Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det stemmer, lydplanker er ikke det man anbefaler om man er ute etter god lyd. Det er nettopp det jeg sa - lyden blir dårligere. 

Fordi det er lydplanker som selges, og lydplanker som settes opp i stedet for anlegg som ditt og mitt. Omsetningen av surroundutstyr har kollapset på grunn av at folk bor trangere nå, og kjøper en planke som matcher TVn. Med 14 standarder, 21 elementer og lyd som et vibrerende papir pluss en plasteske-bass i hjørnet. 

Det du beskriver er high-end, men det de selger på Elkjøp og Dixons er lydplanker og det er det folk har i hjemmene sine nå. Det folk brukte å ha var Onkyo, Pioneer, Denon, Markantz, Polk, Rotel, B&W, alt sammen ble kjøpt opp av Sound United, så Premium Audio Company og nå Gentex Corporation. Klipsch også, samme selskapet. Sharp og Integra. Alt sammen slått sammen fordi markedet ikke lengre klarte holde liv i konkurrentene. 

I stedet kjøper folk lydplanker fra LG og Samsung (som forøvrig kjøpte Harmon Kardon). Og hvis du går på Amazon og ser på surroundreceivere, er det få nye modeller, de pusher fortsatt de samme modellene med økte priser. Rett og slett fordi alle disse firmaene ikke lenger er der og derfor naturligvis ikke kommer med årlige produktslipp.

Dolby kan jo fortsette å lage nye standarder, men pengene har blitt flyttet over på lydplanker og higher end produkter der prisen stadig øker, og da er jeg tilbake på det jeg sa, at man nå får dårligere lyd for pengene.

Endret av tommyb
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Styrmann Smisk said:

Skal du ha et 3.1 oppsett til 15k så er bruktmarkedet neste stopp.

Såpass. Da spørs det om det ikke utgår. Så får heller ungene dra på kino.

Skrevet
On 6/18/2025 at 11:41 AM, Woff said:

HELT ENIG! Jeg skrev et ganske likt svar men glemte å poste svaret! 

Hva er 'poenget' ditt da? Hva er vitsen med 'omtrent det nyeste'? Ja, jeg ser fordelen av å slippe å tørke støv! MITT anlegg er ikke nytt, men det støtter ALLE former for formater og koding som er tilgjengelig for forbruker i dag.
Og jeg kan spille HØYT uten at det er noen kasse / planke som rister! 🙂 (Og med perfekt lydbilde!)

Beklager til @Femtekolonne, det var neppe krangel du ønsket! Håper du ikke mister motet av svarene, kjøp deg skikkelig lyd! Det tjener du og ørene dine best på! 🙂

Er veldig fornøyd med surround og atmos på det jeg har og naboen har mer lignende hva du har, men halve prisen (100K) og det er ikke så vanvittig mye bedre i mine ører da begge gjør jobben, eneste jeg setter et større pluss på er tak høytalere noe jeg ikke har satt opp. 

Spill kan jeg lett høre konkret hvor ting kommer fra og samme med filmer og glass eller hva det enn er over meg. 

Selvfølgelig så har du bedre enn de fleste til 200K, men man får gode oppsett med soundbar pakker til nypris 16-20 000 som man får kjøpt på salg til 6 000,-. 

Jeg ville gått den veien hvis lommeboken ikke strekker til så man går en god lyd for en billig penge, så kan man heller gå den veien du har når man har bedre råd. 
Ville ikke gått for 3.1, men det er nå meg, har ingen problemer med codecs heller. 

Hadde jeg hatt råd skulle jeg gjerne hatt oppsettet ditt, sier ikke det er dårlig, sier at det er rimelig alternativer for et godt surround som fungerer utmerket. 
Er jo bare å se lydtester generelt, så er det ikke så rævva som du gir inntrykk av. 

Du er helt klart mer lydekspert enn meg, det har jeg ingen tvil om, men synes det er feil å blåse totalt bort rimelig gode alternativer som fungerer utmerket. 

vi kan godt være uenig, helt greit det, men du fremstår som en mer ekspert enn lyd og bildet, er det kjøpt og betalte tester?

Men lar ballen ligge død, for det vil ingen ende ta ser jeg så får du din seier. 👍🏻

Skrevet (endret)
Femtekolonne skrev (9 timer siden):

Du er ute etter fire høyttalere og en receiver til denne prisen sant? Det er 3.000 kroner per komponent.

Billigmerket til HiFiKlubben kan ta deg nesten dit.

Argon Audio FORUS 5 2.996 /par
Argon Audio FORUS CENTER 1.798
Argon Audio MALMÖ SUB 6 2.998
Denon AVR-X1800H 7.490

Totalt: 15.282 kroner

Hadde det vært akseptabelt å kjøpe receiver med to høyttalere til å starte med, og så spedd på med senterkanal og subwoofer på et senere tidspunkt hadde du fått et bedre utgangspunkt etter min mening.

Endret av Styrmann Smisk
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
vampyrica skrev (8 timer siden):

Er veldig fornøyd med surround og atmos på det jeg har og naboen har mer lignende hva du har, men halve prisen (100K) og det er ikke så vanvittig mye bedre i mine ører da begge gjør jobben, eneste jeg setter et større pluss på er tak høytalere noe jeg ikke har satt opp. 

Nå er det noe som er viktig her: når du hører på et annet anlegg og sammenligner med det du selv har hjemme så vil lyden du opplever hjemme være VANSKELIG å slå da lyden der er tilpasset deg og rommet ditt! Tipper at du hadde hatt bedre lyd enn det jeg har ved sammenligning!

vampyrica skrev (8 timer siden):

Du er helt klart mer lydekspert enn meg, det har jeg ingen tvil om, men synes det er feil å blåse totalt bort rimelig gode alternativer som fungerer utmerket. 

Nei, jeg er ingen lyd-ekspert, langt i fra! Og jeg har ikke råd til det anlegget jeg har selv, det tar TID å få samlet sammen det jeg har ønsket meg og det går jo kun på å prioritere bort mye annet for å få pengene til denne galskapen!
Men jeg våger å driste meg til å være så ekspert at jeg vil ANBEFALE frittstående høyttalere over en liten plankebit som har masse små høyttalere spikret fast! Altså, begynn gjerne i det små, som @Styrmann Smisk skriver over her og bygg ut etter hvert som du finner ut at dette vil du ha bedre! Pluss på en subwoofer her og en senterkanal der så vokser anlegget MED deg! Til slutt har du et anlegg som lar deg høre lyden over alt og i passe styrke! (Jeg hører dårlig, så her spilles film og musikk høyere enn du ville like..)

• Liker 1
Skrevet (endret)
14 hours ago, Femtekolonne said:

En lyplanke (med subwoofer) til den prisen kan faktisk gi gankske ok lyd selv om det ikke er "sosialt akseptert" i Hifi-kretser.

Ekesmpelvis Sonos Arc Ultra + Sub Mini. Dette er faktisk på ingen måte dårlige greier:

https://www.hifiklubben.no/sonarcultra-sonsubmini/

Endret av Smule8o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...