Simen1 Skrevet torsdag kl 11:48 Skrevet torsdag kl 11:48 Theo343 skrev (2 timer siden): Sliter man med helsen er det ganske godt etablert at man bør forsøke å holde seg unna såkalt særdeles industrielt fremstilt mat. Man får velge selv hva man tenker er sunt å spise. Men kan man ikke bake brød selv er dessverre ofte slikt vanskelig å unngå. Hvordan fremstilles solsikkeolje? Solsikkefrøene renses, siles og avskalles for å få frem kjernene. Kjernene males og varmes opp ved høy temperatur. Oljen presses ut—ofte både ved mekanisk pressing og noen ganger kjemisk ekstrahering for å få ut mest mulig olje. Råoljen raffineres gjerne videre for å fjerne lukt, smak og urenheter gjennom prosesser som: degumming, deacidifisering, decolorisering, deodorisering og dewaxing (fjerning av voks). Resultatet blir en såkalt nøytral, klar olje uten mye smak, ofte brukt til både steking og baking. Hvordan fremstilles olivenolje? Oliven høstes, vaskes og sorteres. Frukten (inkludert steiner) knuses til en pasta. Pastaen eltes og oljen skilles ut ved kaldpressing eller sentrifugering (uten høy temperatur for ekstra virgin-olje). Ekstra virgin olivenolje er kun mekanisk presset og ikke videre raffinert; dette bevarer både smak og næringsstoffer. Raffinerte olivenoljer og de billigste typene kan behandles mer på liknende vis som frøoljer. Solsikkeolje er ofte mer industrielt prosessert enn tradisjonell ekstra virgin olivenolje. Solsikkeolje går ofte gjennom varmebehandling og flere runder med raffinering og filtrering for å bli såkalt nøytral og holdbar. Kaldpresset (jomfru) olivenolje er hovedsakelig kun mekanisk prosessert, ved lav temperatur, og trenger ikke videre raffinering for å kunne spises, med mindre den skal få nøytral smak. Industrielle frøoljer mister gjerne mer smak og noen næringsstoffer underveis. Kort sagt: Solsikkeolje: Mer omfattende produksjonsprosess med høy varme og raffinering, ender som såkalt nøytral “allround” olje. Olivenolje (kaldpresset): Mest mulig skånsomme og naturlige prosesser, som gir bevart smak og næringsstoffer, særlig i “extra virgin”-kvalitet. Så hvis du vil ha noe mest mulig naturlig og lite behandlet, er extra virgin olivenolje enklest fremstilt og næringsstoffene er best bevart Når jeg skal velge mellom oljer i butikken så er det innhold og pris som er relevant. Hele innlegget om den lange veien og alle trinnene oljen er innom på vei til butikkhylla er irrelevant for meg. I disse dager spilles det ofte på skremsler og forutinntatte følelser rundt ord som prosessert, behandlet, kjemisk osv. i den hensikt å snakke ned et eller annet produkt. Jeg vil heve meg over disse psykologiske triksene som selgere og tryllekunstnere forsøker å forføre og villede oss med. Jeg vil bare forholde meg til det faktiske innholdet i flaska i butikken. Ingredienslista og næringsinnhold er de klart viktigste. Matvaretabellen kan ofte bidra med mer info. Hvis noe er sunnere enn noe annet så bør det jo framkomme der, ikke sant?
Bing123 Skrevet torsdag kl 11:51 Skrevet torsdag kl 11:51 12 minutes ago, skaftetryne32 said: Du svarer på noe helt annet enn det jeg snakker om. Du forstår ikke temaet. Du sier det er bare grovt mel som gjør noe sunt. Jeg sier hevingen er minst like viktig, og forklarer at industrielle brødfabrikker gjerne jukser her. Her får du siste bit av puslespillet servert på sølvfat rundt heving - gjæring, derav gjærbakst Quote fermenteringsprosessen omdanner mikroorganismene karbohydrater, proteiner og fett til enklere forbindelser. Dette øker matens holdbarhet, gir mer smak og økt fordøyelighet. I de fleste tilfeller øker matens næringsverdi fordi det dannes nye næringsstoffer og giftige forbindelser kan brytes ned. Fermentert mat gir dermed nyttige bakterier, enzymer, vitaminer og andre viktige stoffer. https://snl.no/fermentering
Daisy 🌸 Skrevet torsdag kl 12:04 Skrevet torsdag kl 12:04 (endret) Bing123 skrev (31 minutter siden): Du forstår ikke temaet. Du sier det er bare grovt mel som gjør noe sunt. Jeg sier hevingen er minst like viktig, og forklarer at industrielle brødfabrikker gjerne jukser her. Her får du siste bit av puslespillet servert på sølvfat rundt heving - gjæring, derav gjærbakst https://snl.no/fermentering Men nå er det ikke dette trådstarter etterspør og dermed er det bare frekt å overkjøre og avspore. Jeg også trodde tråden skulle handle om surdeig og langtidsheving og whatnot, men nå gjorde den ikke det, så da forholder jeg meg til tema. Endret torsdag kl 12:23 av Daisy 🌸
Daisy 🌸 Skrevet torsdag kl 12:20 Skrevet torsdag kl 12:20 kittycat skrev (1 time siden): Det har nok ikke noe med sommeren og gjøre det er dårlig med grov brød hele året også på morgenen Hva med brødbakemaskin? Kjenner noen som har det, de er veldig godt fornøyd. Tror de fyller på mel og vann etc, og bestemmer når de vil ha nybakt brød, og vips, så skjer dette helt av seg selv Da må du bare finne en oppskrift som tilsvarer fire kakestykker, men det lar seg vel gjøre.
skaftetryne32 Skrevet torsdag kl 12:25 Skrevet torsdag kl 12:25 Bing123 skrev (31 minutter siden): Du forstår ikke temaet. Du sier det er bare grovt mel som gjør noe sunt. Jeg forstår teamet, jeg har vært baker blant annet, og jeg har aldri sagt noe sånt noe, aldri, så nå lyver du eller du lager en stråmann, men at grovt mel kan bidra til helsa er det ingen tvil om. Du er veldig fokusert på buzzwords, men sakens fakta ignorer du. 1
kittycat Skrevet torsdag kl 12:26 Forfatter Skrevet torsdag kl 12:26 Daisy 🌸 skrev (2 minutter siden): Hva med brødbakemaskin? Kjenner noen som har det, de er veldig godt fornøyd. Tror de fyller på mel og vann etc, og bestemmer når de vil ha nybakt brød, og vips, så skjer dette helt av seg selv Da må du bare finne en oppskrift som tilsvarer fire kakestykker, men det lar seg vel gjøre. Jeg er ikke interessert i å ha flere kjøkkenet maskiner, vi har mer enn nok maskiner som tar masse plass Poenget med tråden var at det ikke burde være så vanskelig å få tak i brød og annet som er sunnere/ bedre alternativ
Bing123 Skrevet torsdag kl 12:32 Skrevet torsdag kl 12:32 4 minutes ago, skaftetryne32 said: Jeg forstår teamet, jeg har vært baker blant annet, og jeg har aldri sagt noe sånt noe, aldri, så nå lyver du eller du lager en stråmann, Du prøver å fornekte noe jeg kan sitere deg på fra forrige side? Quote og jo grovt korn er sunt, det er det som gjør grovt brød sunt, så passende mengder med grovt mel gjør faktisk brød sunt.
Mannen med ljåen Skrevet torsdag kl 12:32 Skrevet torsdag kl 12:32 Flere alternativ er allerede foreslått, som å handle før butikken er utsolgt, spørre de ansatte, lete i den andre hylla, der det tyske murstein-brødet ligger, bake selv, knekkebrød... Og du kan også sjekke frysedisken. Kanskje de har noen grove rundstykker i frysedisken. Du kan lese innholdsdeklarasjonen. Der står mye informasjon. Det er dine behov som avgjør hvorvidt et brød er sunt. Du vil ha brødet grovest mulig, uten andre krav? Eller hva er "sunt" for deg?
Daisy 🌸 Skrevet torsdag kl 12:35 Skrevet torsdag kl 12:35 kittycat skrev (7 minutter siden): Jeg er ikke interessert i å ha flere kjøkkenet maskiner, vi har mer enn nok maskiner som tar masse plass Poenget med tråden var at det ikke burde være så vanskelig å få tak i brød og annet som er sunnere/ bedre alternativ OK. Javel, men hvis poenget bare er å klage, da er jeg ikke enig. Jeg er vant med at det meste løser seg når man snakker med betjeningen og eventuelt butikksjefen. Butikkene lever tross alt av at jeg (og andre) legger igjen pengene våre hos de, så de ivrer etter å tilpasse seg våre behov. 1 1
skaftetryne32 Skrevet torsdag kl 12:41 Skrevet torsdag kl 12:41 Bing123 skrev (5 minutter siden): Du prøver å fornekte noe jeg kan sitere deg på fra forrige side? Nei dette er en helt annen måte å ordelege seg på, forstår du virkelig ikke det? Jeg har aldri sagt at det er bare grovt mel som gjør noe sunt, så jeg fornekter ingenting, at grovt mel dog er sunt er det ingen tvil om, og grovt mel er hovedingrediensen i grovt brød. Du må prøve å tenke litt før du skriver. 1
Mannen med ljåen Skrevet torsdag kl 12:43 Skrevet torsdag kl 12:43 (endret) Butikksjefen er gjerne serviceinnstilt. Jeg spurte om en bestemt vare (Eldorado pizzabunn) i en Spar-butikk en gang. Butikksjefen visste ikke at varen fantes, men lovet uoppfordret å skaffe den. Nå er den en fast del av vareutvalget i den butikken. Derfor kan det godt hende at butikksjefen i din butikk vil bestille mer grovbrød om kundene etterspør dette. Presiser gjerne hvilket spesifikke brød du ønsker mer av, innenfor sortimentet fra den leverandøren de bruker. Et grovt brød kan ha sirup, noe du ikke nødvendigvis ønsker. Det føles godt å klage noen ganger, men enda bedre å se etter løsninger. Endret torsdag kl 12:44 av Mannen med ljåen 1 1
Zepticon Skrevet torsdag kl 12:47 Skrevet torsdag kl 12:47 kittycat skrev (17 timer siden): bake brød har jeg ikke rygg til om dagen, skal man bestille fra oda så må man bestille mye annet også, jeg kan ikke drive og fly rundt om king og lete etter sunt brød og det kan ikke mannen heller, mor) kan vært fall ikke bake med alle helse plagene hun har Du bestiller 10 eller 20 brød i slengen og fryser dem ned
Bing123 Skrevet torsdag kl 13:20 Skrevet torsdag kl 13:20 33 minutes ago, skaftetryne32 said: Nei dette er en helt annen måte å ordelege seg på, forstår du virkelig ikke det? Jeg har aldri sagt at det er bare grovt mel som gjør noe sunt, så jeg fornekter ingenting, at grovt mel dog er sunt er det ingen tvil om, og grovt mel er hovedingrediensen i grovt brød. Du må prøve å tenke litt før du skriver. Vi er enige om at produksjonsprosessen spiller en rolle ser det ut til. Da forstår du også at første utspillet ditt om at det er "ekstremt enkelt" å finne sunne brød på dagligvare ikke kan stemme. Det er heller ekstremt vanskelig når man ikke har innsikt i prosessen
skaftetryne32 Skrevet torsdag kl 13:45 Skrevet torsdag kl 13:45 (endret) Bing123 skrev (25 minutter siden): Vi er enige om at produksjonsprosessen spiller en rolle ser det ut til. Var det engang et spørsmål om det? Bing123 skrev (25 minutter siden): Da forstår du også at første utspillet ditt om at det er "ekstremt enkelt" å finne sunne brød på dagligvare ikke kan stemme. Du går automatisk ut i fra at en prosess er skadelig, nesten all mat må gjennom en prosess, og det er det ikke, det kan være, men ultraprosessert er ikke nødvendigvis noe negativt det heller, ikke om vi snakker om helt vanlige jævla brød, snakker vi om dritt som polarbrød og lignende så stiller saken seg veldig annerledes. Brød har også et bredt omfang, det er ekstremt enkelt å fine sunt brød på dagligvarebutikken for det er nesten alltid der, en pakke med Wasa husman er brød, og det er sunt, og det er nesten alltid der, så jo det er enkelt, selv de helt ordinære dagsferske brødene er meget enkelt å finne, på et eller annet tidspunkt så driver seg mer om preferanser, eller i ditt tilfelle misinformasjon. Bing123 skrev (25 minutter siden): Det er heller ekstremt vanskelig når man ikke har innsikt i prosessen Jeg ser det, men det må du nesten ta på egen kappe, du har tatt til deg mye halvveis informasjon fra anatageligvis tvilsomme kilder, og buzzwords som ultraprosessert, uten å egentlig forstå hva den prosessen faktisk er. Endret torsdag kl 13:46 av skaftetryne32 1
vidor Skrevet torsdag kl 14:44 Skrevet torsdag kl 14:44 6 hours ago, kittycat said: poenget er jo det at det burde være lettere å få tak i sunn mat Det har du helt rett i og noe jeg også er en forkjemper for, men tror du skal få vente lenge før det skjer noe, så er nok lurt å bare gjøre endringene selv enn å ta skade mens du venter på at de skal skje noe.
Neptun1 Skrevet torsdag kl 15:01 Skrevet torsdag kl 15:01 kittycat skrev (20 timer siden): det er ikke lett og spise sunt når det for eks er helt umulig å finne sunt brød med fire kakestykker, her hvor vi bor så er det groveste med bare to Interessant tråd. Jeg er plaget med magen når jeg spiser brød. Har forsøkt mange forskjellige typer (korn og grovhet) uten at det hjelper. Derimot er jeg aldri plaget med magen når jeg spiser en slektnings hjemmebakte brød. Tror det er en form for surdeig som smaker godt. Hun sier hun bruker lite gjær - langsom heving. Butikkene skal tjene penger, da går det fort så overdreven bruk av gjær (og gluten) er ikke bra. Vurder sterkt å lære meg å bake brød selv. Skal også få sjekket om jeg har Cøliaki ved neste legesjekk. Vel, det var kanskje ikke til hjelp for deg. 1
Bing123 Skrevet torsdag kl 15:20 Skrevet torsdag kl 15:20 (endret) 1 hour ago, skaftetryne32 said: Du går automatisk ut i fra at en prosess er skadelig Hehe det går ikke an å lage brød uten en prosess. Så det kan jeg umulig mene. Er jo denne prosessen jeg har saklig snakket om i 5 innlegg nå, at det spiller en rolle om brødene hever skikkelig etc. Ultra prosessert er ikke noe buzzword men ett av nivåene i en klassifisering av NOVA Men nå er det opplagt at du er et gigantisk troll Endret torsdag kl 15:46 av Bing123
Theo343 Skrevet torsdag kl 15:30 Skrevet torsdag kl 15:30 5 hours ago, skaftetryne32 said: Alt vi er består av kjemikalier, så hva er problemet, er kjemikaliene usunne, hvor er bevisene for det? Fordi matvaren i grunn blir ødelagt? Ikke gidder jeg glane på SoME videoer.
Theo343 Skrevet torsdag kl 15:35 Skrevet torsdag kl 15:35 3 hours ago, Simen1 said: Når jeg skal velge mellom oljer i butikken så er det innhold og pris som er relevant. Hele innlegget om den lange veien og alle trinnene oljen er innom på vei til butikkhylla er irrelevant for meg. I disse dager spilles det ofte på skremsler og forutinntatte følelser rundt ord som prosessert, behandlet, kjemisk osv. i den hensikt å snakke ned et eller annet produkt. Jeg vil heve meg over disse psykologiske triksene som selgere og tryllekunstnere forsøker å forføre og villede oss med. Jeg vil bare forholde meg til det faktiske innholdet i flaska i butikken. Ingredienslista og næringsinnhold er de klart viktigste. Matvaretabellen kan ofte bidra med mer info. Hvis noe er sunnere enn noe annet så bør det jo framkomme der, ikke sant? Nja og derfor bruker noen melange og andre meierismør. Det velger man selv.
BadCat Skrevet torsdag kl 16:05 Skrevet torsdag kl 16:05 6 hours ago, kittycat said: som sakt det som funker for en funker ikke nødvenig hvis for en annen, jeg selv har gått ned og det er det som er det viktikste ikke hvordan man gjør det Betennelser i kroppen funker ikke for noen. Det er i alle fall min mening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå