinn. Min står alltid på max. (7), men er nok bittelitt under 3 sek. avstand. Anslår det til å være mellom 2 - 2,5 sek. avstand i 80 km/t. Så ja, det kan være et potensielt problem.
Zeph Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Min har alltid stått på 7, men spesielt når bilen framføre reduserer hastigheita under settpunktet så legg den seg veldig nær, godt innafor mi komfortsone. Den har nødbrems, men eg stolar ikkje heilt på sånt, så AP blir lite brukt for min del. Når den har fast hastigheit over ei lengre strekke er avstanden grei nok, men det er sjeldan den kan kjøre sånn over lengre tid utan at andre bilar køyrer saktare. 1
Leo_ Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden The Avatar skrev (På 10.9.2025 den 10.17): Her skiller eg litt på måten den automatiske kontrollen blir utført. Det vil være fint mogleg å innføre slik kontroll som ei anonym avstandsmåling sin ikkje fotograferer før sensoren gir utslag, litt slik som dagens fotobokser. Om planen er at motorvegen skal filmast 24/7 for å bruke algoritmer som fortløpande analyserer opptaket så blir det noko heilt anna sidan det då finnes eit opptak som også vil kunne misbrukast til overvåking. Eg er også litt spent på om eit slikt system vil være smart nok til å bøtlegge rett bilførar. Kva skjer om den fremste bilen bråbremser i kontrollsona slik at bilen bak bruker opp sin sikkerheitsmargin og ender opp 1 sekund bak bilen foran før avstanden blir normalisert? Dagens fotobokser er ikke anonymisert, ved klage må fører kunne identifiseres.
The Avatar Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Leo_ skrev (11 minutter siden): Dagens fotobokser er ikke anonymisert, ved klage må fører kunne identifiseres. Joda, men det blir ikkje tatt bilde av andre køyretøy enn dei som blir målt til for høg hastigheit. Dette i motsetting til kameraovervåking som kontinuerleg filmer trafikken for å analysere avsanden mellom køretøya. Du vil derfor kunne køyre heilt annonymt forbi fotobokser så lenge du held fartsgrensa, din passering blir berre logga ved fartsoverskriding.
Hanhijnn Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden The Avatar skrev (37 minutter siden): Joda, men det blir ikkje tatt bilde av andre køyretøy enn dei som blir målt til for høg hastigheit. Dette i motsetting til kameraovervåking som kontinuerleg filmer trafikken for å analysere avsanden mellom køretøya. Du vil derfor kunne køyre heilt annonymt forbi fotobokser så lenge du held fartsgrensa, din passering blir berre logga ved fartsoverskriding. Gjelder det også ved gjennomsnittsmåling?
MailMan13 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) 26 minutes ago, Hanhijnn said: Gjelder det også ved gjennomsnittsmåling? Gjennomsnittsmålig tar alltid bilde ved første passering, men bildet blir forkastet hvis det ikke registreres brudd. Det samme vil selvfølgelig gjelde her, og er ikke mer komplisert enn det. Jeg kjører forbi sikkert 10 av vegvesenets kameraer på 25 minutter på vei til jobb. Tar jeg med havnevesen, bom- og parkeringsselskaper så er vi i 15-20. Bekymringen om et eller to ATK-kameraer lagrer noe de ikke skal er allerede langt nede på listen over bekymringer om man ikke liker å bli filmet når man kjører bil. Endret 4 timer siden av MailMan13 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå