Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skylder over ett års abonnement til et selskap i USA på grunn av manglende utført trekk fra de. Hva gjør jeg og hva kan de gjøre?

Gjest 31088...179

Anbefalte innlegg

Gjest 31088...179
Skrevet

Jeg har hatt et månedlig trekk for aksjekurser hos et amerikansk selskap i en årrekke. Rundt kr 1200 i måneden.

På et tidspunkt fikk jeg nytt kredittkort og glemte å oppdatere betalingsinformasjonen hos dette selskapet, men fikk heller aldri noen purring. 

Det hører med til historien at jeg fikk nytt kort en gang tidligere og da fikk jeg umiddelbar beskjed om at jeg måtte oppdatere betalingsinformasjonen, som jeg da naturligvis gjorde.

På grunn av manglende purring har jeg tenkt at alt er i skjønneste orden basert på tidligere erfaringer og ikke fanget opp dette selv.

Fikk nylig en mail hvor de skriver at de har hatt tekniske problemer med sin betalingsløsning og derfor ikke har fått trukket en andel av sine kunder, inkludert meg, og at jeg er skyldig trekk for rundt 14 måneder.

Er litt i tenkeboksen rundt hva jeg skal gjøre siden dette er en betydelig sum på kort sikt og jeg opplever at det ikke er min skyld alene. Vurderer å foreslå et kompromiss hvor jeg enten betaler halvparten og fortsetter som kunde, eller at jeg betaler det jeg skylder og avslutter forholdet (det finnes alternativer). Dette fordi jeg mener de har gjort en feil like mye som meg. Helst hadde jeg jo sett at de tok hele denne feilen på sin kappe.

Til sist er det jussen. Er dette noe et amerikansk selskap kan forfølge på noen som helst måte i Norge? Hadde gjettet at det fort blir kostbart for de å gjøre dette, skjønt det sikkert er mulig.

Anonymous poster hash: 31088...179

Videoannonse
Annonse
Gjest 31088...179
Skrevet
Gavekort skrev (9 timer siden):

Du kan selvsagt prøve deg på et kompromiss, men de kan enkelt starte en inkassosak mot deg her i Norge.

Enkelt? 

Inkassosaker fra utlandet - fvn.no

I følge denne artikkelen må selskapet være registrert i Norge for at de skal kunne starte en inkassosak. Det tviler jeg sterkt på at de er.

Skrevet (endret)

Ordinære pengekrav foreldes normalt etter 3 år dersom kreditor ikke har forsøkt å kreve inn.
Ved at det her er opptil 14 måneder er kravet ikke foreldet, de har rett til å kreve inn beløpet.

Kan et selskap utenfor Norge motta hjelp fra et Norsk firma for å kreve inn beløpet? Det vil gjøre det enklere å følge norske regler og prosedyrer for inkasso.

Endret av toralfb
Skrevet
17 minutes ago, Guest 31088...179 said:

I følge denne artikkelen må selskapet være registrert i Norge for at de skal kunne starte en inkassosak. Det tviler jeg sterkt på at de er.

Et norsk inkassobyrå kan ta saker på vegne av utenlandske kunder.

Det samme gjøres andre vei også.

• Liker 1
Gjest 31088...179
Skrevet

Om vi ser bort fra jussen rundt inkasso og kravet - hva tenker dere ellers er rett i denne situasjonen? 

Jeg mener jo at firmaet har gjort en feil. Og det skriver de jo selv også. Men de ønsker jo å få fullt betalt allikevel.

Jeg kan se begge sider av saken, men med tanke på at de har gjort en feil hadde jeg tenkt at det var rimelig av de å møte meg på halvveien i hvert fall.

For ordens skyld er det nok ikke aktuelt å forsøke å stikke av fra kravet, så det rundt pengeinnkreving var mest fordi jeg er nysgjerrig. Men jeg ønsker selvsagt å gjøre det jeg kan for å få redusert eller frafalt kravet - om mulig.

Skrevet

Du betaler det du skylder, selvsagt.  

Om du hadde fortsatt å betale 1200kr i måneden, du burde oppdaget at du ikke betale for det første trekk som uteble, og dermed kontaktet dem for å ordne opp i det. 

• Liker 4
Skrevet
45 minutes ago, Guest 31088...179 said:

Jeg kan se begge sider av saken, men med tanke på at de har gjort en feil hadde jeg tenkt at det var rimelig av de å møte meg på halvveien i hvert fall.

Har du bare mottatt halve tjenesten siden du mener du bare skal betale halvparten?

47 minutes ago, Guest 31088...179 said:

Men jeg ønsker selvsagt å gjøre det jeg kan for å få redusert eller frafalt kravet - om mulig.

Det er jo ikke det som er rettferdig og riktig.

• Liker 3
Skrevet (endret)

For å bli så snurt som TS ser jeg for meg at da måtte jeg feilaktig ha blitt belastet dobbelt for en tjeneste og i dette tilfellet har det ikke blitt belastet i det hele tatt.

Hvor mange går tilbake til butikken hvis de kommer i bilen og ser at varer ikke har blitt slått inn, men du kan tro at de løper hvis de har fått for lite tilbake eller at for mye er slått inn. For at verden skal bli et trivelig sted for alle, må hver enkelt ta sitt ansvar for at det går riktig for seg. Ikke kun når noe kan rettes til egen favør. Ingen hadde ønsket at andre gav blaffen hvis de selv hadde fått for lite. Da bør en selv være et speilbilde av det man ønsker i verden.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Skrevet

Kva har selskapet gjort i denne perioden? Har du fortsatt å motta tenesta eller har både betaling og tenesteleveringa uteblitt i denne perioda?

I kva grad du er forplikta til å betale kjem ann på kva som står i avtalen du har inngått. Det normale er at du har forplikta deg til å betale medan selskapet har forplikta seg til å levere tenesta.
Det å syte for at betalingane kjem fram til selskapet er ditt ansvar sjølv om det er vanleg å varsle kunden så tidleg som råd, nettopp for å hindre at kunden må betale for mange månedar på ein gong. Kravet er likevel gyldig i 3 år før det blir forelda.

Når det gjeld selskapets adgang til å kreve inn pengane så er det litt meir ressurskrevande for selskapet enn det hadde vært å kreve inn pengane i USA. Om selskapet har internasjonale kundar så har dei nok også kontakter for inndriving av pengekrav. Typisk vil slike selskap ha avtale med eit inkassobyrå i Europa som igjen har avtaler med norske inkassoselskap som kan kreve inn gjelda.

Hadde dette vært ei gjeld som du pådrog deg på reise i USA med eit lite lokalt firma i USA så er det ikkje sikkert at selskapet hadde brukt tid på å kreve inn pengar på tvers av landegrensene, men eit selskap som driv med aksjehandel på vegne av internasjonale kundar har garantert eit nettverk for pengeinnkreving, i alle fall i Europa. 

Det å ikkje betale rekninga er i beste fall eit sjansespel.

Kor sannsynleg det er at selskapet kjem til å bruke inkassoselskap for å kreve inn pengane er nok veldig avhengig størrelsen på tapet. Om du i 14 månedar har mottatt verdiar for 1200 kr i måneden utan å betale for det så er beløpet såpass stort at eg er ganske sikker på at beløpet vil bli krevd inn. Om du verken har betalt eller mottat tenester så er tapet meir eit teoretisk tap der du kunne vært ein betalande kunde i 14 månedar, men var det ikkje på grunn av utgått kredittkort.

Du kan sjølvsagt fint gå i forhandling med selskapet, men eg trur nok du stiller svakt. Som nemt så er det heilt vanleg at du som kunde forplikter deg til å betale, det å bli minna på manglande betaling av selskapet er nesten rein høflegheit.
Det er jo ikkje slik at dagligvarene dine er gratis om du forlater Kiwi butikken utan å bli spurt om å betale, du har som kunde forplikta deg til å oppsøke beteninga/kassa for å betale for deg.

• Liker 2
Skrevet
Gjest 31088...179 skrev (3 timer siden):

Om vi ser bort fra jussen rundt inkasso og kravet - hva tenker dere ellers er rett i denne situasjonen? 

Det som er rett er at du betaler avtalt pris for en tjeneste du har brukt.

Om de skulle ta deg til inkasso så vil inkassobyrået ta deg helt til det nivået der du må forsvare hvorfor du ikke har betalt skyldig beløp, og da har ikke du mange gode argumenter til å holde tilbake penger for en tjeneste du har benyttet deg av.

Et norsk inkassobyrå kan ta saken for dem, så du slipper ikke unna bare fordi du er i et annet land.

• Liker 4
Gjest 31088...179
Skrevet

Jeg takker for alle svar, men er overrasket over at alle virker å legge all skyld på meg og fritar selskapet for alt ansvar 😄

Jeg har vært kunde hos dette selskapet i over 10 år. Når kort har utløpt eller blitt byttet ut tidligere har jeg alltid fått varsel fra selskapet. På samme måte som hos TV2, HBO og Netflix. Man får en varsel om at betalingen har feilet og bes oppdatere betalingsinformasjonen for å opprettholde tjenesten.

Når dette ikke har skjedd har jeg dessverre ikke fanget det opp og i god tro tenkt at alt er i orden. Så ja, jeg har ikke fulgt godt nok med og har et ansvar der, men jeg mener de også har et ansvar som de ikke har fulgt opp.

Derfor tenker jeg at et kompromiss hadde vært rettferdig, men registrerer at andre er uenige i det. 

Analogien med dagligvarebutikker virker upresis da alle vet at man må betale for varer før man forlater butikken. Jeg har jo ikke med vitende vilje latt være å betale i dette tilfellet. Jeg har jo betalt månedlig i over 10 år og ble oppriktig sjokkert når jeg fikk denne beskjeden.

Har ingen planer om å ikke betale for meg, men om de ikke møter meg på halvveien og tar noe av skylden avslutter jeg nok kundeforholdet, betaler og finner et alternativ (som det finnes mange av). Da får de avgjøre om de ønsker å beholde en kunde de har hatt i ti år og som ønsker å fortsette i overskuelig fremtid eller ei.

Gjest 31088...179
Skrevet

Dear XXX Team,

I am writing in response to your email regarding an outstanding balance on my XXX account. As a loyal customer who has consistently paid for your services for over ten years, I was surprised and concerned to learn about this issue stemming from your 2024 system migration.

In the past, whenever there were payment issues, I was promptly notified and able to resolve them quickly. Unfortunately, I received no prior notifications about this billing issue, so I had assumed everything was in order. I was unaware of any outstanding balance until your recent email.

At this time, I regret to inform you that it will be very difficult for me to pay the full outstanding balance. Given my long history as a reliable customer and the fact that this issue arose due to a technical error on XXX's end without prior notification, I kindly request that you consider waiving all or part of the balance as a goodwill gesture. If paying the full amount is required, I may need to reevaluate my ability to continue using XXX’s services, as it would place a significant financial strain on me. I truly value the service you provide and would prefer to maintain our long-standing relationship continuing as a long term customer for life.

Please let me know if we can discuss potential options. 

I look forward to your response and appreciate your understanding as we work to resolve this matter.

Thank you for your time and consideration.

Sincerely,

Skrevet
Gjest 31088...179 skrev (6 timer siden):

Derfor tenker jeg at et kompromiss hadde vært rettferdig, men registrerer at andre er uenige i det. 

Jeg er ikke uenig i det. Du kan fint spørre om de kan gi deg litt godvilje siden du må ta deg bryet til å finne frem alle disse pengene, men jeg tror ikke du har noen lovfestet rett til noen avslag her, siden det er ganske opplagt at de ikke bestemte seg for å begynne med veldedighet for 14 måneder siden.

• Liker 3
Gjest 31088...179
Skrevet

Vel. Om de skal ha penger fra meg må de begynne med å svare meg på mail. Ikke hørt en lyd siden mailen jeg sendte 6. august.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...