Gå til innhold

Varsel om gjenpartsbrev som ikkje gjeld meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har eit pågåande problem med at eg til stadigheit får epost med varsel om elektroniske gjenpartsbrev etter kredittsjekk.
Problemet er disse varsla ikkje gjeld meg. For å lese brevet så må ein logge inn med bankID, og sidan det ikkje er meg som er kredittvurdert så er det sjølvsagt ingenting i min innboks.
Mistanken havna tidleg på at nokon har skrevet inn feil epostadresse i sin profil, og at eg får alle varsla om gjenpartsbrev som ein annan person skulle fått. Kven dette er finner eg ikkje ut av då eg ikkje kan lese breva.

Eg har derfor kontakta kundeservice som støttar den teorien om at nokon har oppgitt min epostadresse i sin profil då dei ikkje finn kredittvurderingar som er utført på mitt personnummer.
Kundeservice hevdar at dei ikkje kan finne ut kven det er som har oppgitt min epostadresse som kontaktinfo, og kan derfor ikkje ta bort min epostadresse.

Mitt spørsmål er om eg har nokon rett til å kreve å at det blir rydda opp slik at eg ikkje lenger mottek varsel om kredittvurdering som ikkje gjeld meg sjølv? Ein ting er at det er plagsomt at eg i snitt får ein slik epost per måned, det verste er at dersom det ein dag skulle dukke opp ei kredittvurdering av meg så eg ikkje fange opp dette sidan eg for lenge sidan har slutta å logge meg inn med bankID for så å få feilmelding om at eg ikkje har brev liggande. Heile poenget med å få slike gjenpartsbrev er jo å kunne gjere tiltak dersom eg blir utsatt for ID-tyveri (eventuelt offer for snoking).
Så då er spørsmålet om at dersom eg blir utsatt for ID-tyveri, har eg noko ansvar fordi eg ikkje har fått lest gjenpartsbrevet som har drukna i mengda av varsel som ikkje gjeld meg?

Og oppfølgingsspørsmålet er kva ansvar har kredittvurderingsselskapet ovanfor den kunden som har lagt inn min epostadresse? Har dei ingen forplikting til å sørge for at det er rette personen som får varselet? Eg har tross alt meldt frå at dei har ein kunde som ikkje mottek varsla om gjenpartsbrev slik som vedkommande har krav på å få.

Er det slik at det er mitt ansvar å drive dektektivarbeid for å prøve å finne ut kven denne personen er, for så og kontakte vedkommande sjølv for å be om at vedkommande fikser epostadressa på profilen sin?

Eg kan sjølvsagt "løyse" dette problemet med å merke disse epostane som søppel-epost, men det er ei lite tilfredsstillande løysing ettersom eg gjerne vil motta informasjon dersom eg blir kredittvurdert utan å ha bedt om det.

Ettersom denne epost-adressen ikkje er knytt til meg som person så kan ikkje eg rette opp adressa sjølv.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv en saklig epost der du nevner at problemet har vedvart over tid og ber de rydde opp.

Si at du ikke aksepterer sniksnakk og bortforklaringer. Evt spar det til din respons etter første svar.

Skrevet
MailMan13 skrev (1 time siden):

Hvis dine kontaktopplysninger benyttes til kommunikasjon med andre kan vel retten til retting være elevant?

Problemet her er vel at det egentlig fort er den som har oppgitt feil kontaktinfo som må kreve retting.

Sitat

Artikkel 16.Rett til retting

Den registrerte skal ha rett til å få uriktige personopplysninger om seg selv rettet av den behandlingsansvarlige uten ugrunnet opphold.

Mail-adressen er åpenbart en uriktig personopplysning, men trådstarter er (formodentlig) ikke "Den registrerte"...

At kredittopplysningsselskapet ikke har mulighet til å søke på mail-adresse og dermed oppdage at den er registrert på flere profiler/kunder, det tror jeg ganske enkelt ikke på. Da bruker de i tilfelle et håpløst database-program. Men det kan hende man må "eskalere saken" litt høyere enn de som sitter på kundetelefonen...

Skrevet
Inge Rognmo skrev (1 time siden):

Problemet her er vel at det egentlig fort er den som har oppgitt feil kontaktinfo som må kreve retting.

Mail-adressen er åpenbart en uriktig personopplysning, men trådstarter er (formodentlig) ikke "Den registrerte"...

At kredittopplysningsselskapet ikke har mulighet til å søke på mail-adresse og dermed oppdage at den er registrert på flere profiler/kunder, det tror jeg ganske enkelt ikke på. Da bruker de i tilfelle et håpløst database-program. Men det kan hende man må "eskalere saken" litt høyere enn de som sitter på kundetelefonen...

Det stemmer, eg har ikkje profil hos dette selskapet i det heile tatt.
Den som er registrert med profil, og som formodentlig har kryssa av for å motta epostvarsel om gjenpartsbrev, er den som har oppgitt min epostadresse på sin profil.
Eg har ingen grunn til å tru at vedkommande har tasta inn min epostadresse med vilje, mest truleg så dreier det seg om at vedkommande har liknande epost-navn som eg har i min epostadresse. I teorien burde det være mogleg for meg å prøve å finne den korrekte epostadressen ved å legge til og fjerne bokstavar frå min epostadresse, og kryssjekke ved å prøve å sende ein epost for å sjå om epostadressen er gyldig. Ved å etterpå sjekke om nokon har google-profil registrert i Norge så kan det være at eg klarer å spore opp personen, men eg veit ikkje om eg skal legge arbeid i å gjere denne jobben.

Det eg reagerer mest på er den manglande viljen til å ville rydde opp. Eg skulle tru at kredittopplysningsselskapet hadde hatt eigen-interesse av å rette opp slik at det er rette personen som får påminninga om å logge seg på for å lese gjenpartsbrevet.

Dette er ikkje unikt, eg har også mottatt andre feilsendte epostar. Det er mellom anna to ulike amerikanarar som tydelegvis skriv inn min epostadresse når dei melder seg opp på nyheitsbrev frå tannlegen eller velforeininga, men disse epostane er det mykje enklare å handtere sidan det på nyheitsbreva er mogleg å klikke på ein link for å melde seg av, og personlege epostar kan eg berre svare hyggeleg på om at det er feil adresse og deretter blokkere kontakten utan at det får konsekvensar for meg.
Men akkurat disse gjenpartsbreva kan eg ikkje reservere meg mot, og eg tenker også at det er uheldig å skulle sette opp ein automatisk sletteregel då det kan være at eg i framtida blir kredittvurdert og då gjerne vil lese gjenpartsbrevet.

Skrevet
The Avatar skrev (44 minutter siden):

Det stemmer, eg har ikkje profil hos dette selskapet i det heile tatt.
Den som er registrert med profil, og som formodentlig har kryssa av for å motta epostvarsel om gjenpartsbrev, er den som har oppgitt min epostadresse på sin profil.
Eg har ingen grunn til å tru at vedkommande har tasta inn min epostadresse med vilje, mest truleg så dreier det seg om at vedkommande har liknande epost-navn som eg har i min epostadresse. I teorien burde det være mogleg for meg å prøve å finne den korrekte epostadressen ved å legge til og fjerne bokstavar frå min epostadresse, og kryssjekke ved å prøve å sende ein epost for å sjå om epostadressen er gyldig. Ved å etterpå sjekke om nokon har google-profil registrert i Norge så kan det være at eg klarer å spore opp personen, men eg veit ikkje om eg skal legge arbeid i å gjere denne jobben.

Det eg reagerer mest på er den manglande viljen til å ville rydde opp. Eg skulle tru at kredittopplysningsselskapet hadde hatt eigen-interesse av å rette opp slik at det er rette personen som får påminninga om å logge seg på for å lese gjenpartsbrevet.

Dette er ikkje unikt, eg har også mottatt andre feilsendte epostar. Det er mellom anna to ulike amerikanarar som tydelegvis skriv inn min epostadresse når dei melder seg opp på nyheitsbrev frå tannlegen eller velforeininga, men disse epostane er det mykje enklare å handtere sidan det på nyheitsbreva er mogleg å klikke på ein link for å melde seg av, og personlege epostar kan eg berre svare hyggeleg på om at det er feil adresse og deretter blokkere kontakten utan at det får konsekvensar for meg.
Men akkurat disse gjenpartsbreva kan eg ikkje reservere meg mot, og eg tenker også at det er uheldig å skulle sette opp ein automatisk sletteregel då det kan være at eg i framtida blir kredittvurdert og då gjerne vil lese gjenpartsbrevet.

I og med at du ikke er registrert med e-post selv så vil du vel aldri få varsler som gjelder deg selv på e-post? 

Jeg er uansett helt enig i at det å sette opp en slette regel er totalt feil løsning. Og at det er selskapet som må rydde opp i sine opplysninger. 

Dette er vel ting du kan mer om en meg, men er ikke denne typen selskaper underlagt kontroll fra Finanstilsynet?

På en side så er det ekstremt å melde dem dit for en enkel feil. Men hvis de ikke har vilje til å rette opp så er det vel naturlig å true med å sende ett varsel dit. 

Skrevet
HW1 skrev (25 minutter siden):

I og med at du ikke er registrert med e-post selv så vil du vel aldri få varsler som gjelder deg selv på e-post? 

Men eg er registrert på norge.no der eg har samtykka til å motta elektronisk kommunikasjon. Så om eg blir kredittvurdert av dette firmaet så ligg eg registrert i folkeregisteret på at eg kan kontaktast per epost.
Alternativet for kredittopplysningsselskapet er å sende meg eit fysisk brev, enten med sjølve gjenpartbrevet eller med informasjon om at eg kan logge meg på nettenesta for å lese gjenpartsbrevet elektronisk.

Skrevet

Jeg tenker at kredittopplysningsvirksomheten har to problemer:

1. Din e-post adresse er en personopplysning om deg. I hvertfall hvis den er på formen [email protected] eller tilsvarende, eller det finnes andre muligheter til å finne ut at denne e-post adressen tilhører deg. De har ikke lovlig grunnlag til å behandle denne personopplysningen om deg.
  2. De informerer uvedkommende (deg) om at en annen person har blitt kredittvurdert. Selv om du ikke får lest selve gjenpartsbrevet har du fått informasjon om at en annen person med en e-post adresse som sannsynligvis ligner din er kredittvurdert. Det er informasjon de ikke har et lovlig grunnlag til å informere deg om. I hvertfall ikke etter at du har informert dem om at du får denne informasjonen.

Krev at de sletter personopplysningen om deg (e-post adressen), vis til at du ikke har samtykket til at personopplysningen om deg kan registreres eller behandles, og at du flere ganger har bedt de slette personopplysningen (om deg). Gjør de oppmerksom på registreringen og behandlingen derfor er ulovlig i følge Kredittopplysningsforskriften § 2 d, og at de risikerer overtredelsesgebyr, tvangsmulkt og erstatning i følge Kredittopplysningsloven § 27.

Da tenker jeg du kommer forbi Kundeservice, og at noen som har teknisk kompetanse til å søke igjennom databasen til systemet greier å finne ut hvor e-post adressen din er registrert.

Sitat

§ 2. Opplysninger om fysiske personer som kan behandles i kredittopplysningsvirksomhet

I kredittopplysningsvirksomhet kan det registreres og behandles opplysninger om fysiske personer som nevnt i denne bestemmelsen.

Grunndata:
a.    navn
b.    folkeregistrert adresse og eventuell sekundæradresse
c.    telefonnummer registrert hos offentlig tilgjengelig opplysningstjeneste
d.    øvrige kontaktopplysninger etter samtykke fra den registrerte
[...]

Hele Kredittopplysningsforskriften: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2022-05-20-883
Hele Kredittopplysningsloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-12-20-109

• Liker 3
Skrevet

Kontakt firmaet som sender deg eposter og krev at de sletter mailadressen din.

Du kan be om raskt svar og bekreftelse, og "true" med å sende en offisiell henvendelse om innsyn dersom du ikke får raskt svar.

Det er skikkelig pain for bedrifter å svare på slike innsynshenvendelser, så tipper de kommer til å ta henvendelsen din alvorlig.

Her er hvordan du sender innsynlsbegjæring (inkludert template) om de skulle være vanskelige. 
https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/den-registrertes-rettigheter/rett-til-innsyn/

Skrevet

Dette er jo uansett ganske merkelig,  kredittselskapet må ha et personnr for å finne ut hvem de skal sjekke, og sikkert en adresse på vedkommende ift at ting skal sendes evt. Det er svært enkelt for dem å finne en kontaktmetode hvis de vil

Skrevet

Å melde ifra til utsender av denne er vel det eneste og beste du får gjort?

Sønnen min på 11 år har flere ganger fått SMS med purring på betaling fra et legekontor på Vestlandet. Har ringt dit og forklart at de har feil nummer på en pasient, men de har tydeligvis ikke rettet eller fjernet nummeret. Det er jo ikke vårt problem om en pasient får purregebyr og etterhvert inkassokrav, men det er jo ålreit å forsøke å hjelpe vedkommende ved si ifra til den som prøver å nå ham.

Skrevet

Utfordringen her kan potensielt være dersom det ikke er i kredittvurderingsselskapets egen database at kredittvurderingsselskapet henter epostadressen?  I utgangspunktet antar jeg dette bare er et tilfelle av at kundeservice ikke har myndighet og/eller kompetanse til å hjelpe deg, men det kan i verste fall være at epostadressen er lagret hos en tredjepart (kredittselskapet eller annet personregister) og er en del av inndata til deres API som er utenfor deres kontroll. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...