Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frostvæske

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg må fylle på frost/kjølevæske på en Volvo. I håndboken står det at det skal være 50% vann, men det går vel bra å fylle på ferdigblandet så lenge fargen er rett?

#stupidquestions

Endret av TheodorBjork
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ferdigblandet er klar for bruk, ja.

Du må bare passe på at den passer til bilen, det er viktig.

Jeg kjenner ikke til Volvo, annet enn at de har 2 farger.

Kan like gjerne stikke på Volvo å kjøpe der, det er ikke dyrt for orginal kjølevæske.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ferdigblandet kjølevæske har vanligvis allerede 50% vann.

Det må brukes rent vann. Vann fra springen hjemme regnes ikke som rent i denne sammenhengen.

Det er ikke lenger trygt å basere seg på farge ved etterfylling. Finn ut hvilket produkt som ble fylt på ved siste bytte av kjølevæske og etterfyll med det samme produktet.

• Liker 1
Skrevet

Du får en unviersal frostvæske som er kompatibel med begge typer frostvæske.  Ideell for å toppe opp, når du ikke aner hva som er fylt på fra før.

Bensinstasjon har som regel dette... ferdigblandet og grei.  Og da slipper du sjanse på om det er rett type (feil type og du gugger til hele systemet)

Skrevet
Rune_says skrev (1 time siden):

Du får en unviersal frostvæske som er kompatibel med begge typer frostvæske.  Ideell for å toppe opp, når du ikke aner hva som er fylt på fra før.

Bensinstasjon har som regel dette... ferdigblandet og grei.  Og da slipper du sjanse på om det er rett type (feil type og du gugger til hele systemet)

Hadde en universal en fra Biltema stående (gjennomsiktig). Men siden jeg skal på bilferie ville jeg ikke ta sjanser. Så da ble det Volvo sin egen kjølevæske + demineralisert vann fra Biltema. Pluss jeg fant ut fargen var grønn og ikke blå som jeg først trodde…

• Liker 1
Skrevet
TheodorBjork skrev (10 timer siden):

men det går vel bra å fylle på ferdigblandet så lenge fargen er rett?

Ja. 50% vann i konsentrat. 

TheodorBjork skrev (32 minutter siden):

Så da ble det Volvo sin egen kjølevæske + demineralisert vann fra Biltema. Pluss jeg fant ut fargen var grønn og ikke blå som jeg først trodde…

perfekt!

Skrevet
TheodorBjork skrev (52 minutter siden):

Pluss jeg fant ut fargen var grønn og ikke blå som jeg først trodde…

Blå og grønn går for det samme. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Det eksisterer ingen farge-standardisering opp mot spesifikasjon på frostvæsken. Med andre ord: man bør ikke se seg blind på farge men sjekke spesifikasjon på flaska/dunken. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...