Gå til innhold

strømstøtte eller Norgespris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norges pris grer i kraft straks. Det kan lønne seg å vente i hvert fall til mandag pga lave priser lørdag og søndag. Kanskje mer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mr.M skrev (På 2.10.2025 den 11.23):

man får altså -1,9 øre/kWt initialt, men overflyttes etter 12 mnd. automatisk  til Timespot med påslag på 14,9 øre/kWt

https://www.agva.no/stromavtale/agva-spot/?utm_source=strompris.no-spot

nr. 2 på listen er Kraftriket −1,8 øre/kWh

https://www.kraftriket.no/stromavtaler/spot12/

* Etter 12 måneder blir kunden videreført på avtalen Lokalstrøm

https://www.kraftriket.no/stromavtaler/lokalstrom/

Påslag: 6,5 øre/kWh
Fastbeløp: 69 kr/mnd

Det der var en forferdelig dårlig avtale etter lokketilbudet er ute... 

Men som @Simen1 sier, det kan være lurt å vente til mandag/tirsdag med å bestille norgespris, for akkurat nå er det veldig mye uregulert kraft

Skrevet
Mr.M skrev (17 minutter siden):

hva er årsaken til at noen nettselskaper ikke vil akseptere såkalt gjennomfakturering?

(se eksempler nederst på siden)

https://vibb.no/gjennomfakturering-oversikt

Det er ikke noe system for det meg bekjent, så hver strømleverandør må ha eget system, avtale og ordning for gjennomfakturering med alt det medfører...

Skrevet (endret)

image.thumb.png.38bafdf11e77543c11360a48d99fb46d.png

Priser 9.10.2025 (uten mva)

NO1, NO2, NO5  er over 40 øre (for disse områdene er det fint med Norgespris)

NO3 holder seg godt under 40 øre.

Endret av Svein M
Skrevet (endret)

Hører til samme område som trådstarter og identisk forbruk. Satte opp regnestykke i Excel siste helg med korreksjoner for hva Lede og Fjordkraft har hatt av økninger siste år (12 mnd) - som kun utgjorde 12-1300 kr på totalen. Brukte siste års forbruk som referanse mnd for mnd og la inn nye priser med "Norgespris" og fant ut for vår del ville det bli en besparelse på 8359 kr. Takket ja til det da... Regneark kan mottas på forespørsel...

Endret av Tangent
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Kan det tenkes at Norgespris fører til dyrere spotpris? Slik at de som ikke velger Norgespris blir straffet litt ekstra for det?

Tenk bare, grunnen til at strømprisen varierer i løpet av døgnet, er jo for å forsøke å få folk til å bruke mer strøm på tidene da det normalt er minst forbruk, og mindre strøm da det normalt er størst forbruk for å jevne ut toppene.

Norgespris vil føre til et økt trykk på strømforbruket i peak-periodene ettersom prisen er den samme gjennom hele døgnet uansett, som igjen vel kan drive strømprisene ytterligere opp på disse tidene?

Jeg synes vi heller burde hatt en makspris, som gjerne kunne vært høyere enn 50 øre, men at man drar nytte av å bruke mest strøm når strømprisen er under maksprisen. Det høres mye mer naturlig ut i mine ører.

Ettersom jeg bor i et område der jeg historisk sett vil spare penger på å velge Norgespris, så valgte jeg det. I tillegg ser jeg det som sannsynlig at Norgespris vil være med på å drive prisen opp for de som ikke velger Norgespris.

EDIT: Har hatt Norgespris siden 1. oktober, og har så langt spart 1 krone på det 😂

Endret av Nukleosid
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Nukleosid skrev (30 minutter siden):

Norgespris vil føre til et økt trykk på strømforbruket i peak-periodene ettersom prisen er den samme gjennom hele døgnet uansett,

men nettleien-takstene for Dag vs. Natt består jo, så incitament til å forbruke om natta når det er rimeligere, er der fortsatt.

Skrevet
4 minutes ago, Mr.M said:

men nettleien-takstene for Dag vs. Natt består jo, så incitament til å forbruke om natta når det er rimeligere, er der fortsatt.

15 øre pér kW forskjell er ikke så voldsomt stor besparelse.

Skrevet
Nukleosid skrev (37 minutter siden):

Kan det tenkes at Norgespris fører til dyrere spotpris? Slik at de som ikke velger Norgespris blir straffet litt ekstra for det?

Tenk bare, grunnen til at strømprisen varierer i løpet av døgnet, er jo for å forsøke å få folk til å bruke mer strøm på tidene da det normalt er minst forbruk, og mindre strøm da det normalt er størst forbruk for å jevne ut toppene.

Norgespris vil føre til et økt trykk på strømforbruket i peak-periodene ettersom prisen er den samme gjennom hele døgnet uansett, som igjen vel kan drive strømprisene ytterligere opp på disse tidene?

Jeg synes vi heller burde hatt en makspris, som gjerne kunne vært høyere enn 50 øre, men at man drar nytte av å bruke mest strøm når strømprisen er under maksprisen. Det høres mye mer naturlig ut i mine ører.

Ettersom jeg bor i et område der jeg historisk sett vil spare penger på å velge Norgespris, så valgte jeg det. I tillegg ser jeg det som sannsynlig at Norgespris vil være med på å drive prisen opp for de som ikke velger Norgespris.

EDIT: Har hatt Norgespris siden 1. oktober, og har så langt spart 1 krone på det 😂

Jeg har tenkt det samme. Skulle jo tru at det ble høyere topper og lavere bunner på strømprisen. Kanskje kraftig negativ verdi til tider med mye vindkraft og solenerg på strømnettet? Hadde man hatt husbatteri så kunne man jo utnyttet det bra

Skrevet
sedsberg skrev (17 minutter siden):

15 øre pér kW forskjell er ikke så voldsomt stor besparelse.

15 øre/kWh må være nettleie Natt, hvis det er det du betaler? tipper du betaler rundt 25 øre/kWh Dag?

eks.

månedforbruk 1000 kvh x 0.25 øre  = kr 250 i nettleie (Dag)

månedforbruk 1000 kwh x 0.15 øre = kr. 150 i nettleie (Natt)

Skrevet (endret)

15 øre var forskjellen mellom dag og natt.

Energiledd DAG

kl. 06:00 - kl. 22:00

47,66 øre/kWh

Energiledd NATT

kl. 22:00 - kl. 06:00

32,66 øre/kWh

Endret av sedsberg
Skrevet
griped skrev (36 minutter siden):

Jeg har tenkt det samme. Skulle jo tru at det ble høyere topper og lavere bunner på strømprisen.

effektleddene på forbruk er jo der fortsatt.

i om med at de fleste mennesker "pr. default" bruker mer husholdningstrøm om dagen enn natta, vil det straffe seg å f.eks. begynne lade el-biler på dagtid i stedet for natta. For man risikerer å jumpe opp et effekttrinn.

Skrevet
sedsberg skrev (6 minutter siden):

15 øre var forskjellen mellom dag og natt.

Sitat

Energiledd DAG

kl. 06:00 - kl. 22:00

47,66 øre/kWh

Energiledd NATT

kl. 22:00 - kl. 06:00

32,66 øre/kWh

ok. forresten forferdelig dyrt det du betaler, hos meg er det hhv.   25,33 øre/kWh /  16,60 øre/kWh

man kan som kjent ikke "bytte" netteier-selskap, så du er dømt til å bli der.

Skrevet
Mr.M skrev (8 timer siden):

hva er årsaken til at noen nettselskaper ikke vil akseptere såkalt gjennomfakturering?

Tibber har en beskrivelse av hvordan gjennomfakturering fungerer. Det må stilles bankgaranti for hvert nettselskap, som er 160 stk i landet.

Noen velger å ikke tilby gjennomfakturering i det hele. Andre tilbyr gjennomfakturering for et utvalg nettselskap.

https://tibber.com/no/magazine/inside-tibber/om-nettleie-gjennomfakturering

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Nukleosid skrev (1 time siden):

Det kan tenkes at Norgesprisen gir en liten økning i gjennomsnittlig spotpris - i den grad folk slutter å tenke på strømsparing. Men jeg er mer bekymret for en annen effekt: At pris-toppene kan bli høyere og pris-bunnene bli lavere. Prisene blir mer volatile. Jeg vet @obygda er overbevist om tilnærmet null priselastisitet, basert på data fra før prisene skjøt i været ved årsskiftet 2021/2022. Jeg er uenig og tror priselastisiteten er til stede i større grad nå enn den gangen. Nesten hver avis i dag har fått en banner med dagens og morgendagens pris. Folk har lastet ned apper og følger med der. Folk lar seg engasjere og hisse opp pga mye prat om strømprisen i media. Folk følger langt mer med nå enn før og justerer forbruket sitt mye mer. Før høsten 2021 var det så og si utenkelig å følge med på prisen eller gjøre noe annet enn passive langvarige tiltak som energieffektivisering. Nå følger folk mer med og justerer enten manuelt eller automatisk (Tibber).

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...