Gå til innhold

Hurtuglading av el-biler

HF-

Anbefalte innlegg

Skrevet
Complexity skrev (9 minutter siden):

Ja det er ikke uten grunn at Tesla selger så mye.
Plugger i bilen og går derifra - nesten utelukkende uten trøbbel og ikke noe rot med app eller kort eller nå.

Det at de skriver  "hold ladekontakt stødig" er jo ikke noe jublende bra tegn og stemmer med min lille erfaring erfaring utenfor Tesla sine ladere..

Også når man lader på andre ladere enn teslas?. Ofte er det jo slik at man vil lade der man ønsker å stoppe. Har ikke hatt noen ladeapper ennå så jeg vet lite om dette. Lader bare med bmw charging kortet.(Bare alle parkerings apper er utfordring nok å holde styr på) Skal visst funke på 1 million ladere globalt. Syntes at lading er et lite problem. Når man finner en plass man vil stoppe så ser man bare ok her er nermeste lader og parkerer der. Ofte er 50KW rikelig om man bare skal se på noe, handle litt eller spise.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Yessmann skrev (54 minutter siden):

Dette var en Kople-lader

Stort sett Kople ladere jeg har hatt trøbbel med dersom noe har oppstått. Så kun i nødsfall jeg bruker disse. Sist (ifjor) på den i Tolga. 

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, Trestein said:

Også når man lader på andre ladere enn teslas?. Ofte er det jo slik at man vil lade der man ønsker å stoppe. Har ikke hatt noen ladeapper ennå så jeg vet lite om dette. Lader bare med bmw charging kortet.(Bare alle parkerings apper er utfordring nok å holde styr på) Skal visst funke på 1 million ladere globalt. Syntes at lading er et lite problem. Når man finner en plass man vil stoppe så ser man bare ok her er nermeste lader og parkerer der. Ofte er 50KW rikelig om man bare skal se på noe, handle litt eller spise.

Ja er andre ladere enn Tesla det virker å være problem med. Vet ikke om jeg skrev det dårlig.

Bjørn Nyland på YouTube har også ofte måtte stått å pressa ladepluggen inn for å få starta lading på diverse ladere, og han har jo ny bil hele tiden så er enten utslitte ladeplugger på laderne eller stor designflaw i hvordan handshake skal utføres.

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (9 timer siden):

Ja det er ikke uten grunn at Tesla selger så mye.
Plugger i bilen og går derifra - nesten utelukkende uten trøbbel og ikke noe rot med app eller kort eller nå.

Å tappe kortet er ganske smidig det også, men virker som flere og flere merker tilbyr samme løsning som Tesla nå(blant annet Volvo sånn jeg tolket det). Ellers tror jeg ikke det er hovedgrunnen til at Tesla selger så mye lenger.

Hadde 4 hurtigladinger i sommer og dårlig opplevelse på 1 av de(utelukkende Teslalader og bil). Kom frem med typ 5% og forvarming og alt var ok, men laderen ga meg kun mellom 58 og 69 kW. Trengte heldigvis kun å lade opp til 35%. Det var relativt fullt, men det var skuffende dårlig.

Skrevet (endret)
2 hours ago, Nimrad said:

Å tappe kortet er ganske smidig det også, men virker som flere og flere merker tilbyr samme løsning som Tesla nå(blant annet Volvo sånn jeg tolket det). Ellers tror jeg ikke det er hovedgrunnen til at Tesla selger så mye lenger.

Hadde 4 hurtigladinger i sommer og dårlig opplevelse på 1 av de(utelukkende Teslalader og bil). Kom frem med typ 5% og forvarming og alt var ok, men laderen ga meg kun mellom 58 og 69 kW. Trengte heldigvis kun å lade opp til 35%. Det var relativt fullt, men det var skuffende dårlig.

Tapping funker greit det og. Men er ett problem med det som jeg har opplevd irriterende.

F.eks når ladingen stoppen av ukjent grunn når jeg ladet på en OKQ8 lader i Sverige. Jeg kunne ikke da bare starte ladingen igjen i appen til bilen men måtte fysisk tilbake å tappe kortet for å starte igjen.

Samme skjer om man f.eks har blingset på ladegrensen og lading stopper på 70% når man ønsker mer enn det. på en Tesla lader er det bare å justere opp i appen til bilen så starter den å lade igjen, men på 3eparts må man bort å tappe for å starte..

Bruker man appen til ladeopperatøren slipper man kansje dette problemet da.

Endret av Complexity
Skrevet
On 7/17/2026 at 1:23 PM, Yessmann said:

Er min opplevelse av 33% feilrate rundt lading representativ - eller har jeg vært spesielt uheldig?

De gangene jeg har brukt noe annet enn Tesla ladere vil jeg anslå ca. samme feilrate. Så ja representativt. Spesielt i utlandet er det mye plunder og heft selv når det virker, med apper som må lastes ned. 

Offentlige sakteladere er de aller verste, der er det mye rare opplegg for å få startet i utlandet

Skrevet
2 hours ago, Nimrad said:

Kom akkurat tilbake fra en tur til Malmö nå. Når Tesla laderne var fulle, så ble de strupet til typ 75kW pr ladestolpe, opplevde det ved flere av stoppene. 

Det at merker med ladeporten på feil sted kan lade på Tesla ladere er også ganske irriterende, fordi ledige lader anslaget i bilen blir feil.

Skrevet

Jeg kan ikke se at jeg har hatt noen vesentlige problemer med noen ladere. Jeg bruker alt bortsett fra teslas ladere. Jeg har opplevd defekte ladere (de tenderer naturlig nok til å være ledige) men da er det bare å bruke en annen. Jeg drøyer da heller aldri å lade så lenge at jeg ikke kan kjøre videre til neste. Uten at jeg har trengt å gjøre det noen gang.

Det å holde på ladekontakter når man starter er nok en myte propagert av noen som ikke forstår hvordan ladere virker. Bilen og laderen kommuniserer hele tiden under ladesesjonen ikke bare ved oppstart.

Skrevet
3 hours ago, sverreb said:

Det å holde på ladekontakter når man starter er nok en myte propagert av noen som ikke forstår hvordan ladere virker. Bilen og laderen kommuniserer hele tiden under ladesesjonen ikke bare ved oppstart.

Det er en handshake helt i starten som er vinn eller forsvinn for videre lading kan starte. Om den har litt dårlig kontakt i starten vil den avbryte ladingen med en gang. 

Det hender og at vekten av kabelen hindrer låsepinnen å låse kabelen fast.

Så helt myte er det nok ikke.

Skrevet
45 minutes ago, Complexity said:

Det er en handshake helt i starten som er vinn eller forsvinn for videre lading kan starte. Om den har litt dårlig kontakt i starten vil den avbryte ladingen med en gang. 

Det hender og at vekten av kabelen hindrer låsepinnen å låse kabelen fast.

Så helt myte er det nok ikke.

Hvis kommunikasjon feiler under lading så er det langt mer kritisk. I starten er det ingenting tidskritisk og man kan prøve igjen en del tid, men ved feil under lading MÅ lading stoppe umiddelbart siden bilen ikke lengre kan kontrollere ladespenningen.

Skrevet

Ser på statistikken igjen nå. Laderne i utlandet (Tyskland og Danmark) hadde mye lavere feilrate enn de i Norge. Nå er ikke statistikkgrunnlaget all verden: 19 ladestolper totalt (en jeg hadde glemt i Tyskland). Av 7 ladestolper jeg koblet til i utlandet, var det 1 som ikke virket (i Danmark). I Norge var det 5 av 12 som ikke virket.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...