Gå til innhold

EU truer Norge med toll på ferrolegeringer

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, Frode789 said:

Innbyggertall har fint lite å si. Hva som har noe å si er leverage. Varer eller tjenester som de andre parter er helt avhengig av. Der er Norge i en særstilling spesielt pga. det forhastete grønne skiftet i Europa.

Vi er et lite land som eksporterer omtrent alt vi lager og importerer omtrent alt vi bruker. Vi er svært så avhengige av handel, og er det et tidspunkt der vi ikke bør prøve å være tøffe i trynet så er det vel nå. Da er det bedre at vi forhandler med EU det vi kan. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 hours ago, Reg2000 said:

Norge er ikke med i EU's tollunion. Det er derfor bl.a Stoltenberg har advart mot at noe slikt kan skje når Trumpern så gjerne vil ha en handelskrig. 

Mot norge?

Hæ. Stoltenberg har advart mot at? Hva er det Stoltenberg ikke advarer mot?

Skrevet (endret)
14 minutes ago, Reg2000 said:

Vi er et lite land som eksporterer omtrent alt vi lager og importerer omtrent alt vi bruker. Vi er svært så avhengige av handel, og er det et tidspunkt der vi ikke bør prøve å være tøffe i trynet så er det vel nå. Da er det bedre at vi forhandler med EU det vi kan. 

Jepp, vi er ett lite land. Okay så hva er problemet med det?

Jo det kan vi, være tøffe i trynet ? Skrue av kablene og gass, slutte å sende fisk til polen og danmark for du vet sikker hvorfor?

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 2
Skrevet

Dere er jo helt koko
Uten Eu handel vil Norge kollapse, hvorfor tror folk at Norge er verdens navle.
Verdens stormarked er EU og USA, Kina er en fail state. med 340% i gjeld i forhold til GDP er Kina det verste landet på kloden.

Dere sier andre vil kjøpe våre varer , så hvem er de landene?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
7 hours ago, BadCat said:

Norge sent ute med mye. Det som irriterer meg er at vi er over 30 år for sent til å komme i gang med produksjon av halvledere. Vi har råstoff, vi har vann, vi har energi og vi har areal. Havner har vi også.

Den rareste liste med forutsetninger for halvlederproduksjon jeg noen gang har sett. Havner? Areal? Vann? Hva er halvledere for deg?

Endret av trikola
  • Liker 3
Skrevet
halnes1 skrev (5 timer siden):

Dere er jo helt koko
Uten Eu handel vil Norge kollapse, hvorfor tror folk at Norge er verdens navle.
Verdens stormarked er EU og USA, Kina er en fail state. med 340% i gjeld i forhold til GDP er Kina det verste landet på kloden.

Dere sier andre vil kjøpe våre varer , så hvem er de landene?

Vi kan ikke la oss herje med av EU og la EU innføre toll mot oss fordi de selv får toll mot USA. Vi har EØS avtalen som regulerer forholdene mhp handel og dersom EU kaster prinsippene her på havet bare fordi de selv opplever utfordringer med USA og toll..Så forstår jeg ikke hvorfor vi skal sitte stille i båten. Om vi går på dunken selv ved å holde stien ren og prinsippene høyt mener jeg vi må gjøre det.At det går til helvete med økonomien bør være underordnet i slike spørsmål. Som selvstendig nasjon må vi ikke la oss presse av noen. Om noen gir deg 100 millioner for forræderi mot egen familie..du gjør det bare aldri for penger..uansett. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Kutte handel med EU? Hørt om å skjære av seg hodet når man barberer seg?

Da er det vel også kort vei til å kutte handel med USA pga Trump, Kina pga Xi, Israel pga Nethanyahu, resten av midtøsten pga Sharia, afrika pga underbetalte arbeidere, sør-amerika og mellomamerika pga rare ideologier.

Hvis vi skal være dramatiserende at vi sluttere å handle med EU på grunn av tollmurer (som vi selv praktiserer en hel del av) så er det kort vei til å isolere oss helt.

_________

Tollmurforslaget må svares på nøyaktig jevnbyrdig måte så det går i balanse. Hverken mer eller mindre. Ingen eskalering og ingen underdanighet.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Reg2000 skrev (8 timer siden):

Akkurat som EU er svært avhengig av norsk gass og olje. Uten dette ville EUs energimarked kollapse.
Nå er det EU som plutselig har tatt uvennlige initiativer. Brussel må forstå at uvennlig kravmentalitet får konsekvenser….

• Liker 2
Skrevet
torbjornen skrev (14 timer siden):

Eit alternativ er at Norge går inn i EU som fullverdig medlem. Men då må ein få til overgangsavtalar slik at ein kan bevare norsk landbruk i framtida.

Overgangsavtaler er midlertidige. De endrer ikke Norges naturgitte forutsetninger.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Gavekort skrev (13 timer siden):

EU er ikke interessert i å få seg uvenner eller drive med geopolitiske pressmidler, men ærlig talt så tror jeg du må kvitte deg med David-kompleksene dine. 

De fleste andre stormakter er uenige i denne påstanden. (selv om Jagland, Nobel og ja-menigheten desperat forsøker å forsvare dette narrativet)

Endret av Vokteren
  • Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (27 minutter siden):

Akkurat som EU er svært avhengig av norsk gass og olje. Uten dette ville EUs energimarked kollapse.
Nå er det EU som plutselig har tatt uvennlige initiativer. Brussel må forstå at uvennlig kravmentalitet får konsekvenser….

Jeg synes i det hele tatt at noen i EU leker med tanken om å legge toll på nye varer som følge av tollen de selv får fra Trump viser at EU ikke er til å stole på - at vi absolutt ikke bør vurdere EU medlemskap. Vi burde stå SAMMEN MED EU MOT USA - ikke la oss splitte som følge av Trump. Dersom EU presser Norge som følge av USA så oppfører EU seg illojalt. At man i det hele tatt snakker om det er jo en fallitterklæring i mine øyne og viser at innad i EU har du mange drittsekker. Det er uttalelser som dette som EU burde styre etter :

image.png.da5a303d2dad2e1f5e2fea7ce8d36960.png

Dersom noen i EU i det hele tatt på kammerset diskuterer andre ting - så burde man fra norsk side fortelle i klare ord at vi ser på EU som en ustabil handelspartner som taler med 2 tunger - altså lyver. Og løgn er den største synden man kan gjøre - den kan starte kriger - den kan drepe og den kan defintivt rive ned handelsavtaler og gjensidig forståelse. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
3 hours ago, trikola said:

Den rareste liste med forutsetninger for halvlederproduksjon jeg noen gang har sett. Havner? Areal? Vann? Hva er halvledere for deg?

At du ikke kjenner til kravene betyr ikke at det er ei rar liste.

Produksjonen krever store areal og ekstreme mengder vann som må renses. Havner kreves når man skal eksportere dette i store kvantum ut i verden.

https://www.weforum.org/stories/2024/07/the-water-challenge-for-semiconductor-manufacturing-and-big-tech-what-needs-to-be-done/

Norge har blant annet eksperimentert med elektriske selvgående skip.
https://protect.kongsberg.com/kongsberg-verdens-forste-nullutslipps-containerskip/

Norge har store og mange vannkilder i form av innsjøer og elver, og overflatevann er den viktigste kilden til drikkevann. Hele 90% av befolkningen får drikkevann fra elver og innsjøer. Norge har rundt 450 000 registrerte innsjøer som dekker rundt 5% av landets areal. I tillegg er det mange elver som renner gjennom landet. 

Norge har Nordic Semiconductor, men de er fabless. Jeg ønsker at vi skal få fabs, store og mange. Rettere sagt, jeg ønsket det tidlig på 2000-tallet, ikke så mye nå.

Noen andre virksomheter er det også.

7Sense Technologies AS
Atmel Norway
Cenate AS
CrayoNano
Elkem ASA
Energy Micro AS
Fiven ASA
Integrated Detector Electronics AS
Nanopower Semiconductor
NorSun
Norwegian Crystals
ONiO
Seram Coatings
Visitech AS
poLight
sensiBel

Jeg var dum da jeg var ung. Jeg valgte studieløp for service og reparasjon av elektronikk mens jeg burde ha valgt produksjon og utvikling.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (2 timer siden):

De fleste andre stormakter er uenige i denne påstanden. (selv om Jagland, Nobel og ja-menigheten desperat forsøker å forsvare dette narrativet)

EU er et rammeverk og all handling skjer gjennom medlemslandene sine (som Norge ikke får delta i forøvrig). Hva enn slags ekspansjonistisk politikk som EU driver med er i så fall til tross av formålet med EU og en felles interesse til flertallet av medlemslandene.

• Liker 5
Skrevet
2 hours ago, Vokteren said:

Støre kunne ta en telefon og si at vi vil selge til UK og Asia i stedet, beklager EU.

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, BadCat said:

At du ikke kjenner til kravene betyr ikke at det er ei rar liste.

Produksjonen krever store areal og ekstreme mengder vann som må renses. Havner kreves når man skal eksportere dette i store kvantum ut i verden.

Jeg skjønner (tror jeg) at du tenker på råmaterial - ultrarent silisiumpulver, kanskje opp til wafere, PV. Klassisk norsk tankegang.

For meg er halvledere prosessorer, kamera-brikker, controllere, kraftelektronikk og sånt. Dine opprinnelige tanker om utdanning tyder jo også på det.

Det er neppe nødvendig med havgående fartøy for å frakte kamerasensorer til kundene.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
BadCat skrev (14 timer siden):

Er lite land er bra. Enklere å lage velstand for alle. Men man må stanse alle former for velferdsturisme.

Norge sitter med verdens beste kort på hånden.
- Men vi skal greie å klusse det til i forhold til EU og bekvemmelighetsinnvandring med sedvanlig norsk naivitet og husmannsånd. Hilsen Støre-Erna og flertallet velgere.

Endret av Neptun1
  • Liker 1
Skrevet (endret)
4 hours ago, trikola said:

Jeg skjønner (tror jeg) at du tenker på råmaterial - ultrarent silisiumpulver, kanskje opp til wafere, PV. Klassisk norsk tankegang.

For meg er halvledere prosessorer, kamera-brikker, controllere, kraftelektronikk og sånt. Dine opprinnelige tanker om utdanning tyder jo også på det.

Det er neppe nødvendig med havgående fartøy for å frakte kamerasensorer til kundene.

Jeg skrev at jeg mente fabs, derfor trenger du ikke å tro noe annet. Å ta opp kampen mot TSMC mange år tilbake og ha kortere fraktvei til USA. Toget har gått for lengst og TSMC har etablert seg i USA, selv om det ikke er produksjon av de mest avanserte brikkene.
image.thumb.png.cf8131c0d95e85f2582dd704340e7247.png

Endret av BadCat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...