Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

enda en tråd, denne gang om feilkode på dyse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Kan det være scv ventilen ? Trodde dysene holdt 200 000 SCV ventilen holder rundt 130-150 000 

Ingen anelse. Samme pris å bytte noe slikt!? 

Men ja, 150 000km er lite syntes jeg, så enten har jeg vært uheldig å fått fylt dårlig diesel(kjører mye bil og fyller på mye forskjellige stasjoner) eller så er det en svakhet på den modellen. Uansett skuffende! Spesielt siden jeg allerede har brent av 15000kr på bil de siste 2 mnd. (dekk, bremsesystem foran og oljeskift)

• Liker 1
Skrevet (endret)
dan83 skrev (10 minutter siden):

Ingen anelse. Samme pris å bytte noe slikt!? 

Men ja, 150 000km er lite syntes jeg, så enten har jeg vært uheldig å fått fylt dårlig diesel(kjører mye bil og fyller på mye forskjellige stasjoner) eller så er det en svakhet på den modellen. Uansett skuffende! Spesielt siden jeg allerede har brent av 15000kr på bil de siste 2 mnd. (dekk, bremsesystem foran og oljeskift)

Jeg bytta sjøl med en bestilt på Boxeez betalte 500,- hos forhandler så koster den 10 000,- sjekk Eurodel.no er billigere der også  ja 15 000 var mye 

Endret av Maskinfører
Skrevet (endret)
1 hour ago, freedomseeker said:

Det er sikkert den samme koden som har kommet opp igjen, ikke unormalt at man må bytte en dyse. Viktig at det gjøres av noen som er nøye med å holde ting rent, at ting blir strammet til med korrekt moment og at dysene blir kodet inn. Men når det er sagt så er ikke dette en jobb jeg ville ha gjort på et merkeverksted, rett og slett pga kostnaden.

Jeg byttet selv alle dysene på min tidligere bil, en pajero og det var en ganske kurrant jobb. Gjorde også undersøkelser vedr koding og fant ut at aliexpress solgte utstyret som trengtes til dette for noen hundrelapper(sikkert piratkopi).
Merkeverkstedet skulle ha over 30 000 for en dyse, totalt over 120 000 for 4 +evnt arbeid. Fikk nye originale denso dieseldyser på autodoc til 4500 kr stykket.

At dyser går i stykker som ofte pga at det er partikler i dieselen, så blås også ren rør og bytt dieselfilteret.

Hva i h.. Når jeg byttet dyser, kostet det rundt 11k per dyse. Inkludert arbeid. Ikke på merkeverksted riktignok. Det merkeverkstedet må ha skrevet faktura med gaffel!

Endret av likferd
Skrevet
likferd skrev (8 minutter siden):

Hva i h.. Når jeg byttet dyser, kostet det rundt 11k per dyse. Inkludert arbeid. Ikke på merkeverksted riktignok. Det merkeverkstedet må ha skrevet faktura med gaffel!

Kontaktet faktisk to forhandlere og begge oppga omtrent samme pris, kunne få 10% rabatt dog. Noen må tjene grovt, det er sikkert og visst

Skrevet

Må ærlig innrømme at jeg tar dette veldig tungt. Føler jeg ikke kan stole på min Toyota fremover nå, selv om de bytter en dyse. Tryggeste er vel å bytte alle, men det koster jo en liten formue. Er vel  bare et spørsmål om tid før det skjer igjen.

Var vel tappe å gå for diesel, for slike dyse problemer er vel mer vanlig på dieselbiler hvis jeg har forstått rett, uansett merke?

Skrevet

Dieselbil er helt ok. Alle biler vil ha reperasjoner av og til. Jeg ville byttet bare en dyse om det er en som er gåen. En annen ting en må passe på er at dieselfilter (drivstoff-filter) må byttes av og til.

Skrevet (endret)
dan83 skrev (1 time siden):

Må ærlig innrømme at jeg tar dette veldig tungt. Føler jeg ikke kan stole på min Toyota fremover nå, selv om de bytter en dyse. Tryggeste er vel å bytte alle, men det koster jo en liten formue. Er vel  bare et spørsmål om tid før det skjer igjen.

Var vel tappe å gå for diesel, for slike dyse problemer er vel mer vanlig på dieselbiler hvis jeg har forstått rett, uansett merke?

Selvladende hybrider fra Toyota er vesentlig mer driftssikre enn dieselbiler, så hvis driftsikkerhet er pri en, så er det statistisk bedre å gå for en hybrid.

Med det sagt, alle biler kan ha problemer med alderen, og noe kostnader må påberegnes. At litt mye nå skjer på en gang er sansynligvis bare tilfeldigheter, og forhåpentligvis kan du gå lenge uten flere feil etter denne.

Pust med magen, og vent å se hva Toyota sier på mandag. 

Endret av Elgen-Hansi
Skrevet
Svein M skrev (1 time siden):

Dieselbil er helt ok. Alle biler vil ha reperasjoner av og til. Jeg ville byttet bare en dyse om det er en som er gåen. En annen ting en må passe på er at dieselfilter (drivstoff-filter) må byttes av og til.

har byttet dieselfilter hver 30- 40 000km. Burde kanskje byttes oftere, siden jeg fyller så mye forskjellige steder i landet?

Nettopp derfor jeg gikk for diesel, siden jeg har en del lange turer( 4-6 timer) og ønsket en SUV, til en grei pris og som er kjent for å være pålitelig(rav4). Men usikker nå om det var det rette, når ting begynner å svikte allerede etter bare 150 000km. Men mulig jeg bare har hatt uflaks.

Lite håp om at det er noe som er enkelt å fikse, men lett å tenke det verste.

Skrevet

Det tror det går greit med 40000km på dieselfilteret. Sjekk gjerne ha Toyota anbefaler.

Jeg tenker at når du reiser på verksted så finner de ut av feilen og hva de bør gjøre.

Skrevet
Svein M skrev (22 timer siden):

Det tror det går greit med 40000km på dieselfilteret. Sjekk gjerne ha Toyota anbefaler.

Jeg tenker at når du reiser på verksted så finner de ut av feilen og hva de bør gjøre.

Noe fare for at det kan være noe enda mer seriøst med motoren? I så fall så ville jeg vel ikke hatt mulighet til å kjøre? 

Min største frykt er at det har skjedd noe som blir alt for dyrt å reparere(40 000+), så er jeg plutselig helt uten bil. Det kan bare ikke skje, da møter jeg rett og slett "veggen"! Blir en nervepirrende dag i morgen, når jeg eventuelt får mer svar fra Toyota

Har uansett ikke råd og må låne penger av min far til å dekke utgiften. Har også mistet tillitt til bilen, så ble ikke så hyggelig ferie dette her. Syntes jeg ikke fortjente dette, etter å ha prøvd å ta vare på bilen min så godt som mulig. Mulighet for at verkstedet jeg bruker gjør slurvete servicer eller noe? Men er vel begrenset på hva de kan slurve på under oljeskift og filter? De er et verifisert Bilxtra verksted.

Skrevet

Toyota forhandlerne er kjent for å ha god kundeservice så ikke noe poeng med å ta sorgene på forskudd, mest sannsynlig så er det bare den ene dysen som må byttes. Bilen min hvor jeg byttet alle så var det ikke servicehistorikk, og dieselfilteret så eldgammelt ut.

Skrevet (endret)
freedomseeker skrev (1 time siden):

Toyota forhandlerne er kjent for å ha god kundeservice så ikke noe poeng med å ta sorgene på forskudd, mest sannsynlig så er det bare den ene dysen som må byttes. Bilen min hvor jeg byttet alle så var det ikke servicehistorikk, og dieselfilteret så eldgammelt ut.

Hva om feks lokale verkstedet jeg har brukt de siste 3 årene har slurvet ved bytte av dieselfilter, eller er det i det hele tatt mulig? At de feks har "glemt" å bytte det, selv om de har fått beskjed fra meg og jeg har betalt for det!? Eller bare jeg som katastrofe tenker her nå? Jeg byttet diselfilter hos de så nylig som i tidlig våres.

Dyser skal jo ikke svikter etter bare 150 000km, spesielt ikke når jeg  har vært nøye med å bruke diseltilsetting i flere år nå(Alron) og har mye lange turer med bilen.  Så ekstremt skuffende, mildt sagt!

Noe annet som kan gi mye slitasje på dyser, en dårlig diesel? Mye korte turer vinterstid? Eneste mistanken jeg har som kan ha skapt problemet, da det blir mindre lange turer vinterstid.

Endret av dan83
Skrevet

Var dyse 4 som hadde feil og må byttes. Er vel bare spørsmål om tid når flere svikter. Antar dyser slites ganske jevnt!?

Har vel blitt for mye kalde turer på vinteren, som har vært ekstra belastning!? Har ingen annen forklaring på hvorfor den sviktet så tidlig.

Skrevet

Jeg tror det er vanlig å bytte bare en dyse i gangen. Så om verksted bytter bare en så er det greit. Diesel tilsetninger eller annet i dieselen kan potensielt slite på dysene eller hjelpe dysene. Ureinheter i diesel kan tette eller slite på dysene. Så jeg ville bare fortsatt som nå og tatt neste dyse når den svikter.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Svein M skrev (23 timer siden):

Jeg tror det er vanlig å bytte bare en dyse i gangen. Så om verksted bytter bare en så er det greit. Diesel tilsetninger eller annet i dieselen kan potensielt slite på dysene eller hjelpe dysene. Ureinheter i diesel kan tette eller slite på dysene. Så jeg ville bare fortsatt som nå og tatt neste dyse når den svikter.

Men er det ikke relativt stor sjanse for at en ny svikter når allerede en har sviktet? Alle dysene utsettes jo for samme diesel!? Må jeg lissom kjøre med "frykt" for at en ny svikter snart. Pluss at jeg ikke har råd heller, som sagt. Kjipe greier dette her.

Eller kan det bare være så enkelt som at den ene dyse bare hadde en svakhet (dårlig pakning eller noe osv) eller en elektronisk feil!?

Endret av dan83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...