HF- Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Det blir sagt at hydrogen er fremtidens energibærer, og det vil det for alltid være. Det er dyrt, vanskelig og farlig. I 2003 skulle "Hydrogenveien" knytte sammen Oslo og Stavanger, men lite er igjen av den satsinga. Men no kjem Vireon og lover å bygge hydrogen stasjoner for tungtransport i heile Norden. Kan vi tru på dei eller er det berre ny gimmick frå tilkarringsbransjen?
trikola Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Tilkarring - spør du meg. Er det i det hele tatt noen lastebilprodusenter igjen som satser på hydrogen? 4
HF- Skrevet 16. juni Forfatter Skrevet 16. juni MAN skulle bygge 200 hydrogen lastebiler, og levere 100 av dei i Norge i 2025. Usikker på korleis det går med dei. 1
trikola Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni 25 minutes ago, HF- said: MAN skulle bygge 200 hydrogen lastebiler, og levere 100 av dei i Norge i 2025. Usikker på korleis det går med dei. Det var sikkert under forutsetningen at det fantes et større antall fyllestasjoner ... 2
The Avatar Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Så lenge diesel og propan er tilgjengeleg og relativt billig så vil kompleksiteten og sårbarheita med hydrogen sette ein stoppar for praktisk bruk. Berre det å produsere hydrogen til ein fornuftig pris har vist seg å være vanskeleg. Hydrogen er eit uhyre vanskeleg stoff å kontrollere. Ikkje berre må hydrogen komprimerast mykje for å få fornuft balanse mellom enrgi og volum, i tillegg er hydrogen det minste atomet som finnes. Eit menneskehår er type 80 000 gongar så bredt som hydrogenatomet, der betyr at dersom systemet skal være heilt lukka så er toleransen for unøyaktigheit rundt gjengar og skøytar 1/80 000 av eit menneskehår. Hydrogenatomet er så lite at sjølv solide materialer vil leke som ei sil. 2
HF- Skrevet 16. juni Forfatter Skrevet 16. juni Imens er det ikkje stritt for dei ca 200 hydrogenbilane i landet. Det ser ut til at hynion sin fyllestasjon på Høvik er ute av drift. 1
Mannen med ljåen Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni (endret) Elbiler kan lades med strøm. Med god batterikapasitet i kjøretøyet, har det null hensikt å bruke strøm til å lage hydrogen for å drive en hydrogenbil. Hydrogen virket som en miljøvennlig løsning i en verden der bensin/dieselbiler hadde store utslipp og elbiler hadde kort rekkevidde. Fossilbiler er nå mye renere enn før, og moderne elbiler har mer rekkevidde enn man orker å kjøre på en dag. Hydrogen for kjøretøy er like relevant som minidisk-spillere. Det virket futuristisk i en tid med dårlige elbiler, men er nå utdatert. Endret 16. juni av Mannen med ljåen 5 2
HF- Skrevet 16. juni Forfatter Skrevet 16. juni Mannen med ljåen skrev (1 time siden): Elbiler kan lades med strøm. Med god batterikapasitet i kjøretøyet, har det null hensikt å bruke strøm til å lage hydrogen for å drive en hydrogenbil. Hydrogen virket som en miljøvennlig løsning i en verden der bensin/dieselbiler hadde store utslipp og elbiler hadde kort rekkevidde. Fossilbiler er nå mye renere enn før, og moderne elbiler har mer rekkevidde enn man orker å kjøre på en dag. Hydrogen for kjøretøy er like relevant som minidisk-spillere. Det virket futuristisk i en tid med dårlige elbiler, men er nå utdatert. Heilt enig når det gjelder biler, der er hydrogen ubrukelig. Meir usikker på tungtransport, og på sjøen trur eg hydrogen kan ha noke for seg.
trikola Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Store skip bygges f.t. kompatibel med metanol eller liknende 'synfuel'. https://www.skipsrevyen.no/metanol-maersk/maersk-kontraherer-flere-metanolskip/1537492 For langdistansefly vil jeg ikke utelukke hydrogen i en 'rakettmodus'. Fylles rett før start med flytende H2 i knapt nok isolerte tanker og avkoket brukes umiddelbart. Men metanol fungerer for fly sikkert også. Men omtrent der stopper min fantasi. 1 1
barfoo Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni 26 minutes ago, HF- said: Heilt enig når det gjelder biler, der er hydrogen ubrukelig. Meir usikker på tungtransport, og på sjøen trur eg hydrogen kan ha noke for seg. Næh, tviler. Det er for dyrt å bygge infrastruktur til biler. Skip og fly kan funke, fordi det er såpass få punkt som er nødvendig sammenligna med vegtrafikk. I tillegg har hydrogen for store tap; 50-80% av energien blir bortevekk, i motsetning til batteri som poker rundt 90%. For skip tipper eg amoniakk har større sjanse for å bryte gjennom - ammoniakk er tross alt ganske enkelt å handtere samanlikna med hydrogen. 1 1
HF- Skrevet 16. juni Forfatter Skrevet 16. juni Ferger som skal gå fra Bodø til Lofoten er under bygging. Dei skal få hydrogen fra et anlegg i Bodø.
The Avatar Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni HF- skrev (1 time siden): Ferger som skal gå fra Bodø til Lofoten er under bygging. Dei skal få hydrogen fra et anlegg i Bodø. Hydrogenet blir køyrd på tankbil heile vegen frå Tyskland, så det er nok lite miljøvenleg både når det gjelder produksjon og transport. Det er sjølvsagt planar om å få til norsk hydrogenproduksjon som kan levere, men foreløpig er det mest prøveproduksjon på små anlegg som skjer. 1
HF- Skrevet 17. juni Forfatter Skrevet 17. juni The Avatar skrev (13 timer siden): Hydrogenet blir køyrd på tankbil heile vegen frå Tyskland, så det er nok lite miljøvenleg både når det gjelder produksjon og transport. Det er sjølvsagt planar om å få til norsk hydrogenproduksjon som kan levere, men foreløpig er det mest prøveproduksjon på små anlegg som skjer. Då tenker du nok på mf Hydra som går på flytande hydrogen, som heilt riktig blir kjørt med tankbil fra Tyskland. Fergene på Vestfjorden skal gå på komprimert hydrogen som skal produserast lokalt.
HF- Skrevet 17. juni Forfatter Skrevet 17. juni HF- skrev (1 time siden): Då tenker du nok på mf Hydra som går på flytande hydrogen, som heilt riktig blir kjørt med tankbil fra Tyskland. Fergene på Vestfjorden skal gå på komprimert hydrogen som skal produserast lokalt. Mf Hydra er for øvrig ganske idiotisk. Da den kom trafikkerte den sambandet sitt kun på strøm, alt hydrogen opplegget vart montert i ettertid. Men dei har i kontrakta med vegvesenet at dei skal bruke 50% hydrogen, så det må dei gjere. 2
oophus Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni HF- skrev (11 minutter siden): Mf Hydra er for øvrig ganske idiotisk. Da den kom trafikkerte den sambandet sitt kun på strøm, alt hydrogen opplegget vart montert i ettertid. Men dei har i kontrakta med vegvesenet at dei skal bruke 50% hydrogen, så det må dei gjere. Den er vel definert som et "pioneerprosjekt", så selv om det ikke gav like så mye mening for 50/50 bruk på den, så tvinger man inn bruken for å hente data rundt teknologitesting og erfaring på prosjektet. Spesielt mot regelendringer som måtte til før man i det hele tatt kan akseptere hydrogen som en energibærer. Blir litt samme logikk som de gjorde i ~2000 når LNG skulle testes og regelverk skulle formes for at LNG skulle kunne brukes. 1
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Jeg har hatt denne diskusjonen nå og da over de siste 20 årene, og jeg kan ikke se at situasjonen har bedret seg nevneverdig for hydrogen. Det er fortsatt en teknologi med utallige utfordringer og få fordeler. Batterier fortsetter å bli billigere og bedre, som forverrer konkurransesituasjonen til hydrogen. Jeg har altså null tro på hydrogen i veitransporten, og det er også vanskelig å se for seg at den vil få særlig bruksområde ellers heller. Hydrogen benyttes kun hvis det er store subsidier, og forsvinner subsidiene så legges det dødt. 5 1
Mannen med ljåen Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni Er Norge forpliktet av EU-regler til å subsidiere hydrogensvindel, eller kan vi avslutte tullet? 1 1
HF- Skrevet 17. juni Forfatter Skrevet 17. juni Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden): Jeg har hatt denne diskusjonen nå og da over de siste 20 årene, og jeg kan ikke se at situasjonen har bedret seg nevneverdig for hydrogen. Det er fortsatt en teknologi med utallige utfordringer og få fordeler. Batterier fortsetter å bli billigere og bedre, som forverrer konkurransesituasjonen til hydrogen. Jeg har altså null tro på hydrogen i veitransporten, og det er også vanskelig å se for seg at den vil få særlig bruksområde ellers heller. Hydrogen benyttes kun hvis det er store subsidier, og forsvinner subsidiene så legges det dødt. Asko i Trondheim har holdt på med hydrogen i årevis, men dei har vel heile verdikjeda sjøl med solceller på taket og egen hydrogenproduksjon. 1
Sovna Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni SALTVANN! Hvor har det blitt av den satsingen? En britisk sportsbil produsent lagde et kraftmonster av en bil som gikk på saltvann. Membraner som behandler osmotiske trykkforhold eller noe der omkring. Men så er det å sette noe slikt i system da. Saltvannet må jo raffineres. Kan ikke ha med kråkeboller i tanken. Hvis man fikk til dette kan jo Venezia puste letta ut..
barfoo Skrevet 17. juni Skrevet 17. juni 1 hour ago, Sovna said: SALTVANN! Hvor har det blitt av den satsingen? En britisk sportsbil produsent lagde et kraftmonster av en bil som gikk på saltvann. Membraner som behandler osmotiske trykkforhold eller noe der omkring. Men så er det å sette noe slikt i system da. Saltvannet må jo raffineres. Kan ikke ha med kråkeboller i tanken. Hvis man fikk til dette kan jo Venezia puste letta ut.. Det er BS. Osmose er reelt, men det har veldig lav energitetthet. Du kan ikkje drive en bil på det. Men det kan vere interessant for kraftnettet fordi vi har veldig store kilder til saltvatn og ferskvatn - nemlig elver og hav. Men til bil? Nope, det har du drøymt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå