Gå til innhold

BMW lanserer ny elbil med 805 kilometer rekkevidde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal man med 805 kilometers rekkevidde? Et så stort batteri gjør bilen bare dyrere, tynger og mer miljøfiendtlig. Med ladeinfrastrukturen i europa hadde det vært plenty med f.eks. 400 km.

Skrevet

100 km er da mer enn nok. Med fossilbil fylte jeg aldri mer enn 5 liter per gang. Da kunne jeg kjøre hele 10 mil før jeg måtte fylle igjen. Ingen har behov for mer enn dette. 

• Liker 2
Skrevet
Maskinfører skrev (3 minutter siden):

Min Mitsubishi L200 2009 mod  har 1000 kilometers  rekkevidde 

Det har min gamle dieselpurke av en stasjonsvogn også.

Den kommer nok til å leve frem til faststoffbatteriene overtar.

• Liker 1
Skrevet
Kajac skrev (18 minutter siden):

Hva skal man med 805 kilometers rekkevidde?

Tilfredsstille de som insisterer på at de trenger 805 kilometers rekkevidde. Tipper det kommer rimeligere utgaver med mer fornuftig batteristørrelse.

Jeg hadde en elbil med 210 km rekkevidde, og kan telle på en hånd antallet ganger jeg måtte endre på planer for å hurtiglade eller nødlade.

Skrevet
Kajac skrev (28 minutter siden):

Hva skal man med 805 kilometers rekkevidde? Et så stort batteri gjør bilen bare dyrere, tynger og mer miljøfiendtlig. Med ladeinfrastrukturen i europa hadde det vært plenty med f.eks. 400 km.

Tja, i Tyskland er det veldig nødvendig ift de høye hastighetene. Vi som daffer rundt på Vestlandet trenger det kun engang i skuddåret.

jeg har en ansatt med dagens ix2 eller en av de mindre i alle fall med drit dårlig wltp. Han lader ekstremt mye! Prøvde å advare han men han var bestemt😅

Skrevet
Gavekort skrev (9 minutter siden):

Tilfredsstille de som insisterer på at de trenger 805 kilometers rekkevidde. Tipper det kommer rimeligere utgaver med mer fornuftig batteristørrelse.

Jeg hadde en elbil med 210 km rekkevidde, og kan telle på en hånd antallet ganger jeg måtte endre på planer for å hurtiglade eller nødlade.

Jeg har 400km rekkevidde og det føles som en hemsko. Større og lettere batteri er helt klart veien videre. Større batterier kan også lade med høyere effekt, som er en enorm fordel. 

Skrevet
Vokteren skrev (19 minutter siden):

Ja det er bra biler dette lenge leve dieselbilen 😀 gjør alt av vedlikehold selv på 6 år har bilen kostet meg 100 000 

• Liker 1
Skrevet
Sjørøver skrev (6 minutter siden):

Jeg har 400km rekkevidde og det føles som en hemsko. Større og lettere batteri er helt klart veien videre. Større batterier kan også lade med høyere effekt, som er en enorm fordel. 

Jeg sier ikke at rekkevidde er en dårlig ting. Jeg sier bare at mange overvurderer hvor mye rekkevidde de trenger. Det er ingen som rawdogger t/r Oslo-Bergen

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Tja, i Tyskland er det veldig nødvendig ift de høye hastighetene. Vi som daffer rundt på Vestlandet trenger det kun engang i skuddåret.

jeg har en ansatt med dagens ix2 eller en av de mindre i alle fall med drit dårlig wltp. Han lader ekstremt mye! Prøvde å advare han men han var bestemt😅

Med mindre batteri vil også bilen bli lettere og få lavere forbruk. Selv i Tyskland med autobahn trenger man ikke 800 km rekkevidde.

Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Samme tankegangen som de hadde i USA på 60-og 70-tallet, når småbilene hadde 5-liters motor, var større enn dagens Tesla Model S og brukte et par liter på milen. Så kom drivstoffkrisen....

Skrevet (endret)
Kajac skrev (1 time siden):

Gavekort skrev (29 minutter siden):

Jeg sier ikke at rekkevidde er en dårlig ting. Jeg sier bare at mange overvurderer hvor mye rekkevidde de trenger. Det er ingen som rawdogger t/r Oslo-Bergen

Artikkel fra i fjor: 

Ladekaos i påskeutfarten: –⁠ Helt spinnvilt

Så kan man jo si at på normale dager trenger man "bare" å vente en halvtime.

Jeg har aldri forstått påstanden med "hva skal man med lang rekkevidde". Det er for meg like dumt som å si hvem trenger en mobil med batteri som varer lengre enn 1 dag, det er jo bare å lade!

Tenk at du plutselig kan gjøre tur retur hytta uten å lade. Eller du ikke trenger å ta høyde for at du skal på tur men bare har 30% igjen på batteriet. Eller hvor sinnsykt mye mer rekkevidde som går tapt når man har på varme på vinteren. Eller slippe å putte kablen i hjemmeveggen hver dag, for de som har det.

Hva hver person trenger er vel opptil hver enkelt, jeg selv har 513 KM WLTP på 90% småkjøring - kunne fint hatt 3 ganger så mye! Men ikke til enhver pris.

Lang rekkevidde gjør bare livet lettere. 

Endret av MrL
  • Liker 2
Skrevet
Kajac skrev (1 time siden):

Det er mye rart man skal lese. Dette er dagens toppmodell, og selvsagt så kommer det varianter med mindre batteri og kortere kjørelengde hvis man ønsker det.

• Liker 1
Skrevet
Kajac skrev (16 minutter siden):

Med mindre batteri vil også bilen bli lettere og få lavere forbruk. Selv i Tyskland med autobahn trenger man ikke 800 km rekkevidde.

Samme tankegangen som de hadde i USA på 60-og 70-tallet, når småbilene hadde 5-liters motor, var større enn dagens Tesla Model S og brukte et par liter på milen. Så kom drivstoffkrisen....

Tror du undervurderer hvor mye tyskere kjører, og en får ikke 800 på autobahn😅

Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

Denne blir brukt på bilturer sommer og vinter eller til flyplassen når jeg tar årets vinterferie i syden.
Når jeg skal frakte henger eller litt tyngde/volum er den også uovertruffen.

Min bil nr 2 er elektrisk og er uegnet for tilfellene over

Skrevet
2 hours ago, Salvesen. said:

Ekstremt klar for å teste disse neue klasse bilene! Eneste som er synd er at en må forholde seg til bavaria… 

De skifter navn til Hedin Automotive nå. Men blir sikkert mye samme. Prisen på denne virker relativt attraktiv, kanskje særlig i forhold til MB CLA. Men 3-serie NK blir nok ennå mer interessant, spesielt med rwd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...