Diskusjon.no Skrevet tirsdag kl 18:02 Skrevet tirsdag kl 18:02 Apple dro omsider sløret av sin splitter nye iPhone 17 Air på sitt «Awe Dropping»-arrangement i Cupertino tirsdag kveld. Mobilen, som det har gått rykter om i lang tid nå, skal erstatte Plus-modellen i sortimentet, og blir langt mer unik.Les hele artikkelen på Tek.no her
BamseMums80 Skrevet tirsdag kl 18:48 Skrevet tirsdag kl 18:48 Hva er det med denne tynneste trenden. Føler de begynner å gå tom for idèer. Dvs jeg vet de er tom. Har vært samme Iphoner i flere år. Samme Samsung også. Ørsmå forskjeller. 1
Radon Ready Skrevet i går, 13:32 Skrevet i går, 13:32 16 hours ago, BamseMums80 said: Hva er det med denne tynneste trenden. Føler de begynner å gå tom for idèer. Dvs jeg vet de er tom. Har vært samme Iphoner i flere år. Samme Samsung også. Ørsmå forskjeller. La nå Apple få lov til å lansere tynne telefoner til folk som vil ha tynne telefoner. Folk som ikke vil ha tynne telefoner kan jo bare gå til konkurrenten som har tjukkere telefoner å tilby. Problem solved, og alle kan leve lykkelig videre. Når vi tenker etter, så er jo dette er bare historien som gjentar seg sjøl, slik den har gjentatt seg seg sjøl igjen og igjen de siste 40 årene; uansett hva Apple lanserer, så er det alltids noen som synes det er feil. Verst er det kanskje for de folka som tidlig bestemte seg for at de aldri i resten av livet sitt skulle kjøpe Apple-utstyr, men som etterhvert som årene gikk måtte erkjenne at Apple nesten alltid er den første til å lanse ny ideer/teknologi på forbrukermarkedet, som konkurrentene så kommer diltende etter med ett eller to år etterpå. Lista er lang med slike eksempler som Apple var først med; jeg kunne nevnt WiFi, USB på datamaskiner, track-pad'en på laptops, heldekkende multitouch-skjerm og virtualisert tastatur på mobil, gratis videotelefoni over internett fra mobil, touch-ID og face-ID godkjent av banker, gorillaglass, etc, men jeg kan ikke ta alle her. Men går vi f.eks tilbake 40 år, dvs på midten av 80-tallet, så var eksempelvis Apple den første til å lansere mus og GUI (Mac) på forbrukermarkedet. Det der er feil av Apple, mente MS-DOS-brukerne som lo og fnyste og kalte dette leketøy mens de proklamerte høyt at den eneste måten å få gjort en jobb skikkelig på var å knote lange kryptiske DOS-kommandolinjer på en tekst-skjerm for eksempelvis å utføre noe så enkelt som å overføre en fil fra en folder til en annen. Det at man kunne gjøre presis det samme med musa på Mac'en ved å bare klikke og dra i fila på en grafikk-skjerm, ble visstnok ikke regnet for å være "skikkelig", av ikke-oppgitte grunner. Men noen få år etterpå, da etterhvert alle, inkludert MS-brukerne, brukte mus og GUI, så lo de ikke lengre. Da Apple lanserte iPhone versjon #1, for ca 18 år siden, så var det også feil. Til og med Skandinavias mest profilerte telenalytiker John Strand sluttet seg til sytekoret, og han sa: "iPhone kommer ikke til å bli noen motetelefon i Europa. Først og fremst fordi den mangler tastatur, noe de unge har blitt vante med gjennom SMS. Det går ikke an å skrive SMS i timen med en berøringsfølsom skjerm.......Kundene vil ikke ha Iphone, og operatørene mister interessen. Det er et nisjeprodukt…..Telefonen har floppet fullstendig. Det er lettere å få eksportert mysost til Brasil enn å å få solgt denne telefonen til kunder i Europa." Flere kommentarer fra meg om hvordan det gikk med iPhone, som idag er verdens mestselgende smartphone-serie for ørtende året på rad, skulle vel være unødvendig. Men Apple har også fått kritikk for det de aldri lanserte. For 15-16 år siden ble det plutselig så populært med sånne dærre netbooks. Mange mente det var feil av Apple å ikke lansere en netbook. Sytekoret proklamerte: "Apple kommer for sent til netbook-festen, akkurat som de kom for sent til mobiltelefon-festen". Problemet var at Netbook-festen ble svært kortvarig og brått avbrutt da naboen plutselig dundret hardt på døra. Naboen var Apple som stod der med den første iPad under arma. I dag er netbook'ene døde og utryddet for lenge siden, mens iPad er verdens mestselgende nettbrett. Jeg husker også f.eks da Apple var den første til å lansere Thunderbolt for ca 14 år siden, for da var det visstnok feil det også. Da skrek sytekoret i hvert bidige debattfelt som berørte Thunderbolt.: "Ikke kjøp Thunderbolt.....det er bortkastede penger....du har ikke bruk for så store hastigheter.....det finnes ikke Thunderbolt-produkter på markedet du kan koble til....du blir innelåst". Historien endte med at det i dag ikke er en eneste seriøs PC-produsent som tør utelate Thunderbolt på sine high-end PC'er. Merkelig fenomen, det der. Og slik kunne jeg fortsatt. Men det gidder jeg ikke, for jeg tenker jeg fikk frem poenget mitt. Men siden du mener at de to desidert største telefonprodusentene på markedet mangler ideer, så er jeg spent på hvilke ideer du savner og gjerne skulle sett lansert? 1
BamseMums80 Skrevet i går, 14:10 Skrevet i går, 14:10 37 minutes ago, Radon Ready said: La nå Apple få lov til å lansere tynne telefoner til folk som vil ha tynne telefoner. Folk som ikke vil ha tynne telefoner kan jo bare gå til konkurrenten som har tjukkere telefoner å tilby. Problem solved, og alle kan leve lykkelig videre. Når vi tenker etter, så er jo dette er bare historien som gjentar seg sjøl, slik den har gjentatt seg seg sjøl igjen og igjen de siste 40 årene; uansett hva Apple lanserer, så er det alltids noen som synes det er feil. Verst er det kanskje for de folka som tidlig bestemte seg for at de aldri i resten av livet sitt skulle kjøpe Apple-utstyr, men som etterhvert som årene gikk måtte erkjenne at Apple nesten alltid er den første til å lanse ny ideer/teknologi på forbrukermarkedet, som konkurrentene så kommer diltende etter med ett eller to år etterpå. Lista er lang med slike eksempler som Apple var først med; jeg kunne nevnt WiFi, USB på datamaskiner, track-pad'en på laptops, heldekkende multitouch-skjerm og virtualisert tastatur på mobil, gratis videotelefoni over internett fra mobil, touch-ID og face-ID godkjent av banker, gorillaglass, etc, men jeg kan ikke ta alle her. Men går vi f.eks tilbake 40 år, dvs på midten av 80-tallet, så var eksempelvis Apple den første til å lansere mus og GUI (Mac) på forbrukermarkedet. Det der er feil av Apple, mente MS-DOS-brukerne som lo og fnyste og kalte dette leketøy mens de proklamerte høyt at den eneste måten å få gjort en jobb skikkelig på var å knote lange kryptiske DOS-kommandolinjer på en tekst-skjerm for eksempelvis å utføre noe så enkelt som å overføre en fil fra en folder til en annen. Det at man kunne gjøre presis det samme med musa på Mac'en ved å bare klikke og dra i fila på en grafikk-skjerm, ble visstnok ikke regnet for å være "skikkelig", av ikke-oppgitte grunner. Men noen få år etterpå, da etterhvert alle, inkludert MS-brukerne, brukte mus og GUI, så lo de ikke lengre. Da Apple lanserte iPhone versjon #1, for ca 18 år siden, så var det også feil. Til og med Skandinavias mest profilerte telenalytiker John Strand sluttet seg til sytekoret, og han sa: "iPhone kommer ikke til å bli noen motetelefon i Europa. Først og fremst fordi den mangler tastatur, noe de unge har blitt vante med gjennom SMS. Det går ikke an å skrive SMS i timen med en berøringsfølsom skjerm.......Kundene vil ikke ha Iphone, og operatørene mister interessen. Det er et nisjeprodukt…..Telefonen har floppet fullstendig. Det er lettere å få eksportert mysost til Brasil enn å å få solgt denne telefonen til kunder i Europa." Flere kommentarer fra meg om hvordan det gikk med iPhone, som idag er verdens mestselgende smartphone-serie for ørtende året på rad, skulle vel være unødvendig. Men Apple har også fått kritikk for det de aldri lanserte. For 15-16 år siden ble det plutselig så populært med sånne dærre netbooks. Mange mente det var feil av Apple å ikke lansere en netbook. Sytekoret proklamerte: "Apple kommer for sent til netbook-festen, akkurat som de kom for sent til mobiltelefon-festen". Problemet var at Netbook-festen ble svært kortvarig og brått avbrutt da naboen plutselig dundret hardt på døra. Naboen var Apple som stod der med den første iPad under arma. I dag er netbook'ene døde og utryddet for lenge siden, mens iPad er verdens mestselgende nettbrett. Jeg husker også f.eks da Apple var den første til å lansere Thunderbolt for ca 14 år siden, for da var det visstnok feil det også. Da skrek sytekoret i hvert bidige debattfelt som berørte Thunderbolt.: "Ikke kjøp Thunderbolt.....det er bortkastede penger....du har ikke bruk for så store hastigheter.....det finnes ikke Thunderbolt-produkter på markedet du kan koble til....du blir innelåst". Historien endte med at det i dag ikke er en eneste seriøs PC-produsent som tør utelate Thunderbolt på sine high-end PC'er. Merkelig fenomen, det der. Og slik kunne jeg fortsatt. Men det gidder jeg ikke, for jeg tenker jeg fikk frem poenget mitt. Men siden du mener at de to desidert største telefonprodusentene på markedet mangler ideer, så er jeg spent på hvilke ideer du savner og gjerne skulle sett lansert? Ja uff. Unnskyld meg for å kritisere noe som helst. Beklager på det sterkeste. 2
sedsberg Skrevet i går, 14:27 Skrevet i går, 14:27 Ja, når skal folk forstå at siden Apple er først så er de best? Og det nytter jo ikke å gå til konkurrenten hvis man heller vil ha bedre batteri eller annet som gir tykkere telefon. Apple har ingen konkurrenter. Bare dårlige kopier.
Iki Skrevet i går, 14:53 Skrevet i går, 14:53 Tro om dem har lært at telefonen må være sterk nok til å ikke bøyes under bruk? Er det virkelig noen som trenger denne telefonen? 12 gram mindre vekt, men langt dårligere spesifikasjoner enn standard iPhone 17, samt høyere pris. Regner med det går som med iPhone Mini.
Zeph Skrevet i går, 14:54 Skrevet i går, 14:54 Kunne heller tenkt meg ein litt mindre telefon, men det tida er visst forbi for Apple sin del.
Zeph Skrevet i går, 14:56 Skrevet i går, 14:56 Iki skrev (1 minutt siden): Tro om dem har lært at telefonen må være sterk nok til å ikke bøyes under bruk? Er det virkelig noen som trenger denne telefonen? 12 gram mindre vekt, men langt dårligere spesifikasjoner enn standard iPhone 17, samt høyere pris. Regner med det går som med iPhone Mini. Har den så langt dårlegare spesifikasjonar enn 17? Mindre batteri, færre kamera, men med Pro-prosessoren.
Radon Ready Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) 22 hours ago, sedsberg said: Ja, når skal folk forstå at siden Apple er først så er de best? Og det nytter jo ikke å gå til konkurrenten hvis man heller vil ha bedre batteri eller annet som gir tykkere telefon. Apple har ingen konkurrenter. Bare dårlige kopier. 1. Ironi er veldig vanskelig å formidle skriftlig, hvis det var det du prøvde deg på her. Det skyldes at de fleste har en forventning om at du er seriøs i et debattfelt og at de derfor tar det du skriver bokstavelig. 2. Det å velge en av Apples Android-baserte konkurrenter i troen på at et større batteri dermed gir bedre batteritid, er en sannhet med store modifikasjoner. Det skyldes forskjellen i måten som Android og iOS jobber på. En Android-app trenger typisk 3 ganger mer av den strømkrevende RAM'en i forhold til iOS for å kunne utføre eksakt samme oppgave like effektivt som den tilsvarende iOS-appen; les mer her: https://www.androidinfotech.com/iphone-less-ram-android/ https://www.makeuseof.com/tag/why-ios-less-ram-android Siden Android-telefoner av denne grunn må utstyres med mer RAM, så må de derfor også utstyres med større batteri enn en iPhone for å drive all RAM'en, men selvfølgelig uten at det gir noe bedre batteritid enn iPhonen har. I følge denne testen har f.eks iPhone 16 pro max lengre batteritid (dvs 7 timer 35 minutter med et batteri på 4685 mAh) enn konkurrenten Galaxy S 24 ultra har (16 timer 45 minutter), på tross av at Galaxy'ens batteri var 7% større (med totalt 5000 mAh). Ergo: Ved at man valgte Galaxy'en, som var både tjukkere og med større batteri enn iPhone'n, så ble batteritiden dårligere. Et annet poeng, er at masseundersøkelser har vist at Android-brukere er funnet å være gjerrigere enn iPhone-brukere er, i hovedsak pga lavere utdannelse og som resultat lavere inntekt, og Android-brukerne er derfor mer tilbøyelig til å velge gratis-versjonen av en app istedet for den den reklamefrie betal-versjonen av appen. Problemet er reklame bruker strøm, ja faktisk faktisk opptil 75% av strømmen en app bruker totalt kan gå til kun reklamen (sitat): "New findings show that 65 percent to 75 percent of the energy used to run free apps is spent for advertising-related functions…...The free Angry Birds app was shown to consume about 75 percent of its power running "advertisement modules" in the software code and only about 25 percent for actually playing the game." Men det får være en annen historie. Endret 9 timer siden av Radon Ready 1
sedsberg Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Ja Apple er totalt overlegne. Fatter ikke at noen kjøper noe annet. Må være fordi de ikke har råd. Kan ikke se noen annen grunn. Og det finnes ingen egentlige konkurrenter. Det er ørten tusen android-enheter av alle mulige merker men kun Apple lager iOS-enheter. Så det er take it or leave it.
Salvesen. Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Aldri hørt noen klage på tykkelsen av bananen, ehm mener telefonen.. Hva er greia? Hva med å lage en telefon som ligger i front ift hardware? Ikke minst software hvor apple stort sett er patetisk. Jeg vurderer klappstelefon neste med hard utside, skjermene er jo blitt så latterlig dårlige og det koster jo en ny telefon å erstatte de. Forsikring dekker det ikke pga det er jobb telefon osv. Nei påtide at telefonene endrer seg drastisk, de er for dårlige og er bruk å kast. Gi Nokia noen milliardær der vi får tilbake telefoner til 1 krone som varer evig mot at vi betaler det abonnement for å holde de økonomisk flytende! Let's go! 1 1 1
Radon Ready Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 1 hour ago, Salvesen. said: Hva med å lage en telefon som ligger i front ift hardware? Ikke minst software hvor apple stort sett er patetisk. Eller enda bedre: hva med å dokumentere de ufunderte påstandene dine? Apple er det selskapet som ship'er flest operativsystemer årlig, når Mac, iPhone, iPad, etc, summeres, og det er ikke fordi dette er billig-produkter. Hvis du snakker om apper her, så kommer statistisk 4 av 5 apper til iOS, før de kommer til Android, hvis de noensinne kommer til Android da. https://www.makeuseof.com/why-are-cross-platform-apps-released-on-ios-first/ https://nithinjawahar.medium.com/this-is-the-reason-for-ios-exclusive-apps-why-they-never-make-it-to-android-73ed1766ca68 Grunnen til at det er slik, er enkel: konkurrenten Android er rett og slett er 30% dyrere å utvikle apper for, og at Android-appene inneholder 38% mer kode i forhold til iOS, uten at det forbedrer funksjonaliteten. https://infinum.com/blog/android-development-is-30-percent-more-expensive-than-ios/ https://bgr.com/general/ios-vs-android-apps-development Quote Jeg vurderer klappstelefon neste med hard utside, skjermene er jo blitt så latterlig dårlige og det koster jo en ny telefon å erstatte de. Forsikring dekker det ikke pga det er jobb telefon osv. Klapptelefon med hard utside og skjerm av myk bøyelig plast på innsiden som lett ripes opp, som typisk Fold-telefonene til Samsung, mener du? Tja, hva kan man si; velkommen til 2005 og dengang all plast-dritten fra Nokia utelukkende hadde plastskjerm som ble så ripete etter et halvt års brukt at du så vidt kunne se hva som stod der. Det at Apple var den første til å ta i bruk Gorillaglass var en revolusjon, som Nokia innrømmet at de kopierte: Hvis det er noe bra i verden, så kopierer vi det med stolthet, sa Nokias Multimedia-manager Anssi Vanjoki. Og det var begynnelsen på slutten for Nokia. Quote Gi Nokia noen milliardær der vi får tilbake telefoner til 1 krone som varer evig mot at vi betaler det abonnement for å holde de økonomisk flytende! Let's go! Ja, grav for all del opp dette inkompetente selskapet og spark liv i liket, så de kan fortsette å produsere plastikk-dritt som vi kan velte oss i, som om ikke all plasten som allerede flyter omkring var nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå