Salvesen. Skrevet torsdag kl 16:34 Forfatter Skrevet torsdag kl 16:34 leticia skrev (3 minutter siden): Nei okay. Først ber du om kilder med tall, men når kildene med tall kommer så gidder du ikke lese? Kanskje ikke tallene stemte med din egen oppfatning? Ifølge SSB så har nemlig folk fått dårligere råd. Noen grupper verre enn andre såklart, men også høytlønte har merket endringer... Altså, hadde jeg også bare slengt med lenker til sifo og skatteetaten hadde ikke samtalen vært særlig spennende. Legg gjerne ved lenker men skriv gjerne eksemplet ditt opp slik at en slipper å lete.. Altså, jeg benekter såklart ikke at noen har fått det verre på samme måte at jeg ikke benekter at noen har fått det verre. Det jeg prøver er å ha en generell diskusjon. Har den vanlige personen eller familien fått det verre eller er det mer eller mindre det samme?
PosteMonopolet Skrevet torsdag kl 16:42 Skrevet torsdag kl 16:42 (endret) Nordmenn har bra med penger på konto. Man kan se folk kjøper mye luksus og dyre ting hele tiden. Til og med nordmenn som later som dem er fattige og klager på at alt er så dyrt tar seg råd til mye luksus. https://www.nrk.no/norge/500-milliarder-kroner-pa-konto-med-nullrente-1.17479408 Endret torsdag kl 19:50 av PosteMonopolet
oddeh Skrevet torsdag kl 17:00 Skrevet torsdag kl 17:00 (endret) PosteMonopolet skrev (26 minutter siden): Nordmenn har bra med penger. Ca. 1,5 millioner på bok i snitt per husholdning. Det er bare å se hvor mye luksus og dyre ting folk kjøper hele tiden. Til og med nordmenn som later som dem er fattige og klager på at alt er så dyrt tar seg råd til mye luksus. https://www.nrk.no/norge/500-milliarder-kroner-pa-konto-med-nullrente-1.17479408 Jeg prøver alltid å ha minst mulig på brukskonto. All overskudd etter faste regninger går til høyrente/sparekonto og indeksfond. Er også en ninja når det gjelder kredittkort. Endret torsdag kl 17:09 av oddeh
kåre b Skrevet torsdag kl 17:26 Skrevet torsdag kl 17:26 Leieprisen din har økt 1500kr. prøv med ett lån, for nyetablerte så er det ikke unormalt å ha 4-5mill. kommunale avgifter, vann og eiendomskatt har også økt voldsomt i perioden du henviser til. Vedlikehold har også økt voldsomt. Maling har vel snart doblet seg i pris, bare som eksempel. Kaffe og sjokolade blir småpenger i forhold. Tror det er verst for lavlønnte, alt stiger like mye for dem. Bare ikke lønningene i kroner og øre. For min egen del så skal jeg ikke klage.. Har plenty.. 5
sedsberg Skrevet torsdag kl 17:32 Skrevet torsdag kl 17:32 Blir ikke noe bedre for oss som må bo alene og ta alt av bolig og det der på én lønning. Går helt fint for de som har gjennomsnittslønn. Men halparten har lønn under gjennomsnittet.
joandreas Skrevet torsdag kl 17:44 Skrevet torsdag kl 17:44 (endret) Kan være store forskjeller så hvor mye er på bok er nok ganske misledende. Finnes ikke gjennomsnittlig krig eller 1.6 barn. eller hvor mange inlegg per forummedlem. Endret torsdag kl 17:46 av joandreas
Salvesen. Skrevet torsdag kl 17:47 Forfatter Skrevet torsdag kl 17:47 kåre b skrev (19 minutter siden): Leieprisen din har økt 1500kr. prøv med ett lån, for nyetablerte så er det ikke unormalt å ha 4-5mill. kommunale avgifter, vann og eiendomskatt har også økt voldsomt i perioden du henviser til. Vedlikehold har også økt voldsomt. Maling har vel snart doblet seg i pris, bare som eksempel. Kaffe og sjokolade blir småpenger i forhold. Tror det er verst for lavlønnte, alt stiger like mye for dem. Bare ikke lønningene i kroner og øre. For min egen del så skal jeg ikke klage.. Har plenty.. Nei det er ikke min Leiepris, om du bare leser så er det snitt priser.
Salvesen. Skrevet torsdag kl 17:47 Forfatter Skrevet torsdag kl 17:47 sedsberg skrev (14 minutter siden): Blir ikke noe bedre for oss som må bo alene og ta alt av bolig og det der på én lønning. Går helt fint for de som har gjennomsnittslønn. Men halparten har lønn under gjennomsnittet. Faktisk mer enn halvparten, det er median. Jeg burde brukt median! Slår nok ikke særlig forskjellig ut dog.
herzeleid Skrevet torsdag kl 17:51 Skrevet torsdag kl 17:51 Inntrykket mitt er at en snakker om helt ulike grupper og dermed ofte forbi hverandre. Kanskje har ikke ‘nordmenn’ under ett fått det verre, men jeg vil tro mange i første halvdel av livet og gjerne med (små) barn og store lånesummer har fått det mer utfordrende ettersom utgiftene til boliglån har økt enormt. Når andre utgiftsposter også øker skal det gsnske mye økning i (skattbar)inntekt til for å kompensere. 3 1
Kajac Skrevet torsdag kl 18:02 Skrevet torsdag kl 18:02 Jeg leste kort tid siden at ja, vi har fått det verre økonomisk de siste årene. Men vi skal ikke lenger tilbake enn til 2017 eller der omkring, før vi hadde lavere kjøpekraft enn i 2025. Så selv om det har gått litt tilbake, så er det ikke mye i det store og det hele. Jeg tror de som har merket økonomien stramme hardest er de som har lånt seg opp etter ørene under covid, med nullrente og heftige budrunder. Mange er førstegangskjøpere, og har aldri opplevd "normale" renter. 1
kåre b Skrevet torsdag kl 18:12 Skrevet torsdag kl 18:12 Salvesen. skrev (21 minutter siden): Nei det er ikke min Leiepris, om du bare leser så er det snitt priser. om du bare leser, så har ikke hvem det er sin leiepris noe med argumentasjonen i resten av innlegget å gjøre. Totalt irrelevant. 2
Salvesen. Skrevet torsdag kl 18:17 Forfatter Skrevet torsdag kl 18:17 (endret) kåre b skrev (4 minutter siden): om du bare leser, så har ikke hvem det er sin leiepris noe med argumentasjonen i resten av innlegget å gjøre. Totalt irrelevant. Tenker ikke leiepriser er irrelevant i denne diskusjonen da det er mange som leier. Men også mange som eier med lån. Startet en på null rente, ja da er hverdagen annerledes. Men dette viste en kom. Renten i dag er ikke langt unna 'normalen'. Så det blir også feil å dra den sammenligningen. Tenker jeg. De fleste i denne situasjonen har også tjent mye på prisvekst, de kan selge med gevinst. Så kan en slenge det inn i regnestykket.. Endret torsdag kl 18:18 av Salvesen.
Sjørøver Skrevet torsdag kl 18:56 Skrevet torsdag kl 18:56 Peak norge var et sted mellom 2005 og 2014. Det var billigere å reise til syden enn å bo hjemme. Elektronikk var nesten gratis og det var enkelt å skaffe seg jobb. Etter 2014 har det bare gått nedover. Jeg kjenner flere som har hatt negativ reallønsutvikling fra 2014-2020 på tariffen de følger. Lønningene har gått ganske mye opp etter covid, men ting er blitt helt sinnykt dyrt også. Aldri følt meg så fattig som nå. Gips koster dobbelt så mye som for ti år siden. Kommunale avgifter har doblet seg. Det er ganske mye som er blitt kjipt, og noen få ting som er blitt bedre. Jeg tror ikke det blir noen stor endring før kronen styrker seg dramatisk. 2
Salvesen. Skrevet torsdag kl 19:12 Forfatter Skrevet torsdag kl 19:12 Sjørøver skrev (15 minutter siden): Peak norge var et sted mellom 2005 og 2014. Det var billigere å reise til syden enn å bo hjemme. Elektronikk var nesten gratis og det var enkelt å skaffe seg jobb. Etter 2014 har det bare gått nedover. Jeg kjenner flere som har hatt negativ reallønsutvikling fra 2014-2020 på tariffen de følger. Lønningene har gått ganske mye opp etter covid, men ting er blitt helt sinnykt dyrt også. Aldri følt meg så fattig som nå. Gips koster dobbelt så mye som for ti år siden. Kommunale avgifter har doblet seg. Det er ganske mye som er blitt kjipt, og noen få ting som er blitt bedre. Jeg tror ikke det blir noen stor endring før kronen styrker seg dramatisk. Kan du liste tariffene?
PosteMonopolet Skrevet torsdag kl 19:34 Skrevet torsdag kl 19:34 Sjørøver skrev (36 minutter siden): Etter 2014 har det bare gått nedover.
Vokteren Skrevet torsdag kl 19:40 Skrevet torsdag kl 19:40 Salvesen. skrev (5 timer siden): 'Alt' vi leser i dag er hvor fælt vi har fått det. Men har vi virkelig det? Om jeg sjekker tall for meg selv og tar hensyn til snitt inntekt så kan jeg se: 2021: 38500 netto pr måned Sifo: 12368 Leiepris: 11140 Til overs: 14 992 2024: 44700 netto pr måned Sifo: 14275 Leiepris: 12980 Til overs: 17 445 Detaljer og kilder: Jeg har brukt meg selv som eksempel her, 35 år og 1 elbil. Jeg leier akkurat nå derav leien. Lønn er ikke min, har brukt norsk snitt. Skatt kommer i fra kalkulator til skatteetaten og sifo/forbruk fra sifo sin kalkulator. Leiepris i fra skitt for Norge 3 roms. Min personlig erfaring er at det bare har blitt bedre, i motsetning til media. Hva er deres erfaring? Og PS, la dette bli en saklig tråd og hold følelser utenfor. Og PS to, ja jeg har en datter. Betaler bidrag. Det har også bare gått nedover. Kan ikke beregne kostnad da sifo ikke har slike funksjoner for delt omsorg. En ting er sikkert. Nordmenn er mye flinkere til å klage enn til å være fornøyd…… 1
Salvesen. Skrevet torsdag kl 19:43 Forfatter Skrevet torsdag kl 19:43 PosteMonopolet skrev (7 minutter siden): Helt ekstremt hvordan folk matet bankkontoene med penger under covid. Ikke rart vi fikk ekstrem inflasjon i etterkant.
Zeph Skrevet torsdag kl 19:53 Skrevet torsdag kl 19:53 Salvesen. skrev (9 minutter siden): Helt ekstremt hvordan folk matet bankkontoene med penger under covid. Ikke rart vi fikk ekstrem inflasjon i etterkant. I følgje den grafen kom det ikkje noko meir inn enn det hadde gjort dei fem åra før Covid-19.
Salvesen. Skrevet torsdag kl 19:57 Forfatter Skrevet torsdag kl 19:57 Zeph skrev (2 minutter siden): I følgje den grafen kom det ikkje noko meir inn enn det hadde gjort dei fem åra før Covid-19. Leser vi samme graf? For meg ser det ut som det kom like mye inn på 2.5 år fra 2020-4 som fra 2015 til 2020... Uten at jeg har lagt mye innsats i å sjekke akkurat verdi etc. 1
del_diablo Skrevet torsdag kl 20:51 Skrevet torsdag kl 20:51 1 hour ago, Sjørøver said: Peak norge var et sted mellom 2005 og 2014. Det var billigere å reise til syden enn å bo hjemme. Elektronikk var nesten gratis og det var enkelt å skaffe seg jobb. Etter 2014 har det bare gått nedover. Jeg kjenner flere som har hatt negativ reallønsutvikling fra 2014-2020 på tariffen de følger. Lønningene har gått ganske mye opp etter covid, men ting er blitt helt sinnykt dyrt også. Aldri følt meg så fattig som nå. Gips koster dobbelt så mye som for ti år siden. Kommunale avgifter har doblet seg. Det er ganske mye som er blitt kjipt, og noen få ting som er blitt bedre. Jeg tror ikke det blir noen stor endring før kronen styrker seg dramatisk. Inntrykket jeg har er at vi har havnet i en Rubelsituasjon. Det lønner seg for eksportbedriftene og myndighetene(statens pensjonsfond) at Krona får merkbar inflasjon. Behovet for å hente ut mer per NOK enn økonomien bærer er et resultat av lav produktivitet, og det kompanseres ved å holde sentraliseringslinjen og at man ikke er villig til å styrke seg rundt f.eks Frontfagene for å faktisk utvikle Norsk konkuransekraft. Rubelen devalueres hver gang det er gunstig for Russland å styrke eksport. NOK ser ut til at den risikerer å bli videre svekket for å styrke uttaket av oljefondet 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå