Vokteren Skrevet onsdag kl 05:56 Skrevet onsdag kl 05:56 Lagabøter skrev (2 timer siden): Det finnes jo de som er homofobe fordi Gud har sagt at de skal være det, då jeg tviler ikke på at det. Det skyldes vel heller at homofili ikke er bærekraftig, dvs at de pr definisjon ikke kunne få barn da dette ble skrevet.
sedsberg Skrevet onsdag kl 08:22 Skrevet onsdag kl 08:22 Gud er lett å lure så det er bare å bruke linser. Her ser vi hvordan Amishene lurer gud: Spoiler 1
Sebby Skrevet onsdag kl 08:43 Skrevet onsdag kl 08:43 Mr.M skrev (13 timer siden): var en fyr på tv som sa, at hvis man er født med nedsatt syn, så er det fordi Gud vil det. Bruker man briller for å omgå det, da trosser man Gud fins det folk som tar tingen så bokstavelig? Må være det dummeste jeg noensinne har hørt. 2
Powertrainer Skrevet onsdag kl 11:01 Skrevet onsdag kl 11:01 Mr.M skrev (16 timer siden): var en fyr på tv som sa, at hvis man er født med nedsatt syn, så er det fordi Gud vil det. Bruker man briller for å omgå det, da trosser man Gud fins det folk som tar tingen så bokstavelig? Jeg vil heller ha dårlig syn enn å ha den "lidelsen" som den fasongen som sa det utsagnet har.😄
Mr.M Skrevet onsdag kl 11:09 Forfatter Skrevet onsdag kl 11:09 N-4K0 skrev (7 timer siden): Skal dette tas alvorlig, og bokstavelig, må man oppgi alt. - tv, radio, internett, mobil, pc - sko, klær, alt av tekstiler - bil, buss, alt av transport - bestikk, stekepanner, kjeler, ovn, mikro, vaskemaskin +++ ikke for å utpeke noen spesielle grupper, men så noe om ultra-ortodokse jøder i Israel, der var det mye sære regler og ritualer, ikke alt virket logisk heller, husker jeg. 1
Elgen-Hansi Skrevet onsdag kl 11:41 Skrevet onsdag kl 11:41 Det finnes tullinger i alle grupper. Det mest kritikkverdige her er vel at denne personen har fått tv tid? Refererte han i det minste til noen bibelvers han mente støtter påstanden? 1
Jobs Skrevet onsdag kl 11:58 Skrevet onsdag kl 11:58 Mr.M skrev (17 timer siden): var en fyr på tv som sa, at hvis man er født med nedsatt syn, så er det fordi Gud vil det. Bruker man briller for å omgå det, da trosser man Gud fins det folk som tar tingen så bokstavelig? For noe tull,dette har de ikke grunnlag for og si med tanke på hva Bibelen sier.
Capitan Fracassa Skrevet onsdag kl 12:50 Skrevet onsdag kl 12:50 Vokteren skrev (6 timer siden): Det skyldes vel heller at homofili ikke er bærekraftig, dvs at de pr definisjon ikke kunne få barn da dette ble skrevet. Du har rett i at homofile ikke kan få barn sammen, men tar feil i at det ikke er bærekraftig. Det er tvert i mot grunn til å tro at en viss andel homofile er til fordel for en gruppe, noe som er grunnen til at man ser det ikke bare blant mennesker, men også hos andre dyr: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/onx87V/homofili-er-en-del-av-naturen Så Bibelens fordømming av homofile skyldes heller "god" gammeldags fordomsfullt hat mot de som er annerledes. 5
aklla Skrevet onsdag kl 12:58 Skrevet onsdag kl 12:58 sedsberg skrev (4 timer siden): Gud er lett å lure så det er bare å bruke linser. Her ser vi hvordan Amishene lurer gud: Amish er kanskje noe av de som er relativt ekstremt religiøse men samtidig tilpasser seg det moderne liv relativt fornuftig. De klager ikke på at andre bruker biler, internett, TV osv. De er ikke "redde" for teknologi. De presser ingen til å følge sin religion, ikke engang sine egne. Etter hva jeg har forstått, bortsett fra de meste ekstreme blandt de, så kan de fint bruke moderne hjelpemidler så lenge de ikke gjør seg avhengig av det. F.eks kan en batteridrill være ok om de selv klarer å lage strøm til å lade den opp. 1
Mr.M Skrevet onsdag kl 13:53 Forfatter Skrevet onsdag kl 13:53 Jobs skrev (1 time siden): For noe tull,dette har de ikke grunnlag for og si med tanke på hva Bibelen sier. jeg er ikke særlig belest på bibelen, men er det ikke noe om at vi "er skapt i Guds bilde" ergo slik Gud ønsker oss? utifra det, kan man fint dra en logisk konklusjon at vi dermed ikke skal forsøke forandre på Hans skaperverk (altså, hvis man tar ting veldig bokstavelig)
Tussi Skrevet onsdag kl 14:02 Skrevet onsdag kl 14:02 Mr.M skrev (8 minutter siden): jeg er ikke særlig belest på bibelen, men er det ikke noe om at vi "er skapt i Guds bilde" ergo slik Gud ønsker oss? utifra det, kan man fint dra en logisk konklusjon at vi dermed ikke skal forsøke forandre på Hans skaperverk (altså, hvis man tar ting veldig bokstavelig) Hva med han som var født lam og som Jesus helbredet?
Mr.M Skrevet onsdag kl 14:23 Forfatter Skrevet onsdag kl 14:23 Tussi skrev (17 minutter siden): Hva med han som var født lam og som Jesus helbredet? evnen til å helbrede regnes vel som en gave/evne gitt av Gud, og dermed indirekte Guds vilje å fullføre. Så det tolker jeg som innafor.
aklla Skrevet onsdag kl 14:34 Skrevet onsdag kl 14:34 (endret) Mr.M skrev (41 minutter siden): utifra det, kan man fint dra en logisk konklusjon at vi dermed ikke skal forsøke forandre på Hans skaperverk (altså, hvis man tar ting veldig bokstavelig) Guden ga oss også en hjerne god nok til å forandre hans skaperverk, så man kan jo undres hvorfor evt. Ut fra det kan man strengt tatt dra to konklusjoner. 1. Guden klarte ikke å forutse konsekvensene av egne handlinger, dermed verken allmektlig eller innehar all kunnskap, men heller ganske kortsynt med manglende konsekvenstenking. 2. Guden ønsket at vi utnytter de evnene han har gitt oss til det fulle. Vokteren skrev (8 timer siden): Det skyldes vel heller at homofili ikke er bærekraftig, dvs at de pr definisjon ikke kunne få barn da dette ble skrevet. Det er jo evt også en gud som har skapt de som homofile evt muliggjort homofili. Så homofili er jo også guds vilje. Gud skapte også bare adam og eva, disse fikk barn, man kan jo undres hvordan disse formerte seg, men incest er vel i praksis den eneste muligheten.. Endret onsdag kl 14:39 av aklla 2
Mr.M Skrevet onsdag kl 14:46 Forfatter Skrevet onsdag kl 14:46 aklla skrev (1 time siden): F.eks kan en batteridrill være ok om de selv klarer å lage strøm til å lade den opp. lager de strøm ved å trå på sykler eller spenne på seg seler m/åk og gå i ring (slik man gjerne ser esler, kameler etc. som driver pumper etc? Tankegangen her virker å være en slag "byttehandel" med Gud (som ikke liker fråtsing) - man bidrar med svette og slit, til gjengjeld godtar Gud at men gjør det lettere i andre halvdel av jobben med en batteri-drill. Gi og ta. Noen praktiserer slik byttehandel uten at det har tilknytning til spesielle sekter også. Såkalt asketisk livsførsel. "spise råkost hele uka, slik at jeg har "lov" å spise sjokoladekake på lørdag. lurer litt på om jeg er innom der sjøl for å være ærlig f.eks. merker det blir tyngre og tyngre for hvert år å legge om sommer/vinterdekk, det er tung å stå med hjulkryss og gjøre jobben og har tenkt, "kjøp deg en muttertrekker, du har råd og slipper peset" men så lander jeg på at så lenge helsa holder skal jeg gjøre det manuelt.
Mr.M Skrevet onsdag kl 15:07 Forfatter Skrevet onsdag kl 15:07 (endret) aklla skrev (33 minutter siden): Guden ga oss også en hjerne god nok til å forandre hans skaperverk, så man kan jo undres hvorfor evt. for å sette oss på prøve? Gud har gitt oss hjerne/intellekt til å forandre, men noen ganger skal vi la være (selv om vi kan) Akkurat det punktet er vel brutt til de grader at det knapt er noe tabuer tilbake? Mange følte ubehag når vitenskapsfolk i CERN begynte med Partikkelakselerator/kollisjon eksperimentene f.eks. Endret onsdag kl 15:08 av Mr.M
aklla Skrevet onsdag kl 15:19 Skrevet onsdag kl 15:19 Mr.M skrev (8 minutter siden): lager de strøm ved å trå på sykler eller spenne på seg seler m/åk og gå i ring (slik man gjerne ser esler, kameler etc. som driver pumper etc? Tankegangen her virker å være en slag "byttehandel" med Gud (som ikke liker fråtsing) - man bidrar med svette og slit, til gjengjeld godtar Gud at men gjør det lettere i andre halvdel av jobben med en batteri-drill. Gi og ta. De lager den sånn vanlige folk lager, solceller, vindmølle, agregat. Ganske moderne strengt tatt, men altså, det har gjerne ett konkret formål og er selvprodusert samt mer fordi det er praktisk enn veldig nødvendig. En sirkelsag er raskere enn håndsag, men det betyr ikke at de er avhengig av sirkelsagen. Jeg og antagelig du ville fått hverdagen snudd på hodet om alt elektronisk var utilgjengelig, for amish flest ville kanskje den største endringen vært at de måtte ha brukt litt mer tid og svette på å bygge låven mens hverdagen i det store og hele egentlig ville vært ganske upåvirket. Tror heller tankegangen er å være uavhengig av eksterne samfunn for å eksistere. Om verden går under, type solstorm tar ned alt elektronisk, så vil hverdagen til amish være ganske uberørt. Nå finnes det så klart mer og mindre ekstreme amish-folk også, det er ikke en homogen gruppe.
Mr.M Skrevet onsdag kl 15:29 Forfatter Skrevet onsdag kl 15:29 aklla skrev (8 minutter siden): Tror heller tankegangen er å være uavhengig av eksterne samfunn for å eksistere. ja det er også plausibelt.
Vokteren Skrevet onsdag kl 16:35 Skrevet onsdag kl 16:35 Capitan Fracassa skrev (3 timer siden): Du har rett i at homofile ikke kan få barn sammen, men tar feil i at det ikke er bærekraftig. Det er tvert i mot grunn til å tro at en viss andel homofile er til fordel for en gruppe, noe som er grunnen til at man ser det ikke bare blant mennesker, men også hos andre dyr: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/onx87V/homofili-er-en-del-av-naturen Så Bibelens fordømming av homofile skyldes heller "god" gammeldags fordomsfullt hat mot de som er annerledes. Du beskriver nok heller unntaket enn hovedregelen. I mer primitive samfunn er det fortsatt livsviktig å skaffe seg en partner som er i stand til å bidra til mange etterkommere. En tvingende nødvendighet for å sikre mat, arbeidskraft og trygghet. Da evangeliene ble skrevet var dette viktigere for langt flere enn i dag. Det var nok ikke fordomsfullt hat, men heller ønsket om å overleve som var drivkraften. En holdning som fortsatt praktiseres fordi religioner generelt har store utfordringer med å tilpasse seg endrede forutsetninger.
trn100 Skrevet onsdag kl 16:43 Skrevet onsdag kl 16:43 Bekrefter bare min påstand om at alle som tror på en gud er fullstendig hjernevaskede! 🙂 Mange av de er overbevist om at jorden er flat også...
Baranladion Skrevet onsdag kl 17:18 Skrevet onsdag kl 17:18 Mr.M skrev (3 timer siden): jeg er ikke særlig belest på bibelen, men er det ikke noe om at vi "er skapt i Guds bilde" ergo slik Gud ønsker oss? utifra det, kan man fint dra en logisk konklusjon at vi dermed ikke skal forsøke forandre på Hans skaperverk (altså, hvis man tar ting veldig bokstavelig) Gud skapte vel bare Adam og Eva perfekte (selvom de også dreit seg ut, men la oss ignorere det). gud sier vel noe om at selvom man lider, skal man fortsatt ha tro på gud og så vil det bli bra når man kommer til ham. Så, jeg tenker at det kan virke litt ugudelig å både korrigere det gud har skapt (med briller), samt bruke briller for å ignorere lidelsen det er å se dårlig. Men betyr det noe da? Det kom jo en Jesus og endret alt. Kjenner jeg er ganske glad at jeg ikke er religiøs, er forvirra nok fra før liksom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå