Gå til innhold

Norway Cup, barn og vold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jalla21 skrev (8 minutter siden):

Dette blir bare mer og mer ille. Synes dette virker helt vilt.

Politiet anker til Høyesterett.

Leser det som at målet er å holde ham i varetekt så lenge som mulig. Forsvareren hans raljerer om menneskerettigheter i avisen.

Antar politiet ikke synes denne karen har noe ute i det fri å gjøre. Underlig at Norway Cup ikke har gått ut tydelig og erklært ham uønsket på turneringsområdet. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Det er godt ihvertfall politiet tar saken på alvor.

Overreagerer vil nå jeg si, og man kan lure på hva som skiller denne saken fra masse andre som skjer hele året.

Hadde du blitt slått ned av Ola på byen så hadde vedkommende vært på gata igjen samme kveld, eller senest dagen etter. Slik som skjedde i Trondheim forrige måned.

"En mann ble slått ned på byen og gjerningspersonen ble pågrepet, men løslatt etter avhør. Dette skjedde i Trondheim natt til fredag, hvor politiet mottok meldinger om at en mann i 20-årene var slått ned utenfor utestedet Down Town i Midtbyen. Vektere hadde kontroll på voldsutøveren, og politiet rykket ut og arresterte vedkommende. Etter avhør ble han løslatt."

https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/i/wgBRV5/enda-en-mann-paagrepet-for-voldsbruk-i-midtbyen

Endret av Jalla21
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Jalla21 skrev (1 time siden):

Overreagerer vil nå jeg si, og man kan lure på hva som skiller denne saken fra masse andre som skjer hele året.

Hadde du blitt slått ned av Ola på byen så hadde vedkommende vært på gata igjen samme kveld, eller senest dagen etter. Slik som skjedde i Trondheim forrige måned.

Det virker som om politiet legger ekstra prestisje i saken hvis den har stor medieoppmerksomhet / offentlig interesse. Som f.eks hvis en kjendis er involvert, slik som saken om Ingebrigtsen og saken om sønnen til kronprinsessen, og som her, hvor det har skjedd en hendelse på et så stort idrettsarrangement som Norway cup er. 

Jeg har ikke lest uttalelse fra forsvarer om menneskerettigheter som her er nevnt fra noen andre, men jeg vet at Norge har fått kritikk for sin utstrakte bruk av varetekt. 

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-oslomet-partner/norsk-varetekt-er-i-strid-med-menneskerettighetene/558080

Endret av leticia
link
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

De vet at Norway Cup er slutt i helga, og jeg regner med at de er sikker på at høyesterett frigir mannen tidlig neste uke.
Da har vel politiet oppnådd det de er ute etter. Bare så synd forskjellige folk får så forskjellig behandling av politiet.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Jalla21 skrev (18 minutter siden):

De vet at Norway Cup er slutt i helga, og jeg regner med at de er sikker på at høyesterett frigir mannen tidlig neste uke.
Da har vel politiet oppnådd det de er ute etter. Bare så synd forskjellige folk får så forskjellig behandling av politiet.

Ja. Denne karen har neppe kronprinsmor.

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 hours ago, Jalla21 said:

"En mann ble slått ned på byen og gjerningspersonen ble pågrepet, men løslatt etter avhør. Dette skjedde i Trondheim natt til fredag, hvor politiet mottok meldinger om at en mann i 20-årene var slått ned utenfor utestedet Down Town i Midtbyen. Vektere hadde kontroll på voldsutøveren, og politiet rykket ut og arresterte vedkommende. Etter avhør ble han løslatt."

https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/i/wgBRV5/enda-en-mann-paagrepet-for-voldsbruk-i-midtbyen

Helt enig i at de tar altfor lett på saker som dette. Om vold skjer på en togstasjon, pub eller fotballarena bør gi samme reaksjon.

Endret av Theo343
Skrevet
herzeleid skrev (6 timer siden):

Rent anekdotisk har jeg tidligere spilt en del barne- og ungdomsfotball mot Oslo-lag, og oppførselen på en del av "østkantlagene" var rett og slett sjokkerende og for mange av oss ikke rent lite absurd. At det noen ganger går en kule varmt under en kamp og noen sier eller gjør noe dumt var man på en måte forberedt på, men truslene, fiendtligheten, tonen og aggresjonen fra spillerne på en del av disse lagene var noe helt annet, og det virket som det "bare var sånn man oppførte seg". Det begynner å bli noen år siden, og jeg har ikke inntrykk av at det akkurat har blitt bedre. 

For egen del var det første eksponering for overdreven bruk av "morrachnuller", stort sett sagt i ulike grader av gebrokkenhet, også fra lokale "Ola Halvorsner" 😛

Nei, det har ikke blitt bedre.
Men fremdeles er det noen som snakker integrasjon - uten å reflektere over at det som ikke forandrer seg til det bedre på 55 år neppe vil skje. Faktisk finnes det ingen eksempel på at 3. verden kultur blir borte i vestlige land.

Å gjøre det samme om og om igjen og forvente et annet resultat er en vanlig definisjon på idioti.
Denne var til venstresiden og andre som fremdeles snakker om integrasjon etter 55 års erfaring.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
leticia skrev (1 time siden):
Sitat

Hanne McBride, kommunikasjonssjef i Norway cup, sier til Nettavisen at de er kjent med hendelsen og at den behandles av juryen.

Jasså! Voldssaker er saker for politi og rettsvesen. Forsøker Norway Cup å framheve seg til rettslig organ nå da?

Sitat

I Norge ble juryordningen innført i 1887 for straffesaker som behandles av lagmannsretten. Slike juryer består av 10 personer og kalles lagrette. Lagretten trer bare i kraft for lagmannsretten i saker som kan medføre strengere straff enn 6 år. For tingretten er det i stedet to meddommere i straffesaker, mens Høyesterett vil settes med normalt fem fagdommere.

https://no.wikipedia.org/wiki/Jury

Som sagt før, det er et problem når organisasjoner forsøker å stjele til seg roller de ikke har lov til å utføre. Norway Cup bør etterforskes for å blande seg inn i offentlige strafferettsaker og politiets arbeid. Norway Cup bør holde seg til spilleregler for spillet sitt og deltakerregler for arrangementet sitt.

• Liker 2
Skrevet
Baranladion skrev (På 30.7.2025 den 12.21):
Simen1 skrev (På 30.7.2025 den 12.13):

- Det er åpenbart at fotball generelt, her representert ved Norway Cup - driter i lover, regler og normer og skaper sine egne. De opptrer som et utenomrettslig lovorgan og dommerorgan. Dette er ikke begrenset til Norway Cup, men men også f.eks Norges fotballforbund. Men det er altså Norway Cup som viser dette med tydelighet nå.

- Det er åpenbart at fotball generelt fyrer opp alt for sterke følelser i folk. Folk blir ikke bare positivt engasjert, men uakseptabelt overengasjert. Når noen forsøker å si at ro ned - fotball er jo bare et spill, morro og inkluderende lek så er det overhodet ikke sannheten for en del folk. Det er blodig alvor - til det nivå at man får voldelige sammenstøt. Ikke bare dette isolerte tilfellet, men på generell basis mellom supportere verden over. Fotballsupportere av alle slag og alt av organisasjoner bør ha fokus på å dempe overengasjement. Men det stikk motsatte skjer. Noen må sette ned foten og ta skikkelig grep mot fotballklubber, supportere og organisasjoner som ikke gjør slike forebyggende tiltak.

Ja, alt som engasjerer over ett visst nivå,  bør vi få nedtonet så fort som mulig, slik at det ikke er en sjanse for at det engasjerer noen enkeltindivider negativt. 

NY VOLDSEPISODE! Ref ^^.

Vil du fortsatt latterliggjøre at denne idretten plages av personer med for stort engasjement?

Er du en sånn som knuser spillebrettet i Millionær når du ikke får kjøpt slottsplassen og synes det er greit selv om barna rundt brettet blir paralysert av redsel, eller er det bare i fotball du synes voldelig engasjement ikke bør tones ned?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (40 minutter siden):

Jasså! Voldssaker er saker for politi og rettsvesen. Forsøker Norway Cup å framheve seg til rettslig organ nå da?

Akkurat som når skolen undersøker hva som har skjedd før de eventuelt politianmelder et slagsmål i skolegården.

• Liker 5
Skrevet
Simen1 skrev (48 minutter siden):

Selvsagt ikke. Men idretten har sine egne regler. De må f.eks kunne nekte noen å være til stede på deres arrangementer hvis de ikke kan oppføre seg. På samme måte som du kan nekte noen å komme på besøk til deg. 

(Jehovas vitner folk blir ikke værende lenge i vår hage, f.eks 😛)

Simen1 skrev (53 minutter siden):

Norway Cup bør etterforskes for å blande seg inn i offentlige strafferettsaker og politiets arbeid.

På hvilken måte blander de seg inn i politiets arbeid? Se hva jeg skriver over her. Det er 2 separate prosesser. 

Er det ordet jury du henger deg opp i? De kunne liksågodt kalt det for uavhengig komite. Arbeidsoppgaven ville uansett vært den samme. At de skal vurdere brudd på arrangementets bestemmelser, og vurdere sanksjoner ut fra bestemmelsene til Norway cup. 

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

NY VOLDSEPISODE! Ref ^^.

Vil du fortsatt latterliggjøre at denne idretten plages av personer med for stort engasjement?

Er du en sånn som knuser spillebrettet i Millionær når du ikke får kjøpt slottsplassen og synes det er greit selv om barna rundt brettet blir paralysert av redsel, eller er det bare i fotball du synes voldelig engasjement ikke bør tones ned?

Det er milliarder av mennesker som på en sunn måte har store følelser for fotball, så nei, jeg vil ikke at man skal nedtone engasjementet og følelsene fotballen gir til så mange mennesker, fordi noen få idioter ikke klarer å håndtere sine følelser. 

At man må gjøre noe med idiotene er selvklart, det er ikke akseptabelt, men vi blir nok aldri kvitt dem helt, så lenge fotball er så engasjerende. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (15 minutter siden):

Er det ordet jury du henger deg opp i?

Ja

frohmage skrev (36 minutter siden):

Akkurat som når skolen undersøker hva som har skjedd før de eventuelt politianmelder et slagsmål i skolegården.

Har skoler en jurie? Når du hører ordet jurie - hva tenker du at en juries arbeidsoppgaver er? Jeg har aldri hørt om skoler som har jurier eller at jurier driver med undersøkelser. En jurie er et panel av dommermedhjelpere. Deres jobb er å bidra til å vurdre hva som er riktig dom i strafferettsaker med en strafferamme på minst 6 år - basert på undersøkelser som blant annet politiet har gjort. Å sette en jurie til å gjøre politiarbeid (undersøkelser) blir helt feil. Å bruke jurier til "småsaker" som skolegårdsslagsmål blir også helt feil. Veldig veldig feil.

Jeg synes derfor jeg er i full rett til å kritisere både navnet på denne "komiteen" da de utgir seg for å være noe de ikke er for å opphøye seg til noe langt mer seriøst enn en gjeng organisatorer for en barneturnering. Noen bør sette de på plass når det kommer til misbruk av seriøse rettsorganers navn.

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Ja

Har skoler en jurie? Når du hører ordet jurie - hva tenker du at en juries arbeidsoppgaver er? Jeg har aldri hørt om skoler som har jurier eller at jurier driver med undersøkelser. En jurie er et panel av dommermedhjelpere. Deres jobb er å bidra til å vurdre hva som er riktig dom i strafferettsaker med en strafferamme på minst 6 år - basert på undersøkelser som blant annet politiet har gjort. Å sette en jurie til å gjøre politiarbeid (undersøkelser) blir helt feil. Å bruke jurier til "småsaker" som skolegårdsslagsmål blir også helt feil. Veldig veldig feil.

Jeg synes derfor jeg er i full rett til å kritisere både navnet på denne "komiteen" da de utgir seg for å være noe de ikke er for å opphøye seg til noe langt mer seriøst enn en gjeng organisatorer for en barneturnering. Noen bør sette de på plass når det kommer til misbruk av seriøse rettsorganers navn.

En har jurier i missekonkurranser, filmfestivaler, utstillinger osv også

Men jeg er enig i at jury er feil betegnelse her, sekretariat er kanskje mer passende. 

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Har skoler en jurie? Når du hører ordet jurie - hva tenker du at en juries arbeidsoppgaver er?

Nei, ikke skoler. Juryens oppgave er vel i denne sammenhengen å avgjøre hvem som har fulgt reglene i cup'en, og hvorvidt noen skal ilegges reaksjoner. I andre sammenhenger kan en jury avgjøre hvem som får tildelt en pris. Det trenger ikke være rettslig.

• Liker 2
Skrevet
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Det er milliarder av mennesker som på en sunn måte har store følelser for fotball

.. sikkert, men nå snakker jeg om de som har et usunt engasjement for fotball. Folk som utøver vold, roper horebarn etter unger på barnearrangementer og sånt. Fotballen renner over av slike eksempler. Det er ikke bare to isolerte tilfeller på Norway Cup. Det er stadig totalt uakseptabel adferd både blant barn og voksne i lokal fotball over hele landet. Voksen fotball over hele verden. Supportere som må holdes fysisk adskilt med høye gjerder og et tresifret antall politi både på og er jo mer normen enn isolerte tilfeller. Forstår du fortsatt ikke at "overengasjement" er et enormt problem i hele den idretten?

Åpne øynene og se over til andre idretter. Det finnes en drøss med idretter der slike problemer enten ikke finnes eller i hvert fall ikke er så systematisk og omfattende. Så ja, jeg står 100% inne for at fotballen har et systematisk problem med overengasjement, til den grad at det bør iverksettes omfattende mottiltak.

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Ja

Juryordningen i norsk rettsvesen ble avviklet i 2017.

Som tidligere idrettsutøver så er jeg vant med at de bruker ordet jury i idretten. En jury i idrett og kultur kan være de som bestemmer hvem som vinner en konkurranse, eller det kan være et organ som avgjør uoverensstemmelser / klager innen en idrett /  kulturarrangement. 

Man har f.eks fagjury i MGP... 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Åpne øynene og se over til andre idretter. Det finnes en drøss med idretter der slike problemer enten ikke finnes eller i hvert fall ikke er så systematisk og omfattende.

Jeg er enig med deg i at i fotballen er det et mer særegent problem enn i andre idretter. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...