sjamanen Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Eneste måten å få bukt med den evinnelige ødeleggelsen av naturen rundt oss er å kutte ut hele femdagersuka og den overdrevne arbeidskulturen vår som binder folk til masta og forbrukerkulturen. Frigjør menneskene til å interagere med omgivelsene sine istedenfor å haste gjennom livet slik det er nå. 3
Powertrainer Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Drunkenvalley skrev (1 time siden): Eehh... Plassbesparende? Kor du trur me har minst plass ledig - land eller hav?! 😂 Et hav av plass er tydeligvis tankegangen her😂😂👍 1
Powertrainer Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Salvesen. skrev (1 time siden): Jeg trenger ikke forsvare noe som helst. Som jeg sa tidligere, jeg kommenterte kun på at jeg liker utseende til vindmøller. Egentlig er jeg mest for mer vannkraft, vi har massevis av muligheter og ikke finner jeg det særlig stygt heller, iallefall ikke de mindre kraftverkene. Synes bare havvind var et forferdelig forslag😅, når det er sagt så er jeg selv tilhenger av vannkraft og åpen for kjernekraft. Jeg tror man til syvende å sist må krype til korset og åpne for kjernekraft så da kan man likesågreit begynne å tilegne seg den kunnskapen allerede idag. 3
Salvesen. Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Powertrainer skrev (7 minutter siden): Synes bare havvind var et forferdelig forslag😅, når det er sagt så er jeg selv tilhenger av vannkraft og åpen for kjernekraft. Jeg tror man til syvende å sist må krype til korset og åpne for kjernekraft så da kan man likesågreit begynne å tilegne seg den kunnskapen allerede idag. Det var ikke ett forslag, bare ett alternativ. Som sagt liker jeg møller på land også jeg.
Drunkenvalley Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Personlig har eg ingen stor preferanse så lenge me ligg betre ann enn å brenna kull, olje eller gass. Kjernekraft er berre ein av mange alternativer eg syns kan vera bra å ha, uten at det skal gå på kost av utvikling av fornybar energi. 1
Sjørøver Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Powertrainer skrev (13 minutter siden): Synes bare havvind var et forferdelig forslag😅, når det er sagt så er jeg selv tilhenger av vannkraft og åpen for kjernekraft. Jeg tror man til syvende å sist må krype til korset og åpne for kjernekraft så da kan man likesågreit begynne å tilegne seg den kunnskapen allerede idag. Problem med vannkraft er at du trenger vann. Det er ikke så veldig mye mer å hente der. Øker man effekten går man bare fortere tom. Det er en dør TWh å hente på utnytting av flomvann, tror det var snakk om opp mot 10twh. Havvind er ikke en så sinnsykt dårlig ide, men det er det der de planlegger nå. Hadde vi bygget lenger nord så det ikke produsert likt som resten av Europa kunne det blitt butikk. Landvind er dødt. Kjernekraft er en god løsning, men Norge kommer nok for sent på banen der også. Verdens dårligste byråkrater og politikere.
Drunkenvalley Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni 11 minutes ago, Sjørøver said: Problem med vannkraft er at du trenger vann. Det er ikke så veldig mye mer å hente der. Øker man effekten går man bare fortere tom. Det er en dør TWh å hente på utnytting av flomvann, tror det var snakk om opp mot 10twh. Havvind er ikke en så sinnsykt dårlig ide, men det er det der de planlegger nå. Hadde vi bygget lenger nord så det ikke produsert likt som resten av Europa kunne det blitt butikk. Landvind er dødt. Kjernekraft er en god løsning, men Norge kommer nok for sent på banen der også. Verdens dårligste byråkrater og politikere. Nja, det er mykje rart du kan gjere med vannkraft. Me kan f.eks bygge ut fleire magasiner utover landet, bygge kapasitet på eksisterende, ha løysninger for å hjelpe etterfylle, osv. Men i praksis bør vannkraft sjås på som eit gigabatteri ein kan tappe av heller enn typisk kraftverk syns eg. Landvind er langt fra dødt. Det er rett og slett fantasi-utsagn. 😂 1
Powertrainer Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Salvesen. skrev (26 minutter siden): Det var ikke ett forslag, bare ett alternativ. Som sagt liker jeg møller på land også jeg. Smaken er som baken,har aldri forstått den fasinasjonen for vindmøller, en ustabil kraftkilde som er ekstremt arealkrevende, spesiellt med tanke på kraft produsert. 1 1
Powertrainer Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Sjørøver skrev (23 minutter siden): Problem med vannkraft er at du trenger vann. Det er ikke så veldig mye mer å hente der. Øker man effekten går man bare fortere tom. Det er en dør TWh å hente på utnytting av flomvann, tror det var snakk om opp mot 10twh. Havvind er ikke en så sinnsykt dårlig ide, men det er det der de planlegger nå. Hadde vi bygget lenger nord så det ikke produsert likt som resten av Europa kunne det blitt butikk. Landvind er dødt. Kjernekraft er en god løsning, men Norge kommer nok for sent på banen der også. Verdens dårligste byråkrater og politikere. Norge har sittet for lenge på gjerdet og vil henge etter når kjernekraft blir aktuellt, det er veldig synd. Når det gjelder vannkraft så kan vi få 8-10Twh mer bare med å oppgradere eksisterende vannkraftverk. 1
Salvesen. Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni (endret) Powertrainer skrev (20 minutter siden): Smaken er som baken,har aldri forstått den fasinasjonen for vindmøller, en ustabil kraftkilde som er ekstremt arealkrevende, spesiellt med tanke på kraft produsert. Areal krevende? Som nevnt tidligere dekker de to små møllene 10% av stor Øyen de står på. De dekker nesten ikke noe som helst areal og står på en industritomt som ellers var grus/fjell/lyng osv. De er også så små at de ikke påvirker annet enn synet til folk, det er ikke skygge over hus eller annet. Bråk er det ikke heller. Men klart, det er noen som får hodepine av å se på de, jeg er ikke en av de. Det er faktisk en av favoritt hullene mine på den lokale golfbanen, en kommer opp på det som i dag er hull 5 og ser om det er drift på de. Helt topp. Det er forøvrig ett smalt og vanskelig hull, men utsikten gjør opp for det. Endret 4. juni av Salvesen. 1
Powertrainer Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Salvesen. skrev (2 minutter siden): Areal krevende? Som nevnt tidligere dekker de to små møllene 10% av stor Øyen de står på. De dekker nesten ikke noe som helst areal og står på en industritomt som ellers var grus/fjell/lyng osv. De er også så små at de ikke påvirker annet enn synet til folk, det er ikke skygge over hus eller annet. Bråk er det ikke heller. Men klart, det er noen som får hodepine av å se på de, jeg er ikke en av de. Det er faktisk en av favoritt hullene mine på den lokale golfbanen, en kommer opp på det som i dag er hull 5 og ser om det er drift på de. Helt topp. Det er forøvrig ett smalt og vanskelig hull, men utsikten gjør opp for det. Vindmølleparker er ekstremt arealkrevende, lite kraft pr.kvadratmeter og det hjelper ikke på at de er 200m høye heller. Her i gården har de ødelagt et utmerket fint turfjell med over 70 vindmøller. I mine øyne er det hærverk,spesiellt med tanke på hvor lite og ustabil kraft man får igjen for det. 4
Salvesen. Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Powertrainer skrev (2 minutter siden): Vindmølleparker er ekstremt arealkrevende, lite kraft pr.kvadratmeter og det hjelper ikke på at de er 200m høye heller. Her i gården har de ødelagt et utmerket fint turfjell med over 70 vindmøller. I mine øyne er det hærverk,spesiellt med tanke på hvor lite og ustabil kraft man får igjen for det. Ja jeg er for mindre løsninger som vist ovenfor, to små møller som kan drifte 1500 bo-enheter uten at det sjenerer for mye. Men som sagt, jeg er ikke noe møller forkjemper. Jeg synes bare det kan være fint å se på
oldboy Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni 6 hours ago, HF- said: Atomkraftverk er fint i teorien men det er fryktelig dyrt å bygge! I tillegg tar det lang tid å bygge. Ingenting som tyder på at vi ville fått det til bedre enn td britane som har holdt på med Hinkley Point C i årevis Jo det er veldig enkelt. Vi velger en annen leverandør enn EDF. 1
Powertrainer Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Salvesen. skrev (18 minutter siden): Ja jeg er for mindre løsninger som vist ovenfor, to små møller som kan drifte 1500 bo-enheter uten at det sjenerer for mye. Men som sagt, jeg er ikke noe møller forkjemper. Jeg synes bare det kan være fint å se på Dessverre tenker ikke alle like nøkternt og vindmølleparkene raserer store naturområder😟 1
fredrik2 Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Är lite ambivalent till vindturbiner numera. Tycker både de som är väldigt för och väldigt emot både har rätt och fel. Finns många vindparker där jag bor och jag ser dem rätt ofta når jag är på tur. De nyaste blinkar på natten så pass mye att man tydlig merker dem 5 mil bort. Har inga stora problem med dem men de syns rätt bra och vägarna runt dem är rätt rejäla. Att gå turer igenom parkerna får inte alls samma naturupplevelse som tidigare. Har inge problem med att offra en del natur för vindparker men vill inte ha dem överallt. Norge har ändå så pass speciellt natur att mye av den borde värnas. På den andra sidan så finns det knappt vindturbiner på väldigt stora områden idag. Tror de allra flesta finns i Rogaland och i Trøndelag så många kritiker har nog inget større problem med dem idag.
fredrik2 Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni 4 minutes ago, Powertrainer said: Dessverre tenker ikke alle like nøkternt og vindmølleparkene raserer store naturområder😟 Blir ju knappt noen energi totalt sätt om man ska ha två lite här och där. 1
rabler Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Vannkraft er ganske ekstreme naturinngrep som faktisk ødelegger økosystemene som vassdragene er. Vi trenger ikke flere vannkraftverk - verken store eller små. 3
Salvesen. Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni fredrik2 skrev (9 minutter siden): Blir ju knappt noen energi totalt sätt om man ska ha två lite här och där. Ja veldig lite, bare 1500 boliger...
Salvesen. Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Powertrainer skrev (15 minutter siden): Dessverre tenker ikke alle like nøkternt og vindmølleparkene raserer store naturområder😟 Store? Hvor mange % av Norge er vindmølle parker? 0.0000000436?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå