Mflj Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) Hva om man kunne velge om man vil være norsk borger eller norsk statsborger. De som ønsker å være norsk borger er fri fra staten og dens forpliktelser, men har heller ingen rettigheter på statens fellesgoder, med mindre en spesifikt betaler en avgift for dette. De som er norske borgere får utbetalt fra oljefondet, en "sluttpakke" tilsvarende sin andel ifht oljefondets størrelse. Du er fri til å jobbe og bo i Norge hvis du er født i Norge, men du er ikke tvunget til å være en statsborger, og er i tilfellet fri fra å betale skatt, men du må bruke private tilbud, med mindre du har betalt spesifikt for å kunne ta del i enkelte tilbud/ goder. De som ønsker denne friheten, med egenansvaret og alt det innebærer burde få lov til å ta den valget. Ett menneske som fødes inn i verden eies på ingen måte av staten og burde ikke automatisk ha forpliktelser til en stat. Likevel har de borett på denne kloden. Vi bør være fri til å bestemme dette selv. De som vil underkaste seg staten er velbekomme. Altså mener jeg at man skulle kunne velge om man ønsker å være en "borger" i landet, eller en "statsborger" Endret 13 timer siden av Mflj 1
wampster Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Du vil med andre ord ikke ha tilgang til verken politi/ambulanse/brannvesen/infrastruktur/offentlige transportmidler/offentlige områder/barnehager/skoler/utdanning osv osv osv? Hvilke private tilbyr vann/vei/kloakk/strømnettet/annen kritisk infrastruktur for å leve/eksistere tenkte du? Ut over de åpenbare "små" problemene virker dette som en meget gjennomtenkt og god ide.... 👍 7 1
Phantom Software Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Det er en interessant tanke, men til sjuende og sist er det mange tusen år med sivilisasjon du prøver å bli kvitt da. Samspillet i samfunnet mellom folk og styre kan være irriterende nok, men er også det som tross alt holder det meste sammen. Om kun en person, du, kjørte rundt på din egen private vei og koblet deg fri fra resten av samfunnet ville det ikke gjort noe, men samfunnet bryter sammen om alle tar det valget. 2
Mflj Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden (endret) Phantom Software skrev (18 minutter siden): Det er en interessant tanke, men til sjuende og sist er det mange tusen år med sivilisasjon du prøver å bli kvitt da. Samspillet i samfunnet mellom folk og styre kan være irriterende nok, men er også det som tross alt holder det meste sammen. Om kun en person, du, kjørte rundt på din egen private vei og koblet deg fri fra resten av samfunnet ville det ikke gjort noe, men samfunnet bryter sammen om alle tar det valget. Det finnes andre måter å gjøre ting på selv om noe har blitt gjort på en måte gjennom mange tusen år. Jeg tror borgerne hadde blitt vinnere fremfor statsborgere i ett slikt samfunn. Borgerne ville være fri fra staten og det ville blitt langt flere private tilbud. En ville fått mer motivasjon til å bygge noe og arbeide, da man faktisk ville sett fruktene av det i langt større grad. En ville også hatt større forutsetning for å gjøre dette som en borger, fri fra staten. Så er det heller ikke sånn at staten eier naturressursene, så når staten tar landområder og resurser som bare statsborgere evt kan benytte seg av burde dette kreve en kompensasjon til borgerne, som har like mye rett på naturressursene som staten. Statsborgene ville kanskje til og med ende opp med å ikke kunne bruke de private tilbudene som ganske mulig ville blitt langt bedre enn de offentlige tilbudene fordi de vil være så kuet av staten at de ikke har resuser til det, og er bundet til å bruke de offentlige tilbudene som finnes. Endret 13 timer siden av Mflj
Phantom Software Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Du glemmer for mye. Du bor i et land som er del av verden. Det er masser av folk som er ansatt for å bygge samfunnet du bor i. Du har politi og tollere som hindrer kriminalitet, vi har handelsavtaler med andre land som sikrer varene du er avhengig av, vi har militære avtaler og forsvar som krever mye penger, osv osv osv til det uendelige. Det nærmeste du kommer det du ønsker er å eie verdiløst land og så klare deg helt på egenhånd der uten varer eller handel med resten av samfunnet, men tror ikke det er det du er ute etter. Om du vil bo i et fungerende samfunn som i dag men bare betale litt ekstra her og der for private tjenester i stedet for skatt, så er det en utopi. 4 2
wampster Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Mflj skrev (9 minutter siden): Borgerne ville være fri fra staten og det ville blitt langt flere private tilbud. En ville fått mer motivasjon til å bygge noe og arbeide, da man faktisk ville sett fruktene av det i langt større grad. En ville også hatt større forutsetning for å gjøre dette som en borger, fri fra staten. Så er det heller ikke sånn at staten eier naturressursene, så når staten tar landområder og resurser som bare statsborgere evt kan benytte seg av burde dette kreve en kompensasjon til borgerne, som har like mye rett på naturressursene som staten. Statsborgene ville kanskje til og med ende opp med å ikke kunne bruke de private tilbudene som ganske mulig ville blitt langt bedre enn de offentlige tilbudene fordi de vil være så kuet av staten at de ikke har resuser til det, og er bundet til å bruke de offentlige tilbudene som finnes. Hva hvis det blir tvister mellom deg og noen andre (i forbindelse med en jobb du har utført for dem) og dere ikke blir enige? Hvordan ville du løst det? Du/dere kan jo ikke bruke domstolene eller politiet... Hva hvis du vil kjøpe eller selge "land" og/eller bolig, hvem skal holde orden på slikt, ikke staten fordi den ønsker man jo ikke? Hvem tenker du skal utstede ID kort/pass? Ikke staten her heller Hvem er det som skal føre tilsyn i de forskjellige steder/områder/etater og mot det private? Ikke staten her heller Vann/vei/kloakk/renovasjon er heller ikke en prioritet/en nødvendighet for deg? Strøm er jo heller ikke noe man er særlig avhengig av i dagens samfunn... Man kunne fortsatt slik i det evige, men du kan jo raskt/enkelt forklare "the basics" slik du ser det for deg? 4
Baranladion Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Mflj skrev (56 minutter siden): De som ønsker å være norsk borger er fri fra staten og dens forpliktelser, men har heller ingen rettigheter på statens fellesgoder, med mindre en spesifikt betaler en avgift for dette. De som er norske borgere Når tenker du at man skal ta dette valget? Husk at du i alle dine leveår før du blir selvstendig nok til å klare å ta vare på deg, i stor grad har blitt fostret opp på statens bekostning. 3 1
Mflj Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden Phantom Software skrev (6 minutter siden): Du glemmer for mye. Du bor i et land som er del av verden. Det er masser av folk som er ansatt for å bygge samfunnet du bor i. Du har politi og tollere som hindrer kriminalitet, vi har handelsavtaler med andre land som sikrer varene du er avhengig av, vi har militære avtaler og forsvar som krever mye penger, osv osv osv til det uendelige. Det nærmeste du kommer det du ønsker er å eie verdiløst land og så klare deg helt på egenhånd der uten varer eller handel med resten av samfunnet, men tror ikke det er det du er ute etter. Om du vil bo i et fungerende samfunn som i dag men bare betale litt ekstra her og der for private tjenester i stedet for skatt, så er det en utopi. Jeg er sikker på at det ville være mulig å få til handelsavtaler også for borgere, og de ville da også være i stand til å betale toll og forholde seg til handelsavtaler. Staten kunne ikke nekte borgerne å benytte seg av handelsavtaler hvis det ikke da evt gis mulighet til at borgere kan forhandle frem sine enge handelsavtaler. Jeg tenker at politi og forsvar finansiert av staten ville jo fått holde på, og ville regulert konsekvensene av å stå utenfor ett statsborgerskap som de ville. Men det ville være private advokater, og hjelp å få for borgerne også. Jeg mener det henger sammen med grunnleggende menneskerettigheter og gudegitte friheter, nemlig å kunne velge å være uavhengig av av en stat. Jeg sier ikke at jeg tror dette kan komme til å skje, og det ville være en voldsom reformasjon. Men jeg skulle ønske meg en slik valgmulighet og frihet for mennesker til å være uavhengige av staten.
Mflj Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden Baranladion skrev (12 minutter siden): Når tenker du at man skal ta dette valget? Husk at du i alle dine leveår før du blir selvstendig nok til å klare å ta vare på deg, i stor grad har blitt fostret opp på statens bekostning. Nei det har jeg nok Ikke. Det er nok heller min fars mye jobbing og skatteinnbetalinger jeg har å takke for det. Ingen av mine foreldre har vært uføre etter mottatt betydelig støtte fra staten. 2
Phantom Software Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) 5 minutes ago, Mflj said: borgere kan forhandle frem sine enge handelsavtaler Du har ingen handelsavtale for du har ikke betalt skatt til staten som lønner de som arbeider med avtalen og holder den ved like. Du står selvsagt fritt til å ringe Brussel og Trump og by på deg selv. Endret 12 timer siden av Phantom Software 2
Mflj Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden Phantom Software skrev (Akkurat nå): Du har ingen handelsavtale for du har ikke betalt skatt til staten som lønner de som arbeider med avtalen og holder den ved like. Du står selvsagt fritt til å ringe Brussel og Trump selv og by på hva du leverer. Handelsavtale eller ikke. Å kunne handle og forhandle med andre land ville vært fullt mulig, og det ville ikke vært meg som enkeltperson.
wampster Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Mflj skrev (6 minutter siden): Jeg tenker at politi og forsvar finansiert av staten ville jo fått holde på, og ville regulert konsekvensene av å stå utenfor ett statsborgerskap som de ville. Men det ville være private advokater, og hjelp å få for borgerne også. Jeg mener det henger sammen med grunnleggende menneskerettigheter og gudegitte friheter, nemlig å kunne velge å være uavhengig av av en stat. Jeg sier ikke at jeg tror dette kan komme til å skje, og det ville være en voldsom reformasjon. Men jeg skulle ønske meg en slik valgmulighet og frihet for mennesker til å være uavhengige av staten. Hvilke lover bruker de (advokatene) i så fall? Ikke Norges lover antar jeg? Nei takk gud for at noe såpass håpløst aldri kommer til å skje 1
VifteKopp Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Får du lov til å bruke veiene i dette scenarioet, eller kan du kun ta deg frem via elver og fjorder? 3
Sir Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Idéen er god moralsk sett. Alle stater er basert på at staten har juridisk monopol på vold, og kan true deg med vold om du ikke vil samarbeide. Det er sånn virkeligheten er. I praksis er det fortsatt reguleringer og lover i staten som vil hindre folk i å være slike fristilte borgere. Byggeregler er et eksempel. Man kan jo forhandle med staten for å få tilgang til vann og avløp, koble seg på veinettet, osv. men i praksis blir det nok svært tungvint. Det er også eksempler på folk som har prøvd å "bygge" flytende øyer ute på havet, og som har blitt arrestert og bortvist. Det nærmeste man kommer er å flytte langt inn i ødemarken. Da kan man leve uten statlig innblanding. Men da har man ingen samfunnsgoder heller. Og selv der kan noen komme og hevde sin suverenitet. Så det er den sterkestes rett. Det du etterspør er mulig, men bare hvis/når tilstrekkelig mange folk anser det som moralskt. Og det vil trolig ikke skje de nærmeste hundre årene.
BamseMums80 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Hvor stor er andelen til en Norsk borger,dersom hen tok sin del av oljefondet? Dette ville vært avgjørende for min del. Det koster veldig mye penger å starte opp fresh i utlandet,alt etter hvor man velger å flytte da. 1
Sir Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden wampster skrev (21 minutter siden): Hvilke lover bruker de (advokatene) i så fall? Ikke Norges lover antar jeg? Nei takk gud for at noe såpass håpløst aldri kommer til å skje Det vil sannsynligvis være lover basert på en grunnleggende moral, og presedens. Men ingen vet, da det er teori. Anarkokapitalistene har tenkt mye på dette. https://en.wikipedia.org/wiki/Anarcho-capitalism
Gavekort Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Mflj skrev (1 time siden): Hva om man kunne velge om man vil være norsk borger eller norsk statsborger. De som ønsker å være norsk borger er fri fra staten og dens forpliktelser, men har heller ingen rettigheter på statens fellesgoder, med mindre en spesifikt betaler en avgift for dette. De som er norske borgere får utbetalt fra oljefondet, en "sluttpakke" tilsvarende sin andel ifht oljefondets størrelse. Du er fri til å jobbe og bo i Norge hvis du er født i Norge, men du er ikke tvunget til å være en statsborger, og er i tilfellet fri fra å betale skatt, men du må bruke private tilbud, med mindre du har betalt spesifikt for å kunne ta del i enkelte tilbud/ goder. De som ønsker denne friheten, med egenansvaret og alt det innebærer burde få lov til å ta den valget. Ett menneske som fødes inn i verden eies på ingen måte av staten og burde ikke automatisk ha forpliktelser til en stat. Likevel har de borett på denne kloden. Vi bør være fri til å bestemme dette selv. De som vil underkaste seg staten er velbekomme. Altså mener jeg at man skulle kunne velge om man ønsker å være en "borger" i landet, eller en "statsborger" Samfunnet er ikke bare et gode, det er også en forpliktelse. Nesten alt du gjør som individ har en innvirkning på andre individer, så du er delaktig i samfunnet du enten vil det eller ikke. Man kunne selvsagt diskutert om man kunne fritatt seg fra enkelte goder og fått andre privilegier eller skattelette, men dette er en veldig kompliserende faktor som har ganske liten politisk støtte. 5
Sir Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden BamseMums80 skrev (3 minutter siden): Hvor stor er andelen til en Norsk borger,dersom hen tok sin del av oljefondet? Dette ville vært avgjørende for min del. Det koster veldig mye penger å starte opp fresh i utlandet,alt etter hvor man velger å flytte da. Ca. 3,5 mill. 1
VifteKopp Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) Sir skrev (2 minutter siden): Det vil sannsynligvis være lover basert på en grunnleggende moral, og presedens. Men ingen vet, da det er teori. Anarkokapitalistene har tenkt mye på dette. https://en.wikipedia.org/wiki/Anarcho-capitalism De har tenkt mye ja, men ikke klart å komme frem til noe som er fornuftig eller praktisk anvendelig. Endret 12 timer siden av VifteKopp
Sir Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden VifteKopp skrev (1 minutt siden): De har tenkt mye ja, men ikke klart å komme frem til noe som er fornuftig eller praktisk anvendelig. Tja, det vet vi ikke, da det ikke har vært prøvd. Men hindringen for å få til noe slikt er moralsk, ikke praktisk. Man kan se for seg at statsapparatet i Norge hadde vært borte i morgen. I realiteten ville både norske grupperinger og fremmede stater forsøkt å få kontroll umiddelbart. Siden resten av verden ikke er anarkokapitalistisk allerede vil grupperinger med mye makt kunne overta Norge uten reell motstand. Anarkokapitalistene sier selv at alt de kommer med av teorier er nettopp det, fordi et anarkokapitalistisk samfunn er dynamisk og organisk, som et marked, så ingen vet, ingen styrer, det blir til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå