wampster Skrevet søndag kl 07:01 Skrevet søndag kl 07:01 xrays skrev (På 29.8.2025 den 16.16): Tenkte å kjøpe/selge eller selge/kjøpe. Ser det i Oslo flommer over av boliger, det er 3800 stk ute på finn.no. Bor i et område med litt tyngre salg. Hvordan tror du at boligmarkedet blir fremover? Lurer på og selge først, har alltid kjøpt/solgt i krakk perioder, uheldig timing for salg, hvordan bør jeg tenke nå? MItt inntrykk er at det er dårlig på høsten og bra på våren de 3 siste årene. En god tommelfinger regel er aldri kjøp før du har solgt med mindre du har råd til å sitte med begge boligene en god stund uten at det skaper problemer/hodebry eller stress for økonomien din
wampster Skrevet søndag kl 07:04 Skrevet søndag kl 07:04 Salvesen. skrev (På 29.8.2025 den 19.06): Om du skal selge en mindre bolig i Oslo nå er det håpløst, det er overfylt etter at utleielekongene startet å selge unna. Man ser leiligheter ligge ute med tap i denne klassen, uten å bli solgt. What? Jeg har aldri sett små leiligheter gå for mer enn de har gjort fra omtrent februar til nå. Har selv solgt en 28kvm leilighet til 4millioner ca, så litt usikker på hva/hvor du tar dette fra? 4
WiiBoy Skrevet søndag kl 07:54 Skrevet søndag kl 07:54 On 8/30/2025 at 8:06 AM, kåre b said: AP kan vel også takkes for at leieprisene vil stige enda mer da. Færre utleieobjekter tilgjengelig = Høyere priser på de som er tilgjengelig. Det er ikke alle som har mulighet til å kjøpe. Airbnb er nok en hoveddriver for økte leiepriser. Jeg hadde mye heller drevet med korttidsleie for langt mer penger, enn langtids leie. Får du inn noen dårlig klienter i langtidsleie, så har du et problem svært, svært lenge. Det er pyton. 1
Salvesen. Skrevet søndag kl 08:10 Skrevet søndag kl 08:10 kåre b skrev (2 timer siden): Nå var det vel leiepriser som stiger jeg og du diskuterte? på tide å jekke ned arrogansen ett par hakk mister.. Arroganse? Du skrev markedspris og ikke markedsleie, så da var det vell bare en misforståelse?
Mag ne Skrevet søndag kl 08:12 Skrevet søndag kl 08:12 At eiendomspriser går opp og at en vanlig lønn blir stadig mindre i forhold, det er en del av den stort sett globale trenden med å konsentrere mer rikdom hos veldig få. Endestasjonen for dette er et samfunn som ligner det vi kjenner fra u-land, med noen milliardærer og en befolkning der nesten alle andre er fattige.
wampster Skrevet søndag kl 09:07 Skrevet søndag kl 09:07 Mag ne skrev (40 minutter siden): At eiendomspriser går opp og at en vanlig lønn blir stadig mindre i forhold, det er en del av den stort sett globale trenden med å konsentrere mer rikdom hos veldig få. Endestasjonen for dette er et samfunn som ligner det vi kjenner fra u-land, med noen milliardærer og en befolkning der nesten alle andre er fattige. Nå må man roe ned dette litt (etter min mening) i hvert fall i Norge. Nesten 80% av alle husholdninger i Norge eier egen bolig. Det er utopi å nå 100% ettersom gjennomsnittlig alder når folk i det landet her er ferdig studert er 30 +/-, samtidig som man har en så stor andel single eller i av og på forhold. Det har heller aldri vært og kommer aldri til å være normalt å eie egen leilighet mens man studerer eller mens man er i/rundt et brudd, dermed vil rundt 80-85% være det meste man kan håpe på å nå (tenker jeg) og det er vi ikke langt unna. Når det er sagt tror jeg ikke det er sunt at en har firmaer som Heimstaden (eller lignende) som eier og leier ut ti tusenvis av leiligheter, men det er nå slik man har bygget modellen og skal man forandre den krever det en langsiktig forsiktig justering som er helt utopisk med dagens politikere og nåtidens vinglete politikk. 1
Mag ne Skrevet søndag kl 09:32 Skrevet søndag kl 09:32 (endret) wampster skrev (27 minutter siden): Nå må man roe ned dette litt (etter min mening) i hvert fall i Norge. Nesten 80% av alle husholdninger i Norge eier egen bolig. "Eier egen bolig" med hvem sin kapital? Egenkapital utgjør en mindre andel for de fleste som "kjøper". Å betale gjelden helt ned er i ferd med å bli en raritet. At alle skulle få gjelden opp i 9x egen kapital var jo av grunner jeg ikke forstår et folkekrav da forskriften ble endret. Endret søndag kl 09:36 av Mag ne
wampster Skrevet søndag kl 10:06 Skrevet søndag kl 10:06 Mag ne skrev (5 minutter siden): "Eier egen bolig" med hvem sin kapital? Egenkapital utgjør en mindre andel for de fleste som "kjøper". Å betale gjelden helt ned er i ferd med å bli en raritet. At alle skulle få gjelden opp i 9x egen kapital var jo av grunner jeg ikke forstår et folkekrav da forskriften ble endret. Joda, dagens kapitalmarked er annerledes enn på 90 tallet, men samtidig har de fleste mulighet til å kjøpe bil billig (mye finere/bedre enn noen gang tidligere), hvitevarer koster en slikk og ingenting (i forhold til hva man tjener nå i forhold til før), man kan få et helt nytt kjøkken ink hvitevarer til godt under 100.000, en decent laptop til studie kan man få for et par tusenlapper, man kan reise verden rundt til en brøkdel av tidligere osv osv. Tror de færreste har lyst til å gå tilbake til 10-20% rente på lån også. Tidene forandrer seg og det blir litt sært å fokusere på en (liten) del av totalen spør du meg. Å ha gjeld i dag er også fortsatt, spør du meg, ekstremt billig. 1.000.000 i gjeld koster 3.250 / mnd (5% rente) etter rentefradrag. I tillegg er det helt normalt av unge voksene/studenter å bestille mat hjem i stedenfor å lage "studentmat" selv samt å gå ut og spise med venner/gå på cafe. For meg minner dagens snakk om "hvor vanskelig det er" veldig mye om folk som har lyst til å få i både pose og sekk. Man kan godt bruke penger som en full sjømann tidlig i livet, men man kan ikke i 30 og 40 årene da peke på folk som ikke gjorde det som sitter med bolig, bil, hytte og synes det er urettferdig. Er nå min mening
xrays Skrevet søndag kl 10:22 Forfatter Skrevet søndag kl 10:22 freedomseeker skrev (På 29.8.2025 den 19.01): Bare å sjekke befolkningsvekst vs boligbygging så får du en viss indikasjon. Ingen fare for krakk med andre ord. Bankene lager et krakk for å roe ned boligmarkedet og det gjør de med vilje ved å ikke gi ut boliglån.
xrays Skrevet søndag kl 10:24 Forfatter Skrevet søndag kl 10:24 Mente jeg leste et innlegg om at selveier leiligheter blir solgt unna. Har det kommet nye krav på skatt vedrørende selveiere av betydning?
Mag ne Skrevet søndag kl 10:41 Skrevet søndag kl 10:41 (endret) wampster skrev (45 minutter siden): Joda, dagens kapitalmarked er annerledes enn på 90 tallet .............. helt normalt av unge voksene/studenter å bestille mat hjem i stedenfor å lage "studentmat" .... Ja jeg griper tak i det med å bestille mat hjem for å illustrere en annen side av det med konsentrasjon av kapital. For få år siden kunne studenter tjene godt som matbud. Nå er det 100% appstyrt med logaritmer som skviser betalingen ned til det en desperat østeuropeer må gjøre det for, i gråsoner mot menneskehandel og kriminelle bakmenn. En andel av arbeidsmarkedet er på et nivå som aldri kan betale mer bolig enn madrass på gulvet i en hybel delt med 12-15 stykker. Lykke til med å unngå neste yrke i den trenden, osv. Norge ligger litt etter andre land i denne raske utviklingen og noen kobler det mot styre/vanstyre. Personlig synes jeg hvem av de to alternativene som er i regjering viser liten forskjell. Endret søndag kl 10:52 av Mag ne
Jarmo Skrevet søndag kl 11:24 Skrevet søndag kl 11:24 https://borsen.dagbladet.no/nyheter/knuser-resten-av-europa/83527997
Salvesen. Skrevet søndag kl 13:17 Skrevet søndag kl 13:17 Mag ne skrev (2 timer siden): Ja jeg griper tak i det med å bestille mat hjem for å illustrere en annen side av det med konsentrasjon av kapital. For få år siden kunne studenter tjene godt som matbud. Nå er det 100% appstyrt med logaritmer som skviser betalingen ned til det en desperat østeuropeer må gjøre det for, i gråsoner mot menneskehandel og kriminelle bakmenn. En andel av arbeidsmarkedet er på et nivå som aldri kan betale mer bolig enn madrass på gulvet i en hybel delt med 12-15 stykker. Lykke til med å unngå neste yrke i den trenden, osv. Norge ligger litt etter andre land i denne raske utviklingen og noen kobler det mot styre/vanstyre. Personlig synes jeg hvem av de to alternativene som er i regjering viser liten forskjell. Jobber som Foodora-bud med mastergrad i bagasjen Sitat I gjennomsnitt tjener et Foodora-bud 208 kroner per time, opplyser Mads Blybakken. Han er kommunikasjonssjef i Foodora Norge. Med den fleksibiliteten er ikke det galt. En tjener ikke noe særlig mer for å steke pølser der en er regelrett pisket av unge butikksjefer som endelig har fått litt makt. Ja, jeg har vært der selv.
Sjørøver Skrevet søndag kl 13:42 Skrevet søndag kl 13:42 wampster skrev (4 timer siden): gjennomsnittlig alder når folk i det landet her er ferdig studert er 30 +/-, samtidig Det kan umulig stemme? Jeg forstår ikke hvorfor folk fokuserer sånn på at alle skal eie. Det er ekstremt mange fordeler med å leie. Det er også mange fordeler for Norge at folk leier og er mer mobile.
Salvesen. Skrevet søndag kl 14:16 Skrevet søndag kl 14:16 Sjørøver skrev (32 minutter siden): Det kan umulig stemme? Jeg forstår ikke hvorfor folk fokuserer sånn på at alle skal eie. Det er ekstremt mange fordeler med å leie. Det er også mange fordeler for Norge at folk leier og er mer mobile. Å eie gir "vanlige" folk muligheter til å tjene store penger. Tjente ca 50 000 pr måned på sist bolig jeg solgte... Det er dog risiko, såklart. Leie gir liten risiko, men også liten reward.
Mag ne Skrevet søndag kl 20:23 Skrevet søndag kl 20:23 Salvesen. skrev (7 timer siden): Jobber som Foodora-bud med mastergrad i bagasjen Med den fleksibiliteten er ikke det galt. En tjener ikke noe særlig mer for å steke pølser der en er regelrett pisket av unge butikksjefer som endelig har fått litt makt. Ja, jeg har vært der selv. Gammel artikkel. Dette har blitt rasert på 18 måneder. 1
Salvesen. Skrevet mandag kl 11:58 Skrevet mandag kl 11:58 Mag ne skrev (15 timer siden): Gammel artikkel. Dette har blitt rasert på 18 måneder. å? Jeg trodde det hadde blitt strengere med slike bud i Norge jeg, ikke omvendt. Har åpenbart ikke fulgt godt nok med i timen! Og når jeg tenker meg om er det lenge siden jeg har møtt på ett bud som snakker Norsk utover "hei". Det er jo ofte ikke ett godt tegn. Synd, da jeg setter pris på tjenesten og ønsker å bruke den.
LD93 Skrevet mandag kl 12:09 Skrevet mandag kl 12:09 Tror det blir hardt marked fremover, har alltid følt at jeg kan lene meg på det jeg ser rundt meg i hverdagen da jeg hjelper oftest unge med sin private økonomi. Siste 4 mnd har ingen fått lån til det de vil ha, og alle har gått til leie ( ca 40 stk) Det har aldri vært tilfelle før, som regel har vi 70-80% som kommer til oss klarer å få lånet de trenger, nå har det altså vært null. Skal sies at de fleste har en form for usikret gjeld, og den har bare blitt større for hvert år når de først kommer. Jeg ser også at snittet for når førstegangskjøpere ser ut til å øke litt, Studenter i dag er mye mer innstilt på å leie første årene etter endt studie, og kanskje lenger også..De vil ikke knyttes til et sted før de har partner og vet om de vil ha barn..Vil de kanskje reise litt før de "settle down" osv osv, kontra før når holdningen var mye mer lent mot at de skulle finne seg bolig så fort som mulig også kunne de heller leie ut en rom e.l hvis det var det som måtte til De mer voksne venneparene rundt meg, altså 30-40 åringer. De har stoppet helt også, faktisk ingen som flytter eller har tenkt til det.. Og de igjen har samme oppfatning av sine venner på egen front. Så på det alene tror jeg det blir litt trått for private. Ser jo dog at utleie "oligarkene" gnir seg i henda om dagen, en blokk har solgt 9 enheter de siste 3 mndene nå til samme selskap. Et annet selskap kvittet seg med 400 boliger til et kinesisk selskap i sommer og kjøpte 700 nye ( Skandinavia) Oftest når man ser slike tegn på oppkjøp så vet de som regel hva som kommer, og det er sjeldent godt for privatpersoner.
wampster Skrevet mandag kl 13:19 Skrevet mandag kl 13:19 LD93 skrev (1 time siden): Ser jo dog at utleie "oligarkene" gnir seg i henda om dagen, en blokk har solgt 9 enheter de siste 3 mndene nå til samme selskap. Et annet selskap kvittet seg med 400 boliger til et kinesisk selskap i sommer og kjøpte 700 nye ( Skandinavia) Oftest når man ser slike tegn på oppkjøp så vet de som regel hva som kommer, og det er sjeldent godt for privatpersoner. At et selskap selger til et annet selskap er vel ikke noe å tenke over. Same shit different wrapping..? Det er vel når selskaper støvesuger markedet fremfor privatpersoner at det blir ille. Så langt siste halvannet år har det stikk motsatte skjedd, de store utleiefirmaene (Heimstaden m.fl.) har solgt unna som bare F. Heimstaden alene har solgt unna for 15mrd stod det nå nylig. Så litt usikker på hva du mener kommer til å skje og hvorfor?
kremt Skrevet mandag kl 13:52 Skrevet mandag kl 13:52 De har vel solgt unna pga finanskostnader har gått i været samt de venter på at borettslagsmodellen skal tettes som skatte smutthull. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå