Gå til innhold

Høyre-FRP tapte valget, en katastrofe avverget.

Anbefalte innlegg

Skrevet
gurka skrev (1 minutt siden):

Jeg svarer deg ikke mer da du bytter tema til stadighet.

Temmelig sikker på at du svarer, og jeg har ikke byttet evne.

gurka skrev (2 minutter siden):

Nå får vi vente til Kone svarer. Han har fasiten.

Nei hen har ikke fasiten, hen har kanskje et argument, en forklaring eller kanskje til og med en unnskyldning, kanskje det var en misforståelse, men det er ikke vanskelig å lese det som ble skrevet, og meningen er foreløpig  veldig tydelig, er du uenig så kan du argumentere i mot den forståelsen, men det har du foreløpig egentlig ikke gjort. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Nei det er ikke gjetting, det er leseforståelse, så nå er du som gjetter at jeg gjetter, det gjør jeg ikke. 

Enkelt. Sitert. Ferdig. Satt i bold.

• Liker 3
Skrevet (endret)
gurka skrev (2 minutter siden):

Enkelt. Sitert. Ferdig. Satt i bold.

og hvor sier jeg at du ikke har leseforståelse? 

"Det er leseforståelse" er det samme som "du har ikke leseforståelse"? Godt gjort.

ironien i at du ikke finner AP nevnt noe sted, men stadig vekk finner ord, og hele setninger hos andre. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 3
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Temmelig sikker på at du svarer, og jeg har ikke byttet evne.

Nei hen har ikke fasiten, hen har kanskje et argument, en forklaring eller kanskje til og med en unnskyldning, kanskje det var en misforståelse, men det er ikke vanskelig å lese det som ble skrevet, og meningen er foreløpig  veldig tydelig, er du uenig så kan du argumentere i mot den forståelsen, men det har du foreløpig egentlig ikke gjort. 

Jeg prøvde å holde meg unna, men løgn tolererer jeg ikke.

Temaet er: om Kone har skrevet at AP = radikalvenstre.

Du begynner å lage situasjoner om kverulering osv. som er en direkte avsporing av hva vi prøver å finne ut. Det er å bytte tema.

Du sier også at Kone ikke sitter på fasiten. Da er du bare vrang, og hever deg over den som faktisk sitter på fakta rundt innlegget. Du kan gjette, men Kone vet.

Sidespor: Det er flere ganger du skriver at det er bare å lese, det er leseforståelse osv. Da sier du at jeg ikke forstår innlegget(for jeg har uttrykt ganske klart at jeg ikke klarer å lese det dere sier), men det er ganske spesielt at du som klarer å lese det, ikke klarer å bevise det du påstår. Dermed kommer du med vås og tar feil helt til Kone sier noe annet.

Kom tilbake når du kan sitere at Kone har skrevet det dere sier. Det klarer du dessverre ikke, da han ikke har skrevet det.

Gjerne siter Kone, også viser du meg at det du påstår er riktig med en analyse...

• Liker 4
Skrevet
herzeleid skrev (22 timer siden):

Jeg synes forumet har blitt så forferdelig polarisert de siste årene, og mye av det som skrives fremstår direkte hysterisk. En Høyre-Frp regjering ville selvfølgelig ikke blitt en katastrofe, slik AP ikke heller blir det. 

Riktignok har det alltid vært temperatur her inne, men denne voldsomme troen på meningsmotstanderes ondskap og ‘giftighet’, og egen moralske fortreffelighet, er helt ødeleggende for samtalen. Vi er mennesker med litt ulik oppfatning av hva som er de beste løsningene, ikke fiender som må ‘bekjempe’ hverandre.

Utvilsomt trådens beste innlegg og bør være til ettertanke for noen og enhver.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (21 minutter siden):

Utvilsomt trådens beste innlegg og bør være til ettertanke for noen og enhver.

Nå siter ikke jeg på noen fasit, men når folk begynner å merke det på lommeboka, så blir det mer temperatur naturlig nok. Når temperaturen øker, så kommer ting oftere litt skjevt ut.

Det jeg savner, er at man svarer hverandre på en god og konstruktiv måte, og følger normale spilleregler når man diskuterer.

Vi må også huske at det er flere partier enn AP og Høyre/FRP.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
gurka skrev (15 timer siden):

Det er flere ganger du skriver at det er bare å lese, det er leseforståelse osv. Da sier du at jeg ikke forstår innlegget(for jeg har uttrykt ganske klart at jeg ikke klarer å lese det dere sier), men det er ganske spesielt at du som klarer å lese det, ikke klarer å bevise det du påstår. Dermed kommer du med vås og tar feil helt til Kone sier noe annet.

Det er også litt morsomt at du kan bruke din leseforståelse til å tillegge meg meninger aka stråmenn, men at jeg ikke kan bruke min leseforståelse til å lese det som står svart på hvitt uten at du kommer og sier at det er feil, det er kort og godt hykleri, forstår du ikke det da? Du gjør akkurat det samme.

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (8 minutter siden):

Det er også litt morsomt at du kan bruke din leseforståelse til å tillegge meg meninger aka stråmenn, men at jeg ikke kan bruke min leseforståelse til å lese det som står svart på hvitt uten at du kommer og sier at det er feil, det er kort og godt hykleri, forstår du ikke det da? Du gjør akkurat det samme.

Ny avsporing. Prøv igjen...

• Liker 2
Skrevet
gurka skrev (3 minutter siden):

Ny avsporing. Prøv igjen...

Hva er avsporende ved dette? Du bruker jo den samme leseforståelsen selv, bare med mye mindre grunnlag, jeg har ikke sagt noe direkte om deg, kone sa noe direkte om krig og fred, er dette virkelig så vanskelig å forstå?  

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har ikke skrevet eller ment at AP er radikalvenstre.

Brukerinnlegget derimot, fremstår slik.

Jeg visste ikke hva trådstarter stempte før det kom frem etter mitt innlegg, men nå har tydeligvis både trådtstarter og meningsfeller fått for seg dette.

Endret av Kone
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Kone skrev (1 minutt siden):

Jeg visste ikke hva trådstarter stempte før det kom frem etter mitt innlegg, men nå har tydeligvis både trådtstarter og meningsfeller fått for seg dette.

Takk Kone. Da er dette avklart.

• Liker 2
Skrevet
Kone skrev (Akkurat nå):

Vel en bør som regel holde seg for god til å stemple meningsmotstandere på det viset, det er ikke spesielt høflig å kalle noen venstre/høyreradikal bare fordi det er en meningsmotstander. Det er som sagt noe som er blitt litt for vanlig her på forumet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Hva er avsporende ved dette? Du bruker jo den samme leseforståelsen selv, bare med mye mindre grunnlag, jeg har ikke sagt noe direkte om deg, kone sa noe direkte om krig og fred, er dette virkelig så vanskelig å forstå?  

Ny avsporing. Kone har nå bekreftet meningen, og vi kan dermed avslutte denne meningsløse diskusjonen.

• Liker 2
Skrevet
gurka skrev (3 minutter siden):

Ny avsporing. Kone har nå bekreftet meningen, og vi kan dermed avslutte denne meningsløse diskusjonen.

Det er fint at hen avklarer, men poenget står, kaller man noen venstreradikal helt ubegrunnet så må det stilles spørsmål ved hvorfor det skjedde, og hvem som det faktisk menes at er venstreradikal her, det er sånn en debatt funker, det stilles spørsmål om ting og det konstrueres argumenter.

Og si at ethvert bidrag til debatten er enten avsporing, kverulering eller gjetting, jeg vet ikke hvor mange varianter du har brukt, men det er klart når enhver post svares med en påstand så må du faktisk begrunne påstanden din. Så hvordan er dette en avsporing?

• Liker 2
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

Det er fint at hen avklarer, men poenget står, kaller man noen venstreradikal helt ubegrunnet så må det stilles spørsmål ved hvorfor det skjedde, og hvem som det faktisk menes at er venstreradikal her, det er sånn en debatt funker, det stilles spørsmål om ting og det konstrueres argumenter.

Og si at ethvert bidrag til debatten er enten avsporing, kverulering eller gjetting, jeg vet ikke hvor mange varianter du har brukt, men det er klart når enhver post svares med en påstand så må du faktisk begrunne påstanden din. Så hvordan er dette en avsporing?

Du kan gi Kone en unnskyldning.

Endret av gurka
  • Liker 2
Skrevet
On 9/9/2025 at 6:46 PM, herzeleid said:

Jeg synes forumet har blitt så forferdelig polarisert de siste årene, og mye av det som skrives fremstår direkte hysterisk. En Høyre-Frp regjering ville selvfølgelig ikke blitt en katastrofe, slik AP ikke heller blir det. 

Riktignok har det alltid vært temperatur her inne, men denne voldsomme troen på meningsmotstanderes ondskap og ‘giftighet’, og egen moralske fortreffelighet, er helt ødeleggende for samtalen. Vi er mennesker med litt ulik oppfatning av hva som er de beste løsningene, ikke fiender som må ‘bekjempe’ hverandre.

100%.

Og det er nettopp overskrifter som i denne tråden som er problemet. Her tenner man brannen før leseren i det hele tatt har sett innlegg i tråden. Perfekt for de som driver påvirkningsoperasjoner fra utsiden av Norge og ønsker å se befolkningen splittet med ekstremisme (ja, bruk av "katastrofe" er ekstremt i settingen). Reelt sett er forskjellene mellom de større politiske leirene rimelig små og alle som kommer i regjering har vist seg å moderere alle sine saker og budskap fra opposisjonstiden. Da blir slike tråder som dette kun fordummende.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
herzeleid skrev (På 9.9.2025 den 18.46):

Amerikanisering. Jeg ser jo fort hvor hengivne noen er til å omfavne talepunkter fra amerikansk "kulturkrig" som er veldig forskjellig fra hverdagen vår her i Norge og som er mye mer levende i diskusjonsfora enn ute i den virkelige verden hvor folk klarer å diskutere politiske uenigheter med innestemme. Slik som denne absurde "woke i underholdng"-tråden hvor det virker som om noen befinner seg veldig veldig langt fra hva som er den politiske virkeligheten i Norge. Kulturkrig er ikke en ting i norsk politikk; alt man diskuterte i norsk valgkamp var realpolitikk og det var heller ikke slike perifere nettdebatt-ting noen undersøkelser viste at folk i Norge var opptatt av.

Når det gjelder diskusjon.no har det blitt mer og mer likt VGD og Reddit hva saklighet angår de siste årene og det er veldig trist. Saklighetsnivået var langt høyere for noen år tilbake.

Jeg er absolutt ikke noen fan av Jonas Gahr Støre; det har jeg ikke lagt skjul på men når han sier at han også er statsminister for de som tapte valget er det et eksempel til etterfølgelse.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er mange som går på populistiske begreper og kjøper og svelger de med hår og hud. 

Ett av de er "radikal venstre" - som er et amerikansk uttrykk vi nå liksom har importert til Norge.

Når ble det å være radikal så innmari uglesett? Radical left er utelukkende et begrep som brukes til drittslenging og har egentlig ikke noe substans i seg. 

Det å være langt til venstre på skalaen er per definisjon å være radikal. Jeg er også radikal, uten at jeg befinner meg ute på venstrekanten. Jeg mener at vi har fucka opp samfunnet fullstendig med 8-4, 5-dager, forbrukersamfunn og ødeleggelsen av 150-menneskers samfunnet. Dette er såkalt "radikale" meninger, men etter mitt skjønn er det fornuft. 

I det hele tatt. Vi må droppe det venstre-høyre maset og HVERTFALL ikke importere nye, idiotiske merkelapper som egentlig ikke gir noe mening. 

Det er ikke noe i veien med å være radikal venstrevelger heller, selvom man kan mene at de er helt på bærtur.

• Liker 1
Skrevet (endret)
sjamanen skrev (1 time siden):

Det er mange som går på populistiske begreper og kjøper og svelger de med hår og hud. 

Ett av de er "radikal venstre" - som er et amerikansk uttrykk vi nå liksom har importert til Norge.

Når ble det å være radikal så innmari uglesett? Radical left er utelukkende et begrep som brukes til drittslenging og har egentlig ikke noe substans i seg. 

Det å være langt til venstre på skalaen er per definisjon å være radikal. Jeg er også radikal, uten at jeg befinner meg ute på venstrekanten. Jeg mener at vi har fucka opp samfunnet fullstendig med 8-4, 5-dager, forbrukersamfunn og ødeleggelsen av 150-menneskers samfunnet. Dette er såkalt "radikale" meninger, men etter mitt skjønn er det fornuft. 

I det hele tatt. Vi må droppe det venstre-høyre maset og HVERTFALL ikke importere nye, idiotiske merkelapper som egentlig ikke gir noe mening. 

Det er ikke noe i veien med å være radikal venstrevelger heller, selvom man kan mene at de er helt på bærtur.

Da regner jeg med at radikal høyre, høyreekstrem etc også er "importert" til Norge?

Og at du mener det er helt i orden å være radikal høyrevelger?

Endret av Kone
Skrevet

Har det egentlig så mye å si? Trukk'e det.

Lakrispiper og segway, (ja den er gammel)

Billigere barnehage som blir spist opp av andre skatter. 

Fortsatt økt sløsing og byråkrati okke som hvem som styrer.

Er jo H/FrP som er skyld i at det er flere jernbanedirektører en togstasjoner her på berget. Og var vel like lange helsekøer når Stjerna styrte som nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...