Gå til innhold

Kineserne kommer med et helt ny OS

Anbefalte innlegg

Skrevet
Clear skrev (3 timer siden):

Husker jeg ikke feil så slo vel Linux folka seg på brystkassa på begynnelsen av 2000 tallet og sa noe sånt som at " nå som Linux har blitt så bra så kommer vi snart til å ta helt over for Windows "

Har de det ?

Siden Android er Linux-basert og Android er verdens mest utbredte OS med god margin så kan vi godt si det ja. Men du kan jo "definere bort" alle de Linux-baserte OSene og sitte igjen med et utvalg OS, som passer dine kriterier, sånn at Linux ikke er størst - men det blir vel litt for barnslig og kunstig eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
21 minutes ago, Simen1 said:

Harmony OS er jo en drøss med år gammelt og det er basert på nettopp Linux-baserte Android OS. Er det ny revisjon - for n-te gang du mener? Akkurat som når Microsoft hevder at Windows n+1 er et helt nytt OS i forhold til Windows n.

Harmony OS ble vel lansert i 2019 , hvis jeg ikke husker feil. Harmony OS Next ble lansert i August 2023.

Harmony er ikke basert på Linux kernel , den er basert på Lite OS. Tror den inkluderer Linux sub system , bare for å gjøre den kompatibel med Android app.

Endret av Clear
Skrevet
Sjørøver skrev (1 time siden):

Er det ikke greit at vi får enda flere alternativer? Om man ser bort i fra at det er kinesisk og at det kan være litt skummelt.

Joda, for all del. Gøy at de eksperimenterer med litt mer eksotiske konsepter også. Ikke veldig stor fan av at det er lukket kildekode da.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
9 hours ago, Clear said:

Med kameraet , hva slags format skyter du i , før du gjør redigeringen i GIMP ?

Ok, sånn sett. De få gangene jeg velger raw-format, så redigerer jeg i RawTherapee.

• Liker 1
Skrevet

Hvis vi ser på suksess så er det vel aldri vært noe OS med større suksess enn Linux, de fleste av oss bruker Linux mange ganger om dagen, Linux kjører over alt. Lurer på hvor mange linuxljerner som er i drift i verden hvis man regner med absolutt alt de brukes til 

• Liker 1
Skrevet (endret)
agvg skrev (1 time siden):

Lurer på hvor mange linuxljerner som er i drift i verden hvis man regner med absolutt alt de brukes til 

Med alt av nett-tjenester, overvåkningstjenester, tungregning, smart-dingser, betjeningspaneler, hvor mange linux-kjerner som kjører i på et utall chip-er i moderne bil og alt mulig rart vi omgir oss med tipper jeg over 100 milliarder. (mer enn 12 per menneske på planeten)

Endret av Simen1
Skrevet
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Med alt av nett-tjenester, overvåkningstjenester, tungregning, smart-dingser, betjeningspaneler, hvor mange linux-kjerner som kjører i på et utall chip-er i moderne bil og alt mulig rart vi omgir oss med tipper jeg over 100 milliarder. (mer enn 12 per menneske på planeten)

Ja, så suksessen til Linux er relativt stor for og si det pent.

Skrevet
5 hours ago, geir__hk said:

Ok, sånn sett. De få gangene jeg velger raw-format, så redigerer jeg i RawTherapee.

Akkurat som jeg tippet. Du skyter nesten hele tiden jpeg , og gjør redigeringen i Gimp. Typisk for de som er på Linux. Ikke noe galt med det.

Jeg  skyter kun i RAW , og gjør resten i ACR - Photoshop 🙂

Skrevet

Av det jeg har sett på nettet så virker harmonyos next til å være et veldig lukket system, brukergrensesnittet er også klin likt det man har på litt eldre android telefoner(dog med visse ios inspirerte elementer).

Skrevet
5 hours ago, Clear said:

Akkurat som jeg tippet. Du skyter nesten hele tiden jpeg , og gjør redigeringen i Gimp. Typisk for de som er på Linux. Ikke noe galt med det.

Jeg  skyter kun i RAW , og gjør resten i ACR - Photoshop 🙂

Det er ikkje typisk Linux-brukere. Det er typisk 98% av befolkinga elns. Dei fleste tar mobilfoto og ser rart på deg om du nevner raw og fotoredigering utover snapchat-filter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...