Gå til innhold

Hvor dyr eller billig må en bil være før det ikke er noe poeng å klage?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvor dyr må en bil være før man når fram med klage via advokat eller forbrukerråd? 

Dette var et spørsmål som ChatGPT ikke klarte å skjønne hva jeg spurte om.

Jeg er selv usikker på om jeg kommer noen vei, både pga prisen og det som er min egen undersøkelsesplikt( jeg mener forhandler burde vite dette)

Jeg kjøpte for en tid tilbake en bil til 38000 og det sto registerreim antageligvis ikke var byttet. Dette er en Ford som er svindyr å reparere og siden det var gått langt over tiden for frist til å bytte så betalte jeg 25000 for å bytte den. Jeg mener kanskje selger her burde vist det kostet så mye å bytte reim og satt ned prisen enda mer.

Nå er det ikke slik at bilen automatisk blir verdt 60000, men NAF sier den er verdt 40000. NAF sier også det er noe smålukk som ikke haster som foring og AC som ikke fungerer. Dette er en 2014 modell. Ellers var bilen i god stand, det er byttet filter og plugger samtidig med bytte av registerreim.

Har kontaktet advokat gjennom forsikringsselskapet, men de ønsker ikke å svare på dette, men vil ringe selger og megle deretter må jeg ta det videre. 

Jeg synes det er litt håpløst  svare og virker litt som advokaten her ønsker å få en sak han kan belaste forsikringsselskapet med. Jeg gidder ikke kjøre noe sak hvis jeg ikke kommer noen vei.

Klagen her er prisen det koster å bytte registerreim og bytte foringer 6000. Burde jeg få ekstra avslag på dette eller?

Endret av sesar
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde undersøkt hva det koster å skifte registerreim før du kjøpte bil. Registerreim er dyrt å bytte. Tviler sterkt på at du kommer noen veg med dette. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
25 minutes ago, BIGG said:

Hva er egentlig problemet?? Og hva vil du klage på?

24 minutes ago, nomore said:

Jeg tror du glemte å skrive hva som skjedde eller var galt?

Det jeg klager på er at prisen på å bytte registerreim var horribelt mye dyrere på en Ford enn alle andre biler. Der synes jeg kanskje forhandler har en opplysningsplikt siden prisen for reparasjon og verdi på bil ikke henger sammen lenger. Bilen er god å kjøre og i god stand nå.

Klagen her er prisen det koster å bytte registerreim 25000, bytte foringer 6000 og fikse AC som ikke blåser kaldt(ukjent pris). Burde jeg få ekstra avslag på dette?

Endret av sesar
Skrevet
Just now, MailMan13 said:

Mangel ved registerreimen var opplyst på forhånd, så der er det ikke sak.

At AC ikke fungerer er en sak, den ville jeg gått videre med.

Det blåser ikke kaldt. Må finne ut hvorfor det ikke fungerer. 

Skrevet
sesar skrev (3 minutter siden):

Klagen her er prisen det koster å bytte registerreim 25000 og bytte foringer 6000. Burde jeg få ekstra avslag på dette?

Fikk du ikke et prisanslag på forhånd?

Skrevet

Kjøper har undersøkelsesplikt. Selger har opplysningsplikt om bilens tilstand. Prøvde du alle bilens funksjoner før du kjøpte? Er det en Ford med Ecoboost wet-belt motor?

• Liker 1
Skrevet
48 minutes ago, BIGG said:

Fikk du ikke et prisanslag på forhånd?

Nei, kjøpte litt på impuls da jeg måtte ha bil. Bilen så bra og velholdt ut. 

Skrevet
47 minutes ago, kremt said:

Kjøper har undersøkelsesplikt. Selger har opplysningsplikt om bilens tilstand. Prøvde du alle bilens funksjoner før du kjøpte? Er det en Ford med Ecoboost wet-belt motor?

Ja, er en Ecoboost. Nei, prøvde ikke alle funksjoner. Den så bra og velhodlt ut. Bortsett fra registerreim og foringer så er den bra. NAF test ga den godkjent.

Skrevet

Registerreima får du ikke dekket.

Det andre er litt sånn tja... - prøvekjørte du ikke bilen / la du ikke merke til at det ikke blåste kaldt? Det er en bil som er 11 år gammel, som du allerede har fått avslag i prisen på. Sannsynligvis "selges som den er" i kontrakten, hvis det er skrevet kontrakt i det hele tatt da... 

Skrevet
3 hours ago, leticia said:

Registerreima får du ikke dekket.

Det andre er litt sånn tja... - prøvekjørte du ikke bilen / la du ikke merke til at det ikke blåste kaldt? Det er en bil som er 11 år gammel, som du allerede har fått avslag i prisen på. Sannsynligvis "selges som den er" i kontrakten, hvis det er skrevet kontrakt i det hele tatt da... 

Hva mener du er prisen uten avslag? 

Kjørte en liten tur og den er god å kjøre. glemte å sjekke AC da det kun var temperatur til varmluft. Burde selvsagt sjekket om det blåste kaldt også.

3 hours ago, kremt said:

Er det en 1.0 liter ecoboost?

Ja

Skrevet (endret)

Jeg forstår ikke helt hva problemet er. Bilen vil jeg si var priset godt for å være 2014 modell som trenger registerreim, om den som du sier bare har småplukk som andre mangler. Siden du fikk opplyst før salget at den trengter registerreim, kunne du jo undersøkt hva dette kostet? Det er ikke selgers plikt å undersøke pris på reparasjoner selger ikke har til hensikt å utføre.

Forresten, husk å bruk riktig olje på bilen. 1.0 ecoboost motorer trenger riktig motorolje etter Fords spesifikasjoner, og dette er ikke bare en anbefaling som på de fleste andre biler. Om du bruker feil olje, får du rett og slett motorhavari på grunn av at registerreimen går i oppløsning og fyller oljen med rusk som tetter oljeopptaket. Av denne grunn ville jeg brukt et merkeverksted om du ikke fyller selv og har kontroll..

Endret av likferd
  • Liker 1
Skrevet
sesar skrev (1 time siden):

Hva mener du er prisen uten avslag? 

Kjørte en liten tur og den er god å kjøre. glemte å sjekke AC da det kun var temperatur til varmluft. Burde selvsagt sjekket om det blåste kaldt også.

Jeg har for lite informasjon til å kunne ta en vurdering. Jeg ville ha sjekket hva andre tilsvarende biler lå på på FINN, (kmstand og alder) så får du en pekepinn hva som er en "fair pris ". 

Hva var årsaken til at den ble satt ned før kjøpet? Har du blitt lurt, og fått en dårlig pris, selv om han sier han har gitt deg avslag? 

Når det gjelder registerreim har du (slik jeg ser det ingen rett på avslag). At jeg sier TJA til det andre du har nevnt er et vurderingsspørsmål om han har opplyst deg og / eller om du har sjekket det. 

Det du kan gjøre er å be om ytterligere avslag, nevne at du tar det videre hvis ikke. Ofte får pipa en annen lyd da. 

Jeg hadde nok ikke brukt advokat på noe slikt, iallefall ikke hvis du må stå for kostnaden til advokat selv, men det skader ikke å la forbrukerrådet ta en kikk på saken dersom du ikke kommer noen vei ved å henvende deg til selger... 

Skrevet
leticia skrev (18 minutter siden):

Jeg har for lite informasjon til å kunne ta en vurdering. Jeg ville ha sjekket hva andre tilsvarende biler lå på på FINN, (kmstand og alder) så får du en pekepinn hva som er en "fair pris ". 

Hva var årsaken til at den ble satt ned før kjøpet? Har du blitt lurt, og fått en dårlig pris, selv om han sier han har gitt deg avslag? 

Når det gjelder registerreim har du (slik jeg ser det ingen rett på avslag). At jeg sier TJA til det andre du har nevnt er et vurderingsspørsmål om han har opplyst deg og / eller om du har sjekket det. 

Det du kan gjøre er å be om ytterligere avslag, nevne at du tar det videre hvis ikke. Ofte får pipa en annen lyd da. 

Jeg hadde nok ikke brukt advokat på noe slikt, iallefall ikke hvis du må stå for kostnaden til advokat selv, men det skader ikke å la forbrukerrådet ta en kikk på saken dersom du ikke kommer noen vei ved å henvende deg til selger... 

EDIT: kort forklart så kan du klage på ting du ikke ville ha funnet ut hvis du sjekket gjenstanden. Når det gjelder AC, så syns jeg det er et tvilstilfelle, for man tenker kanskje ikke på å sjekke på om det blåser både varmt og kaldt, (avhengig av utendørstemperaturen). 

Skrevet

"Hvor dyr eller billig må en bil være før det ikke er noe poeng å klage?"

Ved kjøp av bil til under 100k ville jeg tenkt det var dødfødt å klage. Må påregne feil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...