Gå til innhold

Aker har signert milliardavtale om bygging av KI-fabrikk i Narvik

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.nrk.no/nordland/aker-har-signert-milliardavtale-om-bygging-av-ki-fabrikk-i-narvik-1.17511122

Aker har inngått en milliardavtale med blant annet OpenAI om en fabrikk som skal produsere grafikkprosessorer til bruk i kunstig intelligens.

Aker skal sammen med Glomford-selskapet Nscale og KI-giganten OpenAI stifte samarbeidet Stargate Norway.

Målet er å bygge en fabrikk som skal levere 100.000 grafikkprosessorer fra Nvidia innen utgangen av 2026.

Det slår meg at dette er mindre luftslott enn hydrogen og batterier. Kanskje kraftoverskuddet i nord ryker snart? 😀

Endret av Sjørøver
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitat

Rettelse: I den første versjonen av artikkelen sto det at fabrikken skulle produsere databrikker til bruk i kunstig intelligens. Det riktige er at datasenteret skal benytte disse databrikkene. Artikkelen ble rettet 07.56.

Dem kommer til Narvik for å sluke billig strøm.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sjørøver skrev (24 minutter siden):

https://www.nrk.no/nordland/aker-har-signert-milliardavtale-om-bygging-av-ki-fabrikk-i-narvik-1.17511122

Aker har inngått en milliardavtale med blant annet OpenAI om en fabrikk som skal produsere grafikkprosessorer til bruk i kunstig intelligens.

Aker skal sammen med Glomford-selskapet Nscale og KI-giganten OpenAI stifte samarbeidet Stargate Norway.

Målet er å bygge en fabrikk som skal levere 100.000 grafikkprosessorer fra Nvidia innen utgangen av 2026.

Det slår meg at dette er mindre luftslott enn hydrogen og batterier. Kanskje kraftoverskuddet i nord ryker snart? 😀

Det er et datasenter som skal bygges..ikke produksjon av databrikker.. AI i den kommersielle formen vi ser synes jeg personlig er skummelt. Videre brenner slike datasentere store mengder elektrisk kraft uten at det bygges ut arbeidsplasser i særlig grad. Ser en antall ansatte pr MWh så er det ekstremt lite sammenlignet med annen industri.. Og så har du alle utfordringer mhp hva AI kan brukes til. Det mangler helt klart reguleringer på området og faren for at "monstre" skapes er overveiende sannsynlig. Jeg hadde heller sett at denne industrien ble etablert utenfor Norge. 

• Liker 1
Skrevet

Rettelse: I den første versjonen av artikkelen sto det at fabrikken skulle produsere databrikker til bruk i kunstig intelligens. Det riktige er at datasenteret skal benytte disse databrikkene. Artikkelen ble rettet 07.56

Med denne rettelsen høres det ikke lenger sååå tåpelig urealistisk ut.

Hylekoret får komme å stille seg opp på scenen for å hyle om panelovner, kattevideoer og TikTok

• Liker 1
Skrevet
PosteMonopolet skrev (3 minutter siden):

Dem kommer til Narvik for å sluke billig strøm.

Det blir dyrere strøm jo mer forbruk som etableres i regionen...så lokalbefolkningen får regningen her ja..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Alle er opptatt av klima og det å spare energi, likevel så ser det ut som at samfunnet sløser veldig med datakraft som fører til mer bruk av energi.

Endret av PosteMonopolet
Skrevet
PosteMonopolet skrev (8 minutter siden):

Vi lever i en tid der alle politikere er opptatt av klima og energi, men dem snakker aldri om den forferdelige sløsingen av datakraft som sluker mer og mer energi.

Nei - det som vil skje her er at prisen på kraft i regionen går opp - pengene flyttes fra befolkningen til kraftselskapene og staten. KI (AI) selskapet vil trolig inngå fastpris avtale - og betaler mindre for kraften enn innbyggere i regionen. Antall arbeidsplasser skapt i regionen blir latterlig lavt. Ki selskapet vil trolig også skatte lavt til kommune og stat fordi de "flytter" overskuddet ut av landet. 

I praksis får vi innbyggere som betaler alt sammen. I ytterste konsekvens vil det også kunne ende i mer utbygging av kraft i regionen og følgelig mer natur som bygges ned.  De eneste som vil smile her er kraftselskapene og staten - dagens innbyggere vil tape både med lommebok og mindre naturområder på sikt. Mange politikere og andre vil argumentere for at etablerer de seg ikke hos dem - så vil de etablere seg et annet sted og "gevinsten" gå dit. Problemet er at "gevinsten" for regionen dyttes over på et fåtall hender og at pengene som dyttes dit kommer fra regionens egne innbyggere. Jeg mener det er tullete bruk av energien - vi burde kunne fått etablert flere arbeidsplasser lokalt gitt den mengden innsats energi. Dette er internasjonale selskaper som vil suge billig energi og dermed natur ut av regionen. 

Jeg er også skeptisk til bruk av AI uten noen form for reguleringer også. Det finnes et fåtall EU reguleringer, men i praksis så brukes AI til der pengene kan hentes. Stadig flere som har arbeidet med AI ser ut til å hoppe av toget og advare befolkningen.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Store deler av fordommene forstår jeg ikke:

1. Kritikken mot AI generelt har jo ingenting med dette datasenteret spesifikt å gjøre. Det er jo ikke sånn at brukeren vet hvor datasenteret de bruker befinner seg og vurderer andre muligheter hvis de oppdager at det er et bestemt sted. Men klimamessig er det bedre at det står i et vannkraftland enn i et kullkraftland. Så klimamessig er det faktisk en gunstig plassering.

2. Ansatte per MWh. I alle år har Hydro Aluminium forsøkt å redusere dette forholdstallet. Færre ansatte og flere MWh. Er det en dårlig ting? Retorikken er nøyaktig den samme. Hadde det vært en god ting å øke antall ansatte og senke produksjonen (indirekte målt i MWh) for Hydro, så må det vel være akkurat samme logikk for Aker i Narvik.

3. Befolkningen må betale dyrere strøm. Kommuneøkonomiene lider av lave kraftpriser i hele landsdelen, noe befolkningen må dekke inn på andre måter (les: skatter og avgifter). Øker strømprisen, så minker trykket på kommuneøkonomiene og vi kan få bedre tjenester og/eller lavere skatter og avgifter (i praksis lavere behov for indeksregulering).

4. Prisområdet er stort, ca 1000 km langt og har et stort kraftoverskudd. Bare i år ligger det an til å bli 7 ganger høyere kraftoverskudd enn forbruket til den nye fabrikken i første fase. Så det er jo ikke sånn at denne "store" fabrikken vil velte noe lass. Det er ikke en gang sikkert det blir noen merkbar forskjell på prisene.

5. Elefantene i rommet er elektrifiseringen av Melkøya og Kiruna som skal bruke svært mye mer kraft enn denne fabrikken og har potensiale til å velte helt om på prisene.

Men jeg reagerer på at det jeg oppfatter som et problem overhodet ikke har vært framme i debatten en gang. Det er at den verdiskapningen som skal skje i denne fabrikken mest sannsynlig vil snyte Norge fullstendig for skatt. At all verdiskapning skal regnes som skapt i et skatteparadis og unndras all normal selskapsbeskatning i Norge. Dette vil jo være et formidabelt ran av norske naturressurser og areal. Det er helt vanvittig om vi skal tillate slikt skattesnyteri på Norsk jord.

Endret av Simen1
  • Liker 8
Skrevet

Misvisende å kalle dette en fabrikk, det er et datasenter. Fornuftig plassering i det minste, masse innestengt kraft i området

• Liker 1
Skrevet
HF- skrev (1 time siden):

Misvisende å kalle dette en fabrikk, det er et datasenter. Fornuftig plassering i det minste, masse innestengt kraft i området

Ja, veldig. De har ikke rettet opp i det flere steder heller. Tipper det er noen triks i pressemeldingen for å ikke kalle det datasenter, og at journalistene er for dårlige.

Simen1 skrev (2 timer siden):

Men jeg reagerer på at det jeg oppfatter som et problem overhodet ikke har vært framme i debatten en gang. Det er at den verdiskapningen som skal skje i denne fabrikken mest sannsynlig vil snyte Norge fullstendig for skatt. At all verdiskapning skal regnes som skapt i et skatteparadis og unndras all normal selskapsbeskatning i Norge. Dette vil jo være et formidabelt ran av norske naturressurser og areal. Det er helt vanvittig om vi skal tillate slikt skattesnyteri på Norsk jord.

Det er et ekstremt bra poeng. Det er en uting at disse store selskapene får gunstige fastpris avtaler.

• Liker 1
Skrevet
Sjørøver skrev (14 timer siden):

Det er faktisk ikke mulig å bli større idioter enn dem som har inngått denne kontrakten.
Skulle ikke forbause meg om de tror de blir beriket med masse arbeidsplasser også.

Alt som er advart på det sterkeste i mot er neglisjert. Finner ikke ord, blir matt over at det finnes så mye lav intelligens og husmannsånd i Norge.

Røkke skal vel håve inn milliarder i subsidier også. 

• Liker 2
Skrevet
Neptun1 skrev (5 minutter siden):

Det er faktisk ikke mulig å bli større idioter enn dem som har inngått denne kontrakten.
Skulle ikke forbause meg om de tror de blir beriket med masse arbeidsplasser også.

Alt som er advart på det sterkeste i mot er neglisjert. Finner ikke ord, blir matt over at det finnes så mye lav intelligens og husmannsånd i Norge.

Røkke skal vel håve inn milliarder i subsidier også. 

Ikke fortvil. Snart er den lave intelligensen der erstattet med KI;)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Røkkes-/Akers investering her har nok flere dimensjoner. Han ønsker garantert å høste av KI-kreftene denne intelligensfabrikken kan stille med.

Får vi se en Røkke 2.0?

Skrevet
freedomseeker skrev (7 minutter siden):

Og hva får Norge igjen for dette?

Ingenting vi ikke kunne fått om senteret heller hadde vært plassert i f.eks Frankrike. Dette er ikke noe annet enn ett sugerør til våre naturressurser 

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (28 minutter siden):

Ingenting vi ikke kunne fått om senteret heller hadde vært plassert i f.eks Frankrike. Dette er ikke noe annet enn ett sugerør til våre naturressurser 

Sier du at vi ikke får betalt for ..

- tomta

- strømmen

- sikkerhetsvakta

- bygningsarbeidere

- byggematerialer

?

Det mumles om "sikkert noen subsidier" men er det basert på kunnskap eller forutinntatte antagelser? I så fall, hvor mye er det snakk om?

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

Store deler av fordommene forstår jeg ikke:

[...]

2. Ansatte per MWh. I alle år har Hydro Aluminium forsøkt å redusere dette forholdstallet. Færre ansatte og flere MWh. Er det en dårlig ting? Retorikken er nøyaktig den samme. Hadde det vært en god ting å øke antall ansatte og senke produksjonen (indirekte målt i MWh) for Hydro, så må det vel være akkurat samme logikk for Aker i Narvik.

[...]

Til punkt 2: Det er en forferdelig måte å måle noe som helst annet enn antall ansatte og energibehov. Øk strømforbruket uten å ansette noen, så har du plutselig god KPI? Det gir ikke mening, med mindre Hydro (eller aluminiumsproduksjon) har et konstant energibehov pr. tonn produsert. Dog vil ikke dette måltallet ta høyde for nyvinninger som øker virkningsgraden. Synes det hørtes lite intuitivt og merkelig ut.

I "min" bransje måler vi oss på hvor mye energi (og vann) som kreves for å produsere en gitt mengde produkt. Mindre er selvsagt bedre. Skulle tro at TFLOPS/MWh er en god KPI for et slikt datasenter - ikke årsverk/MWh. Årsverk/TFLOPS kan gi mening.

Det vesentlige er at jeg tviler på at et slikt datasenter kommer til å prestere dårlig på slike KPIer etter dagens standard. Så det eneste som er vesentlig er absolutt energibehov - og det er som påpekt langt innenfor hva som er tilgjengelig av overskudd i landsdelen.

Angående skatt: Heldigvis har kommunen mulighet til å ilegge "maskinskatt" til bedrifter. Disse brikkene fra Nvidia er alt annet enn billige, så det er potensiale for en grei eiendomsskatt fra det foretaket. Jeg er dog prinsipielt helt enig i at det er en uting at man kan investere i Norge ved å låne penger internt i konsernet og ta høy rente for å kanalisere det som ellers ville vært skattbart overskudd som rentekostnader, som går til morselskapet eller en investorgruppe i et eller annet fond i utlandet.

• Liker 1
Skrevet
Nedward skrev (16 minutter siden):

Til punkt 2: Det er en forferdelig måte å måle noe som helst annet enn antall ansatte og energibehov. Øk strømforbruket uten å ansette noen, så har du plutselig god KPI? Det gir ikke mening, med mindre Hydro (eller aluminiumsproduksjon) har et konstant energibehov pr. tonn produsert. Dog vil ikke dette måltallet ta høyde for nyvinninger som øker virkningsgraden. Synes det hørtes lite intuitivt og merkelig ut.

I "min" bransje måler vi oss på hvor mye energi (og vann) som kreves for å produsere en gitt mengde produkt. Mindre er selvsagt bedre. Skulle tro at TFLOPS/MWh er en god KPI for et slikt datasenter - ikke årsverk/MWh. Årsverk/TFLOPS kan gi mening.

Det vesentlige er at jeg tviler på at et slikt datasenter kommer til å prestere dårlig på slike KPIer etter dagens standard. Så det eneste som er vesentlig er absolutt energibehov - og det er som påpekt langt innenfor hva som er tilgjengelig av overskudd i landsdelen.

Angående skatt: Heldigvis har kommunen mulighet til å ilegge "maskinskatt" til bedrifter. Disse brikkene fra Nvidia er alt annet enn billige, så det er potensiale for en grei eiendomsskatt fra det foretaket. Jeg er dog prinsipielt helt enig i at det er en uting at man kan investere i Norge ved å låne penger internt i konsernet og ta høy rente for å kanalisere det som ellers ville vært skattbart overskudd som rentekostnader, som går til morselskapet eller en investorgruppe i et eller annet fond i utlandet.

Maskinparken skrives vel fort ned til 0 vil jeg vel anta...Videre så forskjellsbehandles norske eiere vs utenlandske..noen formueskatt på dette blir det jo ikke......

Skrevet
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Sier du at vi ikke får betalt for ..

- tomta

- strømmen

- sikkerhetsvakta

- bygningsarbeidere

- byggematerialer

?

Det mumles om "sikkert noen subsidier" men er det basert på kunnskap eller forutinntatte antagelser? I så fall, hvor mye er det snakk om?

Det er småpenger du prater om her - de virkelige store inntektene vil jo komme fra det de genererer av tjenester..men disse inntektene vil jo aldri skatteetaten se. Jeg fant en lenke her som forteller hvor mye facebook og google betaler i skatt vs dagbladet :

https://www.nrk.no/norge/dagbladet-betaler-mer-i-skatt-til-norge-enn-facebook-1.16937635

Dette er vel mer malen for hvordan slike selskaper kan operere dessverre...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...