Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Svært høyt støynivå fra byggeplass svært nært leilighet jeg leier. Noen rettigheter som leietaker?

Gjest 66ace...afb

Anbefalte innlegg

Gjest 66ace...afb
Skrevet

Hei!

Jeg leier en leilighet på 3. året og de siste to årene har vært ødelagt av støynivå. Jeg har nok vært tålmodig til nå av ulike årsaker. Kanskje tenkt at det ikke ville vare så lenge, samt også at det ikke er noe jeg kan gjøre. Så burde nok våknet litt før, men nå har begeret rent over og jeg kjenner det går på helsen løs. Jeg vil gå så langt som å kalle det et lite helvete.

Dette er oppussing av et næringsbygg som har pågått i over 2 år - inkludert rivningsarbeid (hvor en gravemaskin pigget opp alt utenfor i lang tid før de i det hele tatt begynte å bygge). Næringsbygget ligger svært nær mot leiligheten (uteområdet ligger 10-15 meter toppen fra soveromsvindu og balkong).

Den siste uken hvor jeg egentlig skal ha ferie våkner jeg nå kl 7 hver morgen av en vinkelsliper på full guffe. Denne går nesten hele dagen, så selv etter jeg har stått opp har jeg lite glede av å være i leiligheten. Å bruke balkongen er bare å glemme. Den har vært ubrukelig i 2 år nå.

Noen rettigheter her ovenfor leietaker? Eller burde jeg ha sagt opp leiligheten i fjor sommer når jeg så dette ville bli en stor ulempe?

Tror uansett jeg skal sende en mail til leietaker og forklare situasjonen. De vet nok at det har vært noe oppussingsarbeid her, men de vet kanskje ikke hvor ille dette har vært.

Anonymous poster hash: 66ace...afb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viktig at du som leietaker informerer huseier om situasjonen. Eier kan ha har mottatt informasjon om byggeaktiviteten.

Noen ganger med mye støy også på kveld og natt blir naboer tilbudt alternativ overnatting en periode.

Forhåpentligvis nærmer byggingen seg ferdigstillelse, og det vil bli bedre.

Gjest 66ace...afb
Skrevet
toralfb skrev (11 minutter siden):

Viktig at du som leietaker informerer huseier om situasjonen. Eier kan ha har mottatt informasjon om byggeaktiviteten.

Noen ganger med mye støy også på kveld og natt blir naboer tilbudt alternativ overnatting en periode.

Forhåpentligvis nærmer byggingen seg ferdigstillelse, og det vil bli bedre.

Takk!

Skal kontakte huseier om det i dag og forklare. Og ja, jeg vet jeg er sent ute, men hovedårsaken er nok at jeg tenkte det ville bli for en sommer eller kort periode og valgte derfor å bare akseptere det, men i ettertid nå (og det pågår jo fortsatt) har dette blitt en svært lang periode.

Regner med huseier har fått nabovarsel og blitt orientert før, men de vet nok ikke hvor høyt støynivået har vært.

Et annet tilleggsmoment ikke relatert til byggeprosjektet er at balkongen var ubrukelig i hele fjor sommer på grunn av malingsarbeid og stillaser. Dette vet også huseier om. 

Skrevet

Er du leietaker, eller huseier? Du skriver litt om hverandre.

Forurensingsforskriften er normalt den som begrenser støy og nødvendighet av tiltak. Men hvis dette er ombygging, så kan det være gjort kommunale unntak for perioden.

Ta kontakt med kommunen.

Skrevet

Hadde du vært influenser kunne du bare poste en video på nett så hadde presse,politikere OG adminstrasjonen i kommunen ordnet et hurtigspor for å avklare hva som skjer videre...

Men du kan alltids ta opp en video og sende den til lokalpressen...Men det å snakke med huseier,kommune...tviler på noe skjer..

Gjest 66ace...afb
Skrevet
rozon skrev (57 minutter siden):

Er du leietaker, eller huseier? Du skriver litt om hverandre.

Forurensingsforskriften er normalt den som begrenser støy og nødvendighet av tiltak. Men hvis dette er ombygging, så kan det være gjort kommunale unntak for perioden.

Ta kontakt med kommunen.

Leietaker. 

Har orientert huseier/utleier nå. Regner ikke med det kommer noe ut av dette, men har i hvert fall orientert de om situasjonen.

Som nevnt er grunnen til at det ikke har blitt gjort før nå at jeg ikke innbilte meg at jeg kunne gjøre noe med det uansett OG at jeg ikke trodde det ville pågå så lenge. Hadde jeg visst det jeg nå vet hadde jeg nok sagt opp for 2 år siden...

Man kan jo si det slik at vi hadde aldri leid denne leiligheten om vi visste det skulle være slik, men det visste sikkert ikke huseier heller.

Gjest 66ace...afb
Skrevet

Husleier besluttet å holde husleien uendret i år som følge av dette, så da kom det i hvert fall noe godt ut av det. Byggearbeidet nærmer seg nå slutten, så tror ikke jeg gjør noe mer opp mot byggeplass. De opererer nok innenfor lovens grenser, så kommer nok ingen vei med det.

Om jeg drev eller jobbet på den byggeplassen hadde jeg i hvert fall ventet til klokken 8 og funnet en måte å legge arbeidet et annet sted av medmennskelige hensyn, men innser at ikke alle er som meg. Og ja, jeg har bakgrunn fra byggeplass, så det er ikke en ukjent problemstilling for min del.

Skrevet
Gjest 66ace...afb skrev (På 31.7.2025 den 9.20):

Hei!

Jeg leier en leilighet på 3. året og de siste to årene har vært ødelagt av støynivå. Jeg har nok vært tålmodig til nå av ulike årsaker. Kanskje tenkt at det ikke ville vare så lenge, samt også at det ikke er noe jeg kan gjøre. Så burde nok våknet litt før, men nå har begeret rent over og jeg kjenner det går på helsen løs. Jeg vil gå så langt som å kalle det et lite helvete.

Dette er oppussing av et næringsbygg som har pågått i over 2 år - inkludert rivningsarbeid (hvor en gravemaskin pigget opp alt utenfor i lang tid før de i det hele tatt begynte å bygge). Næringsbygget ligger svært nær mot leiligheten (uteområdet ligger 10-15 meter toppen fra soveromsvindu og balkong).

Den siste uken hvor jeg egentlig skal ha ferie våkner jeg nå kl 7 hver morgen av en vinkelsliper på full guffe. Denne går nesten hele dagen, så selv etter jeg har stått opp har jeg lite glede av å være i leiligheten. Å bruke balkongen er bare å glemme. Den har vært ubrukelig i 2 år nå.

Noen rettigheter her ovenfor leietaker? Eller burde jeg ha sagt opp leiligheten i fjor sommer når jeg så dette ville bli en stor ulempe?

Tror uansett jeg skal sende en mail til leietaker og forklare situasjonen. De vet nok at det har vært noe oppussingsarbeid her, men de vet kanskje ikke hvor ille dette har vært.

Fellesferie ble innført spesielt med tanke på bygningsferie. 3 uker i juli.
Noe som er viktig fordi alle skal ta ferie, arbeidene skal være i fase mellom alle bygningstekniske fag - og av støyhensyn.
Dette fungerte lenge bra, men i senere år ser vi at det er flere bygningsarbeidere (gjerne utenlandske) som ønsker å jobbe i hele juli og ta ferie på andre tidspunkter.
Siden bygge -og anleggsbransjen har blitt veldig lurvete de siste tiårene med kontraktørvirksomhet så har dette utartet. Det jobbes også på søndager når de er lovpålagt at det skal være helgedagsfred.

Jeg har ved to tilfeller klaget på fasaderenovering i nabogårder i juli, der de startet opp med støyende arbeider kl 0700.
Høylytte polakker, ryggelyder fra lift osv. Begge deler fikk vi korrigert, slik at det ikke gikk ut over folk som sover lengre i ferien samt generell ro.
Har ved flere anledninger kontaktet bedrifter der ansatte har jobbet og laget støy på søndager. De beklaget - og det ble straks avsluttet.

Nå er dette kanskje ikke helt sammenlignbart med anleggsstøy fra bygg i nærheten.
Men du må bare klage. Evt. gå til avisen med hvor hensynsløse de er.

• Liker 1
Skrevet

Har du sendt inn en henvendelse til kommunen angående støyen? Ofte kan de pålegge byggeplasser å gjøre tiltak knyttet til støy. Da er det også viktig å lage en logg med støymålinger inne i huset. 

Skriv ned dato, tid og rom i leiligheten du måler støy i. Prøv å måle støy i like tidsrom og med hyppige målinger. Arbeidstilsynet med flere har ofte veiledere til hva som er normal støy i en bolig. Bruk dette som grunnlag når du melder inn saken. 

• Liker 1
Gjest 66ace...afb
Skrevet

Takker for ytterligere svar! :) 

Arbeidet går mot slutten. Trolig én måned igjen. Og jeg begynner på jobb igjen over helgen. Så tror kanskje ikke jeg gidder gjør noe mer med det - særlig ettersom utleier nå valgte å kompensere i form av å ikke øke leien som planlagt.

Ser at pigging blir beskrevet som meget støyende arbeid og ikke kan startes med før klokken 8, men jeg opplever ikke at en vinkelsliper er noe bedre og den har de startet med klokken 7 i hvert fall. 

Skrevet (endret)

Kl 7 er jo den normale tiden og starte arbeidet på, sannheten er jo at uansett hvordan de gjør det vil det oppfattes som unødvendig støy.

Du får tenke på at det er lyden av økonomiskvekst, næringsliv og bygging av fedrelandet ;)

Endret av agvg
Gjest 66ace...afb
Skrevet
agvg skrev (58 minutter siden):

Kl 7 er jo den normale tiden og starte arbeidet på, sannheten er jo at uansett hvordan de gjør det vil det oppfattes som unødvendig støy.

Du får tenke på at det er lyden av økonomiskvekst, næringsliv og bygging av fedrelandet ;)

Har vært tålmodig og overbærende i 2 år nå, men toppet seg litt denne uken her når jeg hadde et reelt behov for ferie og det har vært daglig bråk i 2 år :) 

Heller ikke helt enig i det du sier. Stor forskjell på litt hamring og aktivitet utendørs og en stor vinkelsliper som skjærer gjennom alt av vegger og vindu. Om de virkelig gikk inn for det, så tror jeg de hadde fått til å drøye det til i hvert fall klokken 8.

• 3 uker senere...
Gjest 0f4b0...68e
Skrevet
Gjest 66ace...afb skrev (På 31.7.2025 den 9.20):

Hei!

Jeg har fire naboer som driver og pusser opp fra morgen til ettermiddag. Har tenkt tanken at man ikke får sovet spesielt når man jobber skift. 

Anonymous poster hash: 0f4b0...68e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...