Gå til innhold

Mva - et politisk volatilt verktøy eller en fundamental skatt?

Hva synes du om at statens mva-satser?  

18 stemmer

1. 1. Synes du redusert/fritak av mva skal være et politisk verktøy for å fremme eller dempe salget av utvalgte varetyper?

• Ja, i større grad enn i dag
      4
    • Ja, i samme grad som i dag
      2
    • Ja, i mindre grad enn i dag
      2
    • Nei
      8
    • Vet ikke
      2
  2. 2. Synes du redusert/fritak av mva skal være et politisk verktøy for å fremme bosetting i utvalgte distrikter? (Svalbard, Finnmark, etc)

• Ja, i større grad enn i dag
      0
    • Ja, i samme grad som i dag
      5
    • Ja, i mindre grad enn i dag
      1
    • Nei
      10
    • Vet ikke
      2
  3. 3. Hva synes du om den generelle mva-satsen på 25%?

• Den er for høy
      12
    • Den er passe
      6
    • Den er for lav
      0
    • Vet ikke
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

En merverdiavgift - diskusjon

Jeg har levd noen år og sett at mva har gått fra en fast avgift - uansett vare - til å bli et politisk verktøy til å redusere sluttprisen på kulturaktiviteter, kollektivtransport og mat. Mva-fritak brukes også som distriktspolitisk tiltak for enkelte varetyper i enkelte deler av landet. Hva gjør dette med konkurransen? Gir det mer rettferdighet eller blir det uheldig markedsvridning? F.eks at teaterbilletter subsidieres og fremmes på bekostning av andre typer show. Eller at kollektivtransporten subsidieres på bekostning av både sykling (sykkel har full mva) og biler (som også betaler full mva). Er det greit at for eksempel babyolje har 25% mva i dagligvarehandelen mens soyaolje har 15%? Eller at pølse i brød på bensinstasjonen har 25% mva, mens kjøper man pølse og brød separat i butikken så er det 15% mva.

Personlig mener jeg staten roter seg borti en gordisk knute av markedsvridning, som enten har en rekke bieffekter som er vanskelig å argumentere for eller så blir det en evig jakt på å "brannslukke" de uønskede bivirkningene med atter flere markedsvridende mottiltak som er spesifikt rettet mot hver bivirkning, som i sin tur gir følge-bivirkninger.

En annen side av dette er hvordan denne selektive statlige skattereduksjonen eller skattefritaket (henholdsvis mva-reduksjon eller mva-fritak) føres i statsbudsjettet. Så vidt jeg vet føres ikke ikke-mva noe sted. Det finnes ingen poster i statsbudsjettet der det står f.eks "Kinobilletter indirekte subsidier x millioner kroner i 2025". Det vil si at vi får ikke vite hva disse subsidiene koster i tapt skatt. Ikke at det er helt enkelt heller siden antall solgte billetter påvirkes nok av sluttprisen. Redusert mva-sats på mat kan f.eks gi den effekten at vi kjøper mer eller dyrere typer mat, eller harryhandler mindre.

Har Norge oversikt over hvor mye skatteinntekter som tapes på mva-reduksjoner og fritak? Og det er jo ikke sånn at statens utgifter blir påvirket av disse reduksjonene. Så det staten taper på ett sted blir antagelig tatt igjen på andre steder. Hva synes dere om variable mva-satser for å heve fram visse varetyper på bekostning av andre? Og som distriktspolitisk virkemiddel? Hvilke andre måter kunne vi subsidiert varer mer målrettet, frammet distriktspolitikk osv? Burde mva-satsen være den samme på alt, og så fører vi subsidier som egne poster f.eks på utvalgte varegrupper?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er helt greit at enkelte varer koster mere, om hensikten er å styre folket over på sunnere eller mer miljøvennlige valg.

For eksempel skatte sukker, og da spesielt godterier, mer enn frukt og grønt.

Det samme er jeg enig i at burde gå greit med transport, hvor kollektivtransport blir billigere enn å ha en enkelt person i en SUV for å kjøre 2km.

Det eneste problemet måtte være om det ikke var noen åpenhet rundt dette. Altså at folk ikke fikk vite om prisendringene, men det gjør vi jo for tiden.

Mener du folk flest er i stand til å ta riktige valg?

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes 25% er generelt sett for høyt og det ødelegger for tjenestenæringen. For eksempel, så må vi betale 25% mer for alle tjenester vi henter utenifra, men hvis vi ansetter samme person så betaler vi 0%. Det gjør det dyrt for småbedrifter og vanlige folk å betale for tjenester.

Jeg ville derfor redusert MVA til en flat rate på 15% og lagt til ekstraskatt på produkter som vi vil at folk skal forbruke mindre av.

• Liker 1
Skrevet

I et makroøkonomisk perspektiv så vil en flat skatt/avgift i hovedsak bare være drivende for inflasjon, så om momsen er 25% eller 15% er ikke noe jeg bryr meg om personlig. Hvis du skal gi noen mer å rutte med så må det være en differanse et eller annet sted, f.eks. geografisk eller sosioøkonomisk.

MVA er et viktig verktøy for å kunne justere og incentivere adferd, og da er det greit med et solid slingringsmonn for å kunne bruke dette effektivt. Alternativet er at inntekten til staten må flyttes over på ordinære skatter, som gir oss borgere null fordeler og staten mindre styring.

• Liker 2
Skrevet
14 minutes ago, Camlon said:

Jeg synes 25% er generelt sett for høyt og det ødelegger for tjenestenæringen. For eksempel, så må vi betale 25% mer for alle tjenester vi henter utenifra, men hvis vi ansetter samme person så betaler vi 0%. Det gjør det dyrt for småbedrifter og vanlige folk å betale for tjenester.

Bedrifter vil vel stortsett få tilbake MVA, så det er vel irrelevant?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Når en ung og lovende skal handle programvare for videoredigering fra USA er det nettopp tusenlappen til staten som gjør til at det kanskje aldri blir noe av. Staten er til hinder for alle som kunne ha fått til noe i Norge.

Endret av BadCat
Skrevet
Iki skrev (40 minutter siden):

Jeg synes det er helt greit at enkelte varer koster mere, om hensikten er å styre folket over på sunnere eller mer miljøvennlige valg.

For eksempel skatte sukker, og da spesielt godterier, mer enn frukt og grønt.

I dag er det akkurat samme mva på alle matvarer uansett sunnhet eller usunnhet. Differensiert mva brukes ikke i dag for å fremme ønsket kosthold.

Det du sier om sukker har vi en helt annen avgift for, sukkeravgiften. Den har den effekten du er ute etter: redusere forbruket av sukker. Det er sikkert mulig med flere slike helserelaterte avgifter for å fremme et sunt kosthold. Jeg vet ikke hvor mye staten tar inn i sukkeravgift årlig, men de har i hvert fall et helt konkret tall på det. En egen post på statens inntektsside.

Iki skrev (41 minutter siden):

Det samme er jeg enig i at burde gå greit med transport, hvor kollektivtransport blir billigere enn å ha en enkelt person i en SUV for å kjøre 2km.

Når det gjelder kollektivtransport så er det jo sterkt subsidiert allerede før mva-reduksjonen. Om de subsidierer en ordinær billett med f.eks 20 kroner i direkte driftssubsidier + 5 kroner i mva-reduksjon eller om de endrer balansen til 25 kr i direkte driftssubsidier + 0 kr i mva-reduksjon så resulterer begge variantene i samme totalpris på billettene. Siden dette er ekvivalent så mener jeg det er hipp som happ for sluttbrukeren hvordan dette gjøres. Det er her jeg foretrekker sistnevnte metode.

Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Om de subsidierer en ordinær billett med f.eks 20 kroner i direkte driftssubsidier + 5 kroner i mva-reduksjon eller om de endrer balansen til 25 kr i direkte driftssubsidier + 0 kr i mva-reduksjon så resulterer begge variantene i samme totalpris på billettene. Siden dette er ekvivalent så mener jeg det er hipp som happ for sluttbrukeren hvordan dette gjøres.

Det samme gjelder distrikts-subsidiering. Mva-fritak på strøm er én måte å gjøre det på. Det går fint an å gi samme beløp i distriktsstøtte på andre måter som kanskje treffer bedre. F.eks i form av lavere inntektskatt (personrettet), bedriftsskatter eller mer indirekte i form av økte overføringer til distriktskommuner sånn at de kan opprettholde et bedre tilbud til innbyggerne. Det er mange måter å gjøre dette på. Måter som er ekvivalente i totalsum til et distrikt.

Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

I dag er det akkurat samme mva på alle matvarer uansett sunnhet eller usunnhet

Det kan dem godt endre. 

Heller enn å ha en sikker avgift så kan alt føres under en og samme ting, slik at det blir enklere.

Simen1 skrev (3 timer siden):

Siden dette er ekvivalent så mener jeg det er hipp som happ for sluttbrukeren hvordan dette gjøres. Det er her jeg foretrekker sistnevnte metode.

Om det er det samme for sluttbruker, hvorfor foretrekker du sistnevnte? Er det ikke bedre da å gjøre alt enklest mulig slik at alle kan holde oversikt over dette?

Skrevet
Sitat

Synes du redusert/fritak av mva skal være et politisk verktøy for å fremme eller dempe salget av utvalgte varetyper?

blir vel fort "kaotisk" hvis man skulle praktisert dette i stort monn?

altså, gradere nytteverdien på alskens varer opp mot hverandre.

• Liker 1
Skrevet
Iki skrev (2 timer siden):

Om det er det samme for sluttbruker, hvorfor foretrekker du sistnevnte? Er det ikke bedre da å gjøre alt enklest mulig slik at alle kan holde oversikt over dette?

Det er flere grunner til det:

- Det blir en kaotisk mva-lov om hva som skal ha hvilke satser

- mva-loven må endres hyppig: hver gang noen vil sette i gang et eller annet tiltak for å påvirke handlevaner etc.

- Kostnaden føres ikke noe sted. Den blir en ikke-inntekt som bare svever bort og ingen holder styr på hvor mye slike politiske tiltak egentlig koster. Da vet man heller ikke om det er verdt prisen i form av måloppnåelse.

- Det er ryddigere å ha en utrolig enkel mva-lov sånn at alt av regnskapsprogrammer og alt annet bare har én sats å forholde seg til.

- Subsidie-tiltak, geografisk eller etter varetype, bør være en egen post i statsbudsjettet sånn at kostnaden blir synlig og kan vurderes ut fra måloppnåelse.

- Spesielt i forbindelse med kollektivtransport og offentlige kulturtilbud som teater: Det er jo mye enklere å bare sette prisen til et annet nivå og kjøre standard mva-sats på det man selger. Da ser det mye ryddigere ut og man slipper en komplisert mva-lov med ørten satser og definisjoner av varegrupper som er innenfor hver av satsene.

- Hvis mva blir en variabel som lovgiverne setter etter fingeren i været metoden, etter hvilken vei den politiske vindene blåser et år, og ministere som skal presse gjennom sine personlige hjertesaker så blir det etter hvert et sabla kaos av mva-satser og fritak.

- Ulike satser gir markedsvridning. Markedsvridning er i utgangspunktet negativt. Både fordi det gjør markedet delvis dysfunksjonelt. F.eks sånn at enkelte varegrupper lokker folk til harryhandling mens andre varegrupper ikke gjør det.

- Uheldige bivirkninger. F.eks at yrkesgrupper med full mva blir skadelidende uten at det var intensjonen. Noe som kan utløse nye tiltak for å motvirke den virkningen man skapte først. Dette kan balle på seg videre. F.eks når vi snakker om sunne versus usunne matvarer. Er det f.eks nøkkelhull-merket som skal avgjøre om en matvare er sunn eller ei? Og skal få mva eller ei? I så fall kan man bli oppfordret til å kjøpe Grandiosa framfor frukt fordi noe frukt er ikke nøkkelhullmerket, mens Grandiosa er det.

kremt skrev (1 minutt siden):

Noen personer slipper jo moms og avgift bare de bor en viss plass. Er dette rettferdig for eksempel.

Det kan være det, men subsidiering av f.eks bestemte distrikt kan også gjøres på andre måter. Bare for å nevne noen: Gratis barnehage (for å ikke miste barnefamilier ut derfra), rask nedskriving av studielån (for å lokke unge nyutdannede til et sted), ekstra lokalt lønnstillegg (slik de har i Oslo og Finnmark for å lokke flere leger dit), andre rabatter på statlige og kommunale avgifter, skatter eller andre tiltak for å opprettholde eller øke befolkningen i strategisk viktige områder som ellers sliter med fraflytting. I det hele tatt veldig mange måter å gjøre det på.

Skrevet
Jobs skrev (9 minutter siden):

Sett opp mva til 50% og kutt alle skatter og avgifter .

Hvorfor? Hvilke virkninger tror du det vil gi? F.eks på bensin, dagligvarer og klær fra butikker nært grensa? Hva tror du det vil gjøre med boligprisene på henholdsvis norsk og svensk side av grensa? Og arbeidsplassene?

Hvilke virkninger vil det gi på formue-fordelingen i landet? Aksjonærer internasjonalt? Flaggstat for skipsnæringen? Smugling av varer?

Utdyp!

Skrevet
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Utdyp

Nei det er nok vanskelig og innføre det om ikke alle land hadde gjort det samme. Men tror det hadde vært meget rettferdig for alle om det hadde latt seg gjøre .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...