Gå til innhold

Hvorfor stemmer unge kvinner til venstre, og unge menn til høyre?

Om unge menn og kvinners politiske meninger.  

39 stemmer

1. 1. Er påstandene i første post feil, eller rett?

• De er svært feil.
      10
    • De er litt feil.
      2
    • De er litt rett.
      18
    • De er svært rett.
      9

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Duriello skrev (4 timer siden):

Men ingen menn? Mulig du er litt farget av negative erfaringer, noe som er forståelig.

Nei det er faktisk aldri menn kun kvinner ser så fort jeg er på byggesaksavdelingen og ber om en mann at ting ordner seg 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Maskinfører skrev (3 minutter siden):

Nei det er faktisk aldri menn kun kvinner ser så fort jeg er på byggesaksavdelingen og ber om en mann at ting ordner seg 

Så kvinnene er vrange? Det blir jo noe annet en egoistiske. 😉

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (4 timer siden):

Jeg spurte en mann. Menn stemmer blått fordi de vil bli rike. 

Det er lett å bli rik. Men det er ikke veldig imponerende for en som har spart seg opp en formue i aksjer å høre på venstresiden om dagen. Hvis jeg fortsetter å bygge så skal mine gode valg "utjevnes" med de som har tatt dårlige valg i livet høres det ut som.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Duriello skrev (9 minutter siden):

Så kvinnene er vrange? Det blir jo noe annet en egoistiske. 😉

Egoistiske og vrange kjenner flere som har fått ødelagt livene sine av generelt kvinner så er det de samme kvinnene gjerne som skal hjelpe dem du kan gå til NAV og se hva det er mest av menn/kvinner bak skranken jeg har ikke vært på NAV men kjenner flere som har vært der og det er gjerne kvinnenavn  som går igjen 

• Liker 1
Skrevet
Maskinfører skrev (10 minutter siden):

Egoistiske og vrange kjenner flere som har fått ødelagt livene sine av generelt kvinner så er det de samme kvinnene gjerne som skal hjelpe dem du kan gå til NAV og se hva det er mest av menn/kvinner bak skranken jeg har ikke vært på NAV men kjenner flere som har vært der og det er gjerne kvinnenavn  som går igjen 

Nav er vrange ja, men de er ikke egoistiske når de har lovverk å forholde seg til.

Jeg har all mulig sympati ovenfor dem som må ha med dem å gjøre.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Duriello skrev (1 minutt siden):

Nav er vrange ja, men de er ikke egoistiske når de har lovverk å forholde seg til.

Jeg har all mulig sympati ovenfor dem som må ha med dem å gjøre.

De går nok langt utover lovverket mye er personlige meninger også feks i Barnevernet er det mangel på mannfolk mennene mobbes bort og det vet jeg for jeg er vokst opp i systemet på alle de 18 årene hadde jeg kun 1 mannlig kurator han forsvant etter noen måneder ja jeg har også all sympati med NAV ofre 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (49 minutter siden):

Det er lett å bli rik. Men det er ikke veldig imponerende for en som har spart seg opp en formue i aksjer å høre på venstresiden om dagen. Hvis jeg fortsetter å bygge så skal mine gode valg "utjevnes" med de som har tatt dårlige valg i livet høres det ut som.

Stjel - og del for "rettferdig" fordeling er venstresidens mantra.
De tror verdier og goder er noe som oppstår av seg selv - og skal fordeles.

Skremmende at såpass mange ikke forstår at gjennomføring av politikken til SV, MDG og Rødt hadde ført til fattigdom for alle.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Neptun1 skrev (5 minutter siden):

Stjel - og del for "rettferdig" fordeling er venstresidens mantra.
De tror verdier og goder er noe som oppstår av seg selv - og skal fordeles.

Skremmende at såpass mange ikke forstår at gjennomføring av politikken til SV, MDG og Rødt hadde ført til fattigdom for alle.

Og det på høygir. Mer innvandring, ikke mer olje, mindre insentiv til å skape noe, mer penger til de som bare trenger et spark i ræva som jeg for 5 år siden. 

Jeg savner en del ting i den offentlige samtalen i Norge:

- Gode valg bør premieres, ikke "utjevnes". De som har tatt dårlige valg bør oppfordres til å ta bedre valg og vi bør ha døren åpen for de, men det skal ikke lenger premieres slik R/SV/MDG vil.

- Politikerne kan i det store og hele ikke gjøre en dritt for deg annet enn å ødelegge minst mulig. Det er 1000 kr mindre i tannlegeregning vs 1000 kr mindre i skatt type prioritering. Altså uvesentlig. Personen i speilet er den som kan få til stor forskjell.

- Det er lett å bli rik for de aller fleste. Små valg i hverdagen og i månedsbudsjettet blir en formue i det lange løp. Vi trenger mer optimisme og inspirasjon i Norge og langt mindre offertankegang som er så populært om dagen. "Jeg er et offer fordi top 1% sitter på top 25% av formuene buhu". Heller få flere opp enn å dra de som får til noe ned!

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (6 minutter siden):

De som har tatt dårlige valg bør oppfordres til å ta bedre valg...

Hvis du med "dårlige valg" mener:

Falle for ultranasjonalistisk, hyperkonservativ, kristofascistisk, antifeministisk, innvandrersvertende, pro-kapitalistisk propaganda, så kan jeg være enig.

• Liker 4
Skrevet
AtterEnBruker skrev (1 minutt siden):

Falle for ultranasjonalistisk, hyperkonservativ, kristofascistisk, antifeministisk, innvandrersvertende, pro-kapitalistisk propaganda, så kan jeg være enig.

Ja det er nok ingen som har "falt for" kommunitisk propaganda som har angret historisk sett.

Eller er det en grunn til at det ikke er nevnt over?

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AtterEnBruker skrev (5 minutter siden):

Tenkte på at jeg var blakk og skyldig 25.000 kr på mastercard. Den situasjonen var på grunn av at jeg tok dårlige valg. (Jeg var her altså ikke student, men en som hadde jobbet noen år på en helt ok inntekt)

• Liker 3
Skrevet
DukeNukem3d skrev (11 minutter siden):

Tenkte på at jeg var blakk og skyldig 25.000 kr på mastercard. Den situasjonen var på grunn av at jeg tok dårlige valg. (Jeg var her altså ikke student, men en som hadde jobbet noen år på en helt ok inntekt)

OK, den er fair enough.

Men hvor mye av den hypotesen er proposjonellt sammenliknet med reelle utfordringer med kapitalismen, som f.eks boligkrisa, matvareoligarkien, tech-oligarkien, milliardæroppkjøp av media, fusjoner og oppkjøp av bedrifter, som nesten alltid fører til masseoppsigelser som følge av nedskjæringer, gentrifisering, og de kommende krisene med tariffene og at bedriftseiere erstatter arbeidere med AI?

Åh, og før noen nevner det...

https://jacobin.com/2023/04/dont-fall-for-the-myth-of-the-job-creator

• Liker 2
Skrevet
AtterEnBruker skrev (31 minutter siden):

OK, den er fair enough.

Men hvor mye av den hypotesen er proposjonellt sammenliknet med reelle utfordringer med kapitalismen, som f.eks boligkrisa, matvareoligarkien, tech-oligarkien, milliardæroppkjøp av media, fusjoner og oppkjøp av bedrifter, som nesten alltid fører til masseoppsigelser som følge av nedskjæringer, gentrifisering, og de kommende krisene med tariffene og at bedriftseiere erstatter arbeidere med AI?

Åh, og før noen nevner det...

https://jacobin.com/2023/04/dont-fall-for-the-myth-of-the-job-creator

Jeg vet ikke, men jeg er litt bekymret når jeg hører retorikken om å ta de rike. Hvis jeg klarer å få 10 millioner i aksjefond, er jeg da en som skal tas og mine midler utjevnes til andre? Jeg synes retorikken går mer og mer i den retning.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke, men jeg er litt bekymret når jeg hører retorikken om å ta de rike. Hvis jeg klarer å få 10 millioner i aksjefond, er jeg da en som skal tas og mine midler utjevnes til andre? Jeg synes retorikken går mer og mer i den retning.

Ja slik fungerer det på alle plan. All ansvarlighet, nøysomhet og flid skal skatte - og avgiftsbelegges for "rettferdig utjevning".
Det sies ikke hva som er rettferdig med dette.

Dersom man velger å kjøpe en dyr bolig og leve sparsommelig grunnet de løpende utgiftene så skal dette fordelsbeskattes av. "Fordel" av å bo i egen bolig som man betaler avdrag og renter for?

Formueskatten som venstresiden tviholder på er en ren misunnelsesskatt som er ødeleggende for næringslivet og i praksis en eldreskatt for dem som har nedbetalt boligen og annen gjeld sin gjennom et langt yrkesliv.
Som takk for innsatsen skal alle som endelig har nedbetalt sin gjeld betale formueskatt i tillegg til alle andre skatter og avgifter - for "rettferdig fordeling". Det skal ikke lønne seg å leve hederlige liv i Norge.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Neptun1 skrev (34 minutter siden):

Ja slik fungerer det på alle plan. All ansvarlighet, nøysomhet og flid skal skatte - og avgiftsbelegges for "rettferdig utjevning".
Det sies ikke hva som er rettferdig med dette.

Dersom man velger å kjøpe en dyr bolig og leve sparsommelig grunnet de løpende utgiftene så skal dette fordelsbeskattes av. "Fordel" av å bo i egen bolig som man betaler avdrag og renter for?

Formueskatten som venstresiden tviholder på er en ren misunnelsesskatt som er ødeleggende for næringslivet og i praksis en eldreskatt for dem som har nedbetalt boligen og annen gjeld sin gjennom et langt yrkesliv.
Som takk for innsatsen skal alle som endelig har nedbetalt sin gjeld betale formueskatt i tillegg til alle andre skatter og avgifter - for "rettferdig fordeling". Det skal ikke lønne seg å leve hederlige liv i Norge.

Formueskatten hadde et eget kallenavn i Sverige, fordi det var stort sett eldre, enslige damer som betalte den. "Bestemorskatt"? Husker ikke. Å fjerne den har vært en suksess og igjen er det dette særnorske... 

Jeg setter inn en liten sum i DNB Norden Indeks hver måned. Scroller jeg nedover så er det 2 norske firma som utmerker seg her. Equinor og DNB. Den første er pga tilfeldige oljefunn og bank er jo noe det er grunnlag for å ha i alle land uansett hvor håpløst styre det er skulle man tro. Ellers er listen totaldominert av danske, svenske og finske firma. Alle mulige sektorer, de ypper seg på en rekke felt. Her er innovasjonen på et helt annet nivå tydeligvis og myndighetene har tilrettelagt for at de kan konkurrere internasjonalt, ikke for at firmaene skal "omfordele" til alt mulig...

Hvem tror du klarer seg best etter oljen av disse 4? Ikke veldig vanskelig å gjette...

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Legitimt å være kritisk til retorikk rundt dette. Men jeg synes det er litt merkelig at dette nevnes i en tråd, der det vrimler over av retorikk om at kvinner er underlegne menn i å ta rasjonelle avgjørelser (som meget sannsynlig er primærhensikten med denne tråden; å så splid mellom to grupper. kvinner og menn). Og i tillegg kombinerer dette med god, gammaldags innvandrerfrykt. Så jeg synes det er litt merkelig prioritering av solidaritet. Men det er noe du bestemmer selv.

Har du, eller planlegger du å ha 10 millioner i aksjefond? Det er stort sett snakk om å skattelegge de rike, og ikke i nærheten på samme nivå som oss vanlige dødelige, der det skattes ca 25-40%. Nei, det er oftest 5% det er snakk om. Og noen ganger ikke mer enn 3%.

Debattaktører elsker å dra konnotasjoner mellom beskatting av rike og "ytre venstre". Selv når det er snakk om nevnte prosentandeler. Men i sannhet hadde såkalt "ytre venstre"-versjon av å skatte de rike vært på 95-97%. Hadde de rike vært skattet som oss, altså 25-40%, hadde ikke det vært ytre venstre, men mer sentrum. Så prosentandelen de blir foreslått å skattes på, er godt plantet på høyresiden. Men mange ser det ikke slik, ettersom overton-vinduet har blitt justert til å fremstille enhver ansvarlighetsgjørelse av de rike som "ytre venstre".

Og hvis du selv planlegger å bli rik i like stor grad, så er det forståelig at du sirkler rundt vogna for å forsvare og opprettholde systemet du har tro på vil gagne deg en gang i fremtiden.

Men... og det er ingen høflig måte å si dette på, men den rike overklassen bryr seg ikke filla om deg. De gir fullstendig faen. Du har kanskje solidaritet med de som kontrollerer lønna di når de uttrykker oppgitthet av at noen bruker setningen "ta de rike", men hvis de hadde funnet det for godt at din lidelse og til og med din død, hadde bidratt til å øke profitten deres, hadde de ikke mistet et sekund nattesøvn ved å ofre deg på alteret.

Og de kommer ikke til å ha noe utfordringer med å gjøre det heller, hvis du er for opptatt med å rette sinnet ditt mot innvandrere, transpersoner, kvinner og andre hakkekyllinger, eller for å si det på en annen måte, potensielle allierte. Folk som genuint kan hjelpe deg i kampen mot økonomisk utrygghet. Hvis du er for opptatt med å kjempe mot dem, kan den rike overklassen lettere vinne over deg.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 4
Skrevet
DukeNukem3d skrev (4 timer siden):

Problemet med venstresiden er at dem vil gjøre det vanskeligere for folk å bli rike. Det blir vanskeligere for alenemødre, studenter, uføretrygdede, innvandrere osv å bli rike på børsen når skattene på utbytte og gevinst øker.

Jeg tror mange av dagens fattige kunne ha blitt rike hvis dem hadde investert i børs eller kryptovalutta i stedet snus, røyk og rusmidler som er veldig typisk at de fattige sløser bort pengene på.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
PosteMonopolet skrev (4 minutter siden):

Problemet med venstresiden er at dem vil gjøre det vanskeligere for folk å bli rike. Det blir vanskeligere for alenemødre, studenter, uføretrygdede, innvandrere osv å bli rike på børsen når skattene på utbytte og gevinst øker.

Jeg tror mange av dagens fattige kunne ha blitt rike hvis dem hadde investert i børs eller kryptovalutta i stedet snus, røyk og rusmidler som er veldig typisk at de fattige sløser bort pengene på.

Enig i at de virker å sløse bort veldig mye penger på slikt.
Men først og fremst burde alle utdanne seg gjennom det utmerkede utdannelsessystemet vi har og skaffe seg hederlige jobber.
Ikke gå rundt å tenke på "easy money". Investeringer kan man gjøre siden i livet når fundamentet er på plass.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Neptun1 skrev (7 timer siden):

Kan sjekkes ved å sammenligne krona i 2012 mot slutten av 2013 da de overtok.

Det er utrolig at folk lot seg lure til å tro det var noe verdt å ta seriøst i innlegget ditt.

Vi ser på krone vs Euro 2000-2025, og minnes finanskrisen og korona.

Hvordan gikk det med Erna i 2013-2021..?

File:Euro exchange rate to NOK.svg

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...