agvg Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden leticia skrev (9 minutter siden): For ikke å snakke om kreativ lønnsføring, som å skrive ekstravakter på feil dag for å slippe å betale overtid Men det er da ulovelig, hadde ett bygg og anleggsfirma drevet slik hadde alt på venstresiden hylt om det useriøse arbeidslivet som må kontrolleres hardere og man må lage strengere regler.
Krig og fred Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 1 hour ago, agvg said: NAV er jo ingen arbeidsformidling lengre, de driver med tiltak og inntektssikring, du kan ikke ringe nav hvis du trenger ett par folk i arbeid for en dag eller to, da blir du henvist til bemanningsbyråene, det var i hvertfall det jeg fikk til svar for noen få år siden. NAV har ikke drevet med formidling siden a-etat. Det var høyre-krf regjeringen som overlot arbeidsmarkedet til bemanningsselskapene. 5
leticia Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden agvg skrev (15 minutter siden): Men det er da ulovelig, hadde ett bygg og anleggsfirma drevet slik hadde alt på venstresiden hylt om det useriøse arbeidslivet som må kontrolleres hardere og man må lage strengere regler. Ja, det er ulovlig. Nå finner jeg ikke akkurat slike eksempler på nett, men det er endel andre brudd på arbeidstidsbestemmelser fra kommuner som er dokumentert. - Vikarer har jobbet for mye – NRK Østfold – Lokale nyheter, TV og radio Oslo-skandalen vokser: Over 250.000 brudd på arbeidsmiljøloven – Stor-Oslo 1 1
Subara Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden agvg skrev (4 timer siden): NAV er jo ingen arbeidsformidling lengre, de driver med tiltak og inntektssikring, du kan ikke ringe nav hvis du trenger ett par folk i arbeid for en dag eller to, da blir du henvist til bemanningsbyråene, det var i hvertfall det jeg fikk til svar for noen få år siden. Men en ting kan gjøres nesten over natten, det er og legge ansvaret for sosialhjelpen over på staten, det holder lenge at staten tar den hele og fulle regningen. Fattige kommuner bør ikke hjelpe fattige innbyggere mens staten har så mye penger at den ikke aner hva den skal gjøre, og se pengene kommunene sparer bør de beholde. Bemanningsbyråene har fått altfor mye makt, og har gjort jobbsøking til en egen profesjon/ kompetanse man må gå på kurs for å lære. Ikke av NAV, men av innleide bedrifter via NAV. Som om NAV ikke kan få til noe selv, annet enn å skrive ut dagpenger. 3
Subara Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Duriello skrev (4 timer siden): Nav burde rives ned, og bygges opp i ny form. Leste ett godt innlegg på facebook om det, men det har forsvunnet i feeden.. Husker ikke hvem som skrev det heller. 🙄 Det var legen Rashidi i VG https://www.vg.no/nyheter/i/5E514b/kaveh-rashidi-om-nav-hele-systemet-maa-skrotes Holte i NAV svarte: https://www.vg.no/nyheter/i/1MLQvJ/rive-ned-nav-skivebom Det koster mye å rive ned og bygge opp igjen. 3 1
Subara Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden leticia skrev (3 timer siden): Ja, det er han. Men å "løfte folk ut av fattigdom" har vist seg at ingen politiske partier / regjeringer til nå har fått til. Folk må ta litt ansvar selv også og innrette seg etter den situasjonen de er i. Jeg tenker på nordmenn generelt her, jeg syns vi forventer for mye av staten, og for lite av oss selv. Det er riktig at så stor andel som 25 % har en eller annen form for minstesats, men det er forskjell på minstesatsene også. De som har ung uføretillegg blir også regnet som å være på minstesats. Jeg må gå inn og sjekke på nav hvis jeg skal være helt nøyaktig, men mener på at minstesatsene ligger et sted mellom ca 300.000 - 385.000 om jeg ikke tar helt feil, avhengig av om man bor med samboer / ektefelle eller ikke. "Fordelen" med å ha så lav inntekt er at det heller ikke blir så mye skatt å betale. Utbetalingene vil ligge et sted mellom 20.000 og 26.000 i måneden. Det bør være nok til å leve for. Satsene på AAP er jeg enig i at er for lave. Problemet når det alltid er minstesatsene som det snakkes om som skal heves, er at det er noen andre som ligger litt over minstesatsene, og skal det være noen form for rettferdighet her, så bør også deres satser heves. Samtidig så er det noen som er såpass lavtlønte som er i 100 % stilling som ligger rett over denne inntekten igjen. Det vil føles urettferdig for dem hvis satsene blir for høye. Minstepensjonister som du nevner betaler knapt skatt, så de kommer ikke noe særlig dårligere ut enn det en uføretrygdet gjør. I tillegg sitter de ofte med nedbetalt bolig og privat pensjonsopptjening / arv som de kan ta av. Man bør tenke på en spareavtale til pensjon mens man er ung for å ha litt mer enn folketrygden å lene seg på. I tillegg til at uføreforsikring har blitt mer vanlig og blir anbefalt av banken til unge ved høye lånebeløp. Folketrygden har utspilt sin rolle hvis man må spare til egen pensjon for å overleve. På den annen side: tror man at staten vil dekke alt er man naiv. Ellers har fattige ikke mulighet til å legge av penger til spareavtale, men flere har nok muligheten enn de som benytter seg av det i dag. 1
Neptun1 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) leticia skrev (9 timer siden): Venstre er et borgerlig parti, så ikke like langt unna FRP som SV / Rødt nei. Stikkord: * Innvandring * Woke/mangfold * Olje/gassutvinning/boring * Bygging av veier/annen infrastruktur * "Grønne" skatter og avgifter * Bomstasjoner * Elektrifisering av Melkøya og sokkelen * Bekjempelse av kriminalitet med straff * Israel vs araberne * Ideologien islam/kvinneundertrykking Hvem er Venstre mest enige med sa du? Venstre er lengst vekk fra FrP av alle partier. Endret 9 timer siden av Neptun1 1 1
Snikpellik Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Det er vel godt kjent at Nettavisen er en høyredreid avis, en del lengre til høyre enn f.eks. Aftenposten. VG er i sentrum, Dagbladet til venstre, TV2 på høyre, Dagsavisen sentrum-venstre, Morgenbladet i sentrum, Dagens Næringsliv på høyre, Klassekampen på venstre, og så videre. Norge har et godt og variert medielandskap. Så har man også brødhue-mediene på ytre høyre og ytre venstre, som for eksempel Document og Steigan. 6
leticia Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Subara skrev (4 timer siden): I tillegg til at uføreforsikring har blitt mer vanlig og blir anbefalt av banken til unge ved høye lånebeløp. Folketrygden har utspilt sin rolle hvis man må spare til egen pensjon for å overleve. På den annen side: tror man at staten vil dekke alt er man naiv. Ellers har fattige ikke mulighet til å legge av penger til spareavtale, men flere har nok muligheten enn de som benytter seg av det i dag. Man skal fint kunne greie seg på folketrygden. Men det er ikke dumt å spare ved siden av selv hvis man ønsker å opprettholde sin levestandard som pensjonist. Jeg er ikke helt enig med deg i at fattige ikke har mulighet. Vi snakker om en relativ fattigdom i Norge. Det skal mye til å ikke kunne sette vekk noe. Selv det minste beløpet på 100 kroner måneden burde alle kunne greie å prioritere. Mer, om man har "dyre vaner" som f.eks snus og alkohol... Jeg tror mange ikke er klar over muligheten, eller ikke tenker over den. I tillegg til privat uføreforsikring, som du nevner, så har man også yrkesskadelovgivningen hvis man skulle bli skadet på jobb. 2
Duriello Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Subara skrev (4 timer siden): Det var legen Rashidi i VG https://www.vg.no/nyheter/i/5E514b/kaveh-rashidi-om-nav-hele-systemet-maa-skrotes Holte i NAV svarte: https://www.vg.no/nyheter/i/1MLQvJ/rive-ned-nav-skivebom Det koster mye å rive ned og bygge opp igjen. Takker, var ham ja. 👍🙂 Basert på egne erfaringer (venner, kjente og nær familie) som har blitt sykere etter at nav kom inn i bildet, så holder jeg nok mere med Rashidi en Holte. 😅 1
leticia Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Neptun1 skrev (1 time siden): Stikkord: * Innvandring * Woke/mangfold * Olje/gassutvinning/boring * Bygging av veier/annen infrastruktur * "Grønne" skatter og avgifter * Bomstasjoner * Elektrifisering av Melkøya og sokkelen * Bekjempelse av kriminalitet med straff * Israel vs araberne * Ideologien islam/kvinneundertrykking Hvem er Venstre mest enige med sa du? Venstre er lengst vekk fra FrP av alle partier. Jeg sa at de er et borgerlig parti. Altså, på motsatt side som Sv / Rødt. Men i motsetning til f.eks FRP så har de større fokus på frihet for det enkelte mennesket og menneskeverd. Det gjør dem mest aktuelle for min del å stemme på blant de borgerlige. Frp fremstår bare mer og mer som et "minitrump - parti " med manglende mangfold, ønske om å ta bort fedrekvoten, fokus på Israel, motstand mot kvinneundertrykking er bare interessant for den kvinneundertrykking som foregår i islam, mens den kristne kvinneundertrykkingen går fint. Lengre straffer har ikke vist seg å bekjempe kriminalitet, det blir bare symbolpolitikk... Akkurat når det gjelder straff, mange av de som sitter i fengsel er folk med ubehandlede psykiske diagnoser. La oss heller bygge ut det psykiske helsevesenet fremfor å øke straffene... 4
Jarmo Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Krig og fred skrev (8 timer siden): NAV har ikke drevet med formidling siden a-etat. Det var høyre-krf regjeringen som overlot arbeidsmarkedet til bemanningsselskapene. https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger 1
Neptun1 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden leticia skrev (1 time siden): Jeg sa at de er et borgerlig parti. Altså, på motsatt side som Sv / Rødt. Men i motsetning til f.eks FRP så har de større fokus på frihet for det enkelte mennesket og menneskeverd. Det gjør dem mest aktuelle for min del å stemme på blant de borgerlige. Frp fremstår bare mer og mer som et "minitrump - parti " med manglende mangfold, ønske om å ta bort fedrekvoten, fokus på Israel, motstand mot kvinneundertrykking er bare interessant for den kvinneundertrykking som foregår i islam, mens den kristne kvinneundertrykkingen går fint. Lengre straffer har ikke vist seg å bekjempe kriminalitet, det blir bare symbolpolitikk... Akkurat når det gjelder straff, mange av de som sitter i fengsel er folk med ubehandlede psykiske diagnoser. La oss heller bygge ut det psykiske helsevesenet fremfor å øke straffene... Ja, jeg vet hva du skrev. Og det blir ikke mer riktig å gjenta det samme. Venstre er et sosialliberalt parti - et parti for tilnærmet fri innvandring og alle rettigheter fra første dag. De bryr seg ikke om undertrykking av kvinner og homofile i islam i likhet med venstresiden. Når det gjelder straff, så er det viktigste å få kriminelle og farlige personer fra gatene. Men for venstresiden og sentrum m/Venstre så er det de kriminelle som skal få all omsorg og hjelp. Ofrene glemmes. Jeg kunne ikke vært mer uenig med dere. Eneste som kan minne litt om et lyseblått fiber i Venstre er i skattepolitikken (sier de i alle fall). Men det hjelper fint lite når de som SV/Rødt/MDG er i mot alt som er en forutsetning for å skape verdier. Et meget uansvarlig og skadelig parti. 2
leticia Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Neptun1 skrev (59 minutter siden): De bryr seg ikke om undertrykking av kvinner og homofile i islam i likhet med venstresiden. Jeg mener du tar feil her. Jeg tror alle partier bryr seg om kvinneundertrykking som foregår i Islam. Men det er ikke alle partiene som bryr seg like mye om den kvinneundertrykkingen som foregår i kristendommen. Vi har sekter hvor kvinner og homofile ikke har samme rettigheter som heterofile menn, for kvinner er det f.eks at de ikke kan sitte i menighetens styre. Andre saker som jeg mener bidrar til kvinneundertrykking hos KRF og FRP er f.eks abortspørsmålet som bidrar til å kontrollere kvinners kropper og familieplanlegging. Fjerning av fedrekvoten bidrar til økt diskriminering av kvinner i arbeidslivet, innføring av kontantstøtte samme sak. Når enkelte partier bruker begrepet "familieverdier" får jeg mest lyst til å spy (tenker mest på KRF her). Familieverdier som i å holde kvinner borte fra arbeidslivet that is... Jeg er enig med deg i at islam er kvinneundertrykkende, og i større grad enn det kristendom er. Men det blir feil å sette fokuset på hvor undertrykkende den ene religionen er, når man samtidig er tilhenger av en annen religion som også er kvinneundertrykkende. Slutt å bruke kvinneundertrykking som grunnlag for at man ikke ønsker innvandring når det egentlig er andre årsaker til at man ikke ønsker innvandringen. Jeg har ikke fokus på helt de samme saker som deg i samme grad, og for meg når jeg tenker på venstre så er det i hovedsak næringsliv, miljø samt menneskeverd som drar meg den veien. 3
agvg Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Jarmo skrev (5 timer siden): https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger De lister opp annonser men de formidler ikke jobber i følge dem selv. Det er veldig annerledes enn den gamle arbeidsformidlingen. 1
agvg Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden leticia skrev (5 timer siden): Akkurat når det gjelder straff, mange av de som sitter i fengsel er folk med ubehandlede psykiske diagnoser. La oss heller bygge ut det psykiske helsevesenet fremfor å øke straffene... Ja, det er underlig og se HF stadig reduserer tilbudene til de med psykiske plager mens politikerne vil ha satsninger, HF er da eid av staten og jeg har aldri hørt om at en eneeier ikke kan instruere styret i en bedrift.
Kajac Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Boing_80 skrev (19 timer siden): https://www.nettavisen.no/nyheter/hvorfor-gikk-det-greit-a-leve-som-ufor-pa-70-tallet-og-ikke-na/s/5-95-2563533 – Min drømmeregjering består av Frp, som vil ta vare på oss her i landet, de gamle og bekjempe kriminalitet. Så er det Rødt, med Mímir Kristjánsson som statsminister. De er opptatt av de svakeste. Så er det Sp, et verdiparti, de vil holde oss ute av EU. Dit vil jeg ikke inn for alt i verden. Hvordan klarer Frp å overbevise nettopp de som har få midler om at med dem roret så vil ting bedre seg for arbeidslinjen? Frp er liberalister eller nyliberalister og mang en politiker derfra er inspirert av Ayn Rand. Og dessverre klarer nettopp Ap å skremme bort potensielle velger til den andre siden. Støre må ut. Nettavisen er kanskje den mainstream-avisen i Norge som heller mest mot høyre, men høyrevridd er den absolutt ikke. Den er vel heller bare "litt mindre venstrevridd" enn resten 😅 2
Jarmo Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) agvg skrev (8 minutter siden): De lister opp annonser men de formidler ikke jobber i følge dem selv. Det er veldig annerledes enn den gamle arbeidsformidlingen. Been there, done that i slutten av 90-tallet.(bedriften ble nedlagt)Møteplikt og måtte selv ta kontakt med bedrifter som hadde mulig arbeidsplass. Samme lister fikk jeg allerede den gangen av Arbeidsformidling. Endret 2 timer siden av Jarmo
agvg Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Jarmo skrev (1 minutt siden): Been there, done that i slutten av 90-tallet.(bedriften ble nedlagt)Møteplikt og måtte selv ta kontakt med bedrifter som hadde mulig arbeidsplass. Samme lister fikk jeg allerede den gang av Arbeidsformidling. De hadde i mange tilfeller mer kontakter ut i arbeidslivet på slutten av åttitallet, folk var ikke bare saksbehandlere men det gikk jo nedover.
Jarmo Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) agvg skrev (4 minutter siden): De hadde i mange tilfeller mer kontakter ut i arbeidslivet på slutten av åttitallet, folk var ikke bare saksbehandlere men det gikk jo nedover. Jupp, spesielt med ang. utplasseringer av folk på prøve. Til dels slavedrift i mange tilfeller. Var man uenig med NAV så risikerte man avkortning av ytelser. Endret 2 timer siden av Jarmo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå