Spillredaksjonen Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai – Dataspill har ikke bred nok appell Dagbladet har valgt bort spilljournalistikk – og står trygt i det valget. Nyhetsredaktør Mads A. Andersen mener publikum for spillstoff finnes andre steder. Les hele saken på Gamer.no»
PosteMonopolet Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai (endret) Hvem er disse nettavisene for da? Jeg har for lengst sluttet å lese VG, Dagbladet og lignende aviser fordi dem ikke har noe innhold som interesserer meg. Til generelle nyheter leser jeg NRK.no som er "gratis", reklamefri og stort sett inneholder de same nyhetene som de andre avisene. Endret 26. mai av PosteMonopolet 3
Andres Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai la oss se hvordan de håndterer release av GTA6, så får vi se om det ikke har bred nok appell. 1 1
GrinderX9 Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Nesten 90% av menn og gutter under 40 spiller og taller for kvinner skyter i været. Spill er ingen nisje med smal appell. Det at vg og Dagbladet har hatt dårlig dekning av dette i årevis betyr ikke at folk ikke er interessert. Med en stadig eldre befolkning som leser disse avisene, må de satse hardt på å snu trenden. Jeg skriker i frustrasjon hver gang jeg feilaktig blir lurt til å trykke på en "kjendis sak" Det verste er at man må søke utenlandske aviser for i det heletatt ha snøring på hva som skjer i verden utenfor Norges grenser, om det ikke omhandler Trump, Ukraina eller Gaza. 🙄 3
fwj__ Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Dagbladet får holde seg til hvilken C-kjendis har fått seg kjæreste, samt reposte samme gamle artikkel med en video om noen som har dummet seg ut. 2
Peteguy Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai GrinderX9 skrev (16 minutter siden): Nesten 90% av menn og gutter under 40 spiller og taller for kvinner skyter i været. Spill er ingen nisje med smal appell. Det at vg og Dagbladet har hatt dårlig dekning av dette i årevis betyr ikke at folk ikke er interessert. Med en stadig eldre befolkning som leser disse avisene, må de satse hardt på å snu trenden. Jeg skriker i frustrasjon hver gang jeg feilaktig blir lurt til å trykke på en "kjendis sak" Det verste er at man må søke utenlandske aviser for i det heletatt ha snøring på hva som skjer i verden utenfor Norges grenser, om det ikke omhandler Trump, Ukraina eller Gaza. 🙄 Tror det er en stor forskjell i antall som spiller og som leser spillnyheter daglig. Største andelen av spillere spiller Minecraft, fortnite, mobilspill, dota, cs2 eller noe sånt? Og kanskje en av spillene 80-90% av tida. Leser disse så mye spillnyheter? Jeg tviler uten at noen tall eller forskning til å backe noe av det over. Som det nevnes over dekkes jo større utgivelser som GTA spell av de store medier. Det er av mer allmen interesse. Veldig kjekt å ikke se eller lære om kjendiser mens jeg leser spillnyheter synes jeg. 2
Sjørøver Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai GrinderX9 skrev (28 minutter siden): Nesten 90% av menn og gutter under 40 spiller og taller for kvinner skyter i været. Spill er ingen nisje med smal appell. Det at vg og Dagbladet har hatt dårlig dekning av dette i årevis betyr ikke at folk ikke er interessert. Du må skille mellom de som tar noen runder fifa eller candycrush I løpet av året og de som bruker en tusenlapp på ett eneste spill. Bare se for salgstallene for de store spillene. Selger 10-15mill gjerne. Det er nisje om de ser på det globalt. Til og med switch er nisje om du ser på det i den store sammenheng. Det er fortsatt en del stigma rundt det å være en svett Gamer.
Vokteren Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Helt greit at at riksmediene fokuserer på noe litt mer seriøst og matnyttig enn gaming. For de oppegående av oss er gaming bare avsosialiserende og usunn tidtrøyte. En hobby for å slå ihjel noen timer på en fridag med dårlig vær eller en unnskyldning for å slippe å gjøre noe nyttig. Barn og voksne som bruker timesvis på gaming hver eneste dag er ikke akkurat et sunnhetstegn. 1
SynT Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai (endret) Ah ja, heller ha viktige nyheter som for eksempel den 15 å gamle videoen "går viralt" dei poster en gang i kvartalet Endret 26. mai av SynT 1
Milarwen Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai (endret) Dagbladet er jo blitt helt tabloid. Hvis jeg først leser dagbladet, må jeg av og til sjekke om jeg klarte å forville meg inn på se og hør sin nettside. Jeg bryr meg lite om at riksmediene ikke skriver om spill. Hva er problematikken at riksmediene ikke skriver om spill i grunn? Det gir jo plass til gamer.no osv. Endret 26. mai av Milarwen 2
Donkey Kong Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai GrinderX9 skrev (52 minutter siden): Nesten 90% av menn og gutter under 40 spiller og taller for kvinner skyter i været. Slike studier har alltid vært meningsløse. "Alle" spiller noe i fem minutter på mobilen på do eller på bussen. "Ingen" voksne over 30 år spiller Playstation 5/PC/Xbox ukentlig. Jeg er selv over 30 år. Og jeg kjenner selvsagt flere jevngamle som gamer. Men at vi skulle representere et flertall av befolkningen er fullstendig virkelighetsfjernt. For øvrig tenker jeg Dagbladet har helt rett i sin satsing. Det ville ikke være økonomisk gunstig om en avis skal forsøke å konkurrere med dedikerte spillnettsteder. Det ville unngåelig blitt lettbent dekning som gamere - dem som stoffet er myntet på - ville gjennomskuet. 1
Erlink Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Dette er jo talende for mye av problemene med moderne presse. Litt av poenget med å ha en redaktør, er jo at det skal siles på kvalitet og (på sikt) informere og opplyse leserne. I tillegg vil en effekt av dette også være at mediene er med å definere hva som er viktig. Når ingen går til Dagbladet for spillstoff, så KAN det jo ha noe å gjøre med at de kutta alt det stoffet for mange år siden. Det Mads uttaler her, blir en selvoppfyllende profeti. 1 1
PosteMonopolet Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Donkey Kong skrev (11 minutter siden): Slike studier har alltid vært meningsløse. "Alle" spiller noe i fem minutter på mobilen på do eller på bussen. "Ingen" voksne over 30 år spiller Playstation 5/PC/Xbox ukentlig. Jeg er selv over 30 år. Og jeg kjenner selvsagt flere jevngamle som gamer. Men at vi skulle representere et flertall av befolkningen er fullstendig virkelighetsfjernt. Til sammenligning så skriver avisene utrolig mye om fotball, men jeg tviler sterkt på at det er så veldig mange flere over 30 som spiller fotball sammenlignet videospill.
cosmic1981 Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai beklager å si det, men jeg syntes DB har elendig journalistikk. Det er 90% clickbaits enn nyheter. Mistet meg som leser for lenge siden. 3
Donkey Kong Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai (endret) PosteMonopolet skrev (6 minutter siden): Til sammenligning så skriver avisene utrolig mye om fotball, men jeg tviler sterkt på at det er så veldig mange flere over 30 som spiller fotball sammenlignet videospill. Hvor mange som spiller fotball er ikke så relevant. Poenget er hvor mange som vil lese om fotball. Og det er nok mange, mange flere som vil lese om fotball enn som vil lese om spill. Til syvende og sist er det markedet som bestemmer. Om det fantes en drøss av potensielle lesere så ville mediehus ha dekket spill fremfor å legge ned spillsatsing (slik VG gjorde for ca 10 år siden). Det skal for øvrig nevnes at det er ikke bare spill som Dagbladet har nedprioritert grunnet få lesere. Dagbladet har også i praksis sluttet å anmelde film, TV og musikk. Endret 26. mai av Donkey Kong 1
Føniks Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai (endret) Ikke bred nok appell. Men alt det andre surret de skriver om har det 😂 Svaret er uansett ikke riktig, 1/3 av nordmenn spiller digitale spill daglig. Årsaken er at det er svært høy konkurranse på dekning av spill. Blant annet er det svært mange uavhengige som dekker feltet, blant annet på YouTube og Twitch. Dagbladet og andre tradisjonelle medier er rett og slett ikke konkurransedyktige. Endret 26. mai av Føniks
rabler Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Ai, ai, ai Gamer. Her gikk dere i baret. Det er tydelig at dere ikke er helt på nivå med de nasjonale mediene. Dere må da vel skjønne at når dere har en konkurrent fra Dagbladet til og med og han er uenig med dere om noe så må han jo i det minste frese. "Gaming er et nisjeprodukt", freser Nyhetsredaktør Mads A. Andersen i Dagbladet. Dere har visst et stykke å gå, ja. Heldigvis! 🥰 1
GrinderX9 Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Donkey Kong skrev (2 timer siden): Slike studier har alltid vært meningsløse. "Alle" spiller noe i fem minutter på mobilen på do eller på bussen. "Ingen" voksne over 30 år spiller Playstation 5/PC/Xbox ukentlig. Jeg er selv over 30 år. Og jeg kjenner selvsagt flere jevngamle som gamer. Men at vi skulle representere et flertall av befolkningen er fullstendig virkelighetsfjernt. For øvrig tenker jeg Dagbladet har helt rett i sin satsing. Det ville ikke være økonomisk gunstig om en avis skal forsøke å konkurrere med dedikerte spillnettsteder. Det ville unngåelig blitt lettbent dekning som gamere - dem som stoffet er myntet på - ville gjennomskuet. Vel, som blir nevnt av flere her, så er det vel sikkert ikke 90% som spiller på konsoll/pc ukentlig av oss 30+. Men så sa jeg heller aldri det. Hvor ofte må man egentlig spille og hva skal man spille på for å være godkjent? Lar andre definere det. I min omgangskrets spiller omtrent alle jeg kjenner, vi er alle rundt 40. Men hey, man velger venner med like interesser. Noen av oss spiller ukentlig, andre kan det gå noen måneder av gangen, men det betyr ikke at de ikke er interessert i spill relaterte nyheter av den grunn. "ingen" voksne over 30 spiller pc/xbox ukentlig er like meningsløst som å si at "alle" gjør det. 1
GrinderX9 Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Vokteren skrev (2 timer siden): Helt greit at at riksmediene fokuserer på noe litt mer seriøst og matnyttig enn gaming. For de oppegående av oss er gaming bare avsosialiserende og usunn tidtrøyte. En hobby for å slå ihjel noen timer på en fridag med dårlig vær eller en unnskyldning for å slippe å gjøre noe nyttig. Barn og voksne som bruker timesvis på gaming hver eneste dag er ikke akkurat et sunnhetstegn. Som. feks kjendisnyheter. For min del er gaming en fin måte å holde kontakten på med gamle venner som nå er spredt rundt om kring i hele landet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå