Sjørøver Skrevet i går, 18:35 Skrevet i går, 18:35 Vokteren skrev (16 minutter siden): Dobbel bemanning på institusjonen og flere ressurser i politiet ville kanskje forhindret drapet, men dette koster Jeg tror personlig at vi må begrense hvor mye ansvar staten skal ta. Det er for dyrt å fikse alt. Vokteren skrev (13 minutter siden): Kanskje politikere må ta mer ansvar på litt flere områder enn i dag? Kanskje rasisme og ekstremisme ikke ville hatt så gode vekstvilkår…. Ja. De må det. De må oppføre seg redligerer og ta mer ansvar. Gvor msngr familier blir ikke radikalisert av at barna deres blir ranet og voldtatt? Det er lett å være hyggelig å grei når man lever i en boble og ingenting rammer deg selv. Og angående den som har drept den stakkars kvinnen. Lås han inne og kast nøkkelen. Det bør være enklere for politiet å gjøre tiltak når folk blir midtenkt for ekstremisme. 2
Vokteren Skrevet i går, 18:37 Skrevet i går, 18:37 kremt skrev (11 minutter siden): Det var ikke offentlig. GEMT AS Privat eid institusjon Tar nok oppdrag for det offentlige. Kjenner en som startet et sånt foretak og drev en del år. Svært dyktig med business og flink med folk, jobbet nesten døgnet rundt, han tjente store penger. Det ble etterhvert overtatt av staten. Pengene kommer fra offentlige budsjetter. Kontrakten inneholder helt sikkert en klausul om minimumsbemanning. Hvis denne ble justert opp ville de offentlige budsjettene vokst enda mer. Hele tragedien er en del av regnskapet som handler om internasjonale forpliktelser og politisk overkorrekthet. 3
Sjørøver Skrevet i går, 18:38 Skrevet i går, 18:38 Salvesen. skrev (5 minutter siden): De oppstår på grunn av folk, folk må skjerpe seg. Hvilke folk? Hvilke folk må skjerpe seg? Hvorfor var ikke dette et problem for 20 år siden? For 40 år siden? Hva har endret seg? 4
Salvesen. Skrevet i går, 18:40 Skrevet i går, 18:40 Sjørøver skrev (1 minutt siden): Hvilke folk? Hvilke folk må skjerpe seg? Hvorfor var ikke dette et problem for 20 år siden? For 40 år siden? Hva har endret seg? Masse folk, på alle sider. Men om en ikke tar seg selv i nakken vill det eskalere. 2
Vokteren Skrevet i går, 18:42 Skrevet i går, 18:42 Salvesen. skrev (9 minutter siden): De oppstår på grunn av folk, folk må skjerpe seg. Er bakenforliggende og utløsende årsaker totalt ukjente begreper for deg ? 4 1 1
Populært innlegg Sjørøver Skrevet i går, 18:43 Populært innlegg Skrevet i går, 18:43 Salvesen. skrev (2 minutter siden): Masse folk, på alle sider. Men om en ikke tar seg selv i nakken vill det eskalere. Patetisk svar. Du går rundt grøten. Sånne som deg er problemet. Du lever i en boble. 9 3
Salvesen. Skrevet i går, 18:54 Skrevet i går, 18:54 Sjørøver skrev (10 minutter siden): Patetisk svar. Du går rundt grøten. Sånne som deg er problemet. Du lever i en boble. Ja, det er jeg som er problemet. Vet du hvor jævlig frekt det er å si? Legge skylden på meg for slike ting. Patetisk 6
Salvesen. Skrevet i går, 18:55 Skrevet i går, 18:55 Vokteren skrev (12 minutter siden): Er bakenforliggende og utløsende årsaker totalt ukjente begreper for deg ? Nei, men noen folk klarer å holde seg for gode til ting selv om de opplever ting. Noen gjør ikke. 5
spiff42 Skrevet i går, 19:04 Skrevet i går, 19:04 Vokteren skrev (30 minutter siden): Kulturkonflikter og mistenksomhet oppstår ikke av seg selv….. Nei, det oppstår ikke av seg selv, det er en stor industri som fyller nettet med kulturkonflikter og mistenksomhet. Da er det en fordel om vi som har egen fri vilje og ikke er en programmert bot står opp mot dette og ikke lar oss påvirke. 5 2
Salvesen. Skrevet i går, 19:06 Skrevet i går, 19:06 spiff42 skrev (1 minutt siden): Nei, det oppstår ikke av seg selv, det er en stor industri som fyller nettet med kulturkonflikter og mistenksomhet. Da er det en fordel om vi som har egen fri vilje og ikke er en programmert bot står opp mot dette og ikke lar oss påvirke. Helt enig, kan nesten ikke bevege seg på nett uten at noen prøver å dra rasismekortet og vri det rundt til slik diskusjon. Og flere å flere biter på uten å tenke seg om ift konsekvenser. 6
Jarmo Skrevet i går, 19:12 Skrevet i går, 19:12 leticia skrev (53 minutter siden): Om oss/ innsøking | Gemt AS Er ikke dette en privat virksomhet da? Som BV kjøper tjenester av? I hvilken tid ble avtalen gjellende?
pølsemaker Skrevet i går, 19:18 Skrevet i går, 19:18 Og hva er sjangsen for at denne hendelsen ikke drukner i en debatt om rasisme og privatisering? For det kan vel ikke ha noe med bemanning og prioriteringer i helsevesenet å gjøre? Ressurser til forebygging og ivaretakelse? Hvor mange fagpersonene er ansatt for å ta gode kvalifiserte beslutninger? Hvor mange deltidsansatte studenter og andre ufaglærte er på jobb for å dekke skift og spare penger for virksomheten? Hvordan gjør de risikovurderinger i denne institusjonen? Ganske utrolig at en kvinne med innvandrerbakgrunn ble satt alene på vakt for å passe på en mann med høyreekstreme holdninger. Styrkeforholdet her er jo åpenbart i disfavør kvinnen. Var det bare PST som var klar over holdningene hans? Hva slags institusjon var dette? Psykisk utviklingshemmede eller psykisk syke? 5 1
Imaginacíon Skrevet i går, 19:19 Skrevet i går, 19:19 Kan ikke skjønne annet enn at det er nødt til å være minst to på vakt til enhver tid. Og at de har satt en innvandringskvinne alene med en høyreekstrem med radikaliseringstendenser er rett og slett utilgivelig. 7 2
Imaginacíon Skrevet i går, 19:39 Skrevet i går, 19:39 58 minutes ago, Sjørøver said: Hvilke folk? Hvilke folk må skjerpe seg? Hvorfor var ikke dette et problem for 20 år siden? For 40 år siden? Hva har endret seg? Hørt om drapet på Benjamin Hermansen? 7 2
ticx Skrevet i går, 19:48 Skrevet i går, 19:48 (endret) Jeg har desverre ventet på at dette skulle skje, igjen. Det har skjedd før og vil skje igjen så lenge vi har politikere som ser på helsevesen som en post der vi kan spare penger, når det motsatte er behovet i virkeligheten. Jobbet selv i helsevesenet i flere år til jeg under pandemien ble angrepet og knivstukket av en bruker, dette var også en ungdom som var plassert i et system med for lite ressurser både for han og for personalet rundt fant jeg ut i ettertid. Han skulle ikke ha tilgang på kniv, likevel hadde han. Jeg og andre ansatte fikk ikke god informasjon om hans atferdshistorie, ellers ville jeg aldri snudd ryggen til. Det var null prioritet om å sjekke i ettertid om jeg var ok, alt handlet om å legge lokk på for å unngå tap av kontrakt med kommunen. Jeg sluttet etterpå og fikk ikke attest før jeg meldte dem til arbeidstilsynet., da husket de plutselig at jeg hadde jobbet der. Barnevernet var delaktig i dette da de hadde gjort feil i evaluering om hvilke tiltak angriperen min hadde behov for. De var også mer opptatt av hysj hysj enn å lære av episoden og faktisk hjelpe fyren. Aldri mer helsevesenet, dere som jobber der er helter men vis dere selv nok respekt at dere kun ser etter jobb i seriøse arenaer, dvs. stat/kommune med levelig lønn og god opplæring. Private er KUN ute etter profitt, på bekostning av brukere og ansatte. Skift beite så snart dere kan, en dag kan det oppstå en situasjon som kunne blitt ungått om arbeidsgiver faktisk brydde seg om kvalitet heller enn å kun melke skattepengene våre. Enkelte arenaer i samfunnet er for viktige til å kompromissere på kvalitet for profitt, vi har nå desverre en grav til som understreker dette. Verdt å tenke på i disse valgtider. Endret i går, 19:50 av ticx 3 2
FrihetensRegn Skrevet i går, 20:04 Skrevet i går, 20:04 Trist å se at en isolert hendelse relatert til psykisk helse blir misbrukt til å slå politisk mynt og få det til å handle om helt irrelevante ting som problemer med multikulturisme, voldelig kriminalitet og gnisninger ellers i samfunnet. Ta heller å steng inne de mest voldelige og utagerende personene slik at slike hendelser ikke skjer igjen. 4
Salvesen. Skrevet i går, 20:13 Skrevet i går, 20:13 FrihetensRegn skrev (3 minutter siden): Trist å se at en isolert hendelse relatert til psykisk helse blir misbrukt til å slå politisk mynt og få det til å handle om helt irrelevante ting som problemer med multikulturisme, voldelig kriminalitet og gnisninger ellers i samfunnet. Ta heller å steng inne de mest voldelige og utagerende personene slik at slike hendelser ikke skjer igjen. Det var en politisk motivert handling, såklart blir det politikk i diskusjonen.. Nå er det jo ikke så mye detaljer der ute, men forstår det slik at dette var ett lavterskel tilbud for ungdom som ønsket å bli mer selvstendig? eller noe i den dur. Tvilsomt at det var en kjent utagerende person denne gangen, bare en syk høre radikal. Igjen. 1 1
Baranladion Skrevet i går, 20:22 Skrevet i går, 20:22 Salvesen. skrev (4 minutter siden): Det var en politisk motivert handling, såklart blir det politikk i diskusjonen.. Nå er det jo ikke så mye detaljer der ute, men forstår det slik at dette var ett lavterskel tilbud for ungdom som ønsket å bli mer selvstendig? eller noe i den dur. Tvilsomt at det var en kjent utagerende person denne gangen, bare en syk høre radikal. Igjen. Problemet her er ikke at noen er høyreradikale, men at mennesker som jobber i sektoren skal være alene på jobb midt på natta med utilregnelige mennesker. Vi kan diskutere politisk tilhørlighet så mye vi bare vil, men det fjerner bare fokuset vekk fra problemet, som er underbemanning og utrygge arbeidsplasser. 4
Salvesen. Skrevet i går, 20:24 Skrevet i går, 20:24 Baranladion skrev (1 minutt siden): Problemet her er ikke at noen er høyreradikale, men at mennesker som jobber i sektoren skal være alene på jobb midt på natta med utilregnelige mennesker. Vi kan diskutere politisk tilhørlighet så mye vi bare vil, men det fjerner bare fokuset vekk fra problemet, som er underbemanning og utrygge arbeidsplasser. Jo, problemet var absolutt at det var en høyreradikal person. Men det er ikke det eneste problemet, det er jeg enig i. Men vi må gjøre noe med begge problemene, om vi ønsker bedring. Vi er langt på overtid, lenge siden utøya nå. 2 2
Cyrio Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Interessant at det er ekstremt viktig å belyse nasjonaliteten til både offer og gjerningsperson i akkurat denne saken. Nesten hver gang jeg leser om ran, vold og overfallsvoldtekter ellers, så snakker man bare om å "stå sammen" istedenfor å lage politikk ut av en tragisk hendelse.. Nesten som om enkelte kun ønsker å ta de vanskelige diskusjonene når tragedien passer deres egen agenda.. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå