^fmj Skrevet 4. august Skrevet 4. august (endret) Jeg bestilte et abonnement på Bladkongen, i kassen kom det opp et tilbud om å prøve 2 nummer av et annet blad. Jeg takket ja og tenkte ikke noe mer over det. Det stod ingenting om at det kom til å bli startet et abonnement. Nå dumpet det ned en regning på to nummer til. De to bladene har jeg mottatt, regningen kom med det fjerde, det tredje bladet har jeg oversett. Har skjermdump av kassen og ordlyden. Når man bestiller ordinært er vilkårene godt opplyst, men her stod det kun prøve, det tolket jeg som at det ville stoppe etter to nummer. I ettertid er dette åpenbart en bedriten måte å snikregistrere abonnement på folk. Det er ikke store beløpet, men jeg føler meg lurt og dum. Vurdere å la det går til inkasso og bestride kravet, spørsmålet er om jeg har argumenter som holder? Man er ikke alltid helt objektiv selv. Jeg har tilbudt meg å betale prøveprisen for de to bladene. Endret 4. august av ^fmj
leticia Skrevet 5. august Skrevet 5. august Jeg oppfatter det slik at når det er snakk om et "prøveabonnement" så må man si opp abonnementet i tide før blad 3 havnet i posten hos deg. Nå får vi ikke sett ordlyden, så det kan bli vanskelig å gi deg et eksakt svar. Men jeg tviler på at du vil komme noen vei med å la det gå til inkasso. Det vil bare bli ekstra kostnader for din del ut av det. Tror du kommer lengst med å gå i en dialog med utgiver av bladet, slik du har gjort, og at du iallefall får sagt opp slik at du ikke mottar flere av dem, men det har du sikkert allerede gjort. 2
Trulss Skrevet 5. august Skrevet 5. august Dette er et gammelt og klassisk triks. Alt avhenger selvsagt av betingelsene du aksepterte ved inngåelse av avtalen, men jeg vil tro de har sikret seg da dette knepet av relativt godt kjent og utprøvd.
toralfb Skrevet 5. august Skrevet 5. august Hei Jeg ser bladkongen.no skriver Ekstra info: Gaveabonnement på dette bladet stopper automatisk når abonnementsperioden er over. Abonnement til deg selv løper frem til oppsigelse, men kan enkelt sies opp når du ønsker. Nå vet jeg ikke hvilken tekst som kom når du bestilte, men et bruker å være slik at en må si opp alle former for prøveabonnement, for at det ikke skal bli løpende abonnement. 1
^fmj Skrevet 6. august Forfatter Skrevet 6. august Alt står veldig greit opplyst om man bestiller et ordinært abonnement, jeg gikk altså på limpinnen under utsjekk i kassen. Jeg burde selvsagt sjekket om et abonnement hadde blitt startet.
leticia Skrevet 6. august Skrevet 6. august ^fmj skrev (6 timer siden): Alt står veldig greit opplyst om man bestiller et ordinært abonnement, jeg gikk altså på limpinnen under utsjekk i kassen. Jeg burde selvsagt sjekket om et abonnement hadde blitt startet. Jeg syns dette blir for utydelig, hvis det kun var det som stod. Jeg er fremdeles usikker om du har en sak, altså om det er verdt det. Økonomisk er det ikke snakk om mange kronene. Ta det som lærdom, så er du mer forsiktig til en annen gang.
The Avatar Skrevet 6. august Skrevet 6. august Eg ser argumentet for at annonsen framstår som at du betalar 39 kr for to nummer av dette bladet, og ikkje at du teikner eit abonnement. Spørsmålet er om du vinner fram ved å bestride inkassokrav, det kan fort bli ganske mykje dyrare. Eg ville nok vurdert det slik at det er for uklart om du kan kome deg unna betaøingskravet til at det er verdt å vente på inkasso. Skal du gjere noko så bør du enten ta direkte kontakt med leverandør og overtale dei om å trekke kravet utan å gå til inkasso, eller at du berre betalar og melder inn saka til forbrukarrådet som villeiande annonsering. 1
barfoo Skrevet 6. august Skrevet 6. august 53 minutes ago, leticia said: Jeg syns dette blir for utydelig, hvis det kun var det som stod. Jeg er fremdeles usikker om du har en sak, altså om det er verdt det. Økonomisk er det ikke snakk om mange kronene. Ta det som lærdom, så er du mer forsiktig til en annen gang. Ditto. Dette strir mot markedsføringslova sine krav om tydeleg prismerking. Eg hadde svart at det er uaktuelt år betale. 2
^fmj Skrevet 6. august Forfatter Skrevet 6. august Takk for svar alle. Da var følelsen min om at dette var litt svinete ikke helt ute på viddene. Bonnier gir meg bare et standardsvar. Spørsmålet er om man skal orke å bestride kravet. Har en mail fra Bladkongens kundeservice som sa seg enig i at dette var noe uklart.
Kajac Skrevet 6. august Skrevet 6. august Du har sagt ja til å prøve Historie. To nummer til 39 kroner. Verken mer eller mindre. En prøve er en avgrenset mengde, ikke et løpende abonnement. Du har jo ikke sagt ja til å starte et abonnement på det. Jeg vil absolutt si du har en sak, men skulle ikke forundre meg om de klarer å lure seg unna med liten skrift. 1
Markiii Skrevet 6. august Skrevet 6. august Klar til utgiver. Si at du ikke ble informert om løpende abonnement. Har du prøvd det? 1
The Avatar Skrevet 7. august Skrevet 7. august Kajac skrev (13 timer siden): Du har sagt ja til å prøve Historie. To nummer til 39 kroner. Verken mer eller mindre. En prøve er en avgrenset mengde, ikke et løpende abonnement. Du har jo ikke sagt ja til å starte et abonnement på det. Jeg vil absolutt si du har en sak, men skulle ikke forundre meg om de klarer å lure seg unna med liten skrift. Stridens kjerne ligg i kva kunden har akseptert å prøve. Er det ein prøve av bladet til redusert pris eller er det ein prøve av å abonnere til redusert pris? Mitt syn er at tilbodet framstår som eit tilbod om å betale 39 kr for å få to nummer, verken meir eller mindre. Er tilbodet meint som eit abonnement som må seiast opp så burde teksten vært noko alla "2 første nummer for 39 kr". Einaste argumentet eg kan sjå til fordel for Bladkongens påstand om at dette var eit abonnement er at kunden/trådstarter som er eksisterande kunde måtte vite at Bladkongen berre selg anonnement på ukeblad og ikkje driv med laussalg, og at kunden måtte ha forstått at dette var startprisen på eit abonnement. Dersom dette tilbodet var retta mot folk som ikkje er kundar hos Bladkongen så inneheld tilbodet for lite informasjon om vilkåra, men det kan utgjere eit litt svakt argument for at dette er tilstrekkeleg informasjon til ein eksisterande abonnement-kunde.
^fmj Skrevet 9. august Forfatter Skrevet 9. august Fikk null gehør hos Bonnier, bare standardsvar. Bladkongen sier de ikke kan gjøre noe med fakturaer fra forlaget. Eneste er en innrømmelse fra Bladkongen om at ordlyden burde vært annerledes i kassen. Eneste mulighet hadde vært å bestride inkasso etc. Jeg konkluderte med at det orker jeg ikke akkurat nå.
barfoo Skrevet 10. august Skrevet 10. august 16 hours ago, ^fmj said: Fikk null gehør hos Bonnier, bare standardsvar. Bladkongen sier de ikke kan gjøre noe med fakturaer fra forlaget. Eneste er en innrømmelse fra Bladkongen om at ordlyden burde vært annerledes i kassen. Eneste mulighet hadde vært å bestride inkasso etc. Jeg konkluderte med at det orker jeg ikke akkurat nå. Bestrid kravet. Har du innvendinger som ikkje åpenbart er grunnlause kan dei ikkje sende eit omstridt krav til inkasso, og vil måtte ta ut forliksklage for det. Sender dei det til inkasso sender du inkassoselskapet e-posten med innvendingene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå