Clear Skrevet 23. juli Skrevet 23. juli Huawei kommer med et helt ny operativsystem - Harmony OS - for både Mobil , nettbrett og PC. Det hele startet vel for en del år siden da US utestengte Huawei fra det Amerikanske markedet. Deretter fikk de heller ikke være med på Android. Harmony er vel et resultat av det. Det er ikke basert på Android eller Linux. De bygger dette helt fra bunnen av. I videoen under ser det ut til at de rett og slett vil kvitte seg med alt av Amerikansk OS , og muligvis hardware.... 1
DrOnline Skrevet 23. juli Skrevet 23. juli 100% AI video.. yikes. Men det er ikke så veldig overraskende. Det er noe de har sagt lenge at de jobber med. Jeg tror ikke folk forstår omfanget av det som foregår akkurat nå. Verden er i ferd med å rives i to, med Kina og USA på hver sin side. Jeg tror også vi må stålsette oss mental på at det vil kunne komme kinesisk hardware som vil kunne overgå det vi har tilgang til i vesten. Konsekvensen er at folk i Iran, Venezuela og Russland (og andre) vil kunne ha tilgang til mer avansert elektronikk enn vi har. Det er ikke uungåelig, og det er en veldig fremmet tanke som snur verden opp ned for oss, men som denne videoen sier "China has just made a shocking move". Ikke sjokkerende for de som følger med. Jeg husker en gammel episode av Misjonen med Atle Antonsen og Johan Golden. De lo av "Huawei" som ny mobiltelefonprodusent. Ingen ler lengre. Huawei er en gigantisk bedrift i idag. Vi klarte bare å stoppe dem fra total 5G-dominans ved å politisk nekte å handle derifra. Kina leverer allerede 20% av alle nybiler til Norge. For 10 år siden var det ingen nordmenn som ville drømt om å kjøpe en kinesisk bil. Hvor stor markedsandel har de i 2035 hvis vi fortsetter slik? I mange land har de nesten hele bilmarkedet. Det vil også komme passasjerfly fra Kina før eller siden. De utdanner over 3.5M STEM-studenter hvert år. 2
Gavekort Skrevet 23. juli Skrevet 23. juli Jeg har full forståelse for at kineserne har lyst å kvitte seg med vestlig teknologi, men jeg kan ikke forstå hvorfor de velger å utvikle noe eget fremfor å basere seg på Linux. 2
agvg Skrevet onsdag kl 15:13 Skrevet onsdag kl 15:13 Gavekort skrev (30 minutter siden): Jeg har full forståelse for at kineserne har lyst å kvitte seg med vestlig teknologi, men jeg kan ikke forstå hvorfor de velger å utvikle noe eget fremfor å basere seg på Linux. Google driver jo med det samme, ett alternativ til Linux https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fuchsia_(operating_system) 1
Svein M Skrevet onsdag kl 16:15 Skrevet onsdag kl 16:15 Android and ChromeOS er vel bygget på Linux på en måte. Men de store som Microsoft, Apple, Google og Huawei kan nok lage sine egne OS som passer bedre til sitt behov. Og det handler vel om å gi fordeler til seg selv i konkurransen med andre.
Clear Skrevet onsdag kl 16:44 Forfatter Skrevet onsdag kl 16:44 2 hours ago, Gavekort said: Jeg har full forståelse for at kineserne har lyst å kvitte seg med vestlig teknologi, men jeg kan ikke forstå hvorfor de velger å utvikle noe eget fremfor å basere seg på Linux. Quote Huawei HarmonyOS NEXT is the next big thing from the company. As Yu Chengdong, Huawei's Consumer Business Group CEO, describes, "It's a real operating system and not an Android skin." The CEO further clarified that the OS doesn't run on Linux or Unix. Instead, HarmonyOS NEXT utilizes a self-developed Harmony kernel, which Huawei claims is three times more memory efficient than Linux cores. The company says the OS uses a 'heterogenous native-like" mechanism, making the operating system capable of delivering a fluid experience. In addition to being efficient, HarmonyOS NEXT also prioritizes security. At the event, Huawei described that the new OS has three highest-level security certifications with kernel-level security. It also comes with on-device AI capabilities to compete with custom Android implementations of other leading brands. https://www.notebookcheck.net/Huawei-claims-HarmonyOS-NEXT-kernel-is-3x-more-efficient-than-Linux.795125.0.html
Gavekort Skrevet onsdag kl 16:56 Skrevet onsdag kl 16:56 Clear skrev (9 minutter siden): https://www.notebookcheck.net/Huawei-claims-HarmonyOS-NEXT-kernel-is-3x-more-efficient-than-Linux.795125.0.html Hva er "efficient"? FreeRTOS er sikkert 100x mer effektivt enn Linux. Det betyr ikke at det er bedre. 1
agvg Skrevet onsdag kl 18:13 Skrevet onsdag kl 18:13 Gavekort skrev (1 time siden): Hva er "efficient"? FreeRTOS er sikkert 100x mer effektivt enn Linux. Det betyr ikke at det er bedre. Nå er vel dette OSet også beregnet på dingser med svært begrenset maskinvare, så som mikrokontrollere o.l, det er vel snakk om flere OSer tilpasset forskjellig bruk.
Clear Skrevet onsdag kl 18:31 Forfatter Skrevet onsdag kl 18:31 1 hour ago, Gavekort said: Hva er "efficient"? FreeRTOS er sikkert 100x mer effektivt enn Linux. Det betyr ikke at det er bedre. Husker jeg ikke feil så slo vel Linux folka seg på brystkassa på begynnelsen av 2000 tallet og sa noe sånt som at " nå som Linux har blitt så bra så kommer vi snart til å ta helt over for Windows " Har de det ? Jeg var en av de som måtte prøve Linux. Det skal de ha , Linux føltes kjappere enn Windows. Det var bare det at jeg driver litt med foto og video. Klarte aldri å bli fortlolig med Gimp og Raw Therapee. Jeg får rett og slett mareritt bare ved tanken på disse programmene. Å komme tilbake til Windows og Adobe føltes omtrent som å komme tilbake til himmelen ..... Så for meg er Windows et bedre OS. 1 1
Gavekort Skrevet onsdag kl 18:32 Skrevet onsdag kl 18:32 (endret) agvg skrev (19 minutter siden): Nå er vel dette OSet også beregnet på dingser med svært begrenset maskinvare, så som mikrokontrollere o.l, det er vel snakk om flere OSer tilpasset forskjellig bruk. Det var bare for å illustrere et poeng om at effektiviteten kan være veldig bra om det er et enklere OS som gjør mindre ting. Det kan hende jeg tar feil. Clear skrev (Akkurat nå): Husker jeg ikke feil så slo vel Linux folka seg på brystkassa på begynnelsen av 2000 tallet og sa noe sånt som at " nå som Linux har blitt så bra så kommer vi snart til å ta helt over for Windows " Har de det ? Jeg var en av de som måtte prøve Linux. Det skal de ha , Linux føltes kjappere enn Windows. Det var bare det at jeg driver litt med foto og video. Klarte aldri å bli fortlolig med Gimp og Raw Therapee. Jeg får rett og slett mareritt bare ved tanken på disse programmene. Å komme tilbake til Windows og Adobe føltes omtrent som å komme tilbake til himmelen ..... Så for meg er Windows et bedre OS. Linux har allerede tatt over der effektivitet er viktigst, som er servere og sanntidssystemer. Så jeg vil si den kampen er vunnet. At Linux ikke har tatt over PC-segmentet er noe annet, men det er nok ikke fordi Linux ikke er effektivt nok. Endret onsdag kl 18:34 av Gavekort 2
Svein M Skrevet onsdag kl 20:27 Skrevet onsdag kl 20:27 Det at Linux ikke er så mye brukt på PC har mye med programmene å gjøre. Når programmer som f.eks Adobe og Microsoft Office ikke kjører på Linux så er det ikke et alternativ for mange. Dessuten kommer PC med Windows installert, og det er ikke sikkert Linux er kompatibel med all hardware, og hvor mange driver å installerer OS selv.
geir__hk Skrevet onsdag kl 20:27 Skrevet onsdag kl 20:27 56 minutes ago, Clear said: Husker jeg ikke feil så slo vel Linux folka seg på brystkassa på begynnelsen av 2000 tallet og sa noe sånt som at " nå som Linux har blitt så bra så kommer vi snart til å ta helt over for Windows " Hvem er "vi" i denne sammenhengen? "Vi" i - som allerede bruker Linux? 57 minutes ago, Clear said: Har de det ? Vel - ja, de som brukte Linux tilbake da har nok ikke angret seg. 1 hour ago, Clear said: Klarte aldri å bli fortlolig ... Fotlolig ?
Kajac Skrevet onsdag kl 20:36 Skrevet onsdag kl 20:36 Clear skrev (7 timer siden): Huawei kommer med et helt ny operativsystem - Harmony OS - for både Mobil , nettbrett og PC. Det hele startet vel for en del år siden da US utestengte Huawei fra det Amerikanske markedet. Deretter fikk de heller ikke være med på Android. Harmony er vel et resultat av det. Det er ikke basert på Android eller Linux. De bygger dette helt fra bunnen av. I videoen under ser det ut til at de rett og slett vil kvitte seg med alt av Amerikansk OS , og muligvis hardware.... Det eneste jeg stoler mindre på enn Amerikansk tech, er Kinesisk tech... Kudos for å lage noe nytt, men Kina er (minst) like ille som USA når det kommer til personvern, spionasje, datasikkerhet, osv. So it's a no from me, dawg 1
Trulss Skrevet onsdag kl 20:42 Skrevet onsdag kl 20:42 Jeg mener å ha hørt at dette har vært i drift en stund allerede. Mener også jeg har sett at dette er installert i enkelte kinesiske elbiler. Det finnes en rekke kinesiske distroer i Linux som er meget bra. Jeg tror kanskje Linux vil få seg et oppsving i oktober når Windows stenger ned. Det finnes gratis office-pakker som er svært like Microsoft sin pakkeløsning, og det å kjøre Linux er ikke noe særlig problematisk lenger. Danskene har fått nok av MIcrosoft og skal konvertere offentlig drift over på Linux. 2
NorsknRev Skrevet onsdag kl 20:53 Skrevet onsdag kl 20:53 (endret) Lærdommen fra Windows Mobile er at mangelen på apper og programmer var det største problemet. BTW: Harmony OS er vel ikke noen nyhet? Har det på smartklokka mi. Endret onsdag kl 21:08 av NorsknRev
Sjørøver Skrevet onsdag kl 20:54 Skrevet onsdag kl 20:54 Gavekort skrev (6 timer siden): Jeg har full forståelse for at kineserne har lyst å kvitte seg med vestlig teknologi, men jeg kan ikke forstå hvorfor de velger å utvikle noe eget fremfor å basere seg på Linux. Er det ikke greit at vi får enda flere alternativer? Om man ser bort i fra at det er kinesisk og at det kan være litt skummelt.
Clear Skrevet onsdag kl 21:14 Forfatter Skrevet onsdag kl 21:14 43 minutes ago, geir__hk said: Vel - ja, de som brukte Linux tilbake da har nok ikke angret seg. Høres ut som om du er en long time Linux bruker. Greit nok det. De aller fleste bruker et program til å redigere bilder. Hva slags program bruker du til å redigere bildene ?
geir__hk Skrevet onsdag kl 21:49 Skrevet onsdag kl 21:49 27 minutes ago, Clear said: Høres ut som om du er en long time Linux bruker. Greit nok det. Regner meg som fersking, gikk helt til 2018 før jeg klarte å kvitte meg med avhengigheten 28 minutes ago, Clear said: De aller fleste bruker et program til å redigere bilder. Hva slags program bruker du til å redigere bildene ? Som de fleste andre, Gimp. Men til veldig basic redigering og batch convert så bruker jeg XnView MP. Skal jeg tegne noe streker på et kart, illustrere noe eller så bruker jeg Inkscape. På maskinen i stua (som også brukes av de yngste av og til) er selvsagt Pinta installert.
Clear Skrevet onsdag kl 21:53 Forfatter Skrevet onsdag kl 21:53 (endret) Med kameraet , hva slags format skyter du i , før du gjør redigeringen i GIMP ? Endret onsdag kl 22:20 av Clear
Simen1 Skrevet onsdag kl 22:23 Skrevet onsdag kl 22:23 Clear skrev (9 timer siden): Huawei kommer med et helt ny operativsystem - Harmony OS Jeg måtte dobbeltsjekke hvor mange år gammel denne tråden er. Dagsfersk kan jo ikke stemme. Harmony OS er jo en drøss med år gammelt og det er basert på nettopp Linux-baserte Android OS. Er det ny revisjon - for n-te gang du mener? Akkurat som når Microsoft hevder at Windows n+1 er et helt nytt OS i forhold til Windows n. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå