Gå til innhold

Høyreekstremisme.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Siden det er så mye snakk om "høyreekstremisme" for tiden, stilte jeg ChatGPT to spørsmål om dette.
1. sp.m: "Hvilke ideologier står ytterst på høyrefløyen?"

Utdrag av svar: "Fascisme: Ser på staten og nasjonen som høyeste verdi, individet underordnet fellesskapet".

2. sp.m.: "Hva skiller høyre og venstre i politikken?"
Utdrag av svar: "Høyresiden: Individ vs. fellesskap: individets rettigheter og eiendom prioriteres over kollektive løsninger."

okeeeei....................
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Krig og fred skrev (58 minutter siden):

Folk som stiller chatGPT enkle spørsmål fordi de er late og uvitende, er folk jeg ikke gidder kaste bort tid på. 

Morsomt med folk som svarer at de ikke gidder å svare mens de samtidig beskylder andre for å være late.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg har ofte referert til akkurat dette.
Venstresiden og deres venstrevridde medier (alle) putter alle de ikke føler seg bekvemme over å dele de samme verdier med i sekken "høyre-ekstrem" og "ytre høyre".

Felles verdier er kollektivisme, sterk stat, liten grad av personlig og økonomisk frihet.
Og selvsagt fiendskap mot nasjoner som utmerker seg med høy grad av kapitalisme og individuell frihet - land som Israel og USA.

Definisjonen på fascisme er "staten er alt, individet intet".
Høyresidens verdier:wee:

Endret av Neptun1
  • Liker 5
Skrevet (endret)
50 minutes ago, Neptun1 said:

Jeg har ofte referert til akkurat dette.
Venstresiden og deres venstrevridde medier (alle) putter alle de ikke føler seg bekvemme over å dele de samme verdier med i sekken "høyre-ekstrem" og "ytre høyre".

Felles verdier er kollektivisme, sterk stat, liten grad av personlig og økonomisk frihet.
Og selvsagt fiendskap mot nasjoner som utmerker seg med høy grad av kapitalisme og individuell frihet - land som Israel og USA.

Definisjonen på fascisme er "staten er alt, individet intet".
Høyresidens verdier:wee:

Det høres så flott ut! Høyresiden dyrker individet og frihet. Realieten er Politistat for det første. Masse med lover og kontroller overalt. Våpen og overvåkelse. Det er det Høyresiden tilbyr. Gjør som oss (som blir strengere dag for dag) eller mist ALLE rettigheter.

Når det gjelder økonomi så behøver jeg jo ikke si noe som helst. "Alle for seg selv" som jo høres kjempeflott ut,helt til man faller litt utenfor den bittelille boksen høyresiden har laget for deg. Du står på egne ben. 0 hjelp fra stat er vel den våteste drøm til de ytterste høyrevridde. Mennesker som tenker at de aldri vil havne i ulykke,eller ha barn med utfordringer. Tannproblemer,øye problemer etc. Man tenker man sparer masse med penger. Ingen mennesker i verden betaler vel mer for "ingenting" en Amerikanere i forsikringer. Når de da først behøver den,så blir de pissa på,og sagt at selvsagt dekkes jo ikke dette av din forsikring.

Høyresiden er en løgn fra ende til annen. Det er mye dritt på venstresiden også,men den største løgnen står høyresiden for. Frihet my ass.

Endret av Shoxx
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
3 hours ago, Yessmann said:
Siden det er så mye snakk om "høyreekstremisme" for tiden, stilte jeg ChatGPT to spørsmål om dette.

Utdrag av svar: "Fascisme: Ser på staten og nasjonen som høyeste verdi, individet underordnet fellesskapet".

Utdrag av svar: "Høyresiden: Individ vs. fellesskap: individets rettigheter og eiendom prioriteres over kollektive løsninger."

svar 2 er altfor enkelt. Den tradisjonelle høyresiden er ikke for personlig frihet (f.eks. homofili, sex) og setter gjerne orden og nasjonen foran individet.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Shoxx skrev (1 time siden):

Det høres så flott ut! Høyresiden dyrker individet og frihet. Realieten er Politistat for det første. Masse med lover og kontroller overalt. Våpen og overvåkelse. Det er det Høyresiden tilbyr. Gjør som oss (som blir strengere dag for dag) eller mist ALLE rettigheter.

Høyresiden er en løgn fra ende til annen. Det er mye dritt på venstresiden også,men den største løgnen står høyresiden for. Frihet my ass.

Så disse sosialistiske landene er forbilledlige fremfor Norge og de kapitalistiske landene i vesten:
https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_sosialistiske_stater

I tillegg til muslimske og afrikanske land - som også er er allierte med venstresiden i Vesten.
Fin gjeng.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Shoxx skrev (1 time siden):

Når det gjelder økonomi så behøver jeg jo ikke si noe som helst. "Alle for seg selv" som jo høres kjempeflott ut,helt til man faller litt utenfor den bittelille boksen høyresiden har laget for deg. Du står på egne ben. 0 hjelp fra stat er vel den våteste drøm til de ytterste høyrevridde. Mennesker som tenker at de aldri vil havne i ulykke,eller ha barn med utfordringer. Tannproblemer,øye problemer etc. Man tenker man sparer masse med penger. Ingen mennesker i verden betaler vel mer for "ingenting" en Amerikanere i forsikringer. Når de da først behøver den,så blir de pissa på,og sagt at selvsagt dekkes jo ikke dette av din forsikring.

Dette representerer venstresidens absurde syn på frihet. Skal man følge denne logikken, har den som sitter i fengsel størst frihet av alle: gratis mat, husly, klær, tannlege og you name it og beskyttet mot omverden der alle slags farer lurer.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
12 minutes ago, Neptun1 said:

Så disse sosialistiske landene er forbilledlige fremfor Norge og de kapitalistiske landene i vesten:
https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_sosialistiske_stater

I tillegg til muslimske og afrikanske land - som også er er allierte med venstresiden i Vesten.
Fin gjeng.

De fleste landene på disse listene ligner ikke engang på Norge. Beste "whataboutism" svaret i dag. Sa også at venstresiden har sine problemer,men står også ved det jeg sa om høyresiden er riktig. Venstresiden eller et sosialdemokrati er heller ikke synonymt med kommunisme. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Rhabagatz skrev (1 time siden):

svar 2 er altfor enkelt. Den tradisjonelle høyresiden er ikke for personlig frihet (f.eks. homofili, sex) og setter gjerne orden og nasjonen foran individet.

Her er du faktisk inne på noe av poenget jeg ønsket å få frem. En akse som skal representere hvert sitt ytterpunkt på endene, kan ikke ha to forskjellige ender på den ene siden (tradisjonell og liberal høyreside).

Da er det noe grunnleggende galt med hele høyre/venstre-aksen.

• Liker 2
Skrevet
1 minute ago, Yessmann said:

Dette representerer venstresidens absurde syn på frihet. Skal man følge denne logikken, har den som sitter i fengsel størst frihet av alle: gratis mat, husly, klær, tannlege og you name it og beskyttet mot omverden der alle slags farer lurer.

Sitter man i fengsel er jo dette definisjonen på frihetsberøvelse. Men du har riktig i at de har sine rettigheter som nevnt. Noe som veldig raskt blir endret ved et lengre Høyrestyre. Man vrir å vender det til å se ut som at jeg mener alle burde være fri,selv ved lovbrud slik det er i dag. Noe jeg ikke sa i det hele tatt.  

• Liker 2
Skrevet
17 minutes ago, Yessmann said:

Her er du faktisk inne på noe av poenget jeg ønsket å få frem. En akse som skal representere hvert sitt ytterpunkt på endene, kan ikke ha to forskjellige ender på den ene siden (tradisjonell og liberal høyreside).

Da er det noe grunnleggende galt med hele høyre/venstre-aksen.

Egentlig ikke. 

Forskjellen er hvordan man ser på frihet. På høyresiden er man opptatt av økonomisk frihet. På venstresiden er man mer opptatt av sosial frihet.

La oss ta moral, legning eller kulturelle uttrykk. Der er venstresiden normalt sett mer opptatt av frihet enn høyresiden. En typisk tanke på venstresiden er at frihet er uten betydning hvis man ikke evner å utnytte det. Folk i slummen kan ha mye frihet på papiret, men ingen frihet til å velge.

• Liker 3
Skrevet

Jeg trener AI som jobb, ikke bruk AI til viktige ting er mitt råd, sitter med Meta sin modell nå og herregud for en hastverksjobb. Den er det til nå verste eksempelet på at de setter profitt og markedsdeler over kvalitet, dette vil bli verre ettersom modellene tilsynelatende blir "smartere". I fremtiden vil kvalitets AI være til sammenligning mindre men spesialiserte modeller, de store modellene som chatgpt, grok etc. tilgjengelige nå er alle hastverksarbeid i iveren etter å kapre investeringer og markedsdeler.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, ticx said:

Jeg trener AI som jobb, ikke bruk AI til viktige ting er mitt råd

Hadde bare folk lyttet. AI "er her" sier folk som verken er opptatt eller interessert i teknologi, den samme type mennesker som ikke var koblet på internett på 90 tallet eller tidlig 2000 tallet fordi "data er for nerds". Det er den samme gjengen som bruker ChatGPT til alt, og som sluker alt tech-bros sier. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Yessmann skrev (6 timer siden):

Hva kan det komme av at det er så mye snakk om høyreekstremisme for tiden? Det synes jeg er viktig å nevne noe om, før man går videre. 

Og hva kan man gjøre for å bekjempe den?

I dag var det rosetog på Youngstorget i Oslo. Den muslimske kvinnen Tamima ble drept på jobb. Det var et politisk motivert drap fra høyreekstremt tankegods, som ble til ekstrem handling. Hensikten til den unge mannen som utførte drapet var å skade flere.

Drap (og terror) er den mest alvorlige forbrytelsen man kan begå.

Det er viktig å si i fra hvis man ser at noen blir utsatt for rasisme eller sprer holdninger som "de" mot "oss" og hatprat. Muslimer må få lov å være trygge i landet vårt.

Familien til Tamima valgte å møte hatet med kjærlighet og rosetog.

Håper dette var siste gang og siste offer.

Statsminister Jonas Gahr Støres tale:

Spoiler

I dag møtes vi til rosetog på Youngstorget i Oslo - for Tamima, som ble drept på jobb for én uke siden. Her er mine ord:
«Kjære alle sammen,
Vi er kommet sammen – i tusentall – for å avvise hatet, frykten, rasismen og for å stå opp for håpet og fellesskapet. Vi står sammen, det gir styrke og varme.
Drapet på Tamima Nibras Juhar ryster oss, i hele Norge.
Så vondt, så opprørende, så meningsløst.
Et liv som betydde så mye for så mange, er tatt fra oss.
Vår medfølelse og våre tanker går til Tamima Nibras Juhars familie, venner, kolleger, og det muslimske samfunnet. Alle som kjente henne.
Dere er mange – vi er mange – som nå slår ring rundt henne, om minnene om henne og alt hva hun sto for.
Og til familie, kjære og nære venner vil jeg si: Vi ser dere, vi sørger med dere.
Vi har alle sett det samme fotografiet av Tamima: Av en glad ung kvinne som har pyntet seg, i en flott drakt, grønn bluse, med mange røde hjerter på. Og med gule blomster. Et bilde som viser henne slik vi i Norge kommer til å huske henne.
I dag holder vi alle fram våre gule roser. Gult var hennes favorittfarge. Et hav av roser, et rosetog – som vi også husker etter 22. juli 2011.
Det er både et vondt og et godt minne. Vondt fordi hatet igjen har slått til, godt fordi kjærligheten, medmenneskeligheten og samholdet reiser seg.
Vi har igjen sett hva høyreekstremt tankegods kan føre til. Og vi må si det høyt, selv om det smerter: Dette var et politisk motivert drap.
Når ekstreme holdninger leder til ekstreme handlinger.
Når ytterliggående meninger leder til rasistiske utsagn.
Når ord og hatprat på nettet leder til bruk av drapsvåpen – og tar liv.
Da er det terror.
Den siktede unge mannen hadde til hensikt å skade flere – og dermed spre frykt. Som er terrorens formål.
Bare gjerningsmannen er ansvarlig for gjerningen.
Men: Tankene og idéene kommer et steds fra.
Hatet og aggresjonen har et utspring.
Radikalisering og fremmedfrykt begynner et sted.
I et mørkt, sint fellesskap. Hos et menneskesyn som hater.
Vi skal møte hatet med kunnskap, med fellesskap, med tro, med vilje til å se og støtte hverandre. Og så tidlig som mulig, med forebygging.
Og la meg si klart og tydelig: Det er ikke noe som heter et «stolt, hvitt Norge». Det er rasisme.
Noen vil ha det til at det er «de andre». Men ingen er «de andre». Alle er oss.
Det er ikke «dem» mot «oss». Alle er vi.
Og det er det Norge som vi velger å være – et Norge der vi vil hverandre vel. Med respekt, tillit og likeverd.
I familiens uttalelse dagen etter drapet, leste vi: «Midt i dette mørket ønsker familien å formidle at deres kjærlighet til henne, og til livet hun representerte, er sterkere enn hatet som tok henne bort».
Ja, kjærlighet er sterkere enn hat. Det viser vi, her vi står sammen nå.
Vi viser at det skal være trygt i Oslo, på arbeidsplasser, ute i gatene, der du bor.
Det skal være trygt å være den du er.
Trygt å tro, trygt å ytre seg, trygt å elske, trygt å gå på jobb – for å hjelpe andre.
Vi viser det når vi slår vi ring rundt alle minoriteter i Norge, uansett religion, hudfarge, bakgrunn, uansett livsreise, uansett legning.
Ja, særlig minoriteter. For det er når samfunnet beskytter de få, de utsatte og sårbare, at vi viser vår største styrke.
«Til Tamima, ikke et minutts stillhet, men et liv i kamp», står det på en lapp ved åstedet.
Ingen skal skremmes til taushet.
Kjære Tamima, kjære familie, venner og kolleger, og alle dine medsøstre og brødre i trossamfunnet,
Vi skal bevare alle minnene om deg.
Vi skal møte hatet med kjærlighet.
Vi skal stå sammen, slik du var raus og inkluderende, slik du sto opp for og sammen med andre.
Vi skal løfte fellesskapet, slik du løftet alle de rundt deg.
Og vi skal holde fast ved lyset, som i de gule rosene – også når mørket prøver å ta over.
La fred og rettferdighet lyse over Tamimas minne.»

Jonas
Endret av Subara
  • Liker 2
Skrevet
ticx skrev (1 time siden):

Jeg trener AI som jobb, ikke bruk AI til viktige ting er mitt råd, sitter med Meta sin modell nå og herregud for en hastverksjobb. Den er det til nå verste eksempelet på at de setter profitt og markedsdeler over kvalitet, dette vil bli verre ettersom modellene tilsynelatende blir "smartere". I fremtiden vil kvalitets AI være til sammenligning mindre men spesialiserte modeller, de store modellene som chatgpt, grok etc. tilgjengelige nå er alle hastverksarbeid i iveren etter å kapre investeringer og markedsdeler.

Vel, ChatGPT oppsummerte her godt forvirringen rundt høyre/ventre-aksen som er totaldominerende i akademia og media.

Skrevet
Rhabagatz skrev (1 time siden):

Egentlig ikke. 

Forskjellen er hvordan man ser på frihet. På høyresiden er man opptatt av økonomisk frihet. På venstresiden er man mer opptatt av sosial frihet.

La oss ta moral, legning eller kulturelle uttrykk. Der er venstresiden normalt sett mer opptatt av frihet enn høyresiden. En typisk tanke på venstresiden er at frihet er uten betydning hvis man ikke evner å utnytte det. Folk i slummen kan ha mye frihet på papiret, men ingen frihet til å velge.

Frihet kan ikke være å ta verdier med tvang fra andre (eller typisk at staten gjør det for deg). Da blir "frihet" bare tull.

Skrevet
2 minutes ago, Yessmann said:

Frihet kan ikke være å ta verdier med tvang fra andre (eller typisk at staten gjør det for deg). Da blir "frihet" bare tull.

Ikke engang partiet liberalistene er imot skatt. Det er bare anarkister som er imot skatt.

Men liker man ikke skatt kan man flytte til et land uten inntektsskatt, som f.eks. Dubai (de har MVA, det er også tvang)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...